השנתיים האחרונות רשמו מספר התפתחויות עולמיות שהשפיעו רבות על קצב ייצור הרכבים החדשים. שיבושים בשרשרת האספקה על רקע משבר הקורונה, מחסור חמור בשבבים החיוניים לייצור רכבים, המלחמה באוקראינה שהזניקה את עלויות חומרי הגלם – כולם השפיעו רבות על השוק. יצרניות הרכב הגדולות, ביניהן פולקסוואגן ופורד, נאלצו להשבית קווי ייצור של רכבים. כתוצאה מכך, המלאים במדינות השונות הצטמצמו וזמני ההמתנה לקבלת רכב חדש הלכו והתארכו.
בהתאם ובאופן לא מפתיע, מחירי הרכבים החדשים עלו מסביב לעולם, כאשר על פי נתוני חברת ניתוח המידע J.D. Power, המחיר הממוצע ששולם על רכב חדש בארצות הברית עלה ב-6.3% בספטמבר 2022 לעומת שנה קודם לכן. על פי הערכות המומחים, מחצית מהעלייה במחירי הרכבים החדשים נבעה מעלויות חומרי גלם ומחסור בשבבים.
3 צפייה בגלריה
(צילום: PEXELS)
במבט קדימה, המומחים העולמיים מעריכים כי מחירי הרכבים יישארו גבוהים אך יתחילו להירגע במהלך 2023. בנוסף, השפעות המחסור בשבבים ימשיך להשפיע על השוק גם במהלך השנה הקרובה.

בהיעדר מלאי של רכבים חדשים - שוק הרכבים המשומשים רושם ביקושי שיא ועליות מחירים

שוק נוסף שהושפע באופן מהמגמות האחרונות הוא שוק הרכבים המשומשים. על רקע המחסור במלאים של רכבים חדשים והאינפלציה העולמית אשר הובילה את הצרכנים לחיפוש אחר אפשרויות זולות יותר, הביקוש זלג אל שוק הרכבים המשומשים והוביל לעליות מחירים.
בארצות הברית, למשל, מחירי הרכבים המשומשים עלו ב-7.2% בספטמבר 2022 לעומת שנה קודם לכן, על פי J.D. Power. המחירים בארצות הברית התחילו לעלות משמעותית בתחילת 2021, אז ענף הרכב החל להרגיש את המחסור בשבבים. העסקה הממוצעת של רכישת רכב משומש בספטמבר 2022 היתה גבוהה ב-30.3% לעומת העסקה הממוצעת בינואר 2021. אמנם בחודשים האחרונים של 2022 נרשמה האטה מסוימת בעליית המחירים ואף ירידה מתונה, אך המצב עדיין רחוק מלהיות רגיל. על פי הערכות המומחים, המחירים והביקושים לרכבים משומשים ברחבי העולם ימשיכו להיות גבוהים עד לחזרה של קצב ייצור הרכבים החדשים לרמה תקינה.

ישראל לא נחלצת מהמגמה העולמית - מחירי הרכבים החדשים והמשומשים עלו

גם בישראל נרשמו בשוק הרכב צעדים הנחשבים נדירים, המורים על חומרת המצב - באוגוסט האחרון מספר יבואני רכב ישראלים העלו מחירים בפעם השניה במהלך השנה, מהלך אשר כמעט ולא מתרחש בשוק המקומי. גם היבואנים שלא העלו מחירים בפעם השניה, צפויים לעשות זאת ממש בקרוב.
3 צפייה בגלריה
(צילום: PEXELS)
בהתאם, במהלך 2021 ו-2022 נרשמו נתונים חסרי תקדים בשוק הרכב המשומש. הישראלים שלא רצו להמתין במשך חודשים לרכב חדש, פנו לשוק המשומשות, מה שהוביל להצפת מחירים. ביולי 2021, למשל, ג'יפונים מדגמי סקודה קודיאק וטויטה ראב4 שנת 2018 נמכרו ב-10,000 ₪ מעל למחירון לוי יצחק. קיה פיקנטו בת 3 שנים נמכרה ב-2,000 ₪ מעל למחירון.
סוכנויות מכירת הרכבים המשומשים נאלצו לקנות מהלקוחות את הרכב הישן שלהם במחיר גבוה מהמחירון על מנת להבטיח מלאי בסניפים, ומכרו אותן בהתאם. כמות הימים בהם נשאר הרכב בסוכנות עד למכירה נחתכה בחצי וגם מלאי הרכבים המשומשים בסוכנויות ירדו בעשרות אחוזים, כך דיווחו גורמים בענף - מה שמראה על רמת הביקוש.
המחירון הראשון של 2022 הביא איתו נתונים שטרם נראו – רכבים לא איבדו מערכם מאז תחילת 2020 (רגע לפני פרוץ הקורונה), וחלקם אף רשמו עלייה במחיר המחירון.
3 צפייה בגלריה
(צילום: PEXELS)
בין ינואר 2022 לאפריל 2022, מחיר המחירון של מיצובישי ספייס סטאר, יונדאי i20 ומאזדה 5 – עלה ב-4% תוך שלושה חודשים בלבד, על אף שהרכב רק הלכו והתיישנו. יונדאי i10 מודל 2019 עמדה בינואר 2020 על מחיר של 58 אלף ₪. בינואר 2022, המחירון עדיין עמד על אותו סכום בדיוק, על אף שהרכב הספיק לחרוש את כבישי ישראל במשך שנתיים.

אחת הדרכים לחסוך בהוצאות ולשמור על הרכב שלכם - ביטוח רכב בתנאים נוחים

על רקע העליות במחירי הרכבים, אחת הדרכים לנסות לחסוך בהוצאות הרכב ולשמור על שקט נפשי היא לבחור בביטוח רכב המותאם לצרכים שלכם.
חברות הביטוח של היום נדרשות להתאים עצמן לשינויים החלים על עולם הרכב, כמו הרכבים החשמליים והרכבים החכמים. חברת הביטוח הפניקס, למשל, היא אחת מהחלוצות בתחום הביטוח לרכבים חשמליים ומשמשת בתור המבטחת הרשמית של טסלה ו-Aiways בישראל. בתור השותפה הרשמית של טסלה, ומתוך ייחוס חשיבות רבה לרמת הבטיחות ולטכנולוגיה המתקדמת של טסלה, הפניקס מיישמת בישראל את תוכנית InsureMyTesla, הכוללת שירות המסופק על ידי מומחים, כיסוי מלא (חדש תמורת ישן 100%) ומחיר משתלם. בנוסף, הביטוח המקיף של הפניקס כולל כיסויים לאביזרים הטכנולוגיים החדשים המותקנים ברכבים חשמליים מתקדמים (המגיעים מהיצרן).
הפניקס מציעה מגוון פתרונות ייעודיים ומותאמים אישית בתחום הביטוח המקיף לרכב, כגון 'הפניקס זהיר' הכולל חבילות כיסויים רחבה לנהגים זהירים, ביטוח זמני לנהג נוסף ועוד.
כאשר שוק הרכב נמצא באי ודאות - השקט הנפשי בכל הנוגע לרכב שלכם נמצא בביטוח מקיף שמתאים לצרכים שלכם.
עומדים לחדש את ביטוח הרכב? לפרטים נוספים על ביטוח רכב של הפניקס