כפר סבא, עיר רבת הישגים בשרון, מתייחדת במערכת חינוך חדשנית ועדכנית. בשנתיים האחרונות החלה העיר, בהובלת ראש העיר רפי סער, בגיבוש חזון חינוכי עירוני, המבקש לשלב בין מחויבות לערכי הייסוד של החברה: הומניזם, מחויבות חברתית עמוקה תוך הרחבת מעגלי הסולידריות והמעורבות האישית של כלל תלמידי העיר בתוכניות התנדבותיות, לצד העמקת החדשנות החינוכית. במקביל, לקראת פתיחת שנת הלימודים החדשה נעשה מהלך נוסף במסגרתו הובילו מנהלי בתי הספר השונים בעיר תהליכי עומק, להדגשה וחידוד ייחודיותו של כל אחד ממוסדות החינוך.
תוכניות הלימודים הותאמו לחזון בית הספר; החל תהליך פיתוח דרכי מדידה והערכה המותאמים לעידן זה תוך פיתוח כלים ומיומנויות התואמות את צרכיהם וכישוריהם של כל תלמיד ותלמידה בעיר. צוות האגף כולל אנשי חינוך מנוסים, המתמחים בניהול המערכת תוך הובלת תהליכי התחדשות וצמיחה.

"לא לשכוח – מהות החינוך הוא הבטחת עתידם של הילדים"

כשאנו שואלים את אסנת חכמון מנהלת אגף החינוך בעיריית כפר סבא: "מה המסר שלך למורים ולתלמידים לשנת הלימודים החדשה"? היא ממהרת להשיב: "העשייה החינוכית שלנו מחייבת מחשבה תמידית אודות מהות החינוך כשבמרכזה ניצבים על תלמידות ותלמידי העיר - חשיבה שהובילה ומובילה את כל הדיונים והמפגשים שלנו, דיוניים פנימיים ודיונים עם השותפים שלנו במוסדות החינוך והנהגת ההורים. אנו פועלים מתוך מגמה ללמוד, לשפר, לייעל, וליישם טכנולוגיות חינוכיות-ארגוניות מתקדמות, אשר מביאות לידי ביטוי כל אחד ואחת בצוות ויחד חוברים לארגון כולל – אשר פועל על־פי ערכים חינוכיים־חברתיים ועומד לשירות הקהילה. זאת בהתבסס על 'אני מאמין' וחזון חינוכי יישובי יציב וערכי. אני מייחלת ששנת תשפ"ג תהיה שנה של הצלחות, למידה מתמדת, רציפה ויציבה עם חוסן חברתי, רווחה נפשית ואקלים חינוכי מיטבי. בהזדמנות זו אני רוצה להודות לכל הצוותים החינוכיים ברחבי העיר על עבודתם המסורה והטובה, התברכנו בהון אנושי מצוין שיודע לשלב בין מצוינות לימודית, רגישות חברתית ומחויבות לקהילה ולערכי הליבה שלה".
4 צפייה בגלריה
חלוקת מחשב לכל גננת. משרד החינוך בחר את כפר סבא, והשרה הגיעה לאירוע החלוקה
חלוקת מחשב לכל גננת. משרד החינוך בחר את כפר סבא, והשרה הגיעה לאירוע החלוקה
חלוקת מחשב לכל גננת. משרד החינוך בחר את כפר סבא, והשרה הגיעה לאירוע החלוקה
(צילום: עיריית כפר סבא)

"ללמוד, לשפר, לייעל וליישם טכנולוגיות חינוכיות־ארגוניות מתקדמות"

חכמון, מנהלת אגף החינוך בעירייה, מספרת על החידושים במערכת העירונית ומסבירה כיצד מתכננת העירייה להתמודד עם האתגרים של השנה החדשה. "שנת הלימודים תשפ"ב הייתה שנה מרובה בעשייה, גם בשנה"ל תשפ"ג נמשיך בתנופת עשייה".
המחלקה לגיל הרך - אסנת חכמון מדגישה את המענים היחודיים המותאמים לכל שכבות הגיל: "מחקרים מוכיחים באופן חד משמעי שהשקעה בגיל לידה עד 3 מסייעת לפיתוח רגשי, משפרת ביצועים ומצמצמת פערים בטווח הארוך. לכן, השנה הקמנו תחום חדש באגף החינוך - המחלקה לגיל הרך, הכולל את כלל הילדים והילדות בגיל לידה עד גיל 3. "שנים ראשונות אלו הן שנים חשובות מאוד ובעלות משמעות אדירה בעיצוב דמותם של הילדים", מוסיף ראש העיר רפי סער. "הן מתוות לילדינו את תחילת הדרך במסע החינוכי שלהם במערכת החינוך. התפיסה המובילה בחינוך לגיל הרך מבקשת לאפשר תנאים מרביים להתפתחות רגשית, חברתית, קוגניטיבית ומוטורית של כל ילד".
מחשב לכל גננת - גם בחינוך הקדם יסודי חלה התקדמות מרשימה: כפר סבא נבחרה להיות העיר הראשונה שבה יש מחשב לכל גננת, מה שיאפשר חשיפה מעמיקה לטכנולוגיה מתקדמת. מחשב נייד יסייע בשדרוג והעצמה של יכולותיהן המקצועיות של הגננות ובקידום החינוך בגני הילדים (גיל 3 עד 6), זהו נדבך חשוב בקידום מערכת החינוך במעלה המאה ה־21.
כוח אדם בהוראה - חכמון גם מתייחסת למצוקה הארצית בכוח אדם של מורים, גננות וסייעות במערכת החינוך: "למזלנו, בכפר סבא כמעט לא קיים מחסור במורים, אפשר להיות רגועים. יחד עם מנהלי מוסדות החינוך נערכנו מראש. בימים אלה אנו משלימים את איוש התקנים האחרונים בכל המערכת. מצב זה רק מראה עד כמה חזקה מערכת החינוך שלנו. אנו גאים בה. לגבי הגנים, כבר בפברואר יצאנו לקמפיין גיוס סייעות הראשון מסוגו בארץ, המהלך הזה ממש הוכיח את עצמו וכיום אנו נמצאים עם מצבת כוח אדם מלאה, איכותית ומוכנה לפעולה".
4 צפייה בגלריה
כיתות חדשות בבית הספר רמז
כיתות חדשות בבית הספר רמז
כיתות חדשות בבית הספר רמז
(צילום: עיריית כפר סבא)
ביטחון תזונתי - מתוך אמונה כי ביטחון תזונתי תורם לחוסן בריאותי, מסייע להתפתחות הילד ומשפר יכולות לימודיות, עיריית כפר סבא באמצעות החברה לתרבות ופנאי בשיתוף החכ"ל, החליטה על הרחבת פרויקט אפונים, תוכנית עירונית לתזונה בריאה המיועדת לילדים בגילאי גן עד גם לבתי ספר היסודיים עד כיתה ד'. "מדובר בבשורה משמעותית ברמה העירונית", אומר ראש העיר רפי סער. "החל משנת הלימודים הקרובה יזכו ליהנות מתוכנית אפונים כ־2,000 ילדות וילדים נוספים, מ־18 בתי ספר בעיר, הפועלים תחת תוכנית "ניצנים" המופעלת על ידי החברה לתרבות ופנאי וכ־80 מסגרות נוספות ברחבי העיר, במסגרת צהרוני בתי הספר, באופן שיוצר רצף תזונתי איכותי, החל מהגיל הרך ועד כיתה ד'".
מגמות לימוד חדשות בחינוך העל־יסודי - חמש מגמות ייפתחו השנה בתיכוני העיר; בתיכון רבין ייפתחו השנה 4 מגמות חדשות וייחודיות עם הפנים לקהילה, פיתוח מנהיגות ופיתוח פדגוגיה חברתית; ובתיכון כצנלסון תיפתח מגמה אחת נוספת שתתמקד בתחומי ההומניזם. המגמות חדשות בתיכון רבין כוללות מגמת סייבר גיאוגרפי במסגרתו מתוכנן מיזם חברתי בו התלמידים יבצעו מיפוי עדכני של הרשת הירוקה בכפר סבא – רשת של שבילי ההליכה בעיר; מגמת בינה מלאכותית במסגרתה הוצבה מטרה חברתית במגמה להגדיל את מספר הבנות שילמדו ויעסקו בתחום הטכנולוגי באמצעות חשיפה של תלמידות צעירות תושבות העיר לפעילויות חווייתיות ייחודית ואטרקטיביות; מגמת רפואה תחת המטרה לתרום לקהילת העיר מהידע של תלמידי המגמה בתחום הבריאות ושמירה על אורח חיים בריא ובמסגרת הלימודים מחויבים תלמידי המגמה לעבור קורס עזרה ראשונה במד"א ובהמשך להשתלב במערך ההתנדבות של מד"א או גופים רפואיים אחרים; מגמת קולנוע, צילום וניו מדיה – עם מטרה להגיע גם השנה להישגים בפסטיבלים ולקטוף פרסים משמעותיים כאשר הסרטים, הכרזות והתמונות שהתלמידים מכינים, ימשיכו לעסוק במסרים חברתיים וקהילתיים. בנוסף, בתיכון כצנלסון תיפתח השנה מגמה חדשה בשם כנפי רוח - הנועדה לאפשר אופק פדגוגי לתלמידים מצטיינים בתחומי ההומניזם. תלמידים שיבחרו ללמוד במגמה הייחודית ירחיבו אופקים, יתעמקו בחקר עצמאי ויכתבו בהנחיית המורים עבודת גמר בהיקף 5 יחידות בנושא לבחירתם.

משפצים משדרגים ובונים – לתלמידים ולמורים

השקעה ופיתוח החינוך לא שייכים אך ורק לצוות החינוכי ולשיטות חינוך אם כי גם לפעולות נוספות בתוך בתי הספר הקשורות לציוד פיזי וגם לבנייה תכנון והיערכות פיזית בשטח. דוגמה ראשונה להשקעה שכזו ניתן ללמוד מסיכום שהושג בין אגף החינוך לנציגי החברה הכלכלית לפיתוח כפר סבא והנהגת ההורים העירונית, שהוביל להוזלה משמעותית בהפעלת פרויקט השכרת הלוקרים במוסדות החינוך, המופעל על ידי החברה הכלכלית זו השנה החמישית בעיר. בעירייה מספרים כי משמעות הדבר היא שהחל משנת הלימודים הקרובה מחיר השכרת לוקר יעמוד על 80 שקלים בלבד, הוזלה של 20% מהמחיר של שנת הלימודים הקודמת, כשחלק מההכנסות מהשכרת הלוקרים יועברו לתקציב בתי הספר וישמשו גם הם לפעילות לטובת התלמידים. בשלוש שנים האחרונות בהתאם למדיניות העירונית, מובילה העירייה בשיתוף החברה הכלכלית לפיתוח כפר סבא, תוכנית רב שנתית לשדרוג, שיפוץ וחידוש מוסדות החינוך בעיר. במסגרת המהלך הושקעו עשרות מילוני שקלים, בהיקף חסר תקדים שלא היה קיים בעיר על מנת לפצות על פער הזנחה של שנים.
4 צפייה בגלריה
חטיבת שרת כפר סבא המשודרגת
חטיבת שרת כפר סבא המשודרגת
חטיבת שרת כפר סבא המשודרגת
(צילום: עיריית כפר סבא)
החכ"ל בשיתוף אגף החינוך ואגפים נוספים פעלו לשיפוץ גני ילדים, שדרוג מרחבי למידה בבתי הספר, שדרוג חצרות, ביצוע הנגשות ושיפוצי חזיתות. במקביל נעשתה גם צביעה מחודשת, שופצו חדרי מורים, הוקמו מרחבי למידה חדשניים והותקן ריהוט חדש בחלק מהמוסדות. גם בינוי הקבע של הכפר הדמוקרטי החל, במסגרתו הוצבו במהלך הקיץ על ידי החכ"ל בשיתוף מחלקת מבני הציבור, שני מבנים יבילים חדשים לחינוך המונטוסורי והסאדברי, שבינויים יתבצע לאחר החופש הגדול. בבי"ס ברנר בעיר הוצבו מבנים יבילים כהכנה להרחבת ביה"ס, כשהעבודות להקמת מבני הקבע במקום יחלו לאחר הקיץ. בנוסף, השנה יורחב בית ספר חב"ד בכיתות אם חדשות ויזכה לתוספת בנייה עבור הנהלת ביה"ס. התחלנו בבנייתו של בי"ס צומח 80 שבשכונה הירוקה לצד הרחבה של המתחם הקיים לקליטת שכבת א'. בבי"ס רמז, המיועד לעבור שיפוץ משמעותי, שיפצה החכ"ל 16 כיתות לימוד.
בעירייה סיפרו עוד כי מתוך מודעות להשפעה האדירה שיש למבני חינוך על הצלחה בלימודים התחלנו בהקמה של מרחבי למידה חדשניים בבי"ס אופירה נבון, בי"ס בר אילן, בי"ס ברנר, ביה"ס הירוק ע"ש שמעון פרס, בי"ס חב"ד, בי"ס רחל המשוררת, רמז, סורקיס, בחטיבות הביניים אלון ושז"ר, ובתיכונים גלילי ותורה ומדע. בחצר בי"ס לאה גולדברג ייבנה על ידי מחלקת גנים ונוף בשיתוף מחלקת מבני ציבור - מרחב למידה חוץ כתתי, במסגרתו יוקם אולם ספורט לרווחת תלמידיו. ואם זה לא מספיק, גם המורים זכו לשדרוג וחדרי המורים בתיכונים הרצוג וכצנלסון, עברו מהפך משמעותי על ידי מחלקת מבני ציבור, וחדרי המורים בתיכונים רבין וגלילי עוצבו מחדש במהלך הקיץ.
4 צפייה בגלריה
גן חמנייה
גן חמנייה
גן חמנייה
(צילום: ניצן הפנר)

תעודת זהות

שם העיר: כפר סבא
ראש העירייה: רפי סער
מספר תושבים: כ־120,000
ההישג הגדול בשנתיים האחרונות: הקורונה הגדירה דברים מחדש: קודם כל שותפות - מוסדות חינוך, אגף חינוך, אקדמיה, הורים, כולם צריכים לשלב ידיים. מערכת החינוך נכנסה לעידן חדש של הבנה, שהעיר היא מרחב חינוכי אחד ללמידה, התפתחות, יצירת קשרים חברתיים והתמודדות עם אתגרים.
בתהליך סדור הפכנו את העיר ל־ EcoSystem חינוכי אחד - שימוש במרחב העירוני כקמפוס ללמידה, הפועל על־פי העקרונות: בחירה, שיתופיות, חוויה, אחריות, רלוונטיות. במסגרת זו נבנתה תוכנית לתלמידי העל־יסודי, שזימנה בחירה: מה, איפה ואיך ללמוד, וכמו כן אפשרה להורי היסודי לבחור את המוסד הלימודי לילדם/תם. כל בתי הספר בעיר פתוחים לבחירה.
חזון חינוכי: שלוש מטרות מהוות עבורנו את המצפן החינוכי:
1. קידום מערכת חינוך עירונית, המפתחת מצוינות ערכית ולימודית בקרב כלל השותפים לה.
2. קידום חינוך ציבורי איכותי וייחודי. חינוך המקדם את ערכי אהבת האדם והארץ, אחריות, סובלנות ומנהיגות.
3. פיתוח היכולות החברתיות והרווחה הנפשית של כלל הצוות, התלמידים והוריהם, לצד פיתוח המצוינות הלימודית.