כאב גב תחתון כרוני (כאב גב שנמשך 6 חודשים או יותר, למרות טיפול) וכאבים כרוניים מפריצת דיסק, הם מהבעיות הרפואיות השכיחות ביותר בעולם. כ-40% מהאוכלוסייה יסבלו מכאבי גב במהלך חייהם. נשים בגילאי 80-40 עם סבירות גבוהה ביותר לסבול מכאבי גב. כאבי גב כרוניים, ובתוכם גם פריצות דיסק, נובעים מסיבות שונות ויכולים להופיע בעוצמות שונות; החמורות בהן עשויות לפגוע בפעילות השגרתית.
לחברת המד-טק הישראלית Syqe (סאיקי), יש פתרון דיסקרטי, רפואי ויעיל להפחתה עקבית בעוצמת כאבי הגב בעזרת קנאביס רפואי: משאף מדיד ופורץ דרך, שמפחית את עוצמת הכאבים הכרוניים ממקור עצבי באופן עקבי ומתקדם, במינימום תופעות לוואי בהשוואה לדרכי מתן אחרות לצריכת קנאביס רפואי. המשאף מאושר לשימוש ע"י משרד הבריאות בהתאם להתוויות נוהל 106 ונחשב בקרב חלק מהרופאים כטיפול הבחירה להתוויה זו.

האם קנאביס רפואי מפחית כאבי גב וכאבים מפריצת דיסק?

"קנאביס רפואי מאושר לכאב שמקורו עצבי. כשעצב נפגע בעמוד השדרה התחתון כתוצאה מלחץ מבלט דיסק, גידול סרטני או דלקת הכאבים מקרינים לרגל ומקשים על ההליכה, אלה מצבים של כאבים עצביים ומסמנים פגיעה חמורה", אומר ד"ר דרור רובינסון, אורתופד מומחה, שמספר ששיעור המטופלים הסובלים מסוג כאב כזה, אשר פונים לאפשרות הטיפול בקנאביס הרפואי, עולה. בין היתר לאחר שתרופות קונבנציונליות לא הצליחו להפחית עבורם את הכאב. מבחינתו, ההתמודדות עם סוג כאב מסוג זה, יחד עם הרצון להמשיך ולנהל את חיי היומיום באופן רגיל, היא הסיבה המרכזית לטיפול במשאף SyqeAir.
4 צפייה בגלריה
ד"ר דרור רובינסון
ד"ר דרור רובינסון
ד"ר דרור רובינסון
(צילום: יח"צ)

פריצות הדיסק של אורי שינו את חייו ואת חייהם של המשפחה והחברים

אורי סובל מריבוי של פריצות דיסק מהצוואר ולכל אורכו. היום הוא בן 65 אבל מהגב הוא סובל כבר שנים רבות. "לפני 12 שנה עברתי ניתוח ראשון בגב התחתון, שאחריו שבתי לתפקוד מלא, כולל פעילות ספורטיבית אינטנסיבית, אותה גם עשיתי לפני הניתוח. זו הייתה טעות. ספורט אינטנסיבי כנראה הרע את המצב ושנתיים אחר כך, אחרי פריצת דיסק בגב המרכזי וללא התראה נוספת, שכמעט גרם לי שיתוק ברגליים, עברתי את הניתוח השני. בהמשך גילו אצלי פריצות נוספות".
אורי מעיד שהניתוח השני היה ניתוח חירום והיווה משבר עצום עבורו, ממנו יצא לחיים שמרניים וזהירים יותר, עם פעילות פיזית מתונה. "הייתי באמצע החיים, בנקאי בתפקידים מקצועיים וניהוליים. ההשפעה על חיי הייתה בכמה מעגלים; באופן אישי הייתי מאד מתוסכל על חוסר המסוגלות שלי. אפילו דברים בסיסיים, כמו עבודות בבית, היו קשים עבורי. גם למשפחה נדרשה הסתגלות וגם הם הזדקקו לזמן הפנמה והבנה שסגנון החיים השתנה. כך, בהמשך, גם עם מכרים וחברים, החיים השתנו".
4 צפייה בגלריה
המטופל אורי
המטופל אורי
המטופל אורי
(צילום: עצמי)

כאבי גב: להיכנע להם או לנהל אותם ולחיות חיים מלאים?

הכאבים הכריעו את אורי. מבחינה מקצועית הוא שב לשגרה יחסית; חזר לחצי משרה ובהמשך, יצא לפנסיה מוקדמת. "הכאב נשאר נוכח בחיי כל הזמן. ברמות משתנות", הוא מעיד על הסבל עימו הוא מתמודד.
לפני כ-8 שנים הרופא במרפאת הכאב הציע שינסה קנאביס רפואי. "התחלתי לעשן סיגריות מגולגלות. הן השפיעו על הכאב אבל במחיר של איבוד השליטה. תחושת הציפה, שבאה עם העישון, הגבילה אותי והייתי חייב לתזמן את השימוש לפני עבודה ונהיגה." אורי מונה את מגבלות העישון עבורו: "זה מפגע סביבתי לכל מי שנמצא סביבי. והיה גם השיעול, שנגרם מגירוי בדרכי הנשימה."
לפני כארבע שנים השתתף אורי בפיילוט ההשקה של המשאף, במרפאת הכאב שבה טופל. "מאז אנחנו יחד ואני לא מחליף אותו. הוא איתי בכל מקום בארץ. הכאב יורד ב-2-3 דרגות. הוא מרגיע ויש לו השפעה על שינה איכותית וזה לא עניין של מה בכך, משום שאני מתעורר כמה פעמים בכל לילה". אורי מספר שהוא נמצא בקשר מצוין עם האחיות של סאיקי, המלוות אותו (כמו את שאר המטופלים) במהלך הטיפול באמצעות המשאף, ומציין לטובה את התפעול הנוח של המשאף וההתנהלות מול חברת סאיקי כיתרונות נוספים. "משאף SyqeAir ידידותי לסביבה, אין ריח ועשן בעת שאיפה. הסביבה כלל לא מודעת לשימוש בו, זה ביני לביני. גם אין גירוי של דרכי הנשימה, יש מינון מדויק של החומר הדרוש והשימוש פשוט. כל אלה הם יתרונות מאד משמעותיים עבורי", הוא אומר ומוסיף "היום החיים שלי מלאים, בהתאם למגבלות וליכולות. ה- SyqeAir ומעטפת הטיפולים האלטרנטיביים הם הפתרון שלי לכאב כמעט בכל מצב."

הטכנולוגיה שמאפשרת לנהל את כאבי הגב באמצעות קנאביס רפואי

"הקנאביס מטפל באופן רב מימדי באדם, בעוד שהשיטות האחרות מטפלות בעיקר בכאב", אומר ד"ר רובינסון, "אבל קנאביס רפואי הוא הטיפול האחרון ומחייב שנה לפחות של טיפול בתרופות, זריקות, דיקור, טיפול במסז' וכדומה. יש גם אנשים שעברו ניתוחים שלא העבירו את כל הכאבים ואלה כה חזקים שאחריהם מאושר קנאביס רפואי. בכל מקרה, רק רופאים המורשים על ידי משרד הבריאות והיק"ר (היחידה לקנאביס רפואי) יכולים לתת רישיון לשימוש בקנאביס רפואי להתוויות רפואיות".
4 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
"כשאדם סובל מכאב כרוני זה משפיע על ההתנהגות והאופי של יחסי האדם הסובל עם סביבתו במערכות יחסים, בשינה ובמצב הרוח. הטיפול בקנאביס רפואי מאפשר חזרה לפעילות שלא מתאפשרת באמצעים אחרים. זה בולט בעיקר אצל אנשים שעברו ניתוח שהצליח חלקית. הקנאביס מאפשר לחזור לחיים טובים יותר", אומר ד"ר רובינסון.
בנייר עמדה בנושא שימוש בקנאביס במסגרת רפואי שנכתב ע"י ועדה מיוחדת שמונתה ע"י הלשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית בישראל (יולי 2021), מסכמים חברי הוועדה את הרקע האתי בנושא: "הקנאביס הוא חומר טבעי הכולל קבוצה של כ- 400 חומרים פעילים, ואין אחידות בהרכב הכימי בין הזנים השונים. כל עוד נעשה שימוש בחומר טבעי ודרך המתן השכיחה היא עישון, ישנו קושי להעריך את המינון של החומר הפעיל שניתן למטופל בכל פעם. הרופא המטפל נשען במידה רבה על החוויה הסובייקטיבית שהמטופל מתאר לו, בהעדר כל מידע אחר על האפקט התראפויטי ועל תופעות הלוואי הנגרמות על ידי הטיפול ... יש קושי רב בקביעת המינון המיטבי של הטיפול."
"ראיתי בעיות עם השימוש בקנאביס רפואי אבל ראיתי גם את הניסים שקנאביס יכול לחולל. למרות הסיכון והחשש, אני חושב שאנחנו, כרופאים, צריכים ללכת לכיוון הזה", אומר ד"ר רובינסון ומסביר מדוע הוא חושב שהמשאף של סאיקי הוא פתרון מצוין. "יש לעישון מחיר חברתי. קשה להשתמש בו במקומות ציבוריים, לרוב הוא מעורב עם טבק, שהוא פחות בריא, ולכן כרופא אני מרגיש נוח להמליץ על דרכים נוחות יותר, כמו המשאף. אין שריפת גרון שקיימת בעישון, המינונים מדודים ומותאמים וזן הקנאביס לשימוש בו מוכר וידוע כאמין. המשאף של סאיקי מציע טכנולוגיה טובה, ידועה ומפוקחת. גם האפקט של משאף טוב משמן, שגם השימוש בו לא מושלם", הוא מסכם.

ההבנה הכואבת והפיצוח הטכנולוגי שפותח בעקבותיה

חברת המד-טק הישראלית Syqe (סאיקי), פיתחה טכנולוגיות שאיפה למתן מינון מדויק של מולקולות, בין השאר ישירות מצמחים. המוצר המרכזי שהשיקה החברה הוא המשאף הרפואי SyqeAir, שמאפשר טיפול מהיר, מדיד, עקבי ובטוח בקנאביס רפואי בשאיפה. המינון נמוך, עקבי, מדויק ומותאם באופן אישי לצרכי המטופלים. במחקרים הקליניים שבוצעו עד עתה נמצאה הפחתה בעוצמת הכאב ללא תופעות לוואי חמורות וללא פגיעה קוגניטיבית במטופלים.
4 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
המשאף מותאם לשימוש אישי, ניתן לשאת אותו לכל מקום, ומאפשר מעקב אחר הטיפול גם באמצעות אפליקציה פשוטה ונוחה הניתנת להורדה לסמארטפון. השירות כוללת הדרכה וליווי אישי, עם אחיות מוסמכות בעלות ניסיון רב בטיפול בכאב ובקנאביס רפואי.
המשאף של SyqeAir מאושר לשימוש על ידי משרד הבריאות בישראל ומשרד הבריאות הקנדי (רישוי MDL), ונושא תו תקן אירופאי (רישוי CE).
סבסוד מלא ניתן למטופלים שמוכרים כנכי צה"ל דרך משרד הביטחון. נפגעי תאונות עבודה ופעולות איבה מקבלים סבסוד דרך הביטוח הלאומי. בהיותו מכשיר רפואי, משאף SyqeAir גם מוכר בפוליסות ביטוח פרטיות. ניתן לרכוש את המשאף בבתי המרקחת המורשים. ישנה הנחה בגובה 300 ש"ח ברכישת משאף SyqeAir ברשת סופר-פארם.
לפרטים נוספים באתר: www.syqe.co.il

השימוש במשאף מותנה בהמלצת רופא וברישיון לשימוש לקנאביס רפואי של משרד הבריאות, בהתאם לדרישות הדין ולהתוויות המאושרות ע״י משרד הבריאות. נבדק מחקרית. אין באמור משום המלצה רפואית.