בשיתוף עמותת אביב
מדריך להתמודדות עם עוקץ צרכני: צפו
לצערנו, רבים מהאזרחים הוותיקים בישראל נתקלים בבעיות צרכניות ומתקשים לעמוד על זכויותיהם במסגרת חוק הגנת הצרכן. למרבה המזל, יש מי שיכול לסייע. מדי חודש מונחות עשרות פניות של אזרחים ותיקים בנושאים צרכניים שונים על שולחנם של יועצי הזכויות ועורכי הדין בעמותת אביב, הפועלת כדי להגן על זכויותיהם של אזרחים ותיקים ולספק להם תמיכה משפטית.
עו"ד מלי גרנות, מנהלת המחלקה המשפטית של העמותה, מסבירה שהעמותה מסייעת בנושא יותר מ-17 שנה בחינם. "פיתחנו מיומנות ומומחיות במיצוי זכויות לאזרחים ותיקים וניצולי שואה", מסבירה עו"ד גרנות על השירות החינמי. העמותה עוסקת במיצוי הזכויות שלהם גם מול ביטוח לאומי, בנושא של פעולות איבה, ובהקשרים של צרכנות".
לפי עו"ד גרנות, עבור האזרחים הוותיקים, ישנה חוסר הבנה הרבה פעמים, וחוסר תחושה של מסוגלות לעשות את הדברים לבד. "זאת בין אם מדובר בקשיים בירוקרטיים או במעשי רמייה".
1 צפייה בגלריה
 לאזרחים הוותיקים יש יכולת לבטל עסקת מכר מרחוק בתוך ארבעה חודשים.
 לאזרחים הוותיקים יש יכולת לבטל עסקת מכר מרחוק בתוך ארבעה חודשים.
לאזרחים הוותיקים יש יכולת לבטל עסקת מכר מרחוק בתוך ארבעה חודשים.
(צילום: בני לפיד)
כיצד חוק הגנת הצרכן מגן על אזרחים ותיקים?
"החוק התייחס בשני היבטים שמאפיינים הרבה עסקאות בעולמות של האזרחים הוותיקים. האחד זה עסקה ברוכלות, והשנייה היא עסקת מכר מרחוק. כשאני רואה מודעה שיש בה מישהו שמוכן לבוא אלי הביתה ולמכור לי משהו, בוודאי שזה יותר נוח, אני לא צריכה להטריח את עצמי, על אחת כמה וכמה אם אני אזרחית ותיקה וקשה לי לנהוג וקשה לי להסתדר. כשאני מזמינה את האדם הביתה, העולמות הצרכניים יודעים היטב שברגע שפתחת לאדם את הדלת והוא התיישב על הספה, חצי מהמכירה כבר נעשתה. החוק נותן לאזרחים ותיקים אפשרות לבטל את העסקה הזו, שנקראת 'עסקה ברוכלות', לבטל בפרק זמן של ארבעה חודשים, ארוך ממה שקבוע בדין הכללי, בדרך כלל שבועיים. מה זה מכר מרחוק? עסקה טלפונית או עסקה שנעשית דרך האינטרנט, דרך רשתות חברתיות, ללא הגעה פיזית לבית העסק".
עו"ד מלי גרנות, עמותת אביבעו"ד מלי גרנות, עמותת אביבצילום: אלבום פרטי
הם בכוונה מטרגטים את האוכלוסיות האלו.
"נכון. מספיק שלחצת כמה פעמים על האתר, קופצים לך מבצעים. המחוקק קבע שלאוכלוסיית האזרחים הוותיקים יש יכולת לבטל עסקה כזו בתוך ארבעה חודשים מביצוע העסקה, בכפוף לשידול, באמצעות שיחת טלפון או צ'אט."
האם יש קושי צרכני שמאפיין דווקא אזרחים ותיקים?
"יש תחומים פחות מוסדרים - לדוגמא, רכישה של מכשירי שמיעה, נושאים של הסכמי ייצוג מול הביטוחים הסיעודיים. הם לא תמיד יודעים להגן על זכויותיהם, זה מתחיל מסכת שלא התחילה מהונאה או עוקץ, אבל בסוף מתבררת כמשהו שבו האזרח הוותיק לא ידע לשמור על זכויותיו."
איזה טיפים והמלצות יש להתנהלות נבונה ולמה כדאי לשים לב?
"אלו טיפים כלליים אבל אצל אזרחים ותיקים זה יכול לעשות שינוי מהותי. כשאנחנו עומדים לעשות עסקה, להבין: זה מה שאני רוצה? זה משרת את הצורך שלי כרגע? אני מבינה מה אני רוכשת עכשיו? בין אם זה טיפולים קוסמטיים, מנוי בחדר כושר, קורס. לשאול שאלות, לבקש להבין. אם אני לא מבינה, לקחת את הזמן ולהגיד שאני רוצה להתייעץ. האם יש תנאי עסקה בכתב? להבין, לקרוא, לראות. יש אותיות קטנות? יש תקופת ניסיון? איך מבטלים עסקה? הרבה בעיות שנולדות אחר כך היו מוצאות לעצמן פתרון אם היינו שואלים את זה קודם".
איך אפשר לפנות לעמותת אביב?
"עמותת אביב מפעילה מוקד 24/7 בטלפון - 5711*, אפשר להשיג אותנו גם באתר שלנו ודרך הפייסבוק. יועצי הזכויות ועורכי הדין יחזרו אל הפונה ויעניקו לו את מלוא הייעוץ וללא כל תשלום.
בשיתוף עמותת אביב