מוגש מטעם הפניקס סמארט
המרוץ להפחתת פליטות גזי החממה מוביל למהפכה בתחום התחבורה, כאשר שלוש טכנולוגיות מרכזיות מסתמנות כמחליפות אפשריות לדלקים המסורתיים. על פי דו"ח של מנהל הדלק והגז מיוני 2024, בשיתוף עם חברת הייעוץ הבינלאומית Frontier Economics, המעבר לאנרגיות חלופיות הוא בלתי נמנע, אם כי הבנזין והסולר צפויים להישאר חלק משמעותי מתמהיל האנרגיה בעשור הקרוב.
הנעה חשמלית - המהפכה כבר כאן
ההנעה החשמלית מובילה את השינוי בתחום הרכב הפרטי, עם התרחבות מתמדת של תשתית טעינה ברחבי הארץ. היתרון המרכזי של רכב חשמלי הוא היעדר פליטות מזהמים בזמן הנסיעה, כאשר יתרונות נוספים הם העובדה כי רכב חשמלי יעיל יותר מבחינה אנרגטית בהשוואה לרכב בעל מנוע בעירה פנימית, ובדרך כלל עלויות התחזוקה שלו נמוכות יותר משמעותית, בעיקר בשל פחות חלקים נעים ופחות טיפולים שוטפים נדרשים.
עם זאת, הטכנולוגיה מתמודדת עם אתגרים משמעותיים בתחום התחבורה הכבדה: משקל הסוללות עלול להגיע לחמישית ממשקל המשאית, וזמני הטעינה הארוכים (כשעתיים) מקשים על שימוש יעיל ברכבים מסחריים הנדרשים לנסיעות ארוכות של מעל 250 ק"מ ביום. בנוסף, אתגר משמעותי הוא זמינות חומרי הגלם לייצור סוללות, במיוחד ליתיום וקובלט, שמחיריהם עלו משמעותית בשנים האחרונות.
מימן - המענה לתחבורה הכבדה
היקף השימוש במימן לתחבורה עדיין זניח ברמה העולמית, עם כ-1,200 תחנות תדלוק בלבד ו-0.3% מסך הרכבים המונעים בטכנולוגיה מאופסת פליטות נכון ל-2022.
עם זאת, הטכנולוגיה מסתמנת כפתרון מבטיח במיוחד עבור התחבורה הכבדה. טכנולוגיית תאי הדלק המימניים מאפשרת טווח נסיעה של כ-400 ק"מ בתדלוק אחד שאורך כ-8 דקות בלבד, כאשר התוצר היחיד הנפלט הוא אדי מים.
מחקרים מראים כי משאית מימן חוסכת כ-80% מפליטות גזי החממה בהשוואה למשאית דיזל מקבילה, כאשר המימן מיוצר מאנרגיות מתחדשות. יתרון נוסף הוא שמשקל מערכת ההנעה המימנית נמוך משמעותית ממשקל סוללות בעלות טווח דומה, מה שמאפשר הובלת מטען רב יותר.
בישראל כבר נעשים צעדים משמעותיים בתחום: סונול זכתה בשנת 2020 בקול קורא להקמת תחנת התדלוק המימנית הראשונה בישראל, ובדצמבר 2021 זכתה קבוצת בז"ן במענק ממשרדי האנרגיה להקמת תשתית לשיווק מימן לתחבורה, עם יכולת ייצור של עד 8 טונות מימן לשעה. משאיות מימן כבר נעות בכבישי הארץ ואוטובוסים מימניים צפויים להצטרף אליהן בקרוב.
דלקים ביולוגיים וסינתטיים - הגשר לעתיד נקי יותר
במשך עשרות שנים, נעשו ניסיונות למצוא חומרי בעירה תחליפיים כדי להמשיך להשתמש במנועי בעירה אך לצמצם את הנזקים של השימוש בנפט ודלקי מאובנים. בניגוד לניסיונות קודמים עם דלקים חלופיים כמו אתנול ומתנול, שנתקלו בבעיות סביבתיות וחברתיות, הדלק הסינתטי מיוצר בתהליך סינתזה של מימן ודו-תחמוצת הפחמן, תוך שימוש באנרגיה מתחדשת.
היתרון המשמעותי של דלקים אלה הוא העובדה כי הם ניטרליים מבחינת פחמן - כמות הפחמן הדו-חמצני הנפלטת בשריפתם זהה לזו שנאספה במהלך תהליך הייצור. יוזמת eFuels האירופאית, המאגדת כ-180 חברות וארגונים, היא אחד הגורמים המובילים את פיתוח הטכנולוגיה, כאשר הייצור התעשייתי צפוי להתרכז במדינות עם תנאים אופטימליים לייצור אנרגיה מתחדשת ואוכלוסייה דלילה, כמו צ'ילה ואוסטרליה.
חברות תעופה מובילות כבר החלו בניסויים מוצלחים בשימוש בדלקים סינתטיים, עם הפחתה של עד 80% בפליטות גזי חממה בהשוואה לדלק מטוסים רגיל. עלות הייצור הנוכחית של דלקים סינתטיים נעה בין 1-2 אירו לליטר, עם צפי לירידה מתחת לאירו אחד עד 2030. האיחוד האירופי כבר הציב יעד שאפתני של 5.7% שימוש בדלקים סינתטיים מסך הדלקים בתחבורה עד 2030, וחברות מובילות כמו פורשה, בוש ופורמולה 1 משקיעות בפיתוח הטכנולוגיה.
בכל הנוגע לדלקים ביולוגיים, דלקים ביולוגיים קונבנציונליים מיוצרים מחומרי גלם שיכולים לשמש גם לייצור מזון לבני אדם ולבעלי חיים, כמו גידולי שמן דקלים או תירס. המחירים בסגמנט זה תחרותיים כבר היום, עם עלות של 0.6-0.8 דולר לליטר, על פי הנתונים של הדו"ח מטעם מנהל הדלק והגז. דלקים ביולוגיים מפסולת ושאריות חקלאיות, המיוצרים מפסולת של שמנים או שומנים צמחיים, עומדים כעת על עלות ייצור של יותר מ-1.6 דולר לליטר. דלקים ביולוגיים מתקדמים, המופקים מפסולת ושאריות מחקלאות וייעור, עומדים על עלות ייצור לא תחרותית של 1-1.8 דולר לליטר.
המעבר לאנרגיות חלופיות מהווה לא רק הכרח סביבתי, אלא גם הזדמנות כלכלית ואסטרטגית למדינת ישראל. השילוב בין שלוש הטכנולוגיות - הנעה חשמלית לרכב הפרטי, מימן לתחבורה הכבדה, ודלקים סינתטיים וביולוגיים - צפוי לספק מענה מקיף לצרכי התחבורה השונים, תוך הפחתה משמעותית בפליטות המזהמים והתלות בדלקי מאובנים. המעבר המוצלח תלוי בפיתוח תשתיות מתאימות, תמיכה ממשלתית והיערכות מתאימה של כל שרשרת האספקה, כולל השקעה משמעותית בתשתיות ומתקני ייצור בעשור הקרוב.
גם ביטוח הרכב עובר שינויים – על אתגרי הביטוח של עידן מקורות האנרגיה האלטרנטיביים
בנוסף לאתגר של הקמת התשתית, עלויות הייצור ושרשרת האספקה, אחד מהאתגרים של עולם הרכב הוא יצירת פוליסות ביטוח המתאימות לרכבי העתיד. בעוד שרכבי מימן ודלקים סינתטיים עדיין לא נמצאים בשימוש נפוץ, הרכבים החשמליים כבר כאן.
המורכבות הטכנולוגית של רכבים אלה, יחד עם עלויות גבוהות של חלקי חילוף וסוגיות ייחודיות כמו תקלות בתשתיות טעינה, מחייבת חשיבה ביטוחית מחודשת.
במענה לצרכים המשתנים, פיתחה חברת הפניקס מעטפת ביטוחית מקיפה המותאמת במיוחד לבעלי רכב חשמלי. ביטוח רכב הכולל מגוון כיסויים ייעודיים, החל משירותי גרירה מותאמים לרכב חשמלי, דרך כיסוי לציוד הטעינה ולסוללת הרכב.
בתור החברה המובילה בתחום ביטוח הרכב החשמלי בארץ, הפניקס נבחרה לשתף פעולה עם יצרנית הרכב המובילה טסלה. הביטוח המקיף של הפניקס הוא בעל כיסויים ייעודיים לרכבים חשמליים ומציע לנהגים אפשרות להתאים את הכיסוי לצורכיהם, כולל גישה לאפליקציה דיגיטלית לניהול הפוליסה ואף הגשת תביעות.
בעידן שבו הרכב החשמלי הופך למציאות יומיומית בנוף העירוני, הפניקס מתאימה את פתרונות הביטוח שלה לעתיד, תוך הבטחת הגנה מקסימלית לנהגים ולנוסעים בעידן החדש של התחבורה.
מידע זה הינו כללי אודות התכנית בלבד וכל האמור כפוף לתנאי הפוליסה המלאים ולסייגיה. בכל מקום של סתירה בין המידע המופיע בפרסום זה לבין תנאי הפוליסה- תנאי הפוליסה גוברים. ההצטרפות לביטוח הינה בכפוף לתהליכי הצירוף ומדיניות החיתום של החברה. המידע לעיל אינו מהווה חוות דעת או המלצה ואינו מהווה תחליף ליעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של המבוטח. הפניקס חברה לביטוח בע"מ.
מוגש מטעם הפניקס סמארט
פורסם לראשונה: 16:16, 03.12.24