מערך הסיעוד באסותא, רשת בתי החולים והמרכזים הפרטיים הגדולה בישראל, המעניקה שירות רפואי ללמעלה ממיליון וחצי מטופלים בשנה, חברי כל קופות החולים וחברות הביטוח - מהווה מקור לגאווה. כ־900 אחיות ואחים מועסקים ברשת בתחומי פעילות אקוטיים וכרוניים במערך האשפוזי והאמבולטורי וגם בשירות הייחודי – "אסותא עד הבית".
"אסותא חרטה על דגלה, מראשיתה, חתירה למצוינות, חדשנות וחשיבה פורצת דרך במגוון רחב של נושאים, כדי שהמטופלים יקבלו שירותי אבחון, טיפול ומעקב, תוך שימוש בגישות טיפוליות ובאמצעים טכנולוגיים מהמתקדמים בעולם", אומרת ד"ר אלזה לבון, ראש אגף סיעוד באסותא מרכזים רפואיים. לבון, נשואה ואם לשתיים, היא אחות מומחית במדיניות ומינהל, בעלת תארים אקדמיים בסיעוד ומדיניות ציבורית ותואר שלישי במדעי המדינה. ניסיונה המקצועי כולל הובלה של תפקידי ניהול בכירים, בהם שימשה גם כסגנית מנהלת הסיעוד במרכז הרפואי שיבא וסגנית האחות הראשית הארצית במינהל הסיעוד, משרד הבריאות. כמנהלת בארגון שמטפח ומקדם נשים לתפקידי ניהול בכירים, לבון מאמינה מאוד בתפיסת המנהיגות הנשית. כזו ששואפת למצוינות, שמטמיעה תרבות ארגונית של הקשבה והכלה, ושואבת כוח רב מקשר ישיר עם אנשים, ליווי ופיתוח אישי שלהם.

מקצוע הסיעוד: התפתחות עצומה בעשורים האחרונים

מקצוע הסיעוד עבר התפתחות עצומה בעשורים האחרונים כמקצוע אקדמי המאפשר לימודים לתארים מתקדמים, התמחות קלינית בעשרות תחומים מקצועיים ומומחיות קלינית במגוון רחב של תחומים. צוות הסיעוד מוביל תחומי עשייה חוצי ארגון בתחומי האיכות, הבטיחות והשירות בארגוני הבריאות. "אחיות ואחים באסותא נהנים מסביבת עבודה שמחויבת לקהילה ופועלת לשוויון הזדמנויות וגיוון תעסוקתי לעובדים. אנחנו מטמיעים בעבודתנו היומיומית את ערכי הקוד האתי, שנכתב באסותא, משקיעים בבנייה ירוקה, מנגישים את שירותי האבחון הרפואי המתקדמים גם לפריפריה, מעסיקים עובדים מכל מגזרי החברה, מעורבים ומעודדים התנדבות בכל קהילה שבה אנו פועלים", אומרת לבון.
1 צפייה בגלריה
ד"ר אלזה לבון, ראש אגף סיעוד באסותא מרכזיים רפואיים
ד"ר אלזה לבון, ראש אגף סיעוד באסותא מרכזיים רפואיים
ד"ר אלזה לבון, ראש אגף סיעוד באסותא מרכזיים רפואיים
( צילום: אסנת רום)
"האחיות והאחים באסותא מוכיחים מהי עשיה ערכית, חדורת שליחות ומטרה, מוכנים להירתם לכל משימה ולהיות תמיד בחזית המערכה", היא מוסיפה. "קיימות עבורם אפשרויות לפיתוח קריירה מגוונת ורב־ממדית הן במערך האמבולטורי והאשפוזי והן במתן שירותי בריאות בבית המטופל, בצירים ובתפקידים שונים. כך הם יכולים להתחדש, לגוון ולהעשיר את תחומי עיסוקם בניהול, מחקר, חינוך מקצועי, ייעוץ ואימון. כך לדוגמה יש לנו אחיות מומחיות קליניות ומתאמות אונקולוגיות, שנותנות מעטפת של שירותים למטופלים חולי סרטן מרגע היוודע דבר המחלה, ומלוות אותם יד ביד לאורך כל שלבי הטיפול".
לדבריה, מנכ"ל אסותא מרכזים רפואיים – גידי לשץ, מוביל תפיסה כוללת ליצירת סביבת עבודה יוזמת, תומכת ומקדמת, הרואה לנגד עיניה את צורכי הצוותים כולם, כך גם את צורכיהם של האחיות והאחים. "לצוותים מוענק מגוון רחב של כלים והכשרות ניהוליות וקליניות, כך שיהיו כשירים לקבל החלטות במצבי לחץ, לזהות מצבים מסכני חיים, לפעול בסביבה עתירת טכנולוגיות חדשות, להדריך, לייעץ ולפעול בשותפות מלאה עם מיטב המומחים ברפואה במדינת ישראל", היא מסבירה ומוסיפה, כי "כחלק מתפיסה ניהולית זו הממוקדת גם בצורכי המטפלים, מתקיימת סביבת עבודה גמישה ואג'ילית, המותאמת לצורכי החיים האישיים והמשפחתיים של האחיות והאחים ומעניקה להם אפשרויות בחירה בתנאי ההעסקה, במקומות העבודה, במסלולי הפיתוח והקידום ועוד".
לבון ממשיכה: "האחיות והאחים שלנו לומדים ב־'בית הספר למקצוענות' - בית ספר ייחודי מסוגו בארץ ובעולם, שאת הקמתו יזם והגה פרופ' שוקי שמר, יו"ר מועצת המנהלים של אסותא מרכזים רפואיים. בבית הספר לומדים יחד העובדים מכלל המקצועות והתפקידים, ודנים בערכי המקצוענות, כגון יושרה, חמלה, אחריות אישית, אמפטיה, הקשבה, זולתנות (אלטרואיזם) וכשירות תרבותית. המפגש הרב־מקצועי מהווה הזדמנות נפלאה לשיח מקצועי, מגבש ומאחד בין הצוותים".

העתיד כבר כאן

"בתחילת 2023 ייסדנו את האקדמיה לאחיות אסותא -ANA) ASSUTA NURSE ACADEMY) שבמסגרתה מאפשרים לכל אחות ואח להתקדם במסלולי הקריירה השונים ולפתח את שדרת המנהיגות הקלינית, הניהולית והאקדמית", מספרת לבון. "השנה אנו גם משיקים את המרכז לחדשנות ויזמות בסיעוד, שנועד להקנות לאחיות ולאחים את הידע והכלים המעשיים לקידום יוזמות בתחום הבריאות ופיתוחן העסקי. המטרה היא לפתח רעיונות חדשניים נוספים, כדוגמת עגלת ההחייאה שקיימת היום בכל מחלקה בכל בית חולים בעולם, שאותה המציאה אחות חדר ניתוח בארה"ב.
"אנחנו מקדמים שיתופי פעולה עם מוסדות אקדמיים ברחבי עולם ואף השקנו פעילות עם קרן בינלאומית, שחרטה על דגלה את הוקרת האחיות והאחים מכל רחבי העולם, כמחווה של תודה והערכה לתרומתם האדירה לקידום בריאותם ורווחתם של כלל המטופלים, מקדמים בברכה סטודנטים ומשתלמים ממוסדות ההכשרה בארץ להתנסות בשדות הקליניים המצוינים שלנו, ומעודדים את האחיות והאחים לעסוק במחקר. אנו יוצאים לדרך בהתלהבות רבה, וכמו שסיימון סינק אומר: 'תחלמו בגדול, תתחילו בקטן, אבל הכי חשוב - קודם כל תתחילו!'"
לסיכום, האחיות והאחים באסותא הם שותפים לחזון ופועלים יחד כאקוסיסטם משגשג. צוות מנצח שיכול לכל אתגר ומשימה, המסוגל לפרוץ גבולות ולהגשים חלומות. צוות שמוביל לשיפור תמידי באיכות, בבטיחות ובחוויית השירות למטופלים.