הם מתנדבים במסגרת שירות לאומי משמעותי בתחומים מגוונים ומעניינים, זוכים לתוכניות ליווי אישיות וקבוצתיות ומכינים את עצמם ל'יום שאחרי' כאזרחים בוגרים בשוק העבודה ובאקדמיה. מדי שנה מסיימים כ-250 צעירים וצעירות עם מוגבלויות את תוכנית עוצמה של האגודה להתנדבות ויוצאים לחיים האזרחיים עם כלים, כישורים ותחושת ביטחון ומסוגלות אישית. התוכנית פועלת קרוב לעשור שנים והצמיחה עד היום בוגרים רבים שהשתלבו בצורה מדהימה בחיים האזרחיים.
4 צפייה בגלריה
(צילום: האגודה להתנדבות)
"רוב מתנדבי תוכנית עוצמה מתחילים את שירותם הלאומי מדי 1 בספטמבר כאשר חלקם מצטרפים לתוכנית גם במהלך השנה עצמה" מספרת זוהר לביא, מנהלת תחום אוכלוסיות מיוחדות באגודה להתנדבות. "הרישום מתחיל בימים אלו ממש ואני קוראת לצעירים וצעירות בוגרי מסגרות החינוך המיוחד לקחת חלק בתוכנית המעצימה הזו."
כיצד מתקבלים לתוכנית?
"תהליך הקבלה כולל פגישת היכרות עם הרכזים והרכזות שלנו במהלכה הם מכירים את הצעירים לעומק ובמטרה להתאים להם את השירות הנכון ביותר עבורם, בהתייחס להתאמות אליהן הם זקוקים, לשאיפות, הרצונות, היכולות ומקום המגורים לאחר מכן יוצא הרכז עם המועמד עליו הוא אחראי למקומות השירות השונים עד שמוצאים את המקום הנכון עבורו."
4 צפייה בגלריה
(צילום: ענת כרמי יבין)

עד כמה מגוון התפקידים רחב בתוכנית שלכם?
"בשונה משירות לאומי רגיל, התקנים בתוכנית ממומנים על ידי הרשות לשירות לאומי ומשרד הרווחה כך שיש לנו מגוון רחב של תפקידים ומקומות, דבר המאפשר לנו לתפור חליפה אישית לכל מתנדב. ואכן, המתנדבים שלנו עושים שירות לאומי במגוון רחב תחומים, בין היתר בריאות, חינוך, רווחה, עבודה עם חיות, הגיל הרך, הגיל השלישי, משטרה, כבאות והצלה, ועוד."
האגודה להתנדבות היא העמותה הגדולה והוותיקה ביותר בישראל המפעילה בני שירות לאומי, החוגגת השנה יובל להקמתה. האגודה נותנת מענה לכל קצוות החברה הישראלית – חילונים, דתיים, יהודים ערבים ודרוזים, מאפשרת התנדבות בפריסה ארצית והמתנדבים זוכים לליווי אישי וקבוצתי מצד צוות רכזים מקצועי ביותר. "צוות הרכזים והרכזות שלנו מגיעים מתחום החינוך המיוחד ויש להם את האוריינטציה המתאימה לעבוד עם המתנדבים הספציפיים האלו", מסבירה לביא. "הליווי מתחיל למעשה עוד משלב הריאיון עם היכרות מעמיקה עם המתנדבים וליוויים הראשוני למקומות השירות. לאחר מכן הרכזים מגיעים למקומות השירות אחת לשבועיים בשביל לפגוש את המתנדבים, לסייע להם באתגרים השונים שעולים וללוות אותם בהצלחות. אחד הדברים הנעשים במסגרת הליווי האישי הוא בניית תוכנית אישית לכל מתנדב. אנו משתמשים בשירות הלאומי כפלטפורמה המכינה את המתנדבים לשוק העבודה דרך הצבת מטרות ועבודה על מיומנויות תעסוקתיות. על המיומנויות האלו ניתן למנות עמידה בזמנים, קבלת מרות, יכולת התמדה וביצוע משימות, אופן הופעה ולבוש, תקשור עם הסביבה, עבודת צוות, ועוד."
4 צפייה בגלריה
(צילום: האגודה להתנדבות)

מה בנוגע לליווי הקבוצתי?
"במסגרת ליווי זה מגיעים המתנדבים לקבוצה פסיכו חינוכית המועברת אחת לשבועיים על ידי מנחות מטעם החברה למתנ״סים ומספקת קבוצת שווים ומעגל שייכות. במסגרת הקבוצה אנו מנגישים זכויות ומענים "ליום שאחרי" בתחומים של דיור, תעסוקה, השכלה ופנאי. כמו כן אנו עוסקים בפיתוח כישורי חיים דוגמת תקשורת בין אישית, עצמאות, כישורים חברתיים, יכולת קבלת החלטות וכן מפתחים בהם תחושת עצמאות ותחושת מסוגלות. בוגרים רבים אף יוצרים קשרים חברתיים מאוד יפים במסגרת הקבוצתית ומרגש לראות את זה."
תוכנית עוצמה פועלת כאמור קרוב לעשור והמתנדבים משרתים בשירות לאומי משמעותי הכולל 30 שעות שבועיות, לפרק זמן של שנה או שנתיים על פי בחירתם. במהלך תקופה זו מקבלים המתנדבים דמי מחייה חודשיים וכן נסיעות חינם בכל הארץ. השירות מוכר על ידי המדינה ובסיומו מקבלים המתנדבים תעודת סיום שירות מוכרת במוסדות להשכלה גבוהה ובקרב מעסיקים, מענק שחרור בתום שירות של שנה או שנתיים ופיקדון אישי בתום שירות של שנה או שנתיים.
"תכנית עוצמה מאפשרת לצעירים וצעירות עם מוגבלות, אשר קיבלו פטור משירות צבאי, להתנדב לשירות לאומי משמעותי אשר יהווה עבורם חוויה מעצבת שתצייד אותם בתחושת בטחון ומסוגלות אישית", מציינת לביא. "הם מקבלים הזדמנות שווה לתרום את חובם לחברה ולקבל את הזכויות המגיעות להם, והתוכנית מהווה עבורם מסגרת עוטפת המלווה את צעדיהם הראשונים בחייהם הבוגרים לקראת פיתוח עצמאות אישית ותעסוקתית והשתלבות בקהילה ובחברה הישראלית."
4 צפייה בגלריה
(צילום: האגודה להתנדבות)

עד כמה התוכנית שינתה ומשנה את חייהם של הבוגרים?
"הן בוגרים ותיקים והן צעירים שנמצאים כעת בשנת השירות שלהם מעידים עד כמה היא היוותה עבורם קרש קפיצה משמעותי לחיים. הרבה מהם הצליחו להשתלב אחר כך במקומות תעסוקה בשוק החופשי וחלקם אף נשארו אפילו לעבוד במקומות השירות עצמם. למשל הייתה לנו מתנדבת ששירתה בשב"ס ונשארה לעבוד שם אחרי סיום השירות, מתנדב ששירת בבית ספר בו הוא למד וכעת עובד שם בסגל ההוראה, מתנדב שעשה שירות באקווריום בירושלים וכיום הוא עובד מן המניין שם ומדריך קבוצות או מתנדבת ששירתה בגן ילדים ונשארה לעבוד במקום כגננת. יש לנו גם בוגרים שהחליטו ללכת לכיוון של השכלה גבוהה ולומדים תארים אקדמיים. הדוגמאות הן רבות וככלל כולם מספרים עד כמה התוכנית העצימה אותם ותרמה להם לחיים."
איזה מסר הכי חשוב לך להעביר בנוגע לתוכנית הזו?
"אף על פי שמדובר על צעירים עם מוגבלויות הרי שהשירות הלאומי אותו הם עושים הינו שירות חיוני שמגיע מצורך אמיתי בשטח. השירות הלאומי מאפשר לצעירים וצעירות עם מוגבלות להיות אקטיביים ולתרום תרומה משמעותית למדינה ולקהילה בה הם חיים ובאותה הזדמנות לצמוח, להתפתח ולבנות את תמונת עתידם.