בשבעת החודשים האחרונים מתמודדת מדינת ישראל עם מציאות מאתגרת מאוד של מלחמה ומשבר לאומי אשר פוגעים, בצורה ישירה ועקיפה, באוכלוסיות רבות ומגוונות. בין הנפגעים ניתן למנות אנשים וקהילות אשר חוו את התופת ונפגעו ישירות מהאירועים הקשים שפקדו את מדינת ישראל ב- 7 באוקטובר, משפחות שאיבדו את יקיריהם, אנשי המילואים ושירות הבטחון הנמצאים בחזית הלחימה, בנות ובני זוג שזכו לכינוי המוצדק ״לוחמי/ות העורף״, קהילות שלמות שנעקרו מבתיהם ואוכלוסיות שחיות תחת איום בטחוני מתמשך.
לכל הקושי העצום הזה, נוסף חוסר הודאות הגדול והאיום המתמשך המאפיין את התקופה הנוכחית, המגביר את הלחץ היום -יומי וגורם ליותר ויותר אנשים להזדקק לטיפול מקצועי ולסיוע רגשי. מציאות קשה זו פוגשת מחסור רב שנים, באנשי מקצוע בתחום הטיפולי, ועתה הולכת ומחמירה.
גם מי שטרם סיים הכשרה נכנס ״תחת האלונקה״. כך, הסטודנטים והסטודנטיות בתוכניות הטיפוליות באקדמית תל-חי לא עוצרים לרגע ונותנים מענה למי שרק אפשר. תחושת הסיפוק והמשמעות של עשייה ופיתוח מומחיות בשטח, היא מדהימה.
"חשוב לזכור שמלחמת חרבות ברזל פרצה זמן קצר אחרי מגפת הקורנה, שהולידה בפני עצמה מציאות מאתגרת, ריחוק חברתי וקשיים רבים לילדים, בני נוער ומבוגרים. כבר בתקופת הקורונה הורגש המחסור הגדול באנשי טיפול מקצועיים, והמלחמה הוסיפה וחידדה את המחסור האקוטי באנשי טיפול ביתר שאת. מצב זה מחייב מאמץ גדול של מוסדות ההכשרה האקדמיים להכשרת אנשי מקצוע ברמה גבוהה, שיכולו לתת מענה מקצועי ואפקטיבי לאלו המתמודדים עם טראומות ומצוקות קשות בעקבות המלחמה והשלכותיה. לדאבוני, הימשכות המלחמה וחוסר הודאות השורר בקרב קהילות עקורות שאינן יודעות האם ומתי יוכלו לשוב להתגורר בבטחה בביתם - מחדדים את נחיצותם של אנשי מקצוע איכותיים בטווח המיידי ובטווח הארוך". כך פרופ׳ מירב חן, פסיכולוגית קלינית ודיקנית הפקולטה למדעי החברה והרוח במכללה האקדמית תל-חי.
״עדות לצורך הגדל באנשי טיפול, באה לידי ביטוי בהתגייסות של כלל המגמות הטיפוליות שלנו במכללה האקדמית תל-חי. מרגע פרוץ המלחמה התגייסנו לתת תמיכה ומענה טיפולי לנפגעי האירועים הקשים בדרום וכן לעשרות אלפי המפונים ברחבי הארץ הן מהדרום והן מהצפון. במסגרת זו הסטודנטים והמומחים שלנו מטפלים ומסייעים למפונים הפזורים בכל הארץ. סטודנטים וסטודנטיות לעבודה סוציאלית מהתואר הראשון והשני, סטודנטים וסטודנטיות מהתוכניות לתואר שני בפסיכולוגיה חינוכית והתפתחותית, מהתוכניות לתואר שני בדרמה-תרפיה ובטיפול-באמנות.
הסטודנטים במגמות הללו התגייסו מיד עם פרוץ המלחמה לתת מענה מקצועי, בזכות העובדה שבמהלך שנות לימודיהם בתל-חי הם למדו והוכשרו במודלים טיפוליים, שפותחו ע"י המומחים במכללה האקדמית תל-חי. בין מודלים אלה ניתן למנות את מודל 'גש"ר מאח"ד' שפותח ע"י פרופ' מולי להד, מודל 'מעש"ה' שפותח ע"י ד"ר משה פרחי, מודל מהסטודיו הפתוח הבטוח שפותח ע"י ד"ר תמי גברון מודל 'טלה-דרמה' (טיפול בדרמה תרפיה דרך הטלפון) שפותח ע"י ד"ר דוברת הראל וכן מודלים נוספים שפותחו ע"י מומחי המכללה כגון המרחבים היצירתיים והתיאטרונים הקהילתיים, שפועלים בכל הארץ.
מה שמיוחד בתוכניות הטיפוליות, הנלמדות במכללה האקדמית תל-חי, זו העובדה שהן מבוססות על מודלים העוסקים בהתמודדות עם אירועי משבר, לחץ, טראומה ופיתוח חוסן, אשר פותחו ע"י המומחים שלנו ונלמדים כיום, לא רק בתל-חי, כי אם במוסדות אקדמיים רבים בארץ ובעולם. הסטודנטים שלנו בתל-חי זוכים לקבל את ההכשרתם כאנשי מקצוע, ברמה הגבוהה ביותר, ממיטב המומחים בתחום.
2 צפייה בגלריה
תואר במכללת תל חי
תואר במכללת תל חי
התוכניות הטיפוליות באקדמית תל-חי לא עוצרות לרגע ונותנים מענה לכל מי שזקוק לכך
(האקדמית תל חי)
מדוע דווקא בתל-חי פותחו מודלים אלו? הסיבה לכך נעוצה בעובדה שאנו ממוקמים באזור שבו יש היסטוריה של קונפליקטים ביטחוניים, התמודדות עם מצבי לחץ וחרדה של הקהילות הסובבות אותנו ולכן הצמיחה המכללה מומחים, עם ניסיון רב ושם עולמי בתחומים אלה"
מה שעוד מאפיין את התוכניות ההכשרה הטיפוליות בתל-חי הן הכיתות הקטנות, היחס האישי של המרצים, הקשר ההדוק עם הקהילה והתנסות מעשית חשובה. כמו כן, תוכניות אלה זוכות להכרה במדינות רבות בעולם והראיה לכך היא העובדה שמומחים וסטודנטים שלנו נקראים לסייע באירוע משבר בעולם כמו באסון הצונאמי ביפן, בהאיטי, ברעידות האדמה בתורכיה ועוד.
בין התוכניות הטיפוליות הנלמדות בתל-חי ניתן למנות:
תואר שני בטיפול באומנויות – התכנית חושפת את הסטודנטים והסטודנטיות לתחום מרתק המשלב קורסים התנסותיים בטיפול באומנות עם לימודים תיאורטיים ועבודה בשטח.
הסטודנטים והסטודנטיות מקבלים כלים ותמיכה לפיתוח כישורים קליניים המאפשרים להם לטפל באוכלוסיות רבות ומגוונות באמצעות אומנות. התכנית משלבת את העקרונות הבסיסיים של מדעי ההתנהגות והפסיכותרפיה עם הצורך האנושי לביטוי וליצירתיות. היא שמה דגש רב על טיפוח אישיות טיפולית ועל ההתפתחות המקצועית הקלינית של הסטודנטים והסטודנטיות, ההדרכה מבוצעת בקבוצות קטנות על ידי מטפלות באומנות בכירות בעלות ניסיון קליני רב שנים. טיפול באומנות מציע דרך לטיפול רגשי שאינו רק מילולי להתמודדות עם מצבים נפשיים מגוונים.
2 צפייה בגלריה
תואר במכללת תל חי
תואר במכללת תל חי
הסטודנטים בתל-חי התגייסו מיד עם פרוץ המלחמה לתת מענה מקצועי הם למדו והוכשרו במודלים טיפוליים, שפותחו ע"י מומחים
(האקדמית תל חי)
תואר שני בטיפול באמצעות דרמה תרפיה - דרמה תרפיה הוא מקצוע מתחום בריאות הנפש, המחבר בין עולם הפסיכולוגיה לעולם התיאטרון, המשחק והיצירה. דרמה תרפיסטים/ות משלבים/ות בעבודתם/ן הקלינית אמצעים יצירתיים מגוונים, כגון: גילום תפקידים דרמטיים, עבודה באמצעות סיפורים ומחזות, מוזיקה ותנועה, תיאטרון בובות, עבודה עם מסכות, מיניאטורות עוד. כל אלה מסייעים להתמודד טוב יותר עם אתגרי החיים ולקדם רווחה נפשית בקרב אוכלוסיות שונות, מהגיל הרך ועד הזקנה. דרמה תרפיה מיושמת בבתי-חולים, בעבודה עם מתמודדי נפש, עם ילדים ובני נוער במערכת החינוך, במרכזים לטיפול בהתמכרויות, בבתי כלא, מרכזים לגיל הרך ולטיפול בהורות, פנימיות לנוער בסיכון ועוד
התוכנית לדרמה תרפיה בתל-חי היא הוותיקה בארץ ומבוססת על שנות ניסיון רבות. התכנית שמה דגש על הכשרה קלינית מעמיקה, תוך חיבור מתמיד עם הנושאים אותם הסטודנטים והסטודנטיות פוגשים בהכשרה המעשית בשטח.
לימודי תואר שני בפסיכולוגיה התפתחותית - בשנים האחרונות עולה הצורך בשילובם של פסיכולוגיים מקצועיים המתמחים בפסיכולוגיה התפתחותית בכל המסגרות המעניקות שירותים טיפוליים לתינוקות, פעוטות וילדים בשלבים שונים של התפתחותם, כגון: מכונים להתפתחות הילד, יחידות פסיכיאטריות לגיל הרך, יחידות התפתחותיות בשירותים פסיכולוגיים חינוכיים, יחידות התפתחותיות בקהילה, ועוד.
העלייה בצורך ובמודעות החברתית לחשיבות הטיפול הפסיכולוגי בשלבי ההתפתחות המוקדמים, הובילה לביקוש גובר לפסיכולוגים שהוכשרו להתמחות בפסיכולוגיה התפתחותית.
לימודי תואר שני בפסיכולוגיה חינוכית - מערכת החינוך היא המעסיק הגדול ביותר של פסיכולוגים בארץ. בעקבות תמורות העוברות עלינו בשנים האחרונות, גבר הצורך בפסיכולוגים חינוכיים בעלי תפיסה חדשנית ועדכנית שיוכלו לתמוך במערכת לנוכח אתגרי המאה ה- 21. התכנית כוללת מסלול מחקרי עם תזה ומסלול נלמד ללא תזה, ומיועדת לבעלי תואר ראשון בפסיכולוגיה ומדעי ההתנהגות העומדים בתנאי הקבלה ורואים עצמם עוסקים בתחום באופן יישומי במסגרות חינוכיות, תוך דגש על עבודה עם ילדים ונוער ועם בית הספר כמערכת.
מסלול נוירופסיכולוגיה שיקומית - זהו מסלול המיועד לסטודנטים מן המניין בתוכנית מוסמכת בפסיכולוגיה חינוכית. מטרתו היא להכשיר פסיכולוגים מומחים בתחום הטיפול בנוירופסיכולוגיה שיקומית, המקנה לפרט ידע מגוון אודות אבחון וטיפול נוירופסיכולוגי-שיקומי סביב סוגים שונים של פגיעות ומוגבלויות. המטרה האופרטיבית הנה הכשרה אקדמית-מחקרית להענקת תואר מוסמך בפסיכולוגיה חינוכית במסלול פסיכולוגיה נוירו-שיקומית, אשר יאפשר לבוגריו לבצע אבחונים אישיותיים ונוירופסיכולוגיים וטיפולים בעלי אופי דינמי, קוגניטיבי-התנהגותי, או משולב. התוכנית כוללת השתתפות בפרקטיקום מעשי בשדה, אשר מתקיים בבתי חולים ובמוסדות נוספים.
לימודי תואר שני בעבודה סוציאלית - התכנית מתמקדת בקידום פרקטיקה מיטבית מבוססת ראיות, באמצעות העמקת הידע התיאורטי והמחקרי ויישום שיטות התערבות מתקדמות ומכשירה את הלומדים בה לשמש כמנהיגים ומובילי שינוי בשדה המקצועי בו הם פועלים. התכנית כוללת קורסים תיאורטיים, מיומנויות טיפול, סמינר מחקרי ופרקטיקום.
כשהצורך כל כך ברור והכרחי, כל שנותר הוא להסגר על התואר הנבחר באקדמית תל-חי -
כבר בחרת את החוג שהכי מדבר אליך? המכללה האקדמית תל-חי מזמינה את המתעניינים בלימודים לשמוע על תכניות הלימוד המגוונות ביום פתוח היברידי ב-8.8, 12:00 בחיפה או... בזום. שנה ראשונה חינם בכפוף לתקנון והטבות נוספות לנרשמים. לפרטים והרשמה ליום הפתוח יש ללחוץ כאן>>

פורסם לראשונה: 14:02, 12.05.24