זוועות האונס של חמאס נחשפות בעולם: "המשפט יהיה החשוב בישראל מאז אייכמן"

כלי התקשורת בעולם ממשיכים לעסוק בהרחבה במעשי האונס שביצע חמאס בקורבנות השבת השחורה, אחרי שחלקם הגיבו באיחור ניכר לעדויות על הזוועות. שינוי המגמה התרחש במהלך החודש האחרון. בשבוע שעבר פרסם "ניו יורק טיימס" תחקיר נרחב. בסוף השבוע פרסמו העיתונים "וול סטריט ג'ורנל" ו"הטלגרף" הבריטי כתבות מקיפות בנושא שכוללות תיאורים גרפיים קשים. חלק ניכר מהכתבה של "וול סטריט ג'ורנל" עסק בחקירה הישראלית על מעשי האונס, שמתנהלת כמעט שלושה חודשים אחרי הטבח.
לפי "וול סטריט ג'ורנל" החוקרים משתמשים ב-200,000 תמונות וסרטונים וב-2,000 עדויות, כדי להרכיב תמונה מלאה שמפרטת על האכזריות הבלתי נתפסת של חמאס. העיתון ציין כי ישראל שואפת שכתבי האישום נגד האחראים למעשים יעמדו בסטנדרטיים הבינלאומיים, ויספקו עדות מקיפה למה שהתרחש בשבת השחורה. בעיתון אף נכתב כי החקירה צפויה להוביל למשפט שיהיה המשמעותי ביותר בישראל מאז שנות השישים, אז נלכד הפושע הנאצי אדולף אייכמן, שנשפט בישראל והוצא להורג.אחת המטרות של החקירה הישראלית, לדברי העיתון, היא תיעוד היסטורי של הזוועות שיעלה את המודעות בעולם – כפי שמשפט אייכמן הציג לעולם את "הפתרון הסופי", והוציא לדרך תהליך שבו ניצולים נחשפו וסיפרו על מה שעבר עליהם.
3 צפייה בגלריה
אתר מסיבת הטבע נובה פסטיבל נובה מהאוויר
אתר מסיבת הטבע נובה פסטיבל נובה מהאוויר
אתר מסיבת הטבע נובה
(צילום: רויטרס /Ilan Rosenberg)

ואז השרה סטרוק שאלה אם טייסים מסרבים לסייע לכוחות היבשה בחיפוי אווירי בשל נימוקים מצפוניים

בישיבת הממשלה הבוקר הצליחה השרה אורית סטרוק להכניס תיאוריית קונספירציה גם לישיבות אלו ולהרגיז אלו, אליעזר טולדנו, ראש אגף האסטרטגיה והמעגל השלישי. האחרון מסר לשרים סקירה ביטחונית בישיבת הממשלה כנציג צה"ל במקום הרמטכ"ל. סטרוק שאלה האם הדיווחים שלפיהם טייסים מסרבים לסייע לכוחות היבשה בחיפוי אווירי בשל נימוקים מצפוניים נכונים, וטולדנו התרעם: "בעיניי זו שאלה נוראית".
"התשובה הקצרה היא שאין דבר כזה. פשוט לא. התשובה הארוכה יותר היא שהסיוע האווירי לכוחות היבשה במלחמה הוא חסר תקדים. אני בטוח שאם תשאלי את המפקדים בשטח תקבלי את אותה תשובה". סטרוק השיבה: "אתה לא תעיר לי על השאלות שלי". נתניהו התערב ואמר לטולדנו שהתשובה הקצרה מצוינת, וההתייחסות לאופי השאלה מיותרת. "בכיר בליכוד" מסר מאוחר יותר כי אין שום מקום להשמצות של שרים נגד לוחמי צה״ל שפועלים בכל העוצמה נגד אויבי ישראל. מוטב שכל שר יעסוק בתפקידו ולא בהשמצות חסרות בסיס שמרפות את ידי לוחמינו.
שר הכלכלה ניר ברקת תקף את ראש הממשלה בנושא ההתנהלות בגבול הצפון. "קבינט המלחמה שלך מורכב מאנשי הקונספציה שעדיין תקועים ב-6 באוקטובר", הטיח, "הציבור מאוד מוטרד מההתנהלות בצפון. יש תחושה שהפעולות נגזרות מהקונספציה - מאוד דומה ל'סבבים' שאירעו בדרום לפני 7 באוקטובר". נתניהו השיב: "שום קונספציה. אנחנו תוקפים הרבה יותר ממה שחושבים".


כותרות נוספות מהיום

הממשלה אישרה פה אחד את דחיית הבחירות לרשויות המקומיות בארבעה שבועות - מ-30 בינואר 2024, ל-27 בפברואר.
קרב דרמטי בים האדום: חות'ים על סירות ירו לעבר אונייה - מסוקים אמריקניים חיסלו אותם.
שנת הלימודים האקדמית באוניברסיטאות נפתחה היום לאחר שנדחתה ארבע פעמים בעקבות המלחמה.
לוחמי מילואים, כוחות הנדסה ומסתערבי מג"ב-איו"ש פעלו הלילה בהכוונת שב"כ לחשיפת והשמדת מטענים בצידי הכבישים במחנה הפליטים נור א-שמס שסמוך לטול כרם.
הפרקליטות הגישה לבית המשפט כתב אישום נגד תושב תל אביב רועי יפרח (35) בגין התחזות ללוחם ושוטר וכן גניבת נשק, תחמושת וציוד צבאי ומשטרתי מאזור הלחימה בעזה. הוא אף הצטלם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט, בזמן שבאו לבקר את הלוחמים.
3 צפייה בגלריה
החשוד שהתחזה לאיש כוחות הביטחון והאמל"ח שנתפס אצל החשוד
החשוד שהתחזה לאיש כוחות הביטחון והאמל"ח שנתפס אצל החשוד
יפרח והאמל"ח שנתפס
(צילום: דוברות המשטרה)
לשכת ראש הממשלה פרסמה את דוח הבריאות השנתי של הצוות הרפואי של ראש הממשלה בנימין נתניהו שלפיו מצבו הבריאותי של נתניהו תקין.
שר חוץ חדש במלחמה: הממשלה אישרה את החלפת אלי כהן בישראל כץ.
ועדת הכספים אישרה עוד 110 מיליון שקל למשרדה של השרה סטרוק, עשרות מיליונים להילולת מירון ותוכנית בר ובת מצווה.
העולם החל היום לקבל את שנת 2024.
ו-מהפך ברשימת השמות הפופולריים לנשים בישראל: אביגיל ראשונה במקום תמר, איילה במקום השלישי, נועה מתרחקת מהצמרת. מוחמד ממשיך להיות השם הנפוץ ביותר לבנים. השמות הפופולריים לתינוקות יהודים: דוד, אריאל ולביא.

פרשנויות ודעות היום

בליץ בחאן יונס, למען החטופים | רון בן ישי
"המטרה העיקרית כעת היא להגביר לחץ על בכירי הנהגת חמאס בעזה. הכוונה היא להבהיר לסינוואר שלא רק שהוא נצור ומכותר, ושכוחו הצבאי של הארגון סביבו נמוג הולך, אלא גם שתקוותו להישאר גורם משמעותי ברצועה עומדת להתפוגג. כאשר ישלים צה"ל את ההשתלטות המבצעית על אזור חאן יונס ומחנות המרכז, יוכל סינוואר לכל היותר להישאר בחיים מתחת לפני הקרקע לפרק זמן שהוא לא יודע את סופו. החטופים יבטיחו לו שיישאר בחיים, אך יכולתו להשפיע תדעך עד שתיעלם". לטור המלא
הגבול בין הסברה לבין תחקיר צהוב | רתם איזק
"קיימת זכות הציבור לדעת לצד זירת הכחשה עולמית לסיפורים מחרידים כל כך. אך ישנה ההבנה שמדובר באירוע שחורג מגבולות 7 באוקטובר ומעורר טריגרים אצל נפגעות תקיפה מינית באשר הן. אולי כדאי שנשאל את עצמנו איפה עובר הגבול בין הסברה ורצון בהכרה לבין צהוב. אולי הגבול דק, אולי הוא כבר לא קיים. האם אותה אישה, שכונתה בתחקיר "האישה בשמלה השחורה", הייתה רוצה שכל העולם יידע לתאר לפרטי פרטים איך סיימה את חייה? לצערנו, לעולם לא נדע". לטור המלא
אסור שיישארו רק שנאה ורגשי נקם
"האזור כולו, וישראל והפלסטינים בפרט, עומדים בצומת קריטי ועליהם להחליט לאן לפנות. מצד אחד עומדת סכנת מלחמת גוג ומגוג, ומצד שני תהליך מדיני המבוסס על ההכרה של מדינת ישראל בכך שגם כוחה הקטלני לא יוכל להנציח את הכיבוש". לטור המלא

מה חיפשו היום בגוגל?

שמוליק בילו. המוזיקאי שמוליק בילו, חבר בלהקת חלב ודבש, הלך לעולמו היום (א') בבית החולים איכילוב בתל אביב בגיל 71. ממשפחתו נמסר כי הוא נפטר אחרי שהיה חולה ונגאל מייסוריו.