כמו בהרבה סיפורי הצלחה, כל מה שצריך זה צירוף של האדם הנכון שיזהה את המהלך הנכון ויקדם אותו. במקרה של אור יהודה היה זה הסכם הגג שנחתם בין העירייה לממשלה ב־2017, מהלך שהובילה ראש העירייה ליאת שוחט זמן קצר לאחר היבחרה לראשות העיר. אומנם ההסכם הבטיח בנייתן של כ־5,000 יחידות דיור חדשות בלבד, אך טמן בחובו עוגן כלכלי אדיר לעיר, תוספת של 1,140,000 מ"ר שטחי תעסוקה ומסחר וכן הבטיח את חידושן של השכונות הוותיקות בהיקף רחב מאוד. תוסיפו לכך שהעיר קידמה את התוכניות לשכונות החדשות במהירות שיא, ובמקביל היא אחת מהערים המובילות בישראל בקידום פרויקטים של התחדשות עירונית.

פירות ההשקעה בחינוך ובשירותים

הסכם הגג היה ללא ספק יריית הפתיחה, אך במקביל אליו ולא רק כפועל יוצא שלו, החלו לנבוט ניצנים של שינוי גם בתחומים נוספים, וכולם ביחד יצרו את המארג המבטיח הצלחה. בשנים האחרונות העירייה החליטה על השקעה חסרת תקדים של תקציבים ומשאבים בתחום החינוך וסל השירותים לתושב, וקידמה רפורמה מוצלחת מאוד במערכת החינוך שלה, שהובילה לזכייה בפרס הארצי לחינוך ולשיפור דרמטי בכל מדדי החינוך, כולל עלייה של 14% אחוז בזכאות לבגרות של תלמידי העיר והובלה בהשקה עירונית פר תושב. הנתונים הללו, לצד אפשרויות תעסוקה כמעט בלתי נגמרות, המיקום הכי אטרקטיבי בגוש דן ומערכת תחבורה ציבורית המתוכננת במקום (רכבת קלה, מטרו ומהיר לעיר) מושכים עוד ועוד זוגות צעירים ומשפחות צעירות, והעיר קיבלה צביון חדש ורענן.
2 צפייה בגלריה
(צילום: עיריית אור יהודה)

המספרים לא משקרים

דווקא בסוגייה הבאה ניתן לראות את אחד מהפרמטרים המשמעותיים ביותר לקפיצה המטאורית באטרקטיביות של אור יהודה. אם בשנת 2017 עלות ממוצעת למטר בדירה בעיר במחירי שוק חופשי הייתה 18,000 שקל, הרי שהיום היא עומדת על כ־25,000 שקל. עלייה של כ־40%, בעוד בממוצע הארצי העלייה בין השנים הללו עומדת על כ־16% בלבד. אגב, בעוד לפרויקט הראשון של מחיר למשתכן באור יהודה ניגשה חברה יזמית אחת בלבד, הרי שלפרויקט האחרון נרשמו לא פחות מ־50 חברות. כל המומחים מסכימים כי מדובר כאן בתשואה נדירה על ערך הנכס ועל אטרקטיביות רבה. כיום ניתן לראות זאת בבירור בשכונה החדשה נווה איילון, הנבנית בימים אלה בעיר. השכונה, שתמנה כ־2,500 יחידות דיור בתמהיל מגוון, נחשבת לסיפור הצלחה נדל"ני, והדירות ממש נחטפות מידי היזם בביקושי שיא.

O PARK – מתעלה על כל המתחרים

קידום הפיתוח המהיר של O PARK, פארק העסקים והבילויים במיקום הטוב בישראל, הוא אחד מהצעדים שאור יהודה עשתה ועושה בנחישות וכנראה, הוא אחד מהחשובים להפיכתה לסיפור הצלחה כזה. בין עשרות פארקי התעסוקה שמשווקים בשנים האחרונות ברחבי הארץ, אין ספק ש־O PARK מנצנץ כיהלום בתמהיל נתונים שכמותו לא ניתן למצוא: מיקום באזור האטרקטיבי ביותר, נגישות תחבורתית בין צירי התחבורה הראשיים של מדינת ישראל, וביניהם התחנה המאספת היחידה של רכבת המטרו לנתב"ג, תמהיל שימושים מגוון ותכנון אדריכלי פורץ דרך.
2 צפייה בגלריה
(הדמיה: הר אוריין אדריכלים)
לאחרונה הוכרזו הזוכים בשלב ב' של מכרז השיווק של רמ"י. גם פה המספרים מדברים בעד עצמם. בזמן שברחבי ישראל יש עודף בהיצע של שטחים המיועדים למשרדים, המחירים במכרז האחרון פשוט מבטאים בצורה הטובה ביותר את האטרקטיביות של המקום. מספר החברות שניגשו לשלב ב' היה גבוה פי שלושה ממספרן בשלב א', וכך גם הסכומים שהציעו המתמודדים היו גבוהים פי שלושה מאלו שהוגשו במכרז הראשון, שנערך בשנת 2018. הנתונים מורים, כי מחיר ממוצע של דונם תעסוקה ומסחר באור יהודה עלה ב־2018 כ־3.25 מיליון שקל, ואילו היום הוא עומד על יותר מ־9 מיליון שקל – וזוהי כבר עלייה של 300 אחוז! עם נתונים כאלה של הצלחה מוכחת אי אפשר להתווכח.

הרכבת שכדאי לקפוץ עליה

מומחי הנדל"ן תמימי דעים, כי עבור אור יהודה זוהי כבר הצלחה, אבל ברמה העסקית והכלכלית זו רק ההתחלה. השינויים המתחוללים בעיר כעת, לצד המיקום המעולה שלה, עתידים להזניק אותה עוד הרבה קדימה. אין ספק, הם אומרים, שאור יהודה היא כבר היום הצלחה נדל"נית מוכחת, וזו רכבת שכדאי לכל אחד לקפוץ עליה בדרך להזדמנויות טובות יותר גם בעתיד.