5 צפייה בגלריה
(צילום: דניה ויינר)
אחרי שנים של שימוש ברכז עגבניות ישראלי, למדו הישראלים בעשור האחרון להעריך את יתרונותיהם של מוצרים העשויים עגבניות איטלקיות איכותיות, במגוון פורמטים ומרקמים. מקור האיכות של מפעל Mutti, המפיץ את תוצריו באיטליה וברחבי העולם, הוא פעילות ממוקדת במשך עונה קצרה בשיא הקיץ, מה שמבטיח שימוש בעגבניות אדומות ומתוקות באופן טבעי. איך פועל תהליך הייצור הייחודי של Mutti? ומה ההבדל בין העגבנייה הישראלית לאיכות האיטלקית?
5 צפייה בגלריה
(צילום: דניה ויינר)
מאכלים בשילוב עגבניות הם מהנפוצים והמרכזיים ביותר במטבח הישראלי - העגבניות מופיעות במתכונים ומטבחים שונים ומגוונים, החל משקשוקה, דרך מטבוחה, קציצות ועד רוטב לפסטה. מוצרי עגבניות לבישול שייכים לאחת הקטגוריות הגדולות ביותר על המדף ונמצאים בשימוש יומיומי ברוב הבתים בישראל.
5 צפייה בגלריה
(צילום: דניה ויינר)
בשנים האחרונות הבשלנים הישראלים הולכים ומשתדרגים, לצד שימור המתכונים המסורתיים שעברו מאמא ומסבתא, הולך וגובר השימוש בחומרי גלם איכותיים הרבה יותר. גם קטגוריית העגבניות לוקחת חלק במהפכה במטבח, עם מגוון של מוצרים חדשים במרקמים שונים, המהווים תחליף מרענן לרכז העגבניות הישראלי ששלט ללא עוררין בשוק בעבר.
המותג שהכיר לישראלים את מוצרי העגבניות האיכותיים מאיטליה הוא Mutti, שמוביל את המהפכה בקרב הבשלנים המקומיים כבר יותר מעשור, ומהווה כיום מותג העגבניות הצומח בישראל.

מה מאפיין את תהליך הייצור הייחודי של Mutti? ואיך בוחרים את חומר הגלם הנכון למתכון שלכם?

המפעל המשפחתי הוותיק פועל רק 3 חודשים בשנה - כדי לקטוף את העגבניות האדומות ביותר
היבואנית הבלעדית של מוצרי Mutti בישראל היא חברת רסטרטו, המשווקת את מוצרי החברה האיטלקית החל מ-2009. "אחרי מספר שנים של ייבוא חומרי גלם למסעדות, זיהינו ביקוש מגורמים בתחום המעדניות והמכולות למוצרי מזון איכותיים, כדי לייצר ייחודיות על המדפים", מספר גבי קאופמן, מנכ"ל רסטרטו. "אחרי בדיקה מעמיקה, הבחירה ב-Mutti היתה ברורה. זוהי החברה המובילה באיטליה עם קרוב ל-40% מהשוק, אך גם עסק משפחתי ותיק המתמחה אך ורק בעגבניות".
5 צפייה בגלריה
(צילום: דניה ויינר)
המפעל של Mutti פועל כבר 122 שנים בלב האזור החקלאי של פארמה, הידוע באיכות העגבניות שלו בכל איטליה. המפעל, אשר מתמחה בייצור עגבניות בלבד, עובד רק 3 חודשים בשנה בזמן הקטיף של עונת הקיץ, מתוך מטרה להשתמש בעגבניות האדומות והבשלות ביותר. הזמן הממוצע מרגע הקטיף ועד להגעה לפחית עומדת במפעל של Mutti על 6 שעות, כך שתהליך הייצור כולו מתבצע ביום הקטיף, והטריות והטעם נשמרים ברמה המיטבית. הקטיף עצמו נעשה על ידי מכונות אוטומטיות המזהות את צבע העגבניה ומעבירות למשאית רק את העגבניות הכי אדומות, הנמצאות בשיא שלהן. בנוסף, כל המוצרים היוצאים מהמפעל מגיעים מאותן עגבניות מובחרות, כך שכל המוצרים באותה איכות.
אייל שני, גורו העגבניות הישראלי הבלתי מעורער, ביקר במפעל של Mutti וחזה מקרוב בתהליך הייצור, שם ראה כיצד Mutti שומרים על איכות העגבניות לשימוש לאורך כל השנה, ללא שימוש בחומרים משמרים וללא מגע יד אדם. לדבריו, "קופסת השימורים של Mutti אוצרת ולא עוצרת את חיי העגבנייה".
5 צפייה בגלריה
(צילום: דניה ויינר)

מעגבניות שלמות ועד רכז בצבע אדום ועמוק, ללא תוספת סוכר

עד לפני 15 שנים, השוק המקומי נשלט באופן מוחלט על ידי רכז עגבניות המיוצר מעגבניות ישראליות. היום מגמת השימוש ברכז נמצאת בירידה, אחרי שהישראלים הכירו את מגוון המוצרים של Mutti, בין היתר. "לעגבניות האיטלקיות יש טעם מתוק ועשיר יותר מהעגבניות הישראליות", אומר קאופמן. "בנוסף, המוצרים של Mutti הם ללא תוספת סוכר, כך שכל הטעם שלהם מגיע מהמתיקות הטבעית של העגבניה".
מגוון המוצרים של Mutti כולל מוצרים העשויים מעגבניות טריות, כגון פולפה (עגבניות חתוכות דק) לצד מוצרים מבושלים - פסאטה (מחית עגבניות) ורכז עגבניות, במרקם חלק.
מתי כדאי להשתמש בסוג מסוים של מוצר עגבניות? לדברי קאופמן, "אין באמת חוקים. אם מבשלים לילדים, כדאי לבחור במוצר חלק כמו הפסאטה, שמצריך פחות זמן בישול. בעיקרון, כל אחד יכול לבחור את המוצר לפי הטעם וההעדפות שלו. העיקר הוא לבחור מוצר טעים, בריא ואיכותי".