ynet מרוויח עמלה מרכישות הנעשות דרך קישורים בכתבה; ואולם מפרט המוצרים/שירותים מתקבל מאתרי הסחר ול-ynet אין אחריות לטעויות אם יחולו ו/או למוצרים/שירותים שלא יסופקו. האחריות לוידוא הנושא חלה על הצרכן מול אתר הסחר.
אפשר לומר שמבחינות רבות מדובר במהפכה במטבח הביתי: במקום הטיגון הרגיל והמסורתי, שנחשב לא בריא מבחינות רבות, אפשר היום לטגן ולהכין אוכל ללא שמן, או בכמות מזערית מאוד - הודות למכשיר פלא של ממש, סיר טיגון ללא שמן, או Air Fryer בשמו הנוסף.
מאז שהמכשיר הזה הפך להיות זמין גם למשתמש הפרטי, עוד ועוד בתים מצטיידים בו, ולא נראה שהם מצטערים על כך.
מה הופך את סירי הטיגון בעזרת אוויר למבוקשים כל כך? אפשר לומר שמדובר בשילוב בין כמה גורמים: הנוחות, המהירות וכמובן הבריאות.
כשאפשר לקבל בזריזות ארוחה איכותית וטעימה, בשיטה שלא נופלת מכל שיטת הכנה אחרת, ומציעה גם רמת בריאות גבוהה - ברור למה הרבה מאוד בתים כבר אימצו את השימוש בה.

סירי טיגון ללא שמן (אייר פרייר) מומלצים

טכנולוגיית הטיגון ללא שמן קיימת כבר שנים רבות (עשרות שנים, למעשה), אך עד לאחרונה שימשה בעיקר עסקים גדולים מתחום המזון, כדוגמת מסעדות. עם הזמן החל לגדול נפח הייצור לשוק הפרטי, וכיום קיימים לא מעט סירי טיגון ללא שמן המיועדים למטבח הביתי.
העובדה הזאת מבטיחה דבר אחד מרכזי: ישנם על המדפים סוגים שונים של סירי טיגון כאלו, בשלל דגמים ומטעם יצרנים רבים מאוד. בחירת האחד המתאים לכם היא משימה שדורשת מחשבה, וכדי להפוך את התהליך לפשוט יותר עבורם, ריכזנו לכם כאן כמה מהדגמים המומלצים ביותר שנמצאים היום בשוק.

סיר הטיגון הזה מגיע עם חמש תוכניות בישול, אפייה וטיגון, ועם שני גופי חימום, עליון ותחתון. כך הוא יכול להבטיח תוצאה טובה בסוגים שונים ובמגוון מזונות. את החלקים הזקוקים לניקוי ותחזוקה אפשר לשטוף במדיח הכלים.
8 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ.)
יתרונות:
● שני גופי חימום - עליון בהספק של 1,400 ואט, תחתון בהספק 300 ואט
● אפשרות להסרת גוף החימום העליון (לטובת חימום בלבד)
● חמש תוכניות לסוגי מזון שונים
● אפשרות לשטיפת חלקי הסיר במדיח.
חסרון:
● מעט קטן, בקיבולת של 1.25 ק"ג המתאימה בעיקר ליחידים או לזוגות.

את סירי הנינג'ה כמעט שאין צורך להציג, שכן הם הפכו בשנים האחרונות לסטנדרט בתחום סירי הטיגון ללא שמן. הדגם הזה הוא אחד המבוקשים שבהם, בעיקר משום שהוא גדול מאוד ומתאים לכמות סועדים משמעותית, וקל לתפעול.
8 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ.)
יתרונות:
● שש תוכניות בישול, טיגון ואפייה
● יכולת חימום עם 240 מעלות
● שליטה ידנית בתוכניות, גם בזמן פעולת הסיר
● תוכנית מיוחדת לייבוש מזון.
חסרון:
● גדול למדי ודורש הרבה מקום על השיש.

סיר הטיגון הזה מתגאה בתכונית ה־'4 ב־1' שלו, כלומר ארבע תכונות בישול במכשיר אחד. הוא כולל כמה וכמה תוכניות ומאפשר התאמה שלהן בקלות לפי העדפות המשתמש.
יש לו קיבולת גדולה למדי שמאפשרת לו "להתמודד" עם עד שש מנות בו־זמנית.
8 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ.)
יתרונות:
● נפח גדול יחסית, שיכול להתאים גם למשפחה גדולה
● שימוש נוח ואפשרות להתאמה אישית של כל תוכנית
● חסכוני באנרגיה
● מאפשר גם תוכנית לחימום חוזר.
חסרון:
● גם הוא מעט גדול (רוחב של כ־38 ס"מ) ולכן דורש מרחב במטבח.

סיר הטיגון הזה מתאים במיוחד למי מאיתנו שאוהב להכין אוכל מגוון במיוחד במטבח: הוא מציע לא פחות מ־12 תוכניות שונות, ש'מכסות' כמעט כל אפשרות קולינרית קיימת.
הוא מציע גם תצוגת LED וכמה וכמה תוספות מיוחדות - כולל מכסה עם מתג בטיחות לבישול בטוח.
8 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ.)
יתרונות:
● קיבולת גבוהה - שישה ליטרים
● 12 תוכניות בישול שונות
● תוספות מיוחדות - החל בידיות מבודדות ועד מתג בטיחות
● מציע 'חימום תלת־ממדי' לבישול אחיד.
חסרונות:
● מעט גדול פיזית
● ייתכן שיהיה קשה לתפעול ל'מאותגרים טכנולוגית'.

סיר הטיגון הזה מגיע עם עוצמה של עד 1,700 ואט, ויכול להגיע עד לטמפרטורה של 230 מעלות. הא מציע שבע תוכניות, וגם ארבע 'הגדרות חלבון' למי שהמינון חשוב לו. כולל גם אפשרות של "עשה זאת בעצמך" לשליטה מוחלטת על תהליך ההכנה.
8 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ.)
יתרונות:
● שבע תוכניות ואפשרות לקביעת ארבע רמות חלבון
● תצוגת LED עם מסך מגע
● מגיע עם רשת וסלסילה, וכן עם מברשת ניקוי ייעודית
● מציע תוכנית 'עשה זאת בעצמך'.
חסרון:
● ישנם סירים בעלי הספק וטמפרטורה גבוהים יותר.

מדובר בסיר טיגון קומפקטי ונוח מאוד לשימוש, שיכול להתאים גם ל'גומחות' במטבח או להיכנס בין שני מכשירים קיימים.
הוא מציע את כל התכונות הידועות של סירי טיגון ללא שמן, וכן אפשרות להשחמת מאכלים. קערת ה־ NON-STICKשלו מונעת הידבקות של האוכל לדופן הסיר.
8 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ.)
יתרונות:
● אפשרות לשימוש ללא שמן בכלל
● חיישן בטיחות שמטרתו לעצור את המכשיר עם פתיחת מגירת האוכל
● דפנות מבודדות חום
● קערת NON-STICK שמונעת הידבקות של האוכל למכשיר.
חסרונות:
● הנפח, 3.2 ליטר, מתאים בעיקר ליחידים ולזוגות ולא למשפחות
● מגיע רק עד לטמפרטורה של 200 מעלות.

סיר טיגון ללא שמן עם מסך מגע, ושבע תוכניות בישול וטיגון שיכולות להתאים לכמה סוגים של מאכלים. הוא מציג גם טיימר עם התראות קוליות, וכן מנגנונים לשימוש בטוח ולמניעת כוויות. נחשב קומפקטי למרות גודלו.
8 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ.)
יתרונות:
● אמצעי בטיחות והגנה המונעים כוויות בעת השימוש
● גדול - אך קומפקטי יחסית
● התראות קוליות הנלוות לטיימר מרגע הפעלתו
● חימום ב־360 מעלות.
חסרונות:
● מגיע רק עד לחום של 200 מעלות.

סיר הטיגון הזה לא מבטיח רק בישול בריא יותר ומהיר יותר בהשוואה לסירים ה'רגילים', הוא גם מציע פחות ריחות בעת השימוש - בזכות פילטר האוויר המובנה בו. הוא כולל גם רגליות מיוחדות למניעת תזוזה לא רצויה, שש תוכניות בישול וטיגון וטמפרטורה של עד 400 מעלות.
8 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ.)
יתרונות:
● פילטר למניעת ריחות במטבח
● מסך הפעלה דיגיטלי
● ניקוי החלקים הנשלפים גם במדיח
● פעולה בטמפרטורה של עד 400 מעלות.
חסרון:
● הנפח והמשקל מעט גדולים ויש לקחת זאת בחשבון מראש.

כיצד אנו בוחרים את המוצרים המופיעים ברשימה שלנו?

תהליך בחירת המוצרים כולל בחינה יסודית של חוות דעת מלקוחות, התייעצות עם אנשים שהשתמשו במוצרים ובדיקות מעשיות.

איך פועלים סירי טיגון ללא שמן?

אחרי שהכרנו כמה מהמכשירים המובילים בשוק, הגיע הזמן להבין כיצד בכלל הם פועלים? מהו העיקרון שמאפשר לטגן ולהכין את המזון ללא שימוש בשמן?
מדובר בחימום אוויר במהירות גבוהה (האוויר בתוך הסיר יכול להתחמם עד ל־200 מעלות בתוך זמן קצר), בעזרת שני רכיבים מרכזיים: גוף חימום ומאוורר.
המאוורר מפזר את החום במהירות בחלל הסיר, וכך גם מאפשר חימום מהיר וגם חלוקה שווה של החום בכל החלל, לבישול או לעשייה שווה.
הפיזור של החום הוא אחת התכונות החשובות והייחודיות לסירי טיגון ללא שמן מומלצים.
כידוע, חום נוהג לעלות למעלה, ולכן בחלל סגור התוצאה עשויה להיות לא אחידה: מזון שנמצא למטה יזכה לפחות חום ויתבשל פחות. סירי הטיגון ללא שמן מבוססים על עיקרון פיזור החום, ולכן מצטיינים מבחינת יכולת הטיגון והבישול האחיד.
יש לזכור, עם זאת, כי 'העמסת' יתר של מזון בסיר עשויה לפגום בפיזור הזה ולכן חשוב שלא להגזים.
כל זה מתרכז לחלל קטן למדי, באופן יחסי (קטן הרבה יותר מתנור האפייה הביתי, למשל), ולכן מאפשר טיגון של המזון, ממש כשם שהשמן הרותח מחמם ומטגן את המזן במחבת או בסיר רגילים. ה
ודות לחום הגבוה נוצרת 'תגובת מאייר' או 'אפקט מאייר', אותו מעטה שחום שמקבל המזון בעקבות הטיגון המוכר לנו - המעטה שמעניק למזון את הטעם המטוגן שכולנו כל כך אוהבים. את הטיגון הזה אפשר להשיג, כפי שניתן להבין, ללא שמן כלל, או בתוספת קטנה מאוד של שמן (עד כף אחת לסיר שלם).

יתרונות הבישול באוויר חם

בהמשך לעיקרון הפעולה של הסיר, אפשר להבין גם מה הם היתרונות המרכזיים שלו:
בריאות: סיר טיגון ללא שמן מייצר מזון בריא הרבה יותר, משום שהוא לא משתמש כלל בשמן, או דורש כמות קטנה מאוד ממנו. היתרון הנלווה הוא שגם אין כאן שימוש חוזר בשמן, פעולה שגם היא ידועה כלא בריאה במיוחד. אחד מהבריאים הוא: Bear TXG-S5T2
מהירות: סיר הטיגון ללא שמן מתחמם במהירות, ולכן מבטיח הכנה מהירה יותר.
טיגון בצורה שווה: בניגוד לטיגון במחבת, למשל, ה־ Air Fryerמבטיח 'טיפול' שווה למזון מכל צדדיו, שכן הוא מפזר את החום באופן שווה ולאורך כל פעולת הסיר, וכך מתקבל חימום וטיגון בחלוקה שווה יותר.
נוחות: בניגוד לטיגון במחבת או לבישול בסיר רגיל, השימוש בסיר טיגון ללא שמן נוח הרבה יותר, שכן אפשר להגדיר מראש את משך הפעולה ואת הטמפרטורה הרצויה (בדומה לתנור אפייה). במילים אחרות, אפשר 'לשגר ולשכוח' - הסיר כבר יודיע מתי סיים את פעולתו.
חיסכון: ראשית, סירי טיגון ללא שמן חוסכים באנרגיה, בשל מהירות ההכנה של המזון. שנית, הם חוסכים בשמן, וכך מועילים לבריאות (וגם לכיס); ושלישית, עבור רבים הסירים הללו יכולים לשמש תחליף לתנור האפייה, וכך גם לחסוך מקום משמעותי במטבח - יתרון גדול בדירות עם חללים קטנים. אחד מהסירים החסכוניים: Luxor MS-205

סירי טיגון ללא שמן: עוד כמה דברים שכדאי לדעת

סירי טיגון ללא שמן מגיעים בכמה גדלים ונפחים. Air Fryer בנפח של עד שלושה ליטרים יספיק לרוב לשני אנשים לכל היותר, ולמשפחה יידרשו הסירים הגדולים יותר - חמישה ליטרים ויותר.
למרות חלוקת החום השווה בחלל הסיר, מומלץ מדי פעם לערבב את תכולתו כדי להגיע לטיגון שווה באופן מקסימלי.
בהמשך לסעיף הקודם - מומלץ שלא 'להעמיס' על חלל הסיר יתר על המידה, שכן כמות גדולה מדי של מזון תפגע באיכות הטיגון והבישול.
למרות הנטייה של רובנו, אל תתפתו להוסיף שמן. רבים מהמזונות מכילים די שמן ושומן באופן טבעי, ואפקט החימום בעזרת האוויר מספיק כדי לקבל את התוצאה הרצויה. עם הזמן תגלו שמרבית השמן שהוספתם פשוט מטפטפף מטה אל הסלסילה שמתחת לחלל הסיר, מה שגם יקשה על הניקוי שלו. נוסף על כך, אין צורך לשמן את פנים הסיר בספריי שמן.
לפני שאתם רוכשים את המכשיר, ודאו שיש לכם מספיק מקום פנוי על השיש. מדובר במכשיר לא קטן (בממדים של בר מים וקצת יותר מזה), שלרוב מוצא לעצמו מקום קבע במטבח - ולכן רצוי לוודא לפני הקנייה שיש לכם די מקום עבורו.
מכשירי ה־ Air Fryer הקיימים היום מגיעים עם תצוגת חוגה (מחוג המראה את הטמפרטורה) או עם תצוגה דיגיטלית. לרוב, התצוגה הדיגיטלית תהיה מפורטת יותר ולכן מומלץ לבחור בה.
לפני שתשתמשו במכשיר בפעם הראשונה, 'הריצו' אותו למשך עשר דקות או רבע שעה ללא מזון בתוכו, כדי לחסל חומרים לא רצויים שנשארו בו במסגרת תהליך הייצור.

שאלות נפוצות

מי שיש בביתו תנור אפייה, צריך גם Air Fryer?
רבים שואלים את השאלה הזאת, אך צריך לזכור כי למרות הדמיון, סירי טיגון ללא שמן מציעים פעולות אחרות מתנורי אפייה, ולהפך - מה גם שסירי הטיגון נוחים יותר לתפעול ולהפעלה, ואינם תופסים מקום רב כמו תנור אפייה.
איך מנקים סיר טיגון?
החלק שזקוק לניקוי קבוע בסירי טיגון ללא שמן הוא הסלסילה שבחלק התחתון שלהם. לרוב אפשר לנקות אותה בעזרת מטלית רטובה או נייר סופג רטוב, ויש כאלו שאפשר גם להכניס למדיח. בכל מקרה, מומלץ לפעול לפי המלצות היצרן בנושא.
האם לא אצטרך בכלל להשתמש בשמן?
ברוב המקרים לא. ישנם מאכלים שבהם נדרשת תוספת של כמות שמן מעטה, עד כף אחת. גם כאן מומלץ לפעול לפי המלצות היצרן.
איך אדע איזה נפח של סיר מתאים לי?
הנפח 'נגזר' מהיקף השימוש הצפוי: לאדם אחד או שניים יכולים להספיק סירים בנפח 2–3 ליטר; למשפחה ממוצעת, סיר בנפח 5 ליטרים יספיק. למשפחה גדולה יידרש נפח גדול עוד יותר.
האם באמת מדובר בטיגון?
קצת קשה לתפוס זאת, משום שטיגון מתקשר מבחינתנו באופן אוטומטי כמעט לשמן מחומם, אך גם בעזרת אוויר בטמפרטורה גבוהה (200 מעלות ויותר) אפשר להשיג את אותה תוצאה כמו בטיגון ה"מסורתי".
עד לאיזו עוצמת חימום יכול להגיע סיר הטיגון?
תלוי בסוג הסיר ובדגם. באופן כללי, עוצמת החימום נעה בין 80 ל־200 מעלות צלזיוס ברוב המכשירים, אך במכשירים בעלי העצמה הגבוהה יותר אפשר להגיע גם ל־300 ול־400 מעלות. הבחירה בסיר המתאים לכם תלויה, כמובן, בצרכים שלכם ובסוגי הבישול שאתם מתכננים לבצע בעזרתו.
איך אדע שהסיר בטיחותי מספיק?
עניין הבטיחות הוא סוגיה חשובה בכל הנוגע לבישול וטיגון בכלל, וגם בנוגע לסירי טיגון ללא שמן. היתרון המובנה שלהם הוא בעצם הטיגון בחלל סגור, כך שהמשתמש אינו חשוף ישירות לחום המופק בחלל הסיר.
עם זאת, מומלץ מאוד לוודא כי הסיר שתרכשו כולל אמצעי בטיחות שונים (לדוגמה: עצירת פעולת המכשיר ברגע שנפתחת 'מגירת' המזון), כדי להבטיח את בטיחותכם ולמנוע פציעות לא נעימות.
אילו תכניות בישול וטיגון יש בסיר טיגון?
גם כאן הכול תלוי בדגם וביצרן. רוב סירי הטיגון ללא שמן הקיימים בשוק כוללים 4–5 תכניות - אשר מאפשרות בישול, טיגון ולעתים גם אפייה של מזונות מסוגים שונים. עם זאת, ישנם סירים המציעים הרבה יותר תכניות, וכאלו שמציעים גם תכנית בישול עצמאית. הבחירה בהקשר הזה צריכה להתחשב במידת הגיוון שאתם מתכננים במטבח.
אילו מאכלים אפשר להכין בסיר טיגון ללא שמן?
המגוון רחב מאוד, וכל דגם או סוג מציע אפשרויות אחרות. סירי הטיגון ללא שמן הקיימים בשוק מציעים טיגון, בישול, אפייה ולעתים גם ייבוש של מזון - כך שהם יכולים להתאים להכנת צ'יפס, ירקות מאודים, דגים, עוף ושניצל, סטייקים וקציצות, מוצרי מאפה ועוד. חלק לא מבוטל מהסירים הללו מציעים גם אפשרות של חימום, לטובת אוכל מוגן שנשמר במקרר או במקפיא.
האם אפשר להתחיל להשתמש בסיר החדש מרגע הנחתו במטבח?
לא. מומלץ מאוד, כך על פי הוראות רוב היצרנים, להפעיל את הסיר פעם אחת כשהוא ריק, למשך כמה דקות - 10 עד 15 דקות בדרך כלל - כדי לסלק כל נוכחות של חלקיק אשר נותר בתוכו במסגרת תהליך הייצור.
בכל מקרה, גם בעניין זה מומלץ לבדוק את הוראות היצרן ולפעול לפיהן.
ynet מרוויח עמלה מרכישות הנעשות דרך קישורים בכתבה; ואולם מפרט המוצרים/שירותים מתקבל מאתרי הסחר ול-ynet אין אחריות לטעויות אם יחולו ו/או למוצרים/שירותים שלא יסופקו. האחריות לוידוא הנושא חלה על הצרכן מול אתר הסחר.