יקנעם נטועה בתוך טבע שופע, מוקפת יערות ושטחים ירוקים נרחבים. זה 33 שנים מוביל אותה סימון אלפסי, ראש העירייה, שתוכנית העבודה שלו, מאז נכנס לתפקיד, הייתה תכנון ארוך טווח לביסוס מעמדה של יקנעם כעיר איכותית ומובילה. ואכן, התפיסה הוכחה בשטח והביאה למהפכה במכלול התחומים. כשנתיים לפני שהוא פורש ומעביר את ההנהגה למי שייבחר להחליפו, מציין אלפסי, כי שלושת התחומים שעומדים בראש סדר העדיפויות של העיר הם: חינוך, תעסוקה ואיכות חיים – וכי שלושתם שזורים זה בזה.

חינוך: אפס נשירה

תקציב החינוך העירוני מתקרב ל־50%, עובדה המצביעה על החשיבות העליונה שמייחסת העירייה לתחום, ולראיה, שלוש הזכיות הרצופות בפרס החינוך הארצי. שיעור הזכאים לבגרות עומד על 92% ושיעור המתגייסים מגיע ל־98%, רובם המכריע לשירות קרבי משמעותי.
3 צפייה בגלריה
(צילום: אבינערי הפקות)
"אחד מעיקרי מערכת החינוך הוא רצף חינוכי, וביקנעם קיים הרצף מהגיל הרך ועד י"ג", מציין ראש העיר. העירייה מפעילה מעונות יום לצד גנים קהילתיים, הפתוחים עד 17:00 כמענה, למשל, להורים שהם עובדי תעשיות ההייטק. מוסדות החינוך מתאפיינים בגיוון רב, כשבין עשרות הגנים העירוניים נמצאים גן יער, המקיים נתח נכבד מהלימוד בטבע, וגן בשיטה המונטסורית. לצד בתי הספר היסודיים הקלאסיים, פועלים בית ספר חדש לאומנויות, שנפתח השנה ובית ספר דמוקרטי. שתי חטיבות הביניים מזינות את תיכון אורט אלון יקנעם, ויוצרות קהילה לומדים מפרה ושוויונית.
תנועות הנוער פעילות אף הן, כשהצופים היא הגדולה בצפון עם כ־700 חניכים. מלבדה פועלים הנוער העובד והלומד, בני עקיבא וכנפיים של קרמבו לילדים עם צרכים מיוחדים. "הנחיתי תמיד להשקיע יותר בערכים, שכן מהם יצמחו ההישגים. בזכות אלה ועוד יש לנו אפס אחוז נשירה", אומר אלפסי ומוסיף, "אנחנו דואגים לכל ילד ומתאימים לכל אחד מסגרת, גם לילדים עם צרכים מיוחדים ולמחוננים. אתה שותל זרעים בגיל הרך, והמדינה מרוויחה אזרחים איכותיים ומועילים".

תעסוקה: זירת הייטק

מרחק 50 דקות נסיעה מתל אביב, ו־20 דקות מחיפה, כביש 6 חוצה צפון שעובר בתוכה, ורכבת העמק שנמצאת 5 דקות מפארק התעשייה - כל אלה הם גורם משיכה משמעותי לתעסוקה בעיר. הנגישות התחבורתית הניבה לא פחות מ־8,000 תושבים ותושבי חוץ, העובדים באחד משני פארקי התעשייה בעיר. בפארק יקנעם פועלים קרוב ל־140 חברות וסטרטאפים גדולות ומרשימות, 45% מהן בתחום הרפואי, עם ייצוא בהיקף 8 מיליארד דולר בשנה, למשל נבידיה (מלאנוקס לשעבר). פארק נוסף הוא מבוא כרמל, המשותף לעיר ולמועצה אזורית מגידו, דאליית אל־כרמל ועוספייה. המתחם ביקנעם מאכלס 30 חברות, חלקן רפואיות.
3 צפייה בגלריה
פארק פאמפטרק
פארק פאמפטרק
פארק פאמפטרק
(צילום: אדוט רועי, דובר העירייה)
"לכל תושב בעיר יש 16 מ"ר לתעסוקה, כשהממוצע הארצי הוא 7.9 מ"ר לתעסוקה לנפש", מוסיף אלפסי ליתרונות, ומספר שבעירו אין אבטלה.

איכות חיים וסביבה

יקנעם נהנית מאיכות סביבה נדירה, שמושכת באופן עקבי תושבים חדשים. שני שלישים הוגדרו בתוכנית היישוב כשטחים ירוקים, מכאן שרק שליש אחד הוקצה לבנייה. הנוף הירוק נשקף מכל עבר – מהיער ובו בטיילת באורך 5 ק"מ, דרך העמק ועד הפארקים והגינות. רשת שבילי אופניים מאפשרת להגיע לכל נקודה בעיר, והתושבים מנצלים זאת.
גם איכות החיים בולטת ביקנעם. העיר הצעירה (40% מתושביה בני 40-20) היא אחת מהטובות לגידול ילדים, עם עשרות גני משחקים, מרחבי ספורט וקאנטרי קלאב. כהשלמה לחינוך הפורמלי, מציע המתנ"ס העירוני חוגים מגוונים. גם הבנייה מתחשבת באופי הכפרי הייחודי, עם לא יותר משבע קומות בבניין.
3 צפייה בגלריה
חלוקת מערכת פנדה ממחושבת לגני החובה
חלוקת מערכת פנדה ממחושבת לגני החובה
חלוקת מערכת פנדה ממחושבת לגני החובה
(צילום: אדוט רועי, דובר העירייה)
לאחרונה נבחרה העיר בין עשר הערים הירוקות בישראל בפעם הרביעית, ובתחומה מיושם מיחזור מלא וחדשנות מקיימת, עם החלפת כלל התאורה ללדים. "אסרנו גם על מפעלים מזהמים להיכנס לתחומינו. כך אנחנו שומרים על אוויר נקי וסביבה ירוקה", אומר ראש העיר ומוסיף כי בקרוב ייחנך פארק הרכס, הצמוד ליער - מתחם בן כ־40 דונם, הכולל מתקני ספורט. "ליהנות מטבע נגיש זו איכות חיים", הוא מסכם.
ת.ז.
שם העיר: יקנעם
ראש העירייה: סימון אלפסי
תושבים: 26,000
שטח: 8,300 דונם
הישגים בולטים ב־2021: מערכת חינוך עם אפס אחוז נשירה ועצמאות כלכלית. ברקע ההישג עומדת חשיבה לטווח הארוך שהביאה את העיר למה שהיא היום: בנויה על חינוך, קידום תעסוקה וכפועל יוצא נוצרת איכות החיים. אלפסי: "זו גם הדרך להשאיר בה את הצעירים, ולמשוך רבים להשתקע בה".
חזון/תוכנית עבודה: "אני נאבק להרחיב את שטח השיפוט ולתכנן את השכונה החדשה עם 4,000 יח"ד, תעסוקה, חינוך ועוד, וצופה שזה יקרה".