תופעת ההשמנה הפכה בשנים האחרונות למגפה - על פי ההערכות, כ-30% מאוכלוסיית הנוער בישראל סובלת מעודף משקל. מתוכם, שליש מוגדרים עם השמנה משמעותית המעלה את הסיכוי לתחלואה, מחלות לב וקיצור תוחלת החיים.

אפליקציה ייעודית וייחודית

חשבו על היום הממוצע של בני הנוער בימינו, העוברים מהכיסא בבית הספר, אל הכסא במכונית ומשם לספה בבית או כיסא הגיימרים. רובם כלל אינם מודעים לצורך בתנועה והעולם כולו נותן להם את כל הלגיטימציה להמשיך לנהוג כך ומשכנע אותם להמשיך לצרוך משחקי וידאו ותכנים מהנייד. אז נכון, האשמה אינה מוטלת רק לפתחם של בני הנוער, אולם אין זה אומר שהם אינם יכולים לעשות דבר כדי למנוע השמנה ונזקים בריאותיים לטווח הארוך.
4 צפייה בגלריה
(צילום: מחלקת שיווק - המרכז הרפואי שמיר)
"למרות שהסיבות לנטייה להשמנה הן לרוב גנטיות ולמרות שבאמת קשה להתעלם מהמזון המהיר סביבנו, שהוא לרוב המזון הזול והממכר ביותר, ההשמנה היא עדיין משהו שבחלקו לפחות נמצא בידיים שלנו", אומרת פרופ' מריאנה רחמיאל, מנהלת המכון לאנדוקרינולוגיה וסוכרת ילדים ונוער במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא), "דווקא בגלל שרוב בני הנוער נמצאים כיום בנייד, פיתחנו במרכז הרפואי שמיר תכנית חדשה למלחמה בהשמנה, המשלבת אפליקציה חדשה וייעודית (בשיתוף חברת דאטוס) עם שעון חכם למעקב אחרי פעילות, השגת מטרות אישיות המוגדרות על ידי האפליקציה ופגישות וירטואליות עם צוות רב תחומי. אנו מאמינים כי שילוב כל אלו, תוך שימוש בכלים שבני הנוער מכירים, יאפשרו להם ולהוריהם להתמודד טוב יותר עם ההשמנה".
התוכנית יצאה לפועל בשיתוף פעולה מלא עם הצוות הדיגיטלי של חטיבת המרכזים הרפואיים הממשלתיים ומערך המחשוב הרפואי של המרכז הרפואי שמיר. המימון לתכנית התקבל דרך מבחן תמיכה לפיתוח והטמעת טכנולוגיות בריאות דיגיטליות בשירותי רפואה מרחוק בבתי חולים, ובעזרת תמיכה של חברת נובו נורדיסק באספקת הציוד הטכנולוגי לפרוייקט, ולכן ללא עלות למטופל.
4 צפייה בגלריה
פרופ' מריאנה רחמיאל, מנהלת המכון לאנדוקרינולוגיה וסוכרת ילדים ונוער במכון הרפואי שמיר (אסף הרופא)
פרופ' מריאנה רחמיאל, מנהלת המכון לאנדוקרינולוגיה וסוכרת ילדים ונוער במכון הרפואי שמיר (אסף הרופא)
פרופ' מריאנה רחמיאל, מנהלת המכון לאנדוקרינולוגיה וסוכרת ילדים ונוער במכון הרפואי שמיר (אסף הרופא)
(צילום: שיווק ביה"ח)

למנף את הסמארטפון לטובת בריאות בני הנוער

"האתגרים של הטיפול בהשמנה הם רבים: ההמתנה הארוכה לפגישה עם הדיאטניות והפסיכולוגים, אליהם מופנים בני הנוער לאחר הברור הראשוני, הקושי ליישום יום יומי של ההמלצות מבחינה לוגיסטית ונפשית, הקושי של אנשי המקצוע לעקוב אחר ההיענות להמלצות, וזמינות המטפלים , בעיקר בפריפריה", מסבירה פרופ' רחמיאל.
על מנת לעקוף את המכשולים האלו, פיתח המכון לאנדוקרינולוגיה במרכז הרפואי שמיר אפליקציה, המאפשרת קשר ישיר בין הנער לבין הגורם המטפל. "החלטנו לפתח פתרון הנמצא בטלפון של הילד. וזאת כיוון שילדים בימינו אוהבים לקבל עדכונים בטלפון ולכתוב הודעות", מסבירה פרופ' רחמיאל, "האפליקציה, שמתוכנתת כרגע למערך טיפולי של שנה, עם מודולריות במפגשים וירידה הדרגתית בתדירות ההתערבות, מעודדת את המטופל לתנועתיות ולאורח חיים בריא ומותאם לקשייו האישיים, עוזרת לבני הנוער להתמודד עם הקשיים הרגשיים שלהם בדרכים נוספות, והכל מרחוק, עם דרגות שונות של התערבות מצד אנשי המקצוע".
האפליקציה כוללת הודעות עם מידע רלוונטי ותזכורות ישירות למטופלים. אנשי הצוות הרפואי עורכים פגישות וירטואליות שגרתיות עם המטופלים ועם ההורים, בנפרד וביחד, מבלי שההורים יצטרכו לצאת מהבית ולבזבז זמן יקר. המפגשים הווירטואליים קצרים יותר ולכן גם תכופים יותר וכמובן מאובטחים במערכת הדיגיטלית. בנוסף למפגשים הדיגיטליים, המטופל מגיע לפגישה פיזית עם כל הצוות שלוש פעמים בשנה.
"בעוד שהפגישות במסגרת התכנית שלנו מתקיימות, לפחות בהתחלה, אחת לשבוע-שבועיים, במרבית המרפאות בקהילה יהיה קשה לייצר רצף פגישות בתדירות שכזו לאורך זמן", אומרת לירז אברהם, פסיכולוגית הלוקחת חלק בתכנית. "חוסר הרצף מקשה על קיומו של תהליך מסודר שבמקרים רבים הוא רגיש במיוחד. האפליקציה מאפשרת לנו תקשורת עם המטופלים בכמה דרכים: שיחת וידאו, התכתבות והעברת מסרים יומיים או בתדירות שנקבעת לפגוש את המטופלים בתדירות שנרצה ולשמר קשר ישיר ורצוף עם המטופלים גם בין הפגישות. היתרון המרכזי, לצד תדירות המעקב הצמוד, הוא שאנו מכירים אותם בתוך המרחב הביתי שלהם, וכמעט בכל שיחה מקבלים הצצה לשגרת החיים, להרגלים ולמערכות היחסים מסביב. דבר זה מאפשר אינטימיות שלא תמיד מתאפשרת במרפאה והמתבגרים מאוד נענים לכך. כך גם כל איש מקצוע יכול לדייק את ההתערבות ולהתאים אותה לפי הצרכים השונים של כל אחד מהמתבגרים".
4 צפייה בגלריה
מור שחר, מאמנת כושר - צוות מטפל
מור שחר, מאמנת כושר - צוות מטפל
מור שחר, מאמנת כושר - צוות מטפל
(צילום: מחלקת שיווק - המרכז הרפואי שמיר)
"היתרון הגדול עבורנו הוא היכולת של המטופל לקבל יחס אישי, לצד יכולת של הצוות להכיל ולטפל בקבוצה גדולה של מטופלים בו זמנית, ללא פגיעה בליווי המקצועי", אומרות, דניאל אייזמן ומור שחר, מאמנות כושר בתכנית. "חלק ניכר מהמשתתפים בתכנית תופסים פעילות גופנית כמאיימת, עד כדי בלתי אפשרית. בזכות השילוב הייחודי של התכנית, הנגשנו עולם תוכן שלם שהיה זר ושלילי עבורם".

"תכנית מדהימה: ירדתי חמישה קילו בשלושה חודשים"

מיכל, בת 15, היא אחת מבני הנוער הלוקחים חלק בתכנית ויש לה רק דברים טובים לומר עליה. "בשלושה חודשים הצלחתי לשנות הרבה הרגלים לא בריאים שהיו לי, אני יותר ספורטיבית - לא הייתי כזאת אף פעם - האפליקציה עוזרת לי ביעדים ואני באמת מרגישה שינוי. אנשי הצוות תמיד שם בשבילי ומצד שני מבינים שלא תמיד חייב להידחף - לפעמים מה שעוזר לי זה לעשות דברים לבד. אני רואה את עצמי בעתיד קונה שעון משלי, עושה תרגילים לבד או עם אפליקציות נוספות".
בכל הנוגע לעבודה המקוונת מול הצוות, מיכל אומרת כי "בהתחלה זה היה נשמע קצת מוזר, אבל לא הרגשתי שאני מאבדת כלום, כל שיחה הרגישה רגילה, כמו פנים מול פנים. התדירות הגבוהה של הפגישות עזרה לי להסביר דברים בשיחה, במקום לכתוב. מאוד עזרה לי העובדה הפשוטה שהטלפון עלי כל הזמן, כך שאין כאן יותר מדי תיאומים".
"התכנית הזו באמת מדהימה", מסכמת מיכל, "לפני שהצטרפתי אליה היה לוקח לי הרבה זמן לרדת ותמיד הייתי עולה במשקל אחר כך. בתכנית הזו ירדתי כבר חמישה ק"ג בשלושה חודשים ולא האמנתי שזה יכול לקרות. הייתי רוצה שהתכנית תהיה זמינה לעוד הרבה ילדים ובני נוער שקשה להם, כי זה באמת עוזר".

התאמה אישית ואחריות אישית

היתרון הגדול ביותר של האפליקציה והתכנית הוא ההתאמה האישית - כל נער מקבל בהשאלה שעון חכם המסונכרן לאפליקציה ומנטר את הפעילות שלו. האפליקציה מציעה פעילויות מותאמות אישית ומודולאריות והנער עצמו, ביחד עם הוריו כיול לבחור את המטרות התזונתיות והמשימות הגופיות שלו. כך הוא מקבל אחריות מותאמת, המלווה בתזכורות קבועות למכשיר שנמצא עליו בכל רגע נתון, מה שמגדיל את הסיכוי למחויבות ולהיענות לאורך זמן. המטופלים יוצאים עם ארגז כלים ומאחר שהם אלו שהתוו את הדרך, יש להם מסוגלות אדירה להמשיך את המסלול בעצמם ולקחת אותו לאן שהם רק רוצים.
4 צפייה בגלריה
אביטל לשם, מתאמת מחקר
אביטל לשם, מתאמת מחקר
אביטל לשם, מתאמת מחקר ופרויקטים קליניים
(צילום: מחלקת שיווק - המרכז הרפואי שמיר)
מעבר לצוות עצמו, הכולל רופאות, פסיכולוגיות, מאמנות כושר, דיאטניות ורכזת טכנולוגית, התכנית כוללת גם אתר עם תכנים לימודיים שכל משתמש יכול להיכנס אליהם מתי שהוא רוצה, קישורים לתרגולים התנהגותיים וסרטים של פעילות גופנית שאפשר לעשות יחד עם מאמנת הכושר, או כל אחד בזמנו החופשי. "אנו מבינים כי בני הנוער כיום חיים את הטכנולוגיה ומחוברים אליה", אומרת אביטל לשם, מתאמת מחקר ופרויקטים קליניים. "בנוסף, לנו כאנשי מקצוע יש אפשרות להפיק המון מידע מהטכנולוגיה ולהשתמש בו לטיפול אינדיבידואלי ולשיפור רוחבי. גם המידע האובייקטיבי ממכשירי הניטור, וגם הנגישות למידע מחיי היום-יום שלהם שלא תמיד ניתן לראות בביקורים במרפאה תורם לחוויות הטיפול ולהצלחתו".
התוכנית מאפשרת גם את הרחבת הזמינות של טיפול בהשמנה גם ילדים ממשפחות בפריפריה, שהנגישות שלהם לטיפולים פנים מול פנים היא מוגבלת. "אנחנו מנגישים את הטיפול לכל אחד, בכל מקום בארץ, וכל רופא או דיאטן יכול להפנות ילדים למסגרת זו", אומרת פרופ' רחמיאל.