כאלף חולי קורונה מאושפזים בימים אלו בבתי החולים בישראל וכולנו דרוכים ועוקבים אחר המספרים, חוששים מקריסה של מערכת הבריאות ואי ספיקה של בתי החולים. את תחושת ההקלה שחשנו לפני מספר חודשים בלבד כשנסוג הגל השלישי כבר הספקנו לשכוח, ומחלקות הקורונה שנסגרו חזרו לפעול, כאשר ידי הצוותים מלאות עבודה, והמחלקות עמוסות לעייפה.
במחלקות הקורונה מאושפזים חולים שמצבם מחייב טיפול, ניטור והשגחה של צוות רפואי. אך האם אשפוז שכזה מוכרח להתנהל בתוך בתי החולים? לדברי ד"ר איתמר עופר, נשיא ויו"ר צבר רפואה: "אשפוז משמעותו לקיחת אחריות קלינית על החולה, אך כדי לקיים זאת ולאפשר ביקור רופא וזמינות מסביב לשעון, הדבר לא מוכרח להיעשות בבית החולים, אלא יכול להיעשות בבית, ומוצע כיום במימון קופות החולים". למעשה, על פי נתונים של משרד הבריאות, מספר המטופלים בשנת 2020 באשפוז בית עלה פי עשרה.
4 צפייה בגלריה
ד"ר איתמר עופר
ד"ר איתמר עופר
ד"ר איתמר עופר
(צילום: צבר רפואה)
מערך אשפוז הבית האקוטי של צבר רפואה מספק טיפול רפואי שניתן על ידי צוות של רופא או רופאה ואח או אחות, וכולל הכנת תוכנית טיפולית, מתן מרשמים, בדיקות רפואיות וטיפול בבית, וזמינות טלפונית 24/7. הפניה לאשפוז הבית יכולה להינתן על ידי הרופא המטפל בקופת החולים או רופא בחדר מיון. תוך מספר שעות מהפנייה מתחיל תהליך קליטת המטופל באשפוז בית, וצוות רפואי מגיע לבית המטופל כדי להדריך אותו ואת בני המשפחה באשר להמשך האשפוז. מרגע זה, הרופא/ה והאח/ות מגיעים כל אחד לבית המטופל לפחות פעם ביום, והצוות זמין עבורו טלפונית 24/7, גם בשבת ובחג. האשפוז האקוטי בבית לרוב נמשך ימים ספורים, ובסיום הטיפול מועבר התיק הרפואי לקופת החולים ובו גם סיכום הטיפול וההמלצות להמשך. "שירות אשפוז הבית האקוטי של צבר רפואה בשיתוף הפעולה עם שירותי בריאות כללית החל כבר בספטמבר "2019, כך מספרת מאיה לרנר שיכורי, רכזת אשפוז בית בשירותי בריאות כללית. "עד כה, יותר מ-3,300 מבוטחי הכללית טופלו באשפוז בית, ובהם גם חולי קורונה. נכון לכתיבת שורות אלו ישנם מעל ל 100 מטופלים באשפוז ביתי, וכ-35 מהם חולי קורונה. וחשוב שהציבור יידע שאשפוז הבית ניתן במימון מלא של קופות החולים, כחלופה מלאה לאשפוז בבית החולים, וזו זכותו של המטופל לבקש מהרופא המטפל בחדר המיון או מרופא המשפחה, להיות מטופל באשפוז בית.
4 צפייה בגלריה
מאיה לרנר שיכורי
מאיה לרנר שיכורי
מאיה לרנר שיכורי
(צילום: דוברות קופת חולים כללית)
באותו אופן שבו פועל אשפוז בית אקוטי, פועל גם אשפוז בית לחולי קורונה. במקרים אלה הצוות המטפל ממוגן, בדיוק כמו בבית החולים, והמטופלים ובני הבית צריכים לפעול לפי כמה כללים לשמירה על בריאותם. ד"ר עופר מספר: "אם מטופל נמצא במצב שבו נשקפת סכנה לחייו, הוא חייב להיות בבית החולים. תפקידם של בתי החולים לא הסתיים. אבל אם זה לא המצב, לטעמי, אסור שיהיה בבית החולים".

"האשפוז בבית הוא שהעמיד אותי על הרגליים"

אין ספק כי השהות בבית עדיפה פי כמה על השהות בבית החולים, אך חשוב מאוד לעמוד על ההבדלים שבין קבלת טיפול בבית לאשפוז בית. ״מקובל היום להשתמש בנדיבות במושג ׳אשפוז בית׳ מבלי שתהיה תמימות דעים ואחידות לגבי משמעות המושג" טוען ד"ר רוני צבר, המייסד והמנהל הרפואי של צבר רפואה. "לתפיסתנו, מסגרת אשפוז בית נקראת כך רק אם היא מאפשרת לקיחת אחריות רפואית מלאה על המטופל 24/7, עם צוות רב-מקצועי שמבצע ביקורי בית סדירים ומאפשר טיפול ברמה של בית חולים בבית המטופל. הבאת ציוד רפואי לביתו של המטופל, שיחות טלפון יומיות וביקורים מרחוק – לכל אילו יש מקום אבל הם בשום אופן לא יכולים להיקרא ׳אשפוז בית׳".
התפיסה הזו היא שהביאה את צבר רפואה לפתח רמת שירות גבוהה במיוחד שתתן מענה לכמה שיותר מטופלים, ובהם גם חולי קורונה, שאינה נופלת מזו הניתנת במחלקות הפנימיות בבתי החולים, ולא אחת גם עדיפה עליה. התגובות שמגיעות מאותם מטופלים הן בהתאם. כאשר רחל חלתה בקורונה והחלה להרגיש שהתסמינים מחמירים, הבינה שתזדקק לטיפול רפואי. אולם נהג האמבולנס שזומן עבורה אמבולנס להביאה למיון, המליץ לה לא להגיע לבית החולים בשום פנים ואופן. "הבנתי שהסטורציה שלי בסדר, ולכן החלטתי לא להתפנות למיון, אבל לא ידעתי מה לעשות כי בכל זאת החום שלי לא ירד ולא הרגשתי טוב מספיק. פניתי לרופא המשפחה שלי בכללית, שהפנה אותי לצבר רפואה לאשפוז בית. המענה היה מיידי ומהר מאוד הגיע אלי הביתה צוות מקסים. האחות לקחה מדדים וחיברה אותי לאינפוזיה וכך התחלתי את האשפוז שלי בבית" מספרת רחל, ומוסיפה "ההתאוששות שלי היא הודות לצבר רפואה, משום שקיבלתי מהם את הטיפול הכי מדויק והכי נכון. לאורך כל הדרך הם נתנו לי את הבטחון שהייתי צריכה וזה העמיד אותי על הרגליים, ואחרי כמה ימים כבר הרגשתי הרבה יותר טוב ושוחררתי מאשפוז הבית".
"האשפוז בבית מפוקח ומוסדר ומאפשר לחולה לקבל את אותו הטיפול שהוא מקבל בבית החולים, בצורה אישית יותר בסביבה הנוחה והבטוחה שלו", מסביר ד"ר נעים מחרום, מנהל מחלקת פנימית בבית של צבר רפואה. "מהשטח רואים כי המשמעות של אשפוז בית היא אדירה, ובעת הנוכחית, כשאנו חווים את העומס במערכת הבריאות הציבורית אנחנו רואים כיצד גם אנשים וגם המערכת מנסים לעשות הכול כדי לא להגיע לאשפוז. לכן, החלופה של אשפוז בית היא נכונה מאוד גם למי שלא חולה בקורונה. כיום, גם עבור חולי קורונה, אנחנו מסוגלים לתת שירות רב מקצועי שמאפשר לצמצם את החשיפה המיותרת לזיהומים וסיכוני הדרדרות, לצד מתן טיפול שאינו נופל באיכותו מהטיפול בבתי החולים".
4 צפייה בגלריה
ד"ר נעים מחרום
ד"ר נעים מחרום
ד"ר נעים מחרום
(צילום: צבר רפואה)

"את כל מה שאפשר לקבל בבית החולים, קיבלתי פה בבית"

את חווית הטיפול במחלקה הפנימית בבית החולים אביבה, מטופלת של צבר רפואה, לא הסכימה לעבור בשנית. "לפני שנה אושפזתי במחלקה פנימית, אז היה לי ברור שזה הכרחי ולא יכולתי להמיר את הטיפול במשהו אחר. לאחרונה הגעתי שוב למיון בשל זיהום ביד. במחלקה הסבירו לי שאני מוכרחה לקבל אנטיביוטיקה דרך הווריד, אחרת הזיהום לא יעבור. הפעם הבנתי שטיפול באנטיביוטיקה אני לא מוכרחה לקבל בבית החולים, הסבירו לי שיש לי אפשרות לקבל את הטיפול דרך הווריד אך מהבית, טיפול שבוודאי יביא להחלמה מהירה יותר של הזיהום, אורו עיניי. הרגשתי שזכיתי, התאשפזתי בבית, בסביבה התומכת, והגוף החלים בהתאם. ולא הייתי צריכה לשלם, הקופה מימנה את כל הטיפול".
כפי שכבר צוין, אשפוז בית נותן מענה גם לחולי הקורונה שמצבם מאפשר להם זאת. "אשפוז בית מאפשר טיפול בסביבה הנוחה ביותר לחולים. במיוחד לחולי קורונה שבבית חולים מנותקים מהמשפחה. יש צורך בקבלת החולים המתאימים, שכן כך נוכל לעזור להם ובד בבד להוריד עומס מבתי החולים" כך אומר ד"ר אלכס לוסטמן, מנהל האשפוז האקוטי בכללית.
4 צפייה בגלריה
ד"ר אלכס לוסטמן קרדיט
ד"ר אלכס לוסטמן קרדיט
ד"ר אלכס לוסטמן קרדיט
(צילום: דוברות קופת חולים כללית)
על כך גם מספרת תקווה, שחלתה בקורונה והוגדרה במצב בינוני: "קיבלתי מהצוות המקסים של צבר טיפול מלא בבית שכלל את הרופא שהיה איתי בקשר כל יום כל היום כדי לראות איך אני מרגישה ומה אני צריכה, ומהאחות שושי שטיפלה בי בידיה המסורות, כך קיבלתי כל מה שאפשר לקבל בבית החולים , את הטיפול , התרופות , הבדיקות, ומעבר לזה קיבלתי הקשבה ואמפתיה, לא היה צריך לבקש יותר מזה."