הם לא מחפשים תהילה ולא כותרות מרשימות. להפך, את העבודה שלהם הם עושים מאחורי הקלעים, בלי שאף אחד ישים לב. בדרך לגילוי האמת הם נדרשים להליך קפדני המשלב בין מיומנות, ידע וניסיון רב וזאת כדי להתמודד עם שלל אתגרים שעומדים לפניהם. מגילוי בגידה בזוגיות ועד חשיפת מעילה בארגון גדול, הם רודפים ללא לאות אחר האמת תוך שמירה על הסטנדרטים האתיים הגבוהים ביותר. הסיפורים של החוקרים נחשפים תמיד תחת מעטה של סודיות אך הפעם אנחנו החלטנו לשים אותם במרכז. נפגשנו עם שתי חברות גדולות בתחום, עוגן וגל חקירות וזכינו להצצה על עולמם המרתק של החקירות הפרטיות.
1 צפייה בגלריה
( קרדיט צילום: freepik)

הכירו את משרדי החקירות
״גל חקירות״ בבעלותו של עמי ג'רבי, חוקר פרטי הוא משרד חקירות ותיק הפועל בארץ מזה למעלה מ-20 שנה. המשרד מספק מענה ללקוחות ישראלים ומהעולם כשהוא מביא כלים ויכולות לפעול לא רק בארצנו אלא גם מעבר לים. ״המשימה שלנו היא לאסוף מידע שיאפשר ללקוח לבנות תמונה חד משמעית של המצב ובהתאם להחליט כיצד לפעול״. המשרד מקבל משימה ופועל לאיסוף המידע באמצעים חוקיים כשלאורך השנים ביצע חקירות בתחומים מגוונים כולל סקר סיכונים בארגון, מעקבים, חקירות כלכליות ועוד רבים.
״עוגן שירותי חקירות מתקדמים״ הוא משרד חקירות המספק שירותי חקירות וניתוח מודיעין עסקי עבור המגזר העסקי והציבורי. גם משרד זה מביא יכולות גבוהות בחקירות המתבצעות בארץ ומעבר לים כשכל מידע שנאסף קביל לשימוש בבית המשפט במקרה הצורך. ״היום כל ארגון חייב להחזיק בידיו ידע, לקבל החלטות על סמך מידע מהימן ולוודא שאותו מידע יזרום אליו בקצב הנדרש ויגיע בדיוק בזמן״. המשרד יוצר אסטרטגיה לכל משימה כשהוא נותן מענה בתחומי חקירות מגוונות כולל איתור מעילות, חשיפה ומניעת האזנות, חקירות אינטרנט ונוספות.
משרדי החקירה נמצאים בשטח כל הזמן. הדרישה לשירותים שלהם רק הולכת וגדלה וזאת בשל רגישות המידע, דרכי הגישה החדשים והפיתויים שנמצאים שם ושגורמים לאנשים ובהם בני זוג, עובדים, שותפים ומתחרים, לפעול לא פעם בצורה לא אתית. חשיפה של מידע יכולה להבדיל בין החלטה נכונה להחלטה שגויה שיכולה להוביל לנזק בכסף, רכוש ולהשפיע על עתידם של האנשים שמעורבים בתחום. ״לא פעם התוצאות מפתיעות אפילו את הלקוחות שביקשו מידע מסוים שהם חשדו שהוא נכון וגילו שהאמת הרבה יותר רחבה מכפי שהם דמיינו״ אומרים בעוגן חקירות.
בגל חקירות מוסיפים ״הלקוחות לא אמורים לדמיין מה נמצא. ברגע שהם רק מתחילים לחשוד בדבר מה ואפילו ברגע שהם מבינים שהם עצמם עלולים להיות חשופים לגורמים עוינים, שם אנחנו נכנסים לעבודה ומגלים מה אמת ומה לא״. חשוב לציין כי אותם גורמים עוינים נראים לא פעם תמימים וכי יכול להיות שהם פשוט אנשים כמו כולנו אך בפעילויות מסוימות (לפעמים תמימות) הם מייצרים נזק משמעותי סביבם. התפקיד של משרדי החקירות הוא לא לעצור את הפעילות אלא לזהות אותה, להביא את המידע ללקוח ולתת לו לפעול בחוכמה.
שלושת העקרונות עליהם חוקרים לא מוותרים לעולם
נדמה כי אין אחד בעולם שלא ראה סרט או קרא ספר שיש בו נגיעות מעולם החקירות ועם זאת אפשר להגיד כי ישנו מרחק בין מה שקורה בסרטים למציאות. ״לפעמים מה שקורה בסרטים מקצין את מה שאנחנו עושים כשנדמה שכל האמצעים כשרים אך לפעמים מדובר בהפך הגמור״ אומרים בעוגן ובגל חקירות משלימים ״לפעמים אנחנו נתקלים במקרים ומתכננים חקירות שאפילו בסרטים הכי מותחים לא חשבו עליהן.״ המציאות של החוקרים עולה על כל דמיון כשהנושאים בהם החוקרים נוגעים מגוונים וכל חקירה היא אחת במינה.
אין לנו כל ספק, החיים הם לא סרט וגם משרדי החקירות יודעים זאת. אותנו הכי עניין לדעת מהם הקווים האדומים, מתי החוקרים עצמם יודעים לעצור ולהפסיק ומסתבר שיש כאלה. מסתבר שלא משנה מה נושא החקירה ולא משנה מי הלקוח ישנם שלושה כללים שהם מקפידים עליהם בכל פעם. שלושה כללים שהם לא יעברו:
חוקיות
״המשימה שלנו היא להביא ללקוח ידע שהוא יוכל להשתמש בו כפי שיבחר״ אומרים בגל חקירות. ״לפעמים הלקוח ישמור את המידע לעצמו ולפעמים הוא ירצה להגיע איתו לבית המשפט. אנחנו חייבים לאסוף את המידע באופן שאפשר יהיה להציג אותו ולכן הוא נאסף בצורה חוקית״. מרתק לדעת כי האנשים עצמם הם המקור הטוב ביותר למידע.
עם הגישה הנכונה לאנשים, שיחה, התקרבות והתחברות, אפשר להשיג מידע רב וכל זאת באופן חוקי לחלוטין. אם חשבנו לרגע שכל חקירה היא מתוחכמת מאד ודורשת הסתרת זהות, מצלמות נסתרות ומכשירי האזנה, מסתבר שלא פעם האובייקט שמח להביא את המידע וזאת כשהסיטואציה (לדעתו) פועלת לטובתו. זה לא תמיד כך אבל אין זה משנה מה המשימה, על המשרד לעבוד בצורה חוקית ולאסוף את המידע באופן שאפשר יהיה להשתמש בו.
אתיקה
״לפעמים אנשים חושבים שכל אחד שפועל בדרך שגויה צריך להיענש ולא משנה מה קורה בדרך״ אומרים בעוגן אך מציינים כי במציאות עליהם לשמור על כללי האתיקה. ״חוקר פרטי יפעל בשם האמת והצדק והוא ימנע ככל האפשר גרימת עוול לאדם ואין זה משנה מה התגלה עליו.
״התפקיד של החוקר הוא לא לעשות את הדין. לשם כך יש גורמים מתאימים שיוכלו להמשיך להשתמש במידע שייאסף. התפקיד של החוקר הוא לוודא כי הוא השיג את המידע המהימן בטכניקות חוקיות ותוך שמירה על סודיות ובו זמנית על אתיקה״. לפעמים נשמע שהקו דק מאד והוא כזה אך חוקרים מנוסים ידעו למצוא את האמת בלי לעבור את הגבול, תוך שמירה על סודיות מוחלטת וגם על כבוד כל הצדדים.
סכנה
העבודה של החוקרים יכולה להיות מסוכנת. ״ישנן חקירות שנשמעות ״פשוטות״ אך לא פעם מעורבים בהן אנשים שבאים לפגוע ולהרוס. במקרים אלו אין כל ספק שיכולה להיות סכנה פרטית לחוקר ולכן יש חשיבות לניסיון בתכנון וניהול החקירה״ אומרים בעוגן. התפקיד של משרד החקירות הוא להבין מה החקירה, מי הנחקרים ורק אז לתכנן את החקירה בפועל.
ברגע שהחוקרים יוצאים לשטח הם אמורים להיות מוכנים לתרחישים שונים ולצפות אותם. הם יכולים להיות נסתרים והם יכולים דווקא להיות בולטים בשטח אך תחת זהות בדויה. בשני המקרים עליהם לשמור על עצמם, לזהות סכנה ולדעת כיצד הכי נכון להתמודד איתה. כמובן, אם מתגלה סכנה ללקוח או אפילו לגורם הנחקר, החוקרים יפעלו ליידע את הלקוח וזאת כדי למנוע פגיעה.
חקירות בעולם הדיגיטלי לעומת החקירות של פעם
העולם שלנו הפך לדיגיטלי, הסכנות השתנו או לפחות התרחבו ואחת השאלות שסקרנה אותנו במיוחד היא האם החקירות הפכו להיות פחות מרגשות. האם החוקרים כבר לא צריכים לצאת לשטח כשהם מחופשים וממציאים לעצמם זהות חדשה? התשובה היא ככל הנראה איפשהו באמצע כשמשהו אחד ברור לנו מהשיחה, העולם של החקירות הפרטיות הוא עדיין עולם מרגש וסוער.
״גם היום יש לנו חקירות שנראות מאד מיושנות. אנחנו מבצעים חקירות בגידה בין בני זוג, בתוך הארץ ובחו״ל, מבצעים מעקבים כלליים אחרי עובדים שיש בידם מידע יקר ערך ומנסים למכור אותו לגורם עוין לחברה. לא פעם אנחנו חושפים מעילות בארגון בשיטות אנושיות לחלוטין, בלי להתחכם ועל ידי התקרבות לעובד הנכון בחברה ופשוט מצליחים להוציא ממנו את המידע מרצון״ אומרים בגל חקירות.
שתי החברות מבצעות גם סקר סיכונים, מודיעין עסקי, חקירות באינטרנט, מאתרות אנשים, חושפות ומונעות האזנות סתר. שחלק מהאמצעים הם מעקבים נסתרים, חלק דורשים יצירת זהות בדויה והתקרבות לגורמי מפתח רלוונטיים ולפעמים נעשה שימוש בטכנולוגיה מתקדמת. ״אם צריך אנחנו משתמשים גם ברחפנים שעוזרים לנו היום לבצע מעקבים בבטחה״ אומרים בעוגן ומוסיפים ״לצד כל אלה לפעמים אנחנו מנהלים חקירה שלמה בלי לצאת מהמשרד. העולם הדיגיטלי פתח אמצעי חקירה חדשים שלא היו קיימים בעבר״ ובגל חקירות מוסיפים ״וגם סכנות״.
העולם הדיגיטלי הביא איתו סכנות חדשות והתמודדויות שחברות וארגונים בכלל לא הכירו בעבר. מסכנות המידע שזמין ליותר מדי אנשים, מתקפות סייבר ומעילה באמון מתוך הארגון עצמו. לא רק שההזדמנויות גדלו עם כניסת הטכנולוגיות החדשות אלא גם מספר הסכנות וכמות הגורמים המסוכנים והדבר מתייחס לא רק לארגונים גדולים אלא גם לאנשים פרטיים לחלוטין.
״היום אנחנו יכולים להתבקש לבצע חקירת בגידה שהיא כל כולה מתבססת על האינטרנט״ אומרים בגל חקירות. ״אנשים חושבים שאם הם לא יוצאים מהבית הם לא בוגדים אך מה שנעשה בצ׳טים לפעמים לא פחות גרוע ממה שקורה בחוץ״ ובוודאי מבחינת בני הזוג. היום לאנשים חשוב לדעת לא רק מה בן או בת הזוג הנוכחיים שלהם עושים אלא גם להיות בטוחים שהם לא נופלים לתוך עקיצה והתפקיד שלנו הוא להשתמש בכל הכלים החוקיים הנדרשים כדי להעניק להם את הביטחון המלא באנשים שסביבם.
ובזווית קצת אחרת,
גם מצידם של עורכי הדין ובפרט משרדי עורכי דין העוסקים בענייני משפחה ועורכי דין בענייני ביטוח, נעשה שימוש תדיר במשרדי חקירות.
"אני יכול לומר שכ-35% מתיקי המשפחה במשרד שלנו מגיעים לבית הדין עם תיקי הוכחות מוצקות שנאספו ע"י משרדי חקירות שאנו עובדים איתם בשוטף" כך אומר לנו עו"ד עודד וולף, בעלים של משרד עו"ד מוביל לענייני משפחה".
"במקרים של תביעות אובדן כושר עבודה, חברות הביטוח נוהגות לפנות למשרדי חקירות כאמצעי לדחיית תביעתו של התובע" כך אומר עו"ד גיא כהן, בעלים של משרד עו"ד לענייני תביעות ביטוח, תביעות אובדן כושר עבודה, תביעות סיעוד ותביעות נזיקין.
ניתנה לנו ההזדמנות לשים שתי חברות גדולות תחת חקירה. לגלות דרכן את העולם הנסתר של החקירות וללא ספק, יצאנו מופתעים, נרגשים ועכשיו הגיע הזמן לחזור לחיים הרגילים.