אפליקציות, ביג דאטה, בינה מלאכותית, סייבר, למידת מכונה, ועוד. הטכנולוגיה משנה את חיינו לבלי הכר, וכחלק מהשינויים הללו הולך ומשתנה לו גם שוק העבודה. מקצועות ארכאיים הולכים ונעלמים ומקצועות חדשים מבוססי טכנולוגיה הולכים וכובשים את זירת התעסוקה החדשה – הזירה בה יעבדו התלמידים הצעירים של היום. כחלק מהכנתם הראויה של הילדים לעולם המחר נזקקים כיום המורים בכלל, ומורי המתמטיקה והמדעים בפרט, לשלב דרכי הוראה חדשניות ומתקדמות יותר - דרכי הוראה שאינן מבוססות אך ורק על שינון החומר אלא על פתרון בעיות, עבודת צוות והבנת השימושים של הידע במתמטיקה ובמדעים שנלמד בכיתה, בחיי היום-יום.
אחד מהתארים האקדמיים המבקשים להוות אחד מגלגלי המהפכה הזו ולהעביר את המורים לפאזה הבאה, זו של המאה ה-21, הוא התואר השני (M.Ed) בהוראת המתמטיקה/הוראת המדעים לבית הספר היסודי של מכללת אורנים המציינת 70 שנות הכשרת מורים בישראל. התואר מיועד למורים מנוסים במקצועות המתמטיקה והמדעים או לסטודנטים להוראה בתחומים אלו שסיימו תואר ראשון ורוצים להמשיך בצורה רציפה לתואר השני. עבור אלו ואלו מקנה התואר את הידע הפדגוגי העדכני ביותר, ומשפר את יכולתם של המורים להתמודד בהצלחה עם הוראת המתמטיקה והוראת המדעים תוך מתן מענה לפיתוח חשיבה, שונות התלמידים ושילוב אמצעי תקשוב בצורה חווייתית ומהנה.
2 צפייה בגלריה
מכללת אורנים
מכללת אורנים
מכללת אורנים
(צילום: אלדד אלוני)
"מורי המתמטיקה והמדעים בבית הספר היסודי הם אלו שמניחים את התשתית לחשיבה מתמטית ומדעית של התלמידים בהמשך לימודיהם, ומכאן החשיבות העצומה בידע והכלים שהתואר השני שלנו מעניק להם, אותם הם יוכלו אחר כך להטמיע במהלך עבודתם עם התלמידים", מסבירה ראש התוכנית לתואר שני בהוראת מתמטיקה ומדעים לביה"ס היסודי - M.Ed וראש החוג לחינוך מתמטי במכללה, ד"ר רותי סגל.
תוכנית דומה פועלת במספר מכללות אחרות, מה מייחד את התואר של מכללת אורנים?
"ראשית, במכללת אורנים מושם דגש רב על חקר ההוראה באמצעות כלים מגוונים, כך למשל המורים מצלמים את מעשה ההוראה שלהם המתבצע בפועל בכיתות ואנו מקיימים שיח חקרני סקרני בין המורה לבין מורי המורים במכללה או בין המורים לבין עמיתיהם במכללה (בשונה משיח מבוסס משוב) במהלך לימודיהם בתוכנית. השיח מנסה להתחקות אחר ה"אני מאמין" של המורה, אחר קשיים של תלמידים כפי שהם באים לידי ביטוי בתיעוד העצמי של המורים, ובמתן מענה לקשיים אלו על ידי המורה. שנית, אנו שמים זרקור על שילובן של טכנולוגיות מגוונות בקורסים השונים שנלמדים בתוכנית , וכך בין היתר אנו משלבים עבודה עם מדפסת תלת ממד ותוכנות מתקדמות, המזמנות למורים בין היתר למידה אקטיבית ובנייה הלכה למעשה של אפליקציות- יישומוני הוראה ייעודיים עבור הכיתות שלהם. יישומים אלו יהיו מבוססים בין היתר גם על שימושי המתמטיקה והמדעים בחיי היום יום של כולנו והפתרונות שהם יכולים להעניק לנו."
למה הכוונה בשימוש בידע הנלמד לפתרון בעיות בחיי היום יום?
"התוכנית לתואר שני במכללת אורנים כוללת למידה של קורסים בגישת STEM (Science Technology Engineering and Mathematics) העוסקים בפתרון בעיות אמיתיות מחיי היום יום באמצעות שילוב ידע רב תחומי ותיכון הנדסי. דוגמא לכך למשל היא סטודנטית שהתמודדה עם בעיה במערכת ההשקיה בגינת הבית שלה. במסגרת הלמידה בתוכנית היא חקרה את הבעיה הזו, הגדירה אותה, שוחחה עם מומחים, קראה חומרים ברשת, ולבסוף מצאה פתרון ישים. זו דוגמא אחת מיני רבות"
איך כל הדברים האלו יבואו לידי ביטוי בכיתות עצמן?
"המטרה שלנו כמורי מורים במכללה היא ליצור מודלינג של שיעורים חווייתיים ומהנים יותר בהם יעלו הילדים בעיות וסוגיות מעולמם הם, ויפתרו אותם באמצעות חקר ושימוש בכלים מגוונים. בנוסף, המורים יוכלו לבנות ולעשות שימוש באפליקציות - יישומונים דינמיים שהם בנו המאפשר לתלמיד לחקור ולבנות ידע תוך כדי זה שהוא רואה את המושגים המתמטיים או המדעיים בצורה ויזואלית ודינמית. יתירה מכך, באמצעות בנייה של יישומונים דינמיים הסטודנטים בתוכנית מעשירים ומעמיקים את הידע הדיסציפלינארי שלהם במתמטיקה ובמדעים. הבנה מעמיקה שלהם תאפשר להם להגיש את פעילות החקר כך שגם התלמידים המתקשים יחוו תהליכי למידה."
מה התואר מעניק למורים מעבר לכלים ודרכי הוראה חדשניות וחווייתיות יותר?
"התואר הזה בעצם הופך את המורים לאנשי חינוך טובים יותר. אבל מעבר לזה הוא מאפשר להם להתקדם לתפקידים ניהוליים בביה"ס ומחוץ לביה"ס כמו הדרכה ופיקוח בהוראת מתמטיקה במשרד החינוך. בנוסף, התואר פותח צוהר לסטודנטים המעוניינים להמשיך ללימודי דוקטורט ולשמחתי יש לנו מהשנתיים האחרונות כבר שלושה סטודנטים שממשיכים כעת לדוקטורט בהוראת מתמטיקה או מדעים."
2 צפייה בגלריה
(צילום: מיה לפיד)
אי אפשר שלא להזכיר את הקורונה והלמידה המתוקשבת. עד כמה התוכנית מכינה את המורים להוראת מקוונת?
"במהלך משבר הקורונה העלינו תובנות רבות באשר לאופני הלמידה המקוונת וכיצד ניתן לשפר את החוויה הלימודית במודל זה. הסטודנטים במהלך הקורסים נחשפו לטכנולוגיות מגוונות שסייעו להם בהכנת חומרים להוראה מרחוק, לנהל שיח משמעותי מרחוק ועוד. בנוסף, התוכנית משלבת גם קורסי MOOC - קורסים דיגיטליים ללמידה עצמית. הבוגרים שלנו סיפרו לנו עד כמה הניסיון שהם צברו בקורסים המגוונים של התוכנית סייעו להם לצלוח את הלמידה המקוונת במהלך תקופת הקורונה הארוכה, בצורה מיטבית."
אחד האלמנטים היותר מפתיעים בתוכנית של מכללת אורנים היא השפעתה הדרמטית על מורים שנמצאים במערכת החינוך מזה שנים ארוכות, ובעקבות ההשתתפות בתוכנית, ניצת בהם הניצוץ מחדש. אחת מהן היא שמחה כהן, מורה וותיקה בעלת 34 שנות ניסיון בהוראה בבית ספר נרקיסים בקרית טבעון. "את דרכי באורנים התחלתי לפני למעלה מ-30 שנה כשעשיתי במכללה את התואר הראשון שלי" היא מספרת. "אני מאוד אוהבת את תחום המתמטיקה והייתי רכזת מתמטיקה במשך 15 שנה בבית הספר, כך כששמעתי על התוכנית החלטתי לבוא אליה עם ראש פתוח."
"לשמחתי למדתי במסגרת התוכנית דרכי הוראה חדשות ומעניינות תוך שימוש במחשבים, אפליקציות ומשחקים דיגיטליים בהוראת המתמטיקה. תוך כדי השנה הראשונה התחלתי לעבוד על עבודת הגמר שלי ששילבה את נושא האמנות עם גיאומטריה והתחלתי לשלב מערכי שיעור חדשים , שאינם קיימים במשרד החינוך בהוראה בכיתה. בין היתר ערכתי מצגות אמנות שונות הקשורות לנושאים גיאומטריים שנלמדו בכיתה כמו המעגל, קוביות, משפחת המרובעים, גלילים וחרוטים, ובסוף השנה בנינו מהחומר המרתק תערוכה מדהימה בבית הספר. התערוכה קצרה הצלחה גדולה והגיעו אליה הנהגת ההורים, תושבים רבים וראש המועצה, כאשר המדריכים היו תלמידי כיתות ה-ו שהסבירו להם בצורה מעמיקה מה רואים בכל מיצג, כך שהם לא רק למדו אלא גם העבירו את הידע לקהל הרב שהגיע. אני מרגישה שכתוצאה מהתוכנית העשרתי את עצמי כמורה והפכתי להיות יותר יצירתית ויותר מקצועית, כך שהלימודים הפכו להרבה יותר חווייתיים עבור התלמידים."
בוגרת אחרת של התוכנית היא מיכל כהן אשר סיימה אותה בהצטיינות ובוחנת כעת המשך לימודי דוקטורט בתחום. "אני עוסקת בהוראה מזה 22 שנה ובמשך השנים הייתי מורה למקצועות מגוונים, בין היתר מחנכת ומורה למתמטיקה", היא מציינת. "את המתמטיקה תמיד אהבתי ללמד וכששמעתי על התואר השני באורנים החלטתי להירשם אליו. מאוד נהניתי בתקופת הלימודים וכמה שחשבתי שאני יודעת ומתמצאת בחומר הסתבר לי שיש לי הרבה מה ללמוד. מעבר לתכנים יש באורנים אווירה של משפחה והמרצים מדברים אליך בגובה העיניים, וזה מאוד מוסיף לחוויה. בנוסף המרצים מקצועיים ברמה הגבוהה ביותר ונחשפתי בלימודים לתוכנות שלא הכרתי לפני כן, כמו למשל תוכנות מתקדמות ללימוד גיאומטריה. התוכנות האלו לא רק מדויקות מאוד אלא מאוד חווייתיות וגורמות לעניין רב בקרב הילדים."
"בעבודת הגמר שלי פיתחתי יחידת לימוד המשלבת פרקטלים (צורה גאומטרית שמורכבת מעותקים מוקטנים של עצמה) בהוראת הגיאומטריה והמתמטיקה. יחידת הלימוד הזו מהווה גשר לחטיבה עבור תלמידי כיתות ו לקראת כיתה ז והיא זכתה להדים חיוביים מאוד, כך שאת התואר סיימתי בהצטיינות. בעקבות כך הפכתי להיות מדריכת מורים במחוז חיפה ואף התחלתי להעביר השתלמויות למורים. לאור ההתפתחויות האלו אני מתכננת כעת לעשות תואר דוקטורט בתחום אותו למדתי."
לקבלת פרטים נוספים על תואר שני (M.Ed) במכללת אורנים>>