(קרדיט: Baysberg team )
לפני כ-35 שנה, מיד לאחר שחרורו מהשירות הצבאי, אבנר מלכה התחיל לעבוד בתור מלווה לנכה צה"ל סיעודי פגוע ראש. מה שהתחיל בתור עבודה זמנית של אחרי צבא, הפך עבור מלכה למקצוע ולשליחות אמיתית. כבר למעלה משלושה עשורים מלכה מתפקד בתור מטפל ומלווה של אנשים שזקוקים לסיוע ולטיפול 24 שעות ביממה.
בישראל ישנם עוד כ-3,000 מלווים כמו מלכה, שמטפלים בנכי צה"ל בדרגות פגיעה שונות. הם משמשים להם אחים בוגרים, מטפלים סיעודיים ומשפחה לכל דבר, ומספקים להם משענת וסיוע נפשי, פיזי וחברתי.
3 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות ארגון מלווי נכי צה"ל)
אותם מלווים, שהם כל עולמם של אלפי נכי צה"ל בישראל, נותרו במשך שנים עובדים שקופים. הם מועסקים בתור עובדי קבלן במשכורות מינימום, ללא תוספת שעות נוספות וללא תנאים סוציאליים נאותים. לפני כעשור אף הוחמרו תנאי העסקתם והוקפא שכרם של המלווים החדשים שהצטרפו למעגל הליווי של נכי צה"ל. כך נוצרה מערכת לא שוויונית שמפלה בין עובדים חדשים לוותיקים.
אבנר מלכה לא יכול היה עוד לשתוק אל מול העוולות, והחליט לצאת למאבק חייו: להקים ועד עובדים, שישמע את זעקתם של האנשים שעושים עבודת קודש עבור נכי צה"ל. הוא לא תיאר לעצמו שהמאבק הזה יימשך כמה שנים טובות.
חמש שנים לקח למלכה להקים את ועד מלווי נכי צה"ל. מדובר בעובדים עצמאיים הפזורים בכל חלקי הארץ ואינם נמצאים בקשר יומיומי. מלכה הבין שכדי להקים ועד שיפעל למענם עליו למצוא ארגון עובדים שיעמוד לצידם בכל המאבקים והאתגרים שבדרך.
הוא פנה לשני ארגוני עובדים, אך חש ייאוש מהמערכת המסורבלת שרק הערימה קשיים. רגע לפני שוויתר והרים ידיים, מלכה פנה להסתדרות הלאומית. רק שם, הוא מספר, מצא אוזן קשבת וארגון יעיל שרוצה בטובתו ונרתם לעזרתו.
ההסתדרות הלאומית סיפקה לוועד המתגבש שירות משפטי של עורך דין מומחה, שליווה אותם בכל צעד בהתאגדות ובמאבק להשגת תנאי העסקה נאותים. לשם כך, הוקם צוות של טלפנים ותחקירנים שסייע באיתור כל מלווי נכי צה"ל בארץ. מדובר במשימה לא פשוטה כלל, מבהיר מלכה.
אחרי עבודת שטח מאומצת של ההסתדרות הלאומית, הוקם בשנת 2016 ועד מלווי נכי צה"ל ומלכה מונה לתפקיד היו"ר. אך כאן לא תמו המאבקים – באמצעות הסיוע המשפטי שההסתדרות הלאומית העמידה להם, הוועד יצא בדרישה למשרד הביטחון לשיפור התנאים ולביטול האפליה בין עובדים וותיקים לחדשים.
3 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות ארגון מלווי נכי צה"ל)
רק בחודש מאי האחרון המאבק ארוך השנים נשא פרי עם חתימת הסכם עבודה חדש של משרד הביטחון עם המלווים ובהתערבות שר הביטחון בני גנץ. מלכה גאה בהישגים הרבים שהושגו בסיוע ההסתדרות הלאומית, ואומר: "אחרי שנים שהמלווים נחשבו לסקטור חלש ושקוף, משרד הביטחון סוף-סוף מכיר בנו. כל מה שרצינו זה לקבל יחס מכבד מהמדינה. אני בעצמי בן למשפחה שכולה, והרגשתי כל השנים בתור מלווה שהמדינה פשוט לא סופרת אותי".
יו"ר ההסתדרות הלאומית, יואב שמחי: "מלווי הנכים עושים עבודת קודש. המאמץ הנפשי והפיזי הכרוכים בעבודה הקשה הזו מחייבים שכר ראוי. מדינה שדואגת לחיילים ולנכי צה"ל מחויבת לדאוג גם לאלו שמלווים אותם. אני גאה בכל העוסקים במלאכה ובייחוד באבנר, שעמל במשך חמש שנים על מנת לקדם את ההתאגדות ולסייע לשאר חבריו המלווים".

מה ההסתדרות הלאומית יכולה לעשות בשבילכם?

על פי חוק ההסכמים הקיבוציים, לכל אדם מותר להתאגד במקום עבודתו. להתאגדות במקום העבודה יש חשיבות רבה, כיוון שהיא יכולה לסייע בהשגת מטרות משותפות. ועדי עובדים עולים לכותרות בדרך כלל במקרים של שביתות ועיצומים, אבל אין לטעות – להתארגנות של עובדים יש תפקיד חשוב בכל מקום עבודה בעל היקף גדול של עובדים.
ועדי העובדים פועלים לרוב על מנת להגן על העובדים ועל זכויותיהם מול המעסיק ולדאוג לרווחתם ולצרכיהם, אם אלו צרכים חברתיים כמו אירועי תרבות וימי כיף, ואם אלו צרכים משפטיים הנוגעים להעסקתם.
מרבית העובדים במגזר הציבורי והפרטי מתאגדים בסיוע של אחד מארגוני העובדים הפועלים כיום במשק. לארגונים אלו יש את הסמכות לנהל משא ומתן קיבוצי מול המעסיק על מנת לקבוע תנאי העסקה.
בשנים האחרונות ההסתדרות הלאומית סייעה בעשרות התאגדויות עובדים ועמדה בחזית מאבקים חשובים לשיפור תנאי העסקה, בין היתר של מלווי נכי צה"ל, של נהגי התחבורה ושל עובדי חברת פריגת. ההסתדרות הלאומית שימשה בכל המקרים הללו כאוזן קשבת ופעלה למען חיזוק העובדים.
ההסתדרות הלאומית היא אחד הארגונים הוותיקים בישראל, היא הוקמה על ידי זאב ז'בוטינסקי בשנת 1934 ופועלת לאור ערכיו בעבור זכויות העובדים בעשרות חברות במגזר העסקי מכל תחומי המשק. ההסתדרות הלאומית חרטה על דגלה את הגשמת מטרות העובדים המאוגדים במהירות וביעילות ובשיתוף פעולה חיובי עם כל הצדדים.
3 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות ארגון מלווי נכי צה"ל)
ההסתדרות הלאומית היא ארגון העובדים השני בגודלו בישראל, והיא מציעה מטריה רחבה של שירותים לרווחת העובדים: ליווי משפטי, ייעוץ פנסיוני, סיוע בקידום מקצועי, מניעת אפליה, סיוע במעונות יום, הצטרפות לקולקטיב חברתי צרכני המעניק הטבות ומבצעים, הלוואות בתנאים נוחים, טיפולי שיניים ועוד.
זקוקים לסיוע בהקמת ועד עובדים? מלאו את טופס ההרשמה באתר ההסתדרות הלאומית >>
או צרו קשר בטלפון: 8882*