בתחילת 2022 הודיעה חברת NoVi (no viruses zone) הישראלית על הצלחה בניסוי מעבדה שבדק את יעילות המערכת הפועלת לטיהור חלל ממוזג מווירוס הקורונה. הניסוי נערך במעבדת מיקרוביולוגיה HYLABS (מעבדה מאושרת על ידי (FDA, ומצא כי המערכת של NoVi מסוגלת לטהר חלל ממוזג המזוהם בווירוס הקורונה בתוך 3 דקות בלבד ועם יעילות של 99.99999%.
מגפת הקורונה הגיעה אלנו לפני מעלה משנתיים. במהרה למדנו כי נגיף הקורונה יכול להישאר באוויר בתוך החלל הסגור, ולצוף הרבה מעבר למרחק המומלץ של 2 מטר. שהייה בחלל סגור מעל ל-15 דקות תהיה מסוכנת לכל אדם הנמצא בו, כאשר הדבר נכון פי כמה במידה ובאותו החלל או הבניין מותקנת מערכת מיזוג אוויר מרכזית (כמו ברוב המקומות בישראל) ולכן המצב מסוכן יותר.
100% מהאוויר שאנו נושמים בחלל סגור הוא ממוחזר, כלומר אנו נושמים את האוויר שמשהו אחר כבר נשם. יתרה מכך, אנו למעשה מחליפים וירוסים עם כל מי שחולק איתנו את אותו המבנה. בתחילת המגיפה, התפרצות נגיף הקורונה בקומה ה-11 של בניין משרדים בדרום קוריאה הראתה כיצד רק אדם אחד מדבק יכול להגביר את הסיכון עבור כל אדם במקום העבודה - מתוך 216 אנשים, 94 נדבקו.
עוד לפני הקורונה היה ברור שאיכות האוויר בתוך חללים סגורים עלולה להשפיע על בריאות העובדים. מחקר ידוע בהרווארד של יותר מ-3,000 עובדים הראה שחופשת מחלה עלתה ב-53% בקרב עובדים באזורים בהם החלל סגור.
חוק "האוויר הנקי", הקיים כבר עשרות שנים, קובע סטנדרטים לאוויר בחוץ. לדבריו של עופר חורש, איש עסקים ואחד מהמייסדים של חברת NoVi, ככל שהמגפה הפכה לחלק מחיינו ואנחנו נדרשים לבלות בחללים סגורים, יש צורך בקביעת סטנדרט לאיכות האוויר באותו החלל.
3 צפייה בגלריה
(צילום: NOVI)
חורש לא לבד - מדענים מכל העולם טוענים שיש צורך בקביעת מדיניות חדשה לוויסות אוויר פנימי על מנת שננשום אוויר נקי במבני ציבור ונמזער את הסיכון לזיהומים בדרכי הנשימה. כתב העת Science פרסם מניפסט של 39 חוקרים מתחום מיקרוביולוגיה בו הם קראו ל"שינוי פרדיגמה" באופן שבו אזרחים ופקידי ממשל חושבים על איכות האוויר שאנו נושמים בתוך החללים המשותפים הסגורים.
מי שעשוי לחשוב כי מדובר בדרישות מוגזמות, לא יעילות או אפילו לא נחוצות, עשוי להיות מופתע לגלות כי את אותם הדברים אמר הציבור גם על "חוק מים נקיים" שיצא ב-1842 ומאז אנחנו לא מצליחים לדמיין את האפשרות של שתיית מים מזוהמים. "חוק בטיחות המזון" שיצא ב-1906 אפשר לכולנו לקנות אוכל בסופר ללא חשש להרעלה שתגרום למוות. חוק איסור על צבע על בסיס עופרת נכנס לתוקף ב-1971 ומאז אנו לא צובעים עם צבע מסרטן. אין ספק שמדובר על כמה מהרפורמות החשובות ביותר שנעשו בבריאות הציבור בהיסטוריה של העולם המודרני, וכעת הגיע הזמן לעשות את אותו מהלך עבור איכות האוויר בחללים המשותפים.
3 צפייה בגלריה
(צילום: NOVI)

"אנחנו מצפים שיהיו לנו מים נקיים לשתייה", אמרה אורלי בר-לב, מהנדסת חשמל ראשית ואחת מהמייסדים של NoVi. "אנחנו מצפים שיהיה לנו אוכל נקי ובטוח כשאנחנו קונים אותו בסופר. באותו אופן, עלינו לצפות לאוויר נקי בבניינים שלנו ובכל החללים משותפים".
בתור מענה מקצועי לסוגיה זו עד היום, משתמשים בעולם במסננים שונים דוגמת HEPA וטכנולוגיות קרינה על-סגולה (UVC). מרבית החברות עושות שימוש בפרק הרלוונטי במדריך המקצועי של ארגון ה ASHREA האמריקאי (התאחדות של מהנדסי מיזוג וקירור בארה"ב) אשר מסביר את תהליך טיהור האוויר בחלל משותף על ידי שימוש בקרינה על סגולית במערכת מיזוג אוויר מרכזית, אבל רובם המוחלט לא ביצע בדיקות מעבדה על יעילות המוצר שבידיהם והם לא יודעים אם היא יעילה או אפילו מסוכנת למשתמשים אחרים. המסננים הנפוצים בעולם מצליחים אמנם להגיע לרמת טיהור נדרשת, אבל תוך 30-35 דקות לכל הפחות, בזמן שמספיקות רק 15 דקות על מנת להידבק.
חברת NoVi הישראלית נמנית מבין החברות הבודדות בעולם טיהור חללים משותפים שעברה מבדקי מעבדה מוסמכת ליעילות על נגיף קורונה ומזהמים אחרים והיחידה בישראל שמציעה פתרון לחללים משותפים בעלי מערכת מיזוג מרכזית, עם הבטחה ל-99.9999% אוויר טהור בתוך 3 דקות עבודה בלבד. בנוסף, NoVi בעלת תו תקן לבטיחות המערכת לסביבה ולשוהים בחלל.
בחודשים אחרונים מנהלת NoVi משא ומתן עם מספר גופים מובילים בארץ ובעולם בדבר רכישת המערכות, ביניהם אחת מקופות החולים המובילות בארץ. "אנו מאמינים ששימוש ב- NoViבסניפים של קופות החולים יכול להוריד משמעותית את הסיכון להידבקות ותחלואה ולספק אוויר נקי וראש נקי לעובדים וללקוחות", אומר עופר חורש.
החזון של NoVi הוא "להוביל את הסטנדרטיזציה בתחום איכות האוויר הנדרשת בחללים משותפים למען בריאות הציבור", לדבריו.
יחד עם זאת ומעבר לצד הבריאותי המתבקש, קיים גם צד עסקי לא מבוטל. נגיף הקורונה שינה כמעט כל היבט בחיי היומיום שלנו, את הבחירה שלנו במקומות עבודה, מרכזי קניות ואף מקומות בילוי, חדרי כושר וכו'. נכון להיום, בחירות מסוג זה הן קריטיות לתחושת הביטחון האישי. קונים ועובדים רבים מעדיפים כיום מקומות פחות צפופים ובטוחים יותר. לכן, נקיטת אמצעים ותחזוקה של מערכות רלוונטיות כדי לשמור על בטיחות הצרכנים במהלך המגיפה הם מהלכים קריטיים להרגעת הצרכנים והעובדים כאחד.
3 צפייה בגלריה
(צילום: NOVI)

עבור חלק מהעסקים, בנייה מחדש של חווית הלקוח על ידי קנייה בטוחה עשויה להביא לתחייה רווחית, הנחוצה מאוד בתקופה הנוכחית. עבור אחרים מדובר באמצעי לשיפור חוויה ושביעות רצון של העובד.
כך או אחרת, נראה כי בעתיד הקרוב מאוד נסתכל לאחור ולא נבין כיצד יכולנו לחיות ללא בקרה של רמת ניקיון האוויר בחללים סגורים משותפים, בדיוק כפי שאנו מסתכלים היום על תקן בטיחות לרכב או על הפיקוח על מכירה וצריכה של אלכוהול וסיגריות.
היו הראשונים להוביל את מהפכת האוויר הנקי, פנו עכשיו ל- NoVi9402* או באתר NoVi