מדינת ישראל ידועה כאחת המדינות המובילות בכל הנוגע לחדשנות רפואית, כך שאין זה מפתיע שגם חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון (DePuy) בחרה בה להיות המדינה הראשונה, מבין מדינות EMEA (אירופה, המזרח התיכון ואפריקה), שבה יושק הרובוט המתקדם שלה, VELYS, המבצע ניתוחי החלפות ברך.
בשבוע שעבר התקיימו בבית החולים אסותא ברמת החייל בת"א שני ניתוחי הבכורה של הרובוט, אותם ביצע אחד מהאורתופדים הכירורגיים הבכירים בישראל, דר' ואדים בנקוביץ, אשר עומד גם בראש מרכז יונתן – המרכז הישראלי לבריאות המפרק והגב.
2 צפייה בגלריה
ד"ר ואדים בנקוביץ׳
ד"ר ואדים בנקוביץ׳
ד"ר ואדים בנקוביץ׳
(צילום: מרכז יהונתן)

הרובוט VELYS מוגדר בקהילה הרפואית כפורץ דרך וככלי עבודה משמעותי להגברת הדיוק בניתוחי החלפת הברך. הרובוט, שהינו קטן ממדים, מאפשר למנתח להתאים את שיטת הניתוח למטופל ומצבו הרפואי, ולמעשה מאפשר להתגבר על מורכבויות ולשפר את איכות ודיוק הניתוח. הרובוט מצויד במצלמה מהירה וחדשנית בעלת רגישות גבוהה, נותן למנתח תמונת מצב בזמן אמת של המפרק וחוסך לו את הצורך בהדמיית CT לפני הניתוח וכך גם למטופל חשיפה מיותרת לקרינה.
"מדובר בטכנולוגיה מתקדמת אשר לוקחת את ניתוחי החלפת המפרקים לדור הבא," אומר ד"ר ואדים בנקוביץ, אשר ביצע את הניתוחים הראשונים בישראל. "השימוש בטכנולוגיות מתקדמות ובפתרונות דיגיטליים חדשניים משפר את חוויית המנתח והמנותח גם יחד. עבור המנתח אלו הן יכולות דיוק שלא נראו כמותן עד היום, ועבור המנותח, מרביתם ככולם עשויים לעמוד על רגליהם בתוך שעות ספורות אחרי הניתוח".
רובוט ה-VELYS מסייע למנתח לתכנן ולבצע באופן מדויק ניתוח החלפת מפרק ברך מלאה, באמצעות התאמה ומיקום של השתל על גבי העצם וביחס לרקמות הרכות. כל זאת, ללא צורך בביצוע הדמיה טרום ניתוחית. עד לאחרונה, רק ב-10-5 אחוזים מהמקרים בעולם אומצו פתרונות רובוטיים בתחומי האורתופדיה המרכזיים. כעת הערכות מומחים מדברות על כך שב-10 שנים הקרובות, תתבצענה כ-30% מכלל החלפות המפרקים באמצעות סיוע רובוטי, דבר שיגביר את רמת הדיוק בניתוחים.
2 צפייה בגלריה
ד"ר בנקוביץ׳ לצד הרובוט החדשני
ד"ר בנקוביץ׳ לצד הרובוט החדשני
ד"ר בנקוביץ׳ לצד הרובוט החדשני
(צילום: מרכז יהונתן)

"יש פה בשורה אדירה לציבור המטופלים. בזכות השילוב בין הטכנולוגיה החדשה להליך שיקומי, יכולים כעת כלל המועמדים לניתוח החלפת ברך לזכות באיכות חיים טובה יותר, ללא חשש שמהווה לעתים מחסום עיקרי לניתוח. כבר היום המטופלים שלי גם המבוגרים שביניהם מסוגלים לקום על הרגל המנותחת שעות בודדות לאחר הניתוח ולהתחיל להתהלך ואף להשתחרר לביתם עוד ביום הניתוח," מסכם ד"ר בנקוביץ.
לפרטים נוספים היכנסו לפייסבוק ו/או לאתר