כיום כבר כולם מבינים ויודעים כי, התחדשות עירונית היא נושא תכנוני, כלכלי, אבל לא פחות מכך הוא מנוע להתחדשות קהילתית. תהליך התחדשות עירונית הוא הזדמנות בלתי רגילה להצעיר מקום, לגוון בין אוכלוסיות ולשפר תנאי מחיה של תושבים ותיקים באופן משמעותי ולבנות קהילה חזקה.
"הליך התחדשות עירונית מביא איתו הזדמנות אמיתית להתחדשות קהילתית, אך צריך גם לדעת איך לעשות את זה נכון היות, ופינוי בינוי זו עסקת הנדל''ן הכי מסובכת שיש", מדגיש אלי בלומנטל, מנהל התחדשות עירונית בקבוצת אבני דרך. "מהותו של פרויקט פינוי-בינוי הוא תהליך חברתי-קהילתי. כאשר האספקט החברתי-ערכי מבחינתו הינו בלתי נפרד מהאספקט הכלכלי של הפרויקט. זהו צעד שלרוב מתחיל מיוזמה של דייר אחד, שמאגד סביבו קבוצה של דיירים נוספים מהבניין בו הוא מתגורר ומהבניינים השכנים לו, ולכן נדרשים מידה רבה של אמון, הסכמה ושיתוף פעולה של מרבית מדיירי הקהילה.
2 צפייה בגלריה
(הדמיה: וויפוינט)
קבוצת אבני דרך המתמחה בתחום ההתחדשות העירונית התמקדה בשנים האחרונות באזור המרכז בערים רמת גן, ת"א, גבעתיים וחולון. בימים אלה מקדמת הקבוצה שני פרויקטים רחבי היקף בקריית יובל בירושלים, שבבסיסן ראייה חברתית רחבה יותר. פרויקט יובל מסוג תמ"א 38 ופרויקט ברזיל מסוג פינוי-בינוי.
מתחם "יובל", שבבעלות חברת צברים וקבוצת אבני דרך, ממוקם ברחוב ציונות הפסטורלי והוא כולל 150 יח"ד, מתוכן 70 יח"ד חדשות. הפרויקט, השוכן בנקודה גבוהה על גבעה קסומה בקרית יובל ירושלים, נהנה מנופים קסומים בלב העיר ירושלים, המעניקים את התחושה של לגור בלב העיר ולהרגיש כמו ביישוב קהילתי.
בלומנטל מוסיף כי, דייר שלוקח חלק בפרויקט כזה חוזר לחיות באותה הסביבה לעוד הרבה שנים. לכן לנו כיזמי הפרויקט חשוב להיות מעורבים בקהילה בה אנו פועלים ולדאוג שהפעילות שלנו תשפיע ותיטיב עם הדיירים. עוד בשלבים הראשונים של התכנון זיהינו את צרכי הקהילה החזקה הפעילה במתחם. היה חשוב להם לשמור על אופי של שכונה פסטורלית, המשלבת פינות קסומות העוטפות את הבניינים מכל עבר ויוצרות קשר ישיר בין הדיירים וחיים פעילים ותוססים במהלך כל שעות יממה החל בריצת הבוקר, בהליכה בשבילים המוריקים עם הילדים אחר הצהריים או בפעילות חברתית יזומה של דיירי השכונה. בתכנון הפרויקט הקפדנו על הקמת פארק פנימי ענק ופינות משחק ופנאי ממש מתחת לבית המאפשרות לגדל ילדים באווירה של פעם עם שפע של מרחבים ירוקים. יתרה מזו, הבניינים החדשים תוכננו כך שיתכתבו עם המרקם הסביבתי ולכן יישמנו אלמנטים של בנייני בוטיק בני 7 קומות בלבד עם תמהיל מגוון של דירות בנות 3,4,5 חדרים, דירות קרקע ופנטהאוזים עם מרפסות ענקיות לחובבי האירוח.
2 צפייה בגלריה
  לפני למטה, אחרי למעלה
  לפני למטה, אחרי למעלה
לפני למטה, אחרי למעלה
(צילום: משה שוורץ, הדמיה: viewpoint)
רוני צברי, הבעלים והמנכ"ל של חברת צברים מוסיף עוד כי, פרויקט התחדשות עירונית משפיע לא רק על הנוף האורבאני הקיים אלא יוצר מרקם עירוני חדש. ומתוך הראייה הזו, אנו והדיירים הוותיקים לאורך כל התהליך משלבים ידיים בכל צומת החלטות בשקיפות מלאה ולטובת הצלחת הפרויקט. בפרויקט יובל יישמנו הלכה למעשה את תפיסת העולם הזו החל משלב התכנון, בחירת הקבלת המבצע, צירוף קבוצת אבני דרך כשותפים בפרויקט ועד להשתתפות הדיירים בקמפיין הפרסום שהפקנו.
"כשאתה מתחיל בתהליך של התחדשות עירונית דיירים רבים המתגוררים במתחם הישן, מצד אחד מוצאים עצמם אבודים בסבך הבירוקרטיה, ומצד שני מבולבלים מכל מיני הצעות של יזמים, שהם לא יודעים אם הן טובות להם או לא", מדגיש ניר ינובסקי דגן חבר בנציגות הבעלים במתחם יובל, קריית יובל בירושלים." הדיירים הראשונים שבאו לגור במתחם הזה לפני למעלה מ-50 שנה חטפו פה פצמ"רים במלחמת ששת הימים. ולמרות זאת, קיימו במתחם חיים חברתיים תוססים ופעילים. הבנו שאנחנו רוצים להמשיך ולשמר את ההווי הקהילתי האינטימי הזה גם במתחם החדש שיקום. ולכן, בניגוד לפרויקטים אחרים בהם היזם רק "חולם חלום על מתחם קהילתי" בסיפור שלנו הסדר הוא הפוך. קודם היתה פה קהילה חזקה בעלת חזון חברתי שבשיתוף פעולה מלא עם היזמים - קבוצת אבני דרך וחברת צברים - הצליחו להפוך יחד את החלום למציאות. הקהילה במתחם מאוד הטרוגנית וכוללת מבוגרים וצעירים, אשכנזים ומזרחים, דתיים וחילונים וכולם ללא יוצא מן הכלל לא רצו לגור באווירה של מגדלים חדשים, מפוארים ומנוכרים, אלא להמשיך ולשמר את ההווי החברתי גם במרחב הציבורי החדש".
לתיאום פגישה 053-2492199