מה מאפיין התמודדות עם סרטן בקרב ילדים ונוער?
ד"ר סרגיי פוסטובסקי, מנהל היחידה האונקולוגית לילדים במרכז הרפואי העמק, מדגיש כי מחלות סרטן בילדים הן נדירות, כאשר הסטטיסטיקה בישראל היא 16.4 על כל 100 אלף בגילאי 0-15. "בפועל, מקובל שכל ילד עד גיל 18, ולעתים גם מבוגרים צעירים עד גיל 25, מטופלים באונקולוגיה ילדים, משום שסוגי הסרטן שלהם אופייניים לגיל ילדות, ולכן הצוות הרפואי של המחלקה מנוסה ומתאים יותר עבורם".
נכון להיום, אחוזי ההבראה עומדים על כ-80% מהמקרים, "אך אבחנה של מחלת סרטן היא עדיין גורם לסטרס גדול, לא רק אצל הילד החולה אלא גם אצל המשפחה הקרובה והרחבה", אומר ד"ר פוסטובסקי. "בשורה התחתונה, מחלת הסרטן היא מחלה המאיימת על החיים, מהרגע שאובחנה".
"זה בניגוד לטבע ולסדרי עולם שילד ילך לעולמו לפני הוריו, ועצם המחשבה שהילד לא ישרוד את המחלה גורמת לקשיים עצומים בקרב משפחות שמתמודדות עם הבשורה הקשה ועם המחלה", אומר ד"ר פוסטובסקי.
בניגוד למבוגרים, לילדים אין כלים פסיכולוגיים וקוגניטיביים להתמודדות בתנאים של סטרס המאפיינים את ההתמודדות והטיפולים בסרטן. התוצאה היא שהילדים החולים תלויים במידה מוחלטת בעזרה של הסביבה. "גם לאחר ההבראה, נותר חותם פסיכולוגי, נפשי וסוציאלי הרבה יותר משמעותי בהשוואה למבוגרים", אומר ד"ר פוסטובסקי. "מדובר בטראומה שמלווה אותם במשך כל שארית חייהם".
5 צפייה בגלריה
ד"ר סרגיי פוסטובסקי, מנהל יחידת אונקולוגיה ילדים
ד"ר סרגיי פוסטובסקי, מנהל יחידת אונקולוגיה ילדים
ד"ר סרגיי פוסטובסקי, מנהל יחידת אונקולוגיה ילדים
(צילום: מרכז רפואי העמק)
"בגיל ההתבגרות, בני הנוער מעוניינים להידמות לחברים שלהם, לקבוצת השווים", אומר ד"ר פוסטובסקי, "אך נער שמתמודד עם מחלת הסרטן, מורחק בעקבות המחלה מהסביבה הרגילה שלו, של בית ספר או הלימודים האקדמאיים. יש היעדרות מהלימודים, הקשר היומיומי עם החברים מתרופף וכל זה מוסיף עוד למתח שחווים בני הנוער שמתמודדים עם סרטן. התלות בהורים שוב הופכת להיות גדולה וזאת למרות שבגיל הזה הנערים מבקשים להיפרד מההורים וחותרים יותר ויותר לעצמאות".
היבט משמעותי נוסף הוא תופעות הלוואי והמראה החיצוני. "נשירת שיער, איבוד משקל או עלייה במשקל, פגיעות נוירולוגיות המשפיעות על ההתנהגות, צליעה ועוד, כל אלו גורמים להסתגרות ולהעמקת הבדידות והגברת התלות במבוגרים", אומר ד"ר פוסטובסקי. "בקרב אוכלוסיות מסויימות, יש הורים שלא רוצים שהסביבה תדע שהילד שלהם חולה סרטן, משום שהדבר עלול להקשות עליו להשתלב בחברה בהמשך ואף לפגוע בסיכויים לחתונה", לדבריו.

מרכז הרפואי העמק. גישה רב-מקצועית המתייחסת לגוף ולנפש

התמודדות המאפיינת ילדים וצעירים חולי סרטן מחייבת גישה שונה מזו שקיימת אצל מבוגרים. "הגישה צריכה להיות רב-מקצועית", מסביר ד"ר פוסטובסקי. "הקמנו במרכז הרפואי העמק צוות רב-מקצועי הכולל חוץ מרופאים ואחיות מומחיות גם עובדות סוציאליות, פסיכולוג קליני, יועצת חינוכית, מורה לאמנות, צוות של פיזיותרפיה המגויס לעזור לטיפול בילדים, ובנוסף גם מתנדבים מעמותות כמו עמותת 'חיים' ו-'זכרון מנחם', אשר נותנים מענה בתחום אונקולוגיה ילדים ברמה מקצועית גבוהה מאוד".
"היועצת החינוכית של המחלקה, למשל, שומרת על קשר עם בית הספר ועוזרת לילד להישאר במסגרת במידת האפשר. הצוות של היחידה מעודד את המטופלים להגיע לבתי הספר ולשתף את החברים ואת צוות ההוראה בדבר המחלה. חשוב לגייס את הילדים בבית הספר ובכיתה, כדי שיסייעו לילד החולה ויהוו מעגל של תמיכה", מדגיש ד"ר פוסטובסקי. "אנחנו רוצים שהם ישמרו על קשרים חברתיים עד כמה שאפשר, שלא ירגישו מבודדים ושונים".
על רקע תופעות הלוואי הפיזיות והנפשיות שנותרות אצל ילדים שהבריאו מסרטן, הצוות הרב-תחומי מנסה לתת מענה שהוא מעבר לפגיעה בגוף, ומתייחס גם לפגיעה הנפשית והחברתית שלה יש השפעות ארוכות טווח, לא פחות מאלו הגופניות.
ברמה הרפואית, ד"ר פוסטובסקי אומר כי "באונקולוגיה של ילדים מקובל שאנו, הרופאים האונקולוגים מהארץ ומהעולם, מתייעצים בינינו על כל מטופל חדש. זו פרקטיקה מקובלת אשר מגייסת מערך אונקולוגי ברמה עולמית מקצועית מאוד גבוהה - לטיפול בכל ילד".
5 צפייה בגלריה
מרכז הסרטן, מרכז רפואי העמק. הדמיה
מרכז הסרטן, מרכז רפואי העמק. הדמיה
מרכז הסרטן, מרכז רפואי העמק. הדמיה
(הדמיה: מרכז רפואי העמק)
בשנתיים האחרונות הפכה יחידת אונקולוגיה ילדים במרכז הרפואי העמק ליחידה הנותנת טיפולים אונקולוגיים כגון טיפולי כימותרפיה כמעט לכל סוג סרטן, כמו לימפומה, סרקומה, גידולי כליות ועוד. "היום, ילדים ומשפחותיהם יכולים לקבל שירותים מא' ועד ת'- מאבחנה, דרך טיפול ועד מעקב אחרי סיום הטיפולים", אומר ד"ר פוסטובסקי. יכולות אלו יתרחבו עוד עם המעבר למבנה האונקולוגי החדש המוקם במרכז רפואי העמק, "בית שולמית" אשר יפתח בעוד שנה.

סרטן בגילאי 18-45 – שירות אונקולוגי יחודי לצעירים

ד"ר אילית טורג'מן, אונקולוגית בכירה ואחראית על השירות האונקולוגי לטיפול בצעירים במרכז הרפואי העמק, אומרת כי "בשנים האחרונות אנחנו עדים לעלייה עקבית בכמה סוגי סרטן בקרב צעירים, כולל סרטן מערכת העיכול, סרטן השד, כליות ורחם, בהשוואה לאוכלוסייה מעל גיל 50 שם נרשמת ירידה או יציבות בחלק מהגידולים, וזאת בעקבות בדיקות סקר ומודעות גבוהה יותר". בנוסף, "מידי שנה גדל שיעור הלוקים בסרטן בקרב האוכלוסיות הצעירות, כך שמדובר בתופעה מדאיגה". גם בישראל, המגמות דומות בקרב צעירים, "על פי הנתונים האחרונים מ-2018, ישנה עלייה תלולה בסוגי סרטן מסוימים כמו סרטן המעי הגס וסרטן השד", אומרת ד"ר טורג'מן.
5 צפייה בגלריה
ד"ר אילית טורג'מן, אונקולוגית בכירה ואחראית השירות האונקולוגי לצעירים
ד"ר אילית טורג'מן, אונקולוגית בכירה ואחראית השירות האונקולוגי לצעירים
ד"ר אילית טורג'מן, אונקולוגית בכירה ואחראית השירות האונקולוגי לצעירים
(צילום: מרכז רפואי העמק)
"בעולם היום יודעים שלמבוגרים צעירים יש דרישות שונות וצרכים שונים בהיבטים רפואיים, סוציאליים ופסיכולוגיים, בהשוואה למבוגרים בגילאים מאוחרים יותר". לכן, "המרכז הרפואי העמק פתח לאחרונה את מרפאת הצעירים לטיפול בסרטן, על בסיס מודלים של מרכזים מובילים בעולם", אומרת ד"ר טורג'מן, המובילה את המרפאה יחד עם הצוות שלה שכולל אחות מתאמת, עובדת סוציאלית, פסיכולוגית ייעודית ומספר מטפלים משלימים כגון מטפלים ברפואה סינית, מלווה רוחנית, יועצת מינית, פיזיותרפיסטית ודיאטנית.

טיפול הוליסטי ומותאם אישית לצרכי מטופלים צעירים

"במרפאה לצעירים אנו 'תופרים' תכנית טיפול לכל מטופל בהתאם למאפייני המחלה, הביולוגיה הייחודית והצרכים שלו, והכל בשקיפות מלאה עם המטופל. המטרה שלנו היא להבטיח רפואה איכותית ומותאמת אישית".
בעזרת המעבדה המתקדמת לאבחון רקמתי וחקר הסרטן במרכז הרפואי העמק, המרפאה לצעירים יכולה לבצע ריצוף מולקולרי ולאבחן את הפרופיל הביולוגי של כל סוגי הסרטן, "כך שניתן לבחור בטיפול המתאים ביותר בהתאם לאפיון המחלה, עם התייחסות לתופעות לוואי שעלולות להימשך תקופה ארוכה", אומרת ד"ר טורג'מן. "אחרי הכל אנו מעוניינים שהמטופלים הצעירים ישרדו את המחלה ויחיו באיכות חיים טובה, ללא תופעות מתמשכות שעלולות להיגרם כתוצאה מהסרטן או מהטיפול".
5 צפייה בגלריה
צוות אונקולוגיה צעירים
צוות אונקולוגיה צעירים
צוות אונקולוגיה צעירים
(צילום: מרכז רפואי העמק)
שלא כמו אצל חולים מבוגרים, אצל החולים הצעירים יותר ישנם היבטים חשובים כגון פוריות. שימור הפוריות, תחת הטיפול האונקולוגי, הוא אחד מהאתגרים הגדולים ביותר, בזמן טיפול בילדים ובאנשים צעירים. תאי הביצית של האשה ותאי הזרע של הגבר הם מהתאים הרגישים ביותר לנזק אשר יכול להיגרם מכימותרפיה, קרינה או טיפול ביולוגי. בעזרת היחידה לשימור הפוריות במערך הגניקולוגי במרכז הרפואי העמק, מבוצעות פרוצדורות, אשר מנסות להבטיח את הפוריות לטווח הארוך, למרות הפגיעה הנגרמת בטווח הקצר.
היבט חשוב נוסף בפעילות המרפאה הוא מחקר. "אנו מובילים מחקרים הקשורים לסרטן לצעירים, בדומה למרכזים מובילים אחרים בעולם, העוסקים בביולוגיה, גורמי סיכון, טיפול מותאם ותופעות לוואי", מספרת ד"ר טורג'מן. "למשל, אצלנו נעשה שימוש ב-Big data של הכללית כדי לאתר מטופלים עם תסמונות גנטיות נדירות שמעלות את הסיכוי לסרטן, על מנת לבנות פרוטוקולים של מניעה, אבחון וטיפול".
ההיבט השלישי בפעילות המרפאה הוא השירות הכוללני, ההוליסטי, אשר מביט באופן מקיף על טיפול בסרטן. "החזון שלנו הוא להטמיע גישה חדשה של שיתוף פעולה בין כל הגורמים הרפואיים והפארא-רפואיים", אומרת ד"ר טורג'מן. "עבור כל חולה שמטופל אצלנו אנחנו מקיימים ישיבות רב תחומיות בהן מעורבים רופאים ומטפלים מתחומי טיפול משיקים ורלוונטיים לאותו מטופל. כך גם אני, בתור רופאה, נמצאת בקשר גם עם עובדת סוציאלית ופסיכולוג וגם עם המדקר הסיני שמטפל במטופל שלי. כולנו מתעדכנים ומסונכרנים על הטיפול בכל מטופל. זו רפואה כוללנית שמיטיבה עם המטופל ועם תוצאות הטיפול."
"החלקים הפארא-רפואיים הם חלק בלתי נפרד ממה שאנו מציעים, שוב, כדי לתת מעטפת שלמה לכל מטופל, החל בשירות הרפואי האיכותי שאנו האונקולוגים מציעים ועד להיבטים פסיכו-סוציאליים כגון, ייעוץ מיני, תזונה, תעסוקה ועוד. המטופלים שלנו הם אנשים בשיא החיים שלהם, כך שיש חשיבות רבה להתפתחות מקצועית, להקמת משפחה, לזוגיות וכד'. לכן חשוב לנו מאוד לשים דגש על טיפול כוללני מצד אחד, ומותאם אישית מצד שני".
המרפאה לטיפול בצעירים מקדמת רפואה אינטגרטיבית, המספקת מענה לגוף ולנפש. "הצעירים של היום מאוד מעודכנים, מבינים ומחפשים פתרונות, מה שמוביל אותם לפנות לשירותים אלטרנטיביים ומשלימים, אך לעתים הטיפולים האלו עלולים להתנגש עם הטיפולים שלנו. התפקיד שלנו במרפאה הוא לראות את כל הצרכים ולתת מענה במקום אחד, כדי להבטיח טיפול בטוח ומקיף".
ב'בית שולמית', מרכז הסרטן הצפוי להיפתח בקרוב במרכז הרפואי העמק, ייערכו פעילויות כגון סדנאות, הרצאות, אימוני יוגה קבוצתיים ועוד, "זה חלק בלתי נפרד מהחזון של הפעלת 'בית שולמית' כמרכז כוללני ומתקדם לטיפול במחלות ממאירות, המבוסס על צוות רב-תחומי שפועל בשיתוף פעולה למען כל מטופל", אומרת ד"ר טורג'מן. "אחת המטרות שלנו היא להעשיר את החוויה של המטופלים וליצור קהילה של אנשים עם התמודדויות דומות הן במישור הרפואי והן במישור האישי, הרגשי והמשפחתי".

מרכז הסרטן 'בית שולמית' - המרכז האונקולוגי החדש בצפון

בעוד כשנה צפוי להיפתח במרכז הרפואי העמק מרכז הסרטן 'בית שולמית' למבוגרים ולילדים, אשר ירכז את כל הפעילות האונקולוגית של המרכז הרפואי תחת קורת גג אחת, עם הציוד המתקדם ביותר, ועם אנשי צוות מעולים כל אחד בתחומו. המרכז הוקם על ידי 'כללית' בעזרת תרומה של מר חיים כצמן, לזכרה ולהנצחתה של אשתו ד"ר שולמית כצמן, אשר היתה רופאת ילדים ונפטרה בגיל צעיר ממחלת הסרטן. "המרכז המוקם הוא מרכז כוללני המכיל מגוון מקצועות רפואיים, אונקולוגיה והמטולוגיה של מבוגרים וילדים, מרפאות וטיפולי יום, מחלקת אשפוז, מכון רדיותרפיה לטיפולי קרינה, מרכז מחקר, ומרכז לאיכות חיים. לצד אלו, מרכז סרטן מתבסס על עבודת צוות עם המחלקות שלנו המנתחות את הגידולים, ועם המחלקות להדמיה ולפתולוגיה, בעבודה של צוותים רב-מקצועיים", אומר פרופ' גיל בר סלע, מנהל מערך אונקולוגיה והמטולוגיה, המרכז הרפואי העמק.
5 צפייה בגלריה
פרופ' גיל בר סלע, מנהל מרכז סרטן בית שולמית
פרופ' גיל בר סלע, מנהל מרכז סרטן בית שולמית
פרופ' גיל בר סלע, מנהל מערך אונקולוגיה והמטולוגיה, המרכז הרפואי העמק
(צילום: מרכז רפואי העמק)
במסגרת המרכז תפעל מחלקה נפרדת לטיפול בילדים, לצד מרפאה לצעירים המתייחסת להיבטים היחודיים לגילאים אלו. "מדובר על עולמות שלמים של תוכן, שצריך להתייחס אליהם בנפרד, עם שילוב של ייעוץ חינוכי בקרב ילדים, רפואה משלימה בקרב צעירים, התערבויות פסיכולוגיות אינטנסיביות יותר ועוד". פעילות המרפאה כבר החלה והיא מתבססת וצוברת תאוצה. תפקיד המרפאה לצעירים הוא לאגד את כל השירותים ולהנגיש אותם לחולים בצורה זמינה, רחבה ותחת כובע אחד, מבלי שיצטרכו להתרוצץ ממקום למקום. מחלקת אונקולוגיה ילדים והמרפאה לצעירים מקבלות מרחב עבודה וציוד טכנולוגי מתקדם, והן צפויות רק לגדול, להתרחב ולהשתפר תחת המרכז לסרטן של בית החולים", מדגיש פרופ' בר סלע.
לפרטים נוספים ויצירת קשר עם מזכירות המרכז חייגו 04-6495725