מוסך הקרונות הדו־קומתיים במתחם התחזוקה והתפעול הוא אחד המקומות החשובים והמיוחדים שישנם ברכבת ישראל. זה המקום שאחראי להכנתן לשירות של מאות רכבות מדי יום, לקראת הנסיעה של מאות אלפי הנוסעים בקרונות אלה. אך לצד החשיבות העצומה של הכנת הקרונות לשירות איכותי, בטיחותי ותקין, משלב המוסך גם צוות ייחודי של עובדים על הרצף האוטיסטי, המועסקים ברכבת זה כשבע שנים.
"לעבוד ברכבת ישראל זה חלום ילדות שמתגשם", מספר לנו גיא, בן 36 מעין תמר, אחד מחמישה עובדים מן המניין על הרצף האוטיסטי שהחלו את עבודתם בשנת 2016 במתחם התחזוקה והתפעול של רכבת ישראל בבאר שבע. גיא הגיע לרכבת ישראל דרך עמותת "רואים רחוק", שם מקבלים העובדים מעטפת מלאה, המעניקה להם כלים להתפתחות מקצועית ואישית וליווי יומיומי על ידי קלינאית תקשורת ומנחה רגשית.
1 צפייה בגלריה
משמאל לימין: ניר טאובר,  גיא עמיר, אלירן נסים,  איגור שוורצר
משמאל לימין: ניר טאובר,  גיא עמיר, אלירן נסים,  איגור שוורצר
משמאל לימין: ניר טאובר, גיא עמיר, אלירן נסים, איגור שוורצר
(צילום: שבתאי טל)
רכבת ישראל בנתה בשיתוף עם העמותה קורס ייעודי והקצתה צוות חשיבה, שמטרתו להתאים את התפקידים לחברי העמותה. "לא מובן מאליו שרכבת ישראל משקיעה זמן ומשאבים ומקצה אדם שיהיה אחראי על הצוות מטעמה", מספרת לנו ענת קוטלר, המלווה של העובדים מטעם עמותת "רואים רחוק". "בנינו תוכנית ייעודית של מספר חודשים, שנועדה לשלב אותם באופן מיטבי ולהביא להסתגלותם למקום העבודה החדש. הרכבת ממשיכה ללוות אותנו לכל אורך הדרך ומגלה גמישות בכל הקשור לשינויים נדרשים. כך למשל, העברה של גיא מצוות בודקי הקרונות למחסן לווה בתהליך חשיבה משותף כדי להתאים את התפקיד לצרכיו ולסגל אותו לסביבה החדשה".
גיא מספר לנו שהחל את דרכו ברכבת ישראל עוד לפני ההתקשרות עם עמותת "רואים רחוק": "במשך ארבע שנים הייתי דייל ברכבת, כחלק מצוות הסיוע לנוסעים עם מוגבלויות. אהבתי מאוד את העבודה והיה קשה לעשות את השינוי מדייל לבודק קרונות". לאחר שעבד כבודק קרונות, עבר גיא קורס מחסנאים, וכיום הוא משמש מחסנאי במוסך בבאר שבע. "אני שמח מאוד להגיע לעבודה בכל בוקר. אם לא הייתי אוהב את העבודה, לא הייתי ממשיך להגיע בכל יום לאותו המקום. אני ממש מרגיש שאני נמצא בגן עדן. גם לארוסתי ולמשפחתי אני מספר בגאווה על העבודה ברכבת ומאחל לכל אחד להגיע לעבוד פה. אני חושב שפה יודעים לקבל את האנשים שהם על הרצף האוטיסטי יותר מבכל מקום אחר".

המודעות עלתה בזכות השילוב

משילוב של אנשים עם מוגבלויות בקהילה כולם מרוויחים, וכך מספר לנו אלירן נסים, מנהל הצוות ואחראי הפרויקטים החברתיים וההדרכות ברכבת ישראל: "חמישה עובדים מדהימים הצליחו להשתלב במהירות כעובדים מן המניין במוסך ובאגף האחזקה בבאר שבע. הם מלאים במוטיבציה, אוהבים את הארגון ומרגישים שייכות וזהות ארגונית גבוהה. אני גאה מאוד בצוות שלי וחושב שבזכות שילובם ברכבת ישראל, עלתה גם המודעות של עובדי המתחם ושל הארגון כולו לאנשים שנמצאים על הספקטרום האוטיסטי".
גם ניר טאובר, 42, העובד היחיד שמגיע מתל אביב לבאר שבע בכל יום, מספר בהתלהבות ובגאווה על העבודה: "כבר 20 שנה אני במסגרות ועבדתי בהמון עבודות מזדמנות. רכבת ישראל מאפשרת לי להתמיד כבר שבע שנים באותה העבודה ואפילו להתפתח לתחומים נוספים. התחלתי בצוות של בודקי הקרונות וכיום אני עובד בצוות המיזוג והתחזוקה במוסך". לפני ארבע שנים קיבל ניר קביעות, יחד עם ארבעת העובדים הנוספים, והוא מספר לנו על תחילת דרכו בחברה: "כשהגעתי לרכבת, הופתעתי מהתנאים והזכויות, זה לא קרה לי באף מקום עבודה אחר".
קוטלר מדגישה את החשיבות של התאמת סוג העבודה לצורכי העובד וכישוריו, ומספרת שבהמשך השנה יעבור ניר לעבודה משרדית בד בבד עם הארכת שעות העבודה שלו. "העובדים החלו בתור בודקי קרונות כדי לספק להם משהו קבוע וחזרתי, בלי הרבה שינויים. הוודאות מקנה להם שקט ורוגע להחזיק לאורך זמן, ואנחנו מחפשים עבורם עבודות בקהילה שיעניקו להם עוגן קבוע. מרגע שהחבר'ה הגיעו אלינו, למדנו מה מתאים להם ומה הם יכולים לעשות טוב יותר. כך למשל, העבודה המשרדית תואמת במיוחד לניר, כי הוא מצוין במספרים ויש לו זיכרון מטורף. רכבת ישראל יכולה להשתמש ביכולת המיוחדת הזו".
תומר כהן, מנהל אגף אחזקה דרום האחראי על מתחמי חטיבת הנייד בבאר שבע, אשקלון ודימונה ברכבת ישראל, מספר: "אנחנו גאים בפרויקט בשיתוף עמותת 'רואים רחוק', שתורם לשוויון הזדמנויות ולגיוון בתעסוקה ומהווה פריצת דרך משמעותית בשילוב עובדים על הרצף האוטיסטי בארגון. כחלק מכך אנו מעניקים להם מעטפת יומיומית, כלים להתפתחות מקצועית ואישית ושילוב במוסך".
המיזם החדשני, שייסדה בשנת 2013 עמותת "רואים רחוק", נועד להכשיר בוגרים על הספקטרום האוטיסטי למקצועות נדרשים בצה"ל ובשוק האזרחי, תוך שילובם בתפקידים שבהם מאפייני הספקטרום יהוו עבורם יתרון תעסוקתי: יכולות זיהוי וסריקה ויזואלית גבוהות, זיכרון ושימת לב לפרטים, חשיבה שיטתית, דקדקנות, יסודיות והתמדה בביצוע משימות סדורות. יתרונות אלה הובילו לשילובם ביחידות מובחרות בצה"ל (כמו 9900) ובחברות אזרחיות רבות. גם גיא וגם ניר רואים את עצמם ממשיכים ולהתפתח ברכבת ישראל, וגאים לעבוד בחברה שרואה חשיבות עליונה בגיוון תעסוקתי ושילוב בקהילה.