מחירי הדירות במרכז עולים? זיהום האוויר במרכז רק הולך וגובר? יוקר המחייה הופך הכל ליקר והפקקים מוציאים אתכם מהכלים? זה הזמן לעבור לצפון – לרמת הגולן. מדובר באיכות חיים אחרת, ולאחרונה, לצד יתרונות גדולים אחרים, גם מערכת החינוך בקצרין עולה מדרגה ומתחילה ביישום חזון פורץ דרך שעתיד להמשיך את המגמה הקיימת כיישוב מוביל בתחום. נציין כי למערכת החינוך ביישוב נקודת פתיחה מרשימה מראש כאשר מוסדות החינוך העל ייסודים ממוקמים כבר כעת בדירוגים הגבוהים של בתי הספר. אחד מבתי הספר ביישוב זכה בפרס החינוך הארצי לשנת 2021. עוד חשוב לציין שחיזוק מערכת החינוך מגיע לצד השינוי הכללי שחל ביישוב כאשר בשנים האחרונות הפכה קצרין למקום אטרקטיבי למשפחות צעירות המבקשות לברוח מהרעש הסואן של המרכז ומחפשות את המקום שמכיל את השילוב המושלם בין כפריות לעירוניות וחינוך איכותי ברמה גבוהה.
קצרין, בירת הגולן, נוסדה ביולי 1977 כיישוב עירוני במרחב רמת הגולן ומונה כיום מעל 9000 תושבים. בניגוד ליישובים רבים בארץ, לקצרין הגירה חיובית של 2,700 תושבים בשמונה שנים, ומערכת החינוך היא חלק בתי נפרד מההחלטה להגיע ליישוב. בקצרין 17 גני ילדים, שני בתי ספר יסודיים, חווה חקלאית, שני תיכונים ותיכון שלישי מחוץ ליישוב. עוד יתרון עצום בקצרין נעוץ בעובדה שהיא ממוקמת בין שתי שמורות טבע ענקיות – שמורת משושים ושמורת יהודייה, דבר אשר מקנה לה את אופייה הייחודי כעיר כפרית ומייחד לה יתרון בולט בכל הקשור לאיכות חיים שמעטים היישובים בישראל שיכולים להתחרות בה.
4 צפייה בגלריה
(צילום: מיכאל גלעדי)
קידום תחום החינוך בעיר מגיע במקביל לצמיחה משמעותית המתוכננת בעיר וזאת בעקבות החלטה משמעותית שקיבלה ממשלת ישראל. מדובר על החלטה המסמנת יעד להכפלת האוכלוסייה ביישוב ובגולן כולו עד לשנת 2025. כחלק מאותה החלטה, הוציא משרד הבינוי והשיכון מכרז הקורא ליזמים להציע הצעות לבניית שכונת נחלים עם 1,560 יחידות דיור במתכונת של "תכנן ובנה". מדובר במכרז שקובע כי יזם אחד יתכנן ויבנה את השכונה כולה, עם התשתיות, המגורים ומבני החינוך. העובדה שהמכרז יצא לדרך מעידה על האמון הגדול בהצלחת המהלך, ובמקביל מחייב גם את הרשות המקומית להיערך – מה שהיא החלה כבר לעשות. כמו כן, מתוכנן להיסלל כביש חדיש שיקצר משמעותית את הדרך לקצרין מאזור צח"ר (אזור תעשייה בגליל) וכן מתוכנן לקום ביישוב בית חולים וטרינרי ופקולטה לווטרינריה כחלק מקמפוס תל חי בקצרין.

חזון חינוכי יישובי

עם הפיתוח המשמעותי, והגירה חיובית מרשימה, המועצה המקומית מקדמת כאמור גם תוכנית חינוך מהפכנית. מדובר בתוכנית מקיפה בתחום החינוך, עם דגש על מתן פיתרון חינוכי מלא ברמת הפרט. תוכנית העבודה המיועדת לשנים הקרובות מוגדרת כחזון חינוכי יישובי תחת הכותרת: "רואים כל אחד" – כל תלמיד וכל מורה. הרעיון שעומד בבסיס החזון החדש הוא שהחינוך, וגם כל מי שמעורב במערכת החינוך בקצרין כמו גם הרצף החינוכי שלו, נמצאים בראש סדר העדיפויות. במועצה המקומית מסבירים: "כבר היום המועצה בקצרין יצרה ציר משותף החולש על מספר אפשרויות חינוך המותאמות לתלמיד ולמורה. המשמעות היא שכבר כיום יש לנו יכולת לנווט ילד בין המסגרות השונות. יכולת זאת מאפשרת לנו לתת מענים ודיוקים ברצף החינוכי".
4 צפייה בגלריה
(צילום: מיכאל גלעדי)
לצד החזון המתגבש והתוכנית החדשה, למערכת החינוך של קצרין שורה ארוכה של יתרונות ודגשים שכבר היום הם יוצאי דופן וראויים לציון. כך למשל, ניתן למצוא פעילויות בבית הספר והחינוך הבלתי פורמלי הכוללות שיתוף פעולה של החינוך החילוני והחינוך הדתי יחד. זאת כחלק מפעילות המועצה לקידום סבלנות וסובלנות בקרב ילדי קצרין. עוד עובדה מעניינת היא שבקצרין לומדים לשחות כבר בכיתה ב' כחלק מפרויקט מיומנויות לחיים של המועצה, ובסבסוד של 60% מטעם המועצה. הילדים מגיעים פעם בשבוע לקאנטרי קצרין, מחולקים לקבוצות על פי היכולת והידע המוקדם ובמשך כחודשיים עוברים שיעורי שחייה על ידי מדריכים מוסמכים. כיאה ליישוב השוכן בין שתי שמורות טבע, ביישוב גם שמים דגש על חינוך סביבתי מגילאי גן ועד לסיום התיכון. בתי הספר והגנים יוצאים לטיולים בתדירות גבוהה יחסית ובמטרה להכיר את הסביבה ולשמור עליה. כל ילדי קצרין בכיתות א'-ד' נמצאים בחווה החקלאית שעתיים שבועיות, ודרך עבודות הידיים מגלים את חשיבות החקלאות. כדי להעמיק את התחום הירוק, המועצה משקיעה תקציב ובונה מתחם חווה חקלאית חדש, גדול יותר ורחב יותר אשר ייתן מענה מחודש לתלמידים. בנוסף, כשליש מגנים מוגדרים כגנים ירוקים.

כ־49% מתקציב המועצה מיועד לחינוך

תפיסת החינוך הייחודית אותה מקדמים כעת בקצרין מתייחסת הן לתלמידים והן לצוות החינוכי. במועצה מסבירים כי "אנחנו בוחרים להתמקד בנושא ה־HR בחינוך ובתפיסת החינוך שלנו כמועצה: "רואים כל אחד". בשנים האחרונות עובדי ההוראה עוזבים את המערכת עקב תחושת עומס ושחיקה במעמד המורה. מגפת הקורונה העצימה מהלכים אלו. במערכת החינוך נדרש שינוי בתפיסת הניהול הממוקד בהעצמת ההון האנושי. תפיסה בה כלל באי מסגרות החינוך, אנשי חינוך ותלמידים, חווים ומעניקים הזדמנויות להעצמת הערך האישי". כאמור, ההשקעה במערכת החינוך ביישוב איננה חדשה, ובקצרין מספרים כי השינוי הפדגוגי החל לפני כשמונה שנים עם ההחלטה על תוכנית גוונים בתיכון נופי גולן שנמצא בבעלות שתי המועצות – מועצה מקומית קצרין ומועצה אזורית גולן. השינוי הפדגוגי כלל את שינוי התפיסה הבית ספרית בהעברת המידע וההבנה כי המבנה המרחבי חייב לעבור מטמורפוזה לכזה שמתאים לצרכיו של כל תלמיד. המרחב הכיתתי נפרץ ונשבר ומכיתה מוגדרת של 30 תלמידים למורה הפך למרחב מודולרי משתנה של 60 תלמידים במרחב עם שלושה אנשי צוות אשר משמשים כמנחים להתפתחות של לומד עצמאי.
4 צפייה בגלריה
(צילום: דוברות המועצה)
בקצרין מסבירים כי: "ההבנה כי מרכז הידע הוא לא רק המורה וכי יש דרכים נוספות ללמידה אפקטיבית יצרה מרחב של הזדמנויות לימודיות, התאמות אישיות והעצמת יכולות התלמיד. התפיסה החדשנית מחלחלת לשאר מוסדות החינוך במועצה וניכרת בבתי הספר היסודיים ובגני הילדים". וכך, לאור ההצלחה של תוכנית גוונים, הוגדר התיכון כבית ספר ייחודי ויצא למכרז רשת, וזאת השנה השנייה שרשת דרכא מלווה את בית הספר והרשות בהיבט הפדגוגי. נדגיש כי ההשקעה המשמעותית בחינוך באה לידי ביטוי גם בסדר עדיפויות תקציבי של המועצה, כאשר המועצה המקומית קצרין מקצה לא פחות מכ־49% מתקציבה לטובת החינוך. במקביל, הגישה החינוכית ביישוב מעצימה את המורה ואת התלמיד ומאמינה במוביליות חברתית כחלק מהבנה שנותנים את המיטב כאשר נמצאים במקום בטוח, מתאים וטוב. במועצה מספרים כי הדבר הוכיח את עצמו וההוכחה הטובה ביותר היא העובדה שאחוזי הנשירה של מורים במערכת החינוך בקצרין הינם אפסיים.
בקצרין גם לא מפסיקים לחדש בתחום החינוך ולאפשר כיוונים חדשים. השנה, כחלק מיעד המועצה ל"טכנולוגיה כמענה" ייפתח בקצרין לראשונה בית ספר אודם. בית ספר למנהיגות טכנולוגית של משרד הבטחון, שב"כ ומוסד. תוכנית "אודם" היא תוכנית חינוכית לאומית פורצת דרך לפיתוח מנהיגות טכנולוגית. התוכנית הינה יוזמה של מועצה מקומית קצרין, מפא״ת במשרד הביטחון ומשרד החינוך. התוכנית מיועדת לתלמידות ותלמידים מצטיינים במיוחד, בעלי יכולות אישיות וקוגניטיביות גבוהות ועניין בעולם הטכנולוגי־הנדסי־מדעי, בעלי מוטיבציה פנימית, סקרנות ויכולת לפעול באופן עצמאי לצד היכולת לעבוד בצוות. הדגש ב"אודם" הוא על פיתוח מנהיגות המחר (כישורי מנהיגות ועבודת צוות), לצד הקניית מיומנויות רלוונטיות לעולם החדש במיקוד לזירה הטכנולוגית. כל זאת, בהתאמה אישית לכל לומד, על פי תחומי העניין שלו ושאיפותיו, באופן חדשני, אדפטיבי עם מיטב המומחים בתחומים השונים מהאקדמיה והתעשייה. 
4 צפייה בגלריה
(צילום: מיכאל גלעדי)

תעודת זהות:

שם הרשות המקומית: מועצה מקומית קצרין
ראש הרשות: דימי אפרצב
מספר תושבים: מעל 9,000
ההישג הגדול בשנתיים האחרונות: תיכון דרכא נופי גולן – פדגוגיה חדשנית. סיום הפיכת תיכון דרכא נופי גולן מתיכון נורמטיבי הישגי לתיכון פורץ דרך חינוכי הישגי.
חזון חינוכי: "רואים כל אחד" - כל תלמיד וכל מורה. כל מי שמעורב במערכת החינוך בקצרין חשוב, והרצף החינוכי שלו נמצא בראש סדר העדיפויות.