חיות בנאום חריף: שנת ה-75 תיזכר כשנה שבה נפגעה זהותה הדמוקרטית של המדינה פגיעה אנושה

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, תקפה בפומבי באופן חסר תקדים את הרפורמה במערכת המשפט שאותה מוביל שר המשפטים יריב לוין בממשלתו השישית של בנימין נתניהו. "מתקפה שלוחת רסן על מערכת המשפט, משל הייתה אויב שיש להסתער עליו ולהכניעו".
"זו תוכנית לריסוק מערכת המשפט. היא מיועדת להנחית מכה אנושה על עצמאותה ואי-תלותה של הרשות השופטת ולהפוך אותה לרשות שותקת". "השנה תציין מדינת ישראל 75 שנות עצמאות כמדינה יהודית ודמוקרטית. זהו ציון דרך חשוב בחיי המדינה – אך לצערי, ככל שתוכנית השינויים שהוצגה תתממש, תיזכר שנת ה-75 כשנה שבה נפגעה זהותה הדמוקרטית של המדינה פגיעה אנושה", אמרה.
"הדמוקרטיה אינה רק שלטון הרוב", הוסיפה. "כל הטוען כי הרוב שבחר את נציגיו לכנסת, נתן להם בכך "צ'ק פתוח" לעשות ככל העולה על רוחם, נושא את שם הדמוקרטיה לשווא". "הציפייה כי בית המשפט ייאלם דום גם באותם מקרים חריגים שבהם השלטון מפר את חובותיו כלפי הפרט – היא ציפייה מסוכנת".
חיות חזרה בנאומה לדברי ז'בוטינסקי ובגין אודות חיוניות מערכת המשפט. היא מנתה פסקי דין בהם לולא התערבות מערכת המשפט המציאות היתה שונה לחלוטין.
"תוכניתו של שר המשפטים החדש אינה תוכנית לתיקון מערכת המשפט – היא תוכנית לריסוקה. היא תפגע פגיעה אנושה בעצמאות ובאי-התלות של השופטים, וביכולתם למלא נאמנה את תפקידם כמשרתי ציבור. משמעותה של התוכנית הרעה הזו היא על כן שינוי זהותה הדמוקרטית של המדינה לבלי הכר. אדוני השר – לא זו הדרך", סיימה את דבריה.
בהמשך דיברה היועמ"שית גלי בהרב-מיארה. שר המשפטים יגיב גם הוא.
1 צפייה בגלריה
דיון בעתירה למינוי ח"כ אריה דרעי
דיון בעתירה למינוי ח"כ אריה דרעי
דיון בעתירה למינוי ח"כ אריה דרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי)

לקריאה נוספת

סיפורי היום

טרגדיה בעמק חפר: יעקב יצא לטייל בקיבוץ עם כלבו - וככל הנראה התחשמל למוות מפגיעת ברק.
למרות הנחיית המשנה ליועמ"שית: נהגי רה"מ שהוזזו מתפקידם - עדיין לא הוחזרו.
עובד מדינה פרסם פרטים אישיים על אזרחים - ונקנס ב-95 אלף שקלים.
והאינפלציה בארה"ב בשיעור הנמוך מזה 14 חודשים, ועם מדד שלילי בדצמבר.

מה צפוי בסוף השבוע

בהפגנות במוצאי שבת ישתתפו עשרות אלפי בני אדם. מלבד בתל אביב, הפגנות צפויות להתקיים גם בחיפה ובירושלים, שם יצעדו המפגינים מבית המשפט העליון לכיוון ביתה של משפחת נתניהו ברחוב עזה בעיר. המשטרה דנה היום עם בן גביר בהפגנות במוצאי שבת: "חשש להפרות סדר".
אף שראש האופוזיציה לפיד אמר שהוא ויו"ר המחנה הממלכתי לא יגיעו להפגנה, הודיע גנץ כי בכוונתו לעשות זאת: "לא נוותר, ניאבק בכל האמצעים החוקיים". לפיד שוקל כעת את הגעתו. החל מהשעה 19:00 ייחסמו רחובות ראשיים בתל אביב לתנועת כלי רכב: בין היתר דיזנגוף, אבן גבירול ושדרות רוטשילד.

התחזית

מחר בבוקר ייתכן גשם בצפון, שיתחזק ויתפשט בשעות אחר הצהריים. ביום שבת יירד בצפון גשם מקומי בשעות הבוקר, ומהצהריים הוא צפוי לרדת גם במרכז, באזור מישור החוף. ייתכנו ברקים ורעמים חזקים. ביום ראשון בבוקר עדיין יירד גשם מקומי בצפון ובאזור החוף, ובשעות הבוקר המאוחרות הוא צפוי להיפסק.

מה חיפשו היום בגוגל?

ג'ף בק. הגיטריסט המחונן הלך לעולמו בגיל 78, לאחר שחלה בדלקת קרום המוח. דבר מותו פורסם אמש, אולם לפי הודעת סוכנו בק מת יום קודם לכן. בק נחשב לאחד מגדולי הגיטריסטים בכל הזמנים, וירטואוז שהשפיע על רבים מגיבורי הגיטרה שבאו אחריו - כולל רבים בעולם המטאל. יחד עם חבריו ללהקת היארבירדס אריק קלפטון וג'ימי פייג', הוביל את סצנת הרוק-בלוז בבריטניה. בין היתר זכה בשבעה פרסי גראמי, נכנס פעמיים להיכל התהילה של הרוק , ודורג במקום החמישי ברשימת הגיטריסטים הגדולים בכל הזמנים של ה"רולינג סטון".

סיפורים מומלצים שאולי פספסתם

133 ימים בשעה: הצילומים המדהימים של השמש.
באיגוד הכדורסל מחפשים מאמן חדש לנבחרת ופנו ללא אחר מאשר לפאבלו לאסו. מאמן ריאל מדריד לשעבר.
עדיין לזוגות צעירים, אבל עם תוספת: סוזוקי חשפה ג'ימני עם חמש דלתות.
ובשביל מחיר הוגן, אתם מוכנים להסתפק בפחות ממושלם? "ניילון" היא המסעדה האסייתית עבורכם - הביקורת של "ביצה עלומה".

נראה אתכם

את ה-Woordle היומי שלנו כבר פתרתם?