דליות ברגליים הן אחת מהתופעות הנפוצות ביותר בעולם המערבי, ממנה סובלים כשליש מהנשים וחמישית מהגברים. מי שסובל מהתופעה מכיר היטב את התוצאה הלא-אסתטית של ורידים כחלחלים, בולטים ומפותלים מתחת לעור, אך הוורידים הבולטים אינם גורמים רק לאי נוחות אסתטית, אלא עלולים להוביל לדלקות, כיבים בעור ובמקרים מסוימים גם להיווצרותם של קרישי דם ואף דימומים העלולים להוות סכנת חיים של ממש.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מה גורם להתנפחות הוורידים? כיצד ניתן להפחית את הסיכוי להחמרת התופעה? ומהו הטיפול הבטוח והנוח ביותר בשוק?

דליות ברגליים – איך זה קורה?

דליות ברגליים הן למעשה תוצאה של נזק לשסתומים חד-כיווניים בוורידים, מה שגורם לדם לחזור לכיוון כפות הרגליים במקום לזרום אל הלב. עודף הדם באזור הרגליים "מנפח" את הוורידים ועלול לגרום לבעיות רפואיות.
הסיבות להתפתחות דליות אצל אנשים הן מגוונות ושונות מאדם לאדם: במקרים רבים התופעה היא תורשתית, אך היא יכולה להחמיר בעקבות עמידה ממושכת או טיפול תרופתי כגון גלולות למניעת הריון המכילות אסטרוגן.
אפשרות נוספת להיווצרות דליות היא כתופעת לוואי של מחלה או מצב גופני כגון הריון, פציעה בגפיים התחתונות או משקל עודף.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

להעלים, או לא להעלים? מתי מומלץ לפנות לטיפול רפואי

כאמור, בחלק מהמקרים, דליות ברגליים יכולות לגרום לא רק לאי נוחות אסתטית, אלא להוביל לסיבוכים רפואיים הכוללים כאבים, קרישי דם ודלקות, כך שחשוב לטפל בהן מוקדם ככל הניתן. במקרים בהם המצב מתפתח לורידים בולטים וניתנים למישוש, הגורמים לנפיחות כללית ברגליים ולאי נוחות וכבדות – מומלץ לפנות לטיפול רפואי. במקרים קשים יותר, בהם יש כאב, דלקות או פצעים שלא נרפאים – חובה לפנות לטיפול רפואי שימנע החמרה ובעיות בעתיד ואף ימנע סכנת חיים ממשית הנובעת מדימומים.
4 צפייה בגלריה
(צילום: Shutterstock )

איך מטפלים בתופעה באופן בטוח ויעיל?

עד לפני מספר שנים, ההליך המקובל והנפוץ לפתרון בעיית הדליות ברגליים היה פעולה כירורגית פולשנית להסרת הורידים הבעייתיים.
לעומת זאת, כיום קיימת טכנולוגיה חדשנית ומתקדמת, אשר באמצעותה ניתן לגרום לווריד הסתום להיספג בגוף ולהיעלם ללא כל צורך בהרדמה, חתכים וכאבים.
בתחילתו של הטיפול מהסוג החדש, טיפול בהנחיית אולטרסאונד בחומר מוקצף, הרופא המטפל מאתר את האזור הפגוע באמצעות אולטרסאונד. לעתים קרובות הווריד הפגוע שהוא שורש הבעיה לא נמצא על העור ויש למצוא אותו מתחת לפני השטח ובכך השימוש באולטרסאונד מסייע לרופא המטפל לזהות את הווריד ולטפל בו ביעילות המרבית. לאחר מכן, הרופא מזריק אל כלי הדם הפגוע חומר מוקצף באמצעות מחט עדינה. החומר המוזרק מוביל לכיווץ דפנות הווריד ולהיעלמות הדרגתית של כלי הדם הפגוע.
היתרון הגדול של השימוש במכשיר אולטרסאונד הוא הדיוק הרב של הפעולה, שיכולה לאתר את הווריד החולה גם כשהוא נמצא עמוק מתחת לעור. הזרקת החומר נעשית לאזור הפגוע בלבד, מבלי לפגוע בכלי דם או רקמות סמוכות.
ברוב המקרים, נדרשים שניים-שלושה טיפולים על מנת להגיע לפתרון מלא של הבעיה, כאשר אחריהם לא נותרים ורידים פגועים ברגליים וזרימת הדם מתנהלת באופן תקין. טיפול באמצעות חומר מוקצף ובהנחיית אולטרסאונד הוא טיפול שכמעט ואינו מורגש והוא מתבצע ללא הרדמה, כך שהמטופל יכול לחזור לפעילות רגילה באופן מיידי. החומרים הפעילים נמצאים בשימוש שנים רבות ומאושרים על ידי ה-FDA האמריקאי ומנהל התרופות האירופאי. הטיפול מתאים גם למי שעברו בעבר ניתוחים וטיפולים אחרים בוורידים, אשר לא הצליחו לפתור את הבעיה.
4 צפייה בגלריה
(צילום: ד"ר יאיר גלילי)

טיפול במור - הדרך הנוחה והבטוחה ביותר להעלמת ורידים ברגליים

את הטיפול המתקדם להעלמת ורידים ברגליים ניתן למצוא ברשת המרכזים הרפואיים 'מור', המציעה טיפול במגוון צרכים רפואיים ובריאותיים תחת קורת גג אחת. בנוסף לטיפול בוורידים ברגליים, תוכלו למצוא ברשת טיפולים הקשורים למחלות לב, עיניים, עור, אורטופדיה ועוד.
במור מאמינים בשירות מקצועי ואישי, שימוש בטכנולוגיות וציוד רפואי מתקדם, במערכות שירות ממוחשבות ובהתעדכנות מתמדת בידע רפואי.

obApi('track', 'lead vridim jan 2022'); obApi('track', 'rmkt vridim jan 2022');