בשנים אחרונות אנו עדים לביקוש גובר לשירותי רפואה מרחוק לצד עלייה בביקוש לשירותים רפואיים הניתנים פיזית. איך שתי מגמות הללו מתקיימות יחד? ומה הדבר דורש מכללית, המספקת שירותים רפואיים ל־4.8 מיליון לקוחות?
"השינויים שמתחוללים בצריכת שירותים מקוונים אינם פוסחים על עולם הבריאות", אומר ליאור וולף, ראש אגף רפואה מקוונת בחטיבת מערכות מידע ודיגיטל בכללית. "אנו חיים במציאות שבה ניתן לקבל כל שירות באופן מקוון, והמטופל מצפה שגם השירות הרפואי יהיה זמין 24/7, מכל מקום ובכל זמן. הוא רוצה אפשרות לבחור כיצד לקבל את השירות – במפגש פיזי במרפאה בבוקר או במענה דיגיטלי־וירטואלי בשעות הלילה. האתגר שלנו כנותני שירות הוא להציע למטופלים שלנו מעטפת שירותים רחבה ואיכותית, שתאפשר להם בחירה ותסייע להם בניהול בריאותם".
גם בני הגיל השלישי מקוונים
די ברור שצעירים בשנות ה־20, שנולדו וגדלו בעולם דיגיטלי, מצפים לקבל שירותים רפואיים און־ליין, אך מגמה זו אינה נחלתם הבלעדית. מנתוני כללית עולה, כי גם בני הגיל השלישי הם צרכנים דיגיטליים. "כיום בכללית יותר מ־20% מהמשתמשים בשירותים המקוונים הם מעל גיל 65, כך שגם מטופלים אלה רוצים לקבל שירותים דיגיטליים לצד המפגשים הפיזיים במרפאה", מציין וולף.
כללית היא החלוצה והמובילה באימוץ ובפיתוח שירותים רפואיים מרחוק. כמובילת שוק, היא מפעילה שירותי התייעצות און־ליין 24/7 בהיקפים חסרי תקדים בארץ ובעולם. היא מציעה מעטפת רחבה ומקיפה של שירותים ומאפשרת לרופאים ולמטופלים לתקשר בנתיבי שירות מגוונים.
מעגל שלם של ייעוץ, אבחון וטיפול און־ליין
כיום לקוח יכול לבחור בין מפגש עם הרופא האישי בשיחת טלפונית, בשיחת וידאו או בייעוץ און־ליין עם רופאי ילדים ומשפחה בשעות הערב והלילה - כשהכול מתנהל באמצעות אפליקציה חדשנית ועדכנית. לאפליקציה מצטרף מכשור ביתי, שבעבר היה נחלת הצוותים הרפואים בלבד, וכיום ישנן גרסאות שמאפשרות למטופלים להפעיל את המכשירים בעצמם.
אם בשעה 21:00 בלילה הילדה מתלוננת על כאבי אוזניים וקיים חשש שמדובר בדלקת, לקוחות כללית אינם צריכים להמתין לפתיחת המרפאה. ההורים יכולים להתחבר לשירות רופאי ילדים און־ליין, לבצע בהדרכת הרופא בדיקה באמצעות TYTO - מכשיר רפואי ממוזער, המאפשר לבצע בדיקות מרחוק (חום, גרון, אוזניים, דופק, ריאות, בטן ועור). המדדים הרפואיים משוגרים לרופא, ובהתאם למדדים הוא ממליץ על הטיפול – וכל זה כאשר המטופלת והרופא בשני מקומות שונים. מדי חודש מתקיימים אלפי מפגשים כאלה ואפילו מתאפשרת התייעצות של מטופלים כשהם בחו"ל ולקחו איתם את מכשיר ה־TYTO.
אישה הרה שמרגישה שהיא מעוניינת לבצע אולטרסאונד לעובר, שלא במסגרת המפגש במרפאה, יכולה להצטייד במכשיר אולטרסאונד ביתי ממוזער, המתממשק לסמארטפון ומאפשר לה לבצע באופן עצמאי סריקת אולטרסאונד של העובר. בהמשך היא שולחת את הסרטונים הביתיים לפיענוח במוקד ייעודי, המנוהל על ידי מומחי בית החולים לנשים בילינסון. המומחים במוקד צופים בסרטונים ושולחים לאישה ההרה את הפיענוח. מדובר בשירות פורץ דרך, בלעדי ללקוחות כללית, המשנה את האופן שבו מנוהל מעקב ההיריון.
נער או נערה מתבגרים או הוריהם, שרוצים להתייעץ עם מומחה ברפואת עור בשל אקנה או בעיה אחרת בתחום רפואת עור, יכולים לקבל ייעוץ וטיפול באמצעות שירות רופאי עור און־ליין. השירות מאפשר שליחת תמונות לרופאים באופן מאובטח, והרופא מנפק הפניות לבדיקות הנדרשות ולטיפול תרופתי במידת הצורך.
צריכים תרופה? גם כאן לא חייבים להגיע לבית המרקחת. כללית מציעה שירות להזמנת תרופות און־ליין וקבלתן עם שליח עד הבית או באיסוף עצמי מבית המרקחת. כלומר מעגל שלם של ייעוץ, אבחון וטיפול - והכול במתכונת מקוונת.
טיפול רפואי בכל מקום ובכל זמן
השירות הדיגיטלי הגיע גם לתחום של ליווי ההיריון. האישה ההרה קובעת מראש עם אחות ליווי ההיריון סדרת מפגשים אחת לחודש. בכל מפגש דיגיטלי כזה האחות והאישה ההרה עוברות על כל הבדיקות הנדרשות, מתכננות את המשך המעקב והנשים ההרות אף מקבלות ערכה ביתית לבדיקת רמת החלבון בשתן, שאותה הן מבצעות בביתן.
אלו רק מספר דוגמאות לשירותי און־ליין שמציעים בכללית, אבל חשוב לזכור ששירות און־ליין אינו נותן מענה לכלל המצבים הרפואיים, ולכן בכללית פועלים כל העת לפתח שירותים בערוצים מקבילים - מפגשים פיזיים ודיגיטליים.
נכון להיום נקודת הטיפול הרפואי נמצאת בכל מקום ובכל זמן, בזכות שירותים מקוונים. שירותים אלה מסייעים לצמצם פערי זמינות, כוח אדם ומרחקים גיאוגרפיים בין מרכז לפריפריה, תוך שהם מתאימים למגוון הגילאים והמצבים הרפואיים. שילוב שירותים אלה יחד עם הפריסה הרחבה של מרפאות ובתי החולים של כללית ברחבי הארץ והרצף הטיפולי שביניהם, מביא לכך שלמטופלים מוצעת בחירה רחבה, והם נהנים משירות איכותי, זמין ונגיש, המותאם לסגנון חייהם.
מוגש מטעם כללית