שילוב של עבר מרשים, הווה חדשני ועתיד מבטיח הוא המתכון המנצח של הערים המושכות ביותר בעולם. רמלה היא דוגמה מצוינת לעיר כזו, שבה שרידי היסטוריה עשירה, החוזרת עד המאה ה־8 לספירה, נשזרים במהלכים יצירתיים של קידמה וחדשנות. מעל כל אלה מתקיים בעיר תמהיל דמוגרפי קסום, שבו חיים זה לצד זה בהרמוניה יהודים וערבים, עולים וותיקים, דתיים וחילונים. על כל אלה מנצח ראש העיר הנוכחי, מיכאל וידל.
רמלה משנה את פניה והופכת למטרופולין אזורי ולעיר לאומית בתחומי התעסוקה, התרבות, הפנאי והשירותים, ול'עיר עולם' על מפת התיירות בישראל, תוך התבססות על רב־תרבותיותה. העיר היא מוקד משיכה לתושבים ממגוון תרבויות, המחפשים איכות חיים, סביבה ירוקה, חינוך איכותי ונגישות תחבורתית גבוהה במרכז הארץ - זוהי תמצית החזון, שמתווה את התנופה המתחוללת בעיר, ותורגם לתוכנית אסטרטגית מגובשת. התוכנית נבנתה תוך ניתוח מצב קיים, מיפוי הצרכים וסקר בין התושבים. היא מתחשבת בנקודות החוזק של העיר, ונועדה לבסס את חוסנה הכלכלי־חברתי, למשוך צעירים, להוביל בחינוך, להעצים את המסחר והשירותים, למשוך תיירים ולהצטיין במגוון תחומי התרבות והפנאי.
7 צפייה בגלריה
שכונת בן גוריון
שכונת בן גוריון
שכונת בן גוריון
(צילום: באדיבות עיריית רמלה)
ואכן, כש"צוללים" לתוך המציאות העכשווית ברמלה, מתגלה תמונה מרשימה של פיתוח עתידני מואץ, בד בבד עם מחויבות לשימור שכיות החמדה ההיסטוריות, שמושכות מאות אלפי מבקרים מדי שנה.

בזכות המיקום הנגיש

כעיר השוכנת בלב המדינה, רמלה נהנית מהנגישות הטובה ביותר בארץ. ואכן כולם, כולל משרדי הממשלה, מבינים את החשיבות האסטרטגית ואת הפוטנציאל הגלום בה. מדובר ביתרון עצום לכל העסקים ומרכזי השירות שמחפשים אחר מקום מרכזי ונגיש.
7 צפייה בגלריה
פרויקט מהיר לעיר
פרויקט מהיר לעיר
פרויקט מהיר לעיר
(צילום: באדיבות עיריית רמלה)
מיקומה של העיר מאפשר לעלות בקלות ובמהירות לכל הכבישים המרכזיים: 6, 44, 40, 431, 200 וכמובן - כביש 1. זאת לצד מהפכה תחבורתית מתוכננת, הכוללת: פרויקט "מהיר לעיר"; הקו החום - קו עתידי של מערכת אוטובוסים מהירה, שיחבר בין לוד, רמלה, באר יעקב וראשון לציון; והמטרו - העיר היחידה בארץ, מלבד תל אביב כמובן, שקיבלה ארבע תחנות מטרו.

בזכות השירותים המעולים

רמלה הופכת בהדרגה מעיר מחוז לעיר לאומית, בין היתר בעקבות החלטת הממשלה להעביר אליה את בסיס הקליטה והמיון של צה"ל (בקו"ם) ואת בנק הדם של ישראל, לצד בנייתה של הקריה הרפואית. אלה הופכים אותה לעיר המרכזית בכל אזור השפלה והמרכז.
7 צפייה בגלריה
בנק הדם של ישראל
בנק הדם של ישראל
בנק הדם של ישראל
(צילום: באדיבות עיריית רמלה)
על כך מרחיב ראש העיר מיכאל וידל: "לאחרונה נחנך בנק דם של ישראל על שטח של 22 דונם, עם מבנה תת־קרקעי גדול, ומנחת מסוקים – אין ספק כי זהו פרויקט דגל ענק, שמבסס את מעמדה של רמלה כבירת המחוז והמטרופולין של אזור השפלה. אבל זו רק ההתחלה, בנק הדם וקריית מד"א הם רק חלק מהמהלך הכולל של הקמת הקריה הרפואית הגדולה בארץ – מגה־פרויקט שכבר הופקד בוועדה המחוזית".

בזכות ההתרחבות וההתחדשות

רמלה מחזיקה באחוז הזינוק הגבוה ביותר בכל אזור השפלה במחירי הדירות ובעליית ערכן בעשור האחרון. בימים אלו נבנות בה שתי שכונות חדשות: נאות שמיר ונאות פרס.
נאות יצחק שמיר במערב העיר תכלול כ־4,000 יח"ד, כשמאות מהן כבר נבנו ומאוכלסות. תמהיל הדירות מגוון, מדירות קטנות לזוגות צעירים, דרך דיור מוגן ועד דירות גג וגן. "מדובר במתחם בעל אופי אורבני מודרני ומוקפד, המשלים וממשיך את הרצף העירוני של השכונות הוותיקות עד לגבול המערבי של העיר", מסביר ראש העיר וידל.
7 צפייה בגלריה
הרצל שער העיר
הרצל שער העיר
הרצל שער העיר
(צילום: באדיבות עיריית רמלה)
שכונה נוספת, עם 1,200 יחידות דיור מתוכננות היא נאות פרס, שמוקמת בכניסה הראשית לעיר מכיוון תל אביב, מצפון לרחוב החשמונאים.
בתחום ההתחדשות העירונית קודמו בעיר כ־13,000 יחידות דיור בתשעה מתחמים, באמצעות "המינהלת להתחדשות עירונית - רמלה". בשנת 2021 הופקדו שלוש תוכניות ראשונות של מתחמי פינוי־בינוי: תוכנית הרצל - שקודמה על ידי העירייה במסלול רשויות, תוכנית ישראל פרנקל - המוקדמת על־ידי היזם בוני התיכון, ותוכנית בן־גוריון המקודמת על ידי חברת הכשרת היישוב. בשנת 2022 אושרה תוכנית הרצל, המקודמת על ידי העירייה במסלול רשויות (והתושבים יצאו למכרז יזמים). "עם צפי לתוספת של כ־50,000 תושבים, אנחנו שמים דגש על תוכניות פינוי־בינוי. לשם כך הקמתי את מינהלת ההתחדשות העירונית, שאנשיה עוברים בכל שכונה, מסייעים לתושבים, עורכים מפגשים עם יזמים וקבוצות מיקוד, מציגים תוכניות ומגבשים נהלים העומדים במבחן המציאות", מסביר וידל.
7 צפייה בגלריה
הרצל
הרצל
הרצל
(צילום: באדיבות עיריית רמלה)

בזכות החינוך

העיר עוברת מהפכה גם בתחום החינוך בזכות הגדלה בהשקעה בתחום. זו באה לידי ביטוי בעלייה בזכאות לתעודות בגרות (80%), בעלייה בלומדי חמש יחידות מתמטיקה ואנגלית ובארבעה בתי ספר שזכו בהצטיינות של משרד החינוך בשנת הלימודים החולפת.
כמו כן בשנת הלימודים תשפ"ב הוענקו פרסי הצטיינות מנכ"ל משרד החינוך ל־41 בוגרי תיכונים בעיר, והוכפל מספר המצטיינים בעיר בתוך שנה.
7 צפייה בגלריה
חינוך אורט לילנטל
חינוך אורט לילנטל
חינוך אורט לילנטל
(צילום: באדיבות עיריית רמלה)
רמלה מציעה גם השכלה גבוהה בקמפוס נבון, המאפשר לימוד לתואר ראשון ושני, וכן קורסים מקצועיים ולימודי העשרה שונים במגוון מוסדות.

בזכות המסחר

התעשייה בעיר זוכה לחיזוק משמעותי עם הקמתו של טרמינל 6 - אזור תעשייה חדשני ומשוכלל המשתרע על כ־3,000 דונם, שיספק כ־30,000 מקומות עבודה חדשים. המתחם יכלול כ־2 מיליון מ"ר של פארק תעשייה, מסחר ומשרדים ברמה הגבוהה ביותר. הפרויקט צפוי להכניס לקופת העירייה מאות מיליוני שקלים בשנה, שלדברי ראש העיר, יופנו לטובת התושבים.
7 צפייה בגלריה
שדרות רמלבס
שדרות רמלבס
שדרות רמלבס
(צילום: באדיבות עיריית רמלה)
מוקד עירוני משמעותי ותוסס הוא רובע הרמבלס, המחבר בין השכונות הוותיקות המתחדשות ובין העיר העתיקה. הרובע צפוי לאכלס מבני ציבור, בניין עירייה חדש, מבני תעסוקה ומסחר, בית מלון ופארקים ירוקים.

בזכות התיירות

כפנינה תיירותית, שמציעה למבקריה מגוון חוויות מרגשות, רמלה מציגה כמה תחנות חובה: השוק העירוני הססגוני שזוכה כבר שנים רבות למוניטין גבוה, בריכת הקשתות שעוברת שדרוג, המגדל הלבן המשופץ, חמאם רדואן העומד בפני שיפוץ, כנסיות ומסגדים, המרכז הקראי העולמי ואף תכנון להקמת בית מלון.
"רמלה משנה את פניה – וזו לא רק סיסמה. "העיר מתפתחת ופורחת בכל התחומים, בהתאם לתוכנית האסטרטגית 'רמלה 2030'. עם סיום יישום התוכניות בעוד כשמונה שנים, תשלים רמלה את המהפך החשוב בתולדותיה", מסביר מנכ"ל העירייה רונן עזריה. וראש העירייה וידל מסכם: "העיר נמצאת בתקופת פיתוח אדירה. מספרם ההולך וגדל של התוכניות והפרויקטים המתבצעים בימים אלה, ואלה שבקנה, מציבים את רמלה בצמרת הרשויות הצומחות והמבוקשות בישראל".