ענף הנדל"ן חייב הסדרה והעובדים חייבים הכשרה משמעותית, כך חוזר ומסביר יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניין בישראל כבר שנים. לאחרונה, ביוזמת מויאל ולצד גורמים נוספים, חלה התקדמות משמעותית במספר תחומים, אך המלאכה עוד רבה, ומויאל ממשיך לפעול בכל הכוח.
"בשנים האחרונות פעלנו להסדרת מקצועות הבנייה במגוון תחומים ופעולות", כך מויאל. "קבענו את חלוקת הסמכויות והאחריות של מנהלי העבודה, הקמנו את התשתית של האקדמיה למקצועות הבנייה, קבענו סטנדרטים לבטיחות בכל המקצועות, הכנסנו תיקון חשוב באופן העסקת מנופאים, הסדרנו את העבודה של קבלת רשיון להפעלת משאבות בטון וקבלת תו תקן אירופי לפיגומים, השקענו בתחום הבטיחות להצלת חיי אדם ועוד".
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מדובר בשורה ארוכה של תחומים ומקצועות ובפעילות שנראית כמובנת מאליה, אולם עד לאחרונה לא ניתן לכך מענה בשום מקום בענף הנדל"ן. לצד ההישגים המוזכרים מויאל מדגיש, כי יש להמשיך ולדחוף קדימה גם נושאים נוספים.
"כעת אנו עוסקים בהסדרת תחומי המקצועות של קבלני מערכות האש והאינסטלציה", הוא מסביר. "לאחרונה פנו אליי יו"ר התאחדות קבלני מערכות האש ואינסטלציה נתנאל אברהם ומנכ"ל התאחדות קבלני מערכות האש ואינסטלציה יהודה כהן, לצורך גיבוש משותף של עקרונות להסכם קיבוצי מיוחד למקצועות אלו. בעקבות פנייתם, הקמתי צוות מיוחד לבדיקה ולגיבוש עקרונות ההסכם, והכול לשם הסדרה גם של מקצועות אלה בענף. לצד זאת אנחנו עובדים גם על הצטרפותם בהמשך של קבלני מיזוג אוויר. לאט לאט נסדיר את מעמדם של כל הגורמים המקצועיים באתרי הבנייה".

"בלי קיצורי דרך"

לשאלה מדוע זה חשוב יש למויאל תשובה מפורטת ומלאה: "אתר בנייה הוא מקום שבו עובדים עשרות בעלי מקצועות שונים, שכולם צריכים להיות מתואמים ולעבוד לפי הוראות ברורות ובסדר מתוכנן מראש. לכן חשוב שכל בעלי המקצוע יהיו מועסקים על-פי חוק, בהתאם לתעודות שברשותם ולרשיונות העבודה ובלי קיצורי דרך. הצטרפותם של קבלני כיבוי אש ואינסטלציה מוסיפה עוד נדבך לרמת הבטיחות בענף הבניין. מניעת שריפות, במיוחד בתקופה שבה בונים יותר ויותר רבי קומות, חייבת להיות תחת פיקוח והעסקה חוקית. בלי חאפרים ובלי אנשים נטולי הכשרות מתאימות.
2 צפייה בגלריה
יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות
יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות
יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות
(צילום: יח"צ)
החוק בישראל מחייב התקנת מערכות כיבוי אש ומערכות גילוי אש ועשן במבני מגורים, בנייני משרדים, מרכזי קניות, מתחמי תעשייה ומתקנים אחרים. תפקידן של מערכות אלו הוא להתריע מיד עם תחילתה של שריפה, לאפשר לשוהים במקום להימלט בבטיחות מרבית וליידע את שירותי הכיבוי. במציאות הנוכחית בהרבה אתרי בנייה העבודה נעשית בידי גורמים לא מוסמכים, לא תמיד מדובר בקבלנים רשומים, על אף חובתו של הקבלן להיות רשום, וזאת על-פי החוק שבו כל קבלן המבצע עבודה בהיקף של יותר מ-45 אלף שקל חובה להיות קבלן רשום. אך אין אכיפה, ונציבות כיבוי אש לא עוסקת בכך, אלא רק מאשרת בדיעבד שהעבודה נעשתה".

"נגביר פיקוח"

לצד התוספת החשובה בהסדרה ובטיפול גם בתחומים הללו, מויאל מבקש להדגיש כי ענף הנדל"ן ועולם הבנייה מורכבים מלא מעט תחומים נוספים הדורשים טיפול והסדרה.
"בסופו של דבר אני שואף שכל מקצועות הבנייה יהיו תחת הסכם קיבוצי, ושהקבלנים יהיו רשומים ברשם הקבלנים. כך נגביר את הפיקוח על העסקת קבלנים רשומים, עובדים שעברו הכשרות אמיתיות ותעודות מקצוע אמינות", אומר מויאל. לדבריו, הסדרת מקצועות אלו היא חלק מתוכנית העבודה הכוללת להסדרת הענף כולו, והיא כוללת צמצום משמעותי במספר הקבלנים הלא רשומים במטרה לחסל את תופעת החפרים בענף, התמקצעות העובדים במקצועות אלו, שהם חלק בלתי נפרד מהבטיחות, ומזעור הסכנה והנזקים שנגרמים על ידי עובדים לא מקצועיים. "הסדרת כל המקצועות האלה יכולה להציל חיי אדם. יש בכוונתי להסדיר את התחום ולפעול בכל הכוח להגדלת מספר הקבלנים רשומים, לדאוג שהמועסקים ייהנו משכר ומפנסיה נאותים וגם להעניק הכשרה מקצועית לעובדים לצד רווחה. אני פונה מכאן לכל חברות הבנייה והקבלנים וקורא להם להעסיק רק קבלנים רשומים בתחום כיבוי האש האינסטלציה. עזרו לי להמשיך ולהסדיר את הענף", מסכם מויאל.