130 פירי מנהרות הושמדו במלחמה | כך נערכו המחבלים לשהייה ממושכת מתחת לאדמה

עם הרחבת הפעולה הקרקעית ברצועת עזה, מסכלים בשטח את תשתיות הטרור של חמאס. מתחילת הלחימה הושמדו 130 פירים ולצה"ל יש מפה מוערכת של "מטרו חמאס". כוחות ההנדסה משתמשים בשיטות שונות לנטרול או להשמדה של התוואים התת קרקעיים אך לא כולם מושמדים, והדבר נעשה בהתאם לשיקולים המבצעיים בשטח.
מפקד פלוגת הנדסה בחטיבת הנח"ל רב-סרן ניר תיאר מתוך הרצועה את אמצעי הלחימה שאותרו במתחם "מדובר במתחם היערכות להתקפה של חמאס. אנחנו רואים כאן את ההיערכות להתקפה נגד רכבים משוריינים וכוחות חי"ר. יש כאן גם מטעני רסס ומטעני נ"ט. מתחם השהייה שאותר מאפשר למחבלים לשהות בתוכו גם אם אנחנו מפילים את הבית מהאוויר - הם לא נפגעים ויכולים לצאת מכאן לפשיטה על כוחותינו".
תיעודים מאיתור והשמדת תשתיות תת קרקעיות
(צילום: דובר צה"ל)

הצעה חדשה מקטאר לשחרור חטופים

קטאר מנהלת משא מתן לשחרורם של בין 10 ל-15 חטופים מרצועת עזה בתמורה להפסקת אש. כך אמר היום (רביעי) מקור המעורה בפרטי המשא ומתן לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP. לפי המקור, הפסקת האש "אמורה להימשך בין יום ליומיים".

בכירים בחמאס: המטרה היא לא לשפר את המצב בעזה, מקווים שהמלחמה תהפוך לקבועה

סגן מנהיג חמאס בעזה, חליל אל-חיה, אמר ל"ניו יורק טיימס" כי הארגון יצא למתקפה ב-7 באוקטובר כי היה צורך "לשנות את כל המשוואה". בכירים נוספים בארגון אמרו שהם מקווים ש"מצב המלחמה" יהפוך לקבוע. לדבריו, מנהיגי חמאס חשו שהנושא הפלסטיני נדחק הצידה, ורק פעולה דרסטית יכולה להחיות אותו. "הצלחנו להחזיר את הנושא הפלסטיני לשולחן, ועכשיו לאף אחד באזור אין שקט".

אירועי הפשיעה הלאומנית, ושיחת הנזיפה אצל גלנט - שבן גביר בלם | חשיפה

במערכת הביטחון טוענים כי מפרוץ המלחמה ניכרת עלייה ברמת האלימות של יהודים כלפי ערבים בשטחי יהודה ושומרון - ובימים האחרונים מתגברת המתיחות בין הדרגים הבכירים בצה"ל, במשטרה ובשב"כ בכל הנוגע לטיפול בפשיעה הלאומנית. לכתבנו אלישע בן קימון נודע כי אתמול בלם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שיחה אליה זומן מפקד מחוז ש"י ניצב עוזי לוי על ידי שר הביטחון יואב גלנט - שעיקרה ביקורת על המשטרה שאינה פועלת מספיק ולא מבצעת מעצרים. דבר הזימון נודע לשר הממונה בן גביר, שהתנה את קיום השיחה בכך שיהיה נוכח בה. לבסוף, ניצב לוי לא הגיע לשיחה והיא בוטלה.
בשבוע שעבר, ראש השב"כ רונן בר והרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי הזהירו בדיון בקבינט המלחמה המצומצם שאלימות יהודים ביהודה ושומרון נגד פלסטינים מתסיסה את השטח, מקשה מאוד על הצבא ומאלצת אותו להסיט כוחות על חשבון הזירות הבוערות בדרום ובצפון.
לבלוג הערב המתעדכן של ynet - לחצו כאן


כותרות נוספות מהיום

אלפי עזתים נעו גם היום מצפון הרצועה דרומה.
1 צפייה בגלריה
מפונים מהעיר עזה
מפונים מהעיר עזה
מפונים מעזה
המשטרה עדכנה הבוקר כי גופותיהם של 843 אזרחים שנרצחו במלחמה זוהו עד כה בתחנת ריכוז החללים במחנה שורה.
מאיר מויאל הוא האזרח שנהרג ביום ראשון מנ"ט בגבול לבנון: "נפל בשליחות למען ישראל".
לבקשת ישראל, אוניות מאיטליה, צרפת ויוון ישמשו בתי חולים צפים שיטפלו בפצועים מול חופי עזה.
מטוס קרב של צה"ל, בהכוונה מודיעינית של שב"כ ואמ"ן, חיסל את מחסן אבו-זינה, ששימש ראש מחלקת התעשיות ואמצעי הלחימה במטה הייצור של חמאס.
עשרות ארגוני זכויות נשים פנו לאו"ם: "תתערבו לשחרור החטופים. שתיקתכם רועמת".
כוחות צה"ל, שב"כ ומג"ב עצרו הלילה 37 מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון, לפחות עשרה מהם משתייכים לחמאס.

פרשנויות ודעות היום

תחשבו על אנשים, לא על "חטופים" | אביב הברון
עורך ב"ידיעות אחרונות" ששבעה מבני משפחתו נחטפו לעזה כותב: "אני כבר לא עורך המוסף שהפך להיות "הסיפור", ומתאר בעצב איך זה לחבוש את שני הכובעים - זה של בן המשפחה שאיבד אחות ושני גיסים ויש לו שבעה בני משפחה בעזה, ובמקביל צריך לנסח כותרות בנושא. ואני כבר לא זה שהמראיין מתרכז רק בו בשיא האמפתיה וההזדהות, או זה שדומע בניגוד מוחלט לאופיו בשבריר רגע של התפרקות. אני חלק מפאנל. כלומר, שגרה". לטור המלא
הנכבה של חמאס | אבי יששכרוף
"חמאס ניסה בכל דרך אפשרית למנוע מתושבי צפון הרצועה לנדוד דרומה ובכך למעשה להיכנע לישראלים, במטרה לגרום למספר אבדות גדול ככל האפשר מקרב האזרחים. בחמאס מודעים להשלכות של צעדים אלה, כלומר אובדן חיי אדם, אך בחרו להקשות בכל זאת על האוכלוסייה לנדוד דרומה. סינוואר אמנם יהיה רשום מעתה ועד עולם כמנהיג הפלסטיני שהצליח להוציא לפועל את מסע ההרג הגדול ביותר בישראלים, אך גם כזה שהוביל את רצועת עזה לאסון של ממש". לטור המלא
לא בטוח שאחרי הפוגה אפשר יהיה לחדש את התמרון הקרקעי | נחום ברנע
"ההתקדמות מאפשרת טיפול אינטנסיבי במנהרות ובמחבלי חמאס שמאיישים אותן, אבל היא כרוכה גם בקרבות קשים עם המחבלים. חמאס התכונן לקרב הזה. הוא מאבד רבים מהלוחמים והמפקדים שלו, אבל הוא ממשיך להילחם. שדרת הפיקוד העליונה, ובראשה סינוואר, עדיין מתפקדת. המנהיגים יכלו לברוח לדרום ולהמשיך משם. ככל הנראה אף אחד מהם לא עשה זאת. הימים הבאים עשויים להיות השלב האחרון, המכריע, בשני המאמצים, בקרב נגד החמאס ובניסיון האמריקני-קטארי להגיע לעסקת חטופים. מעבר לתקופה הזאת ספק אם ישראל תוכל לעמוד בלחץ האמריקני להפסקת אש, בעיקר אם תהיה על השולחן עסקת חטופים. השעון מתקתק". לטור המלא

מה חיפשו היום בגוגל?

לוחם שנכנס לשטח הרצועה תועד נוטע את העץ "לתקומת עם ישראל ולשחרור אסירי ציון", בהם עמירם בן אוליאל ואריאל דנינו השוהה במעצר מינהלי. "אנחנו לא שוכחים אתכם", אמר הלוחם, "אתם חלק מהמאבק הזה. לא נשכח את אף אחד מאחורה. כולם יגיעו עד הסוף. עם ישראל חי". בצה"ל גינו את התנהגותו.
(מתוך טוויטר)