מהי תביעה כספית
תביעה כספית היא מונח רחב המשתרע על פני סוגים שונים של אירועים. לא קיימת רשימה סגורה של מקרים בהם ניתן להגיש תביעה כספית וכל מקרה יבחן לגופו על ידי עורך הדין המטפל בתביעה. לרוב, כאשר נעשה שימוש במונח 'תביעה כספית' מדובר על מקרה בו פלוני חייב לאלמוני כסף הן בגין הלוואה שניתנה לו או הן בגין התחייבות חוזית. במידה שהחייב לא יפרע את חובו או לא יעמוד בתנאי החוזה שנחתם עימו, יפנה הצד הנפגע לבית המשפט ויגיש נגד החייב תביעה כספית.
תביעה כספית יכולה להיות מוגשת אף במקרה בו פלוני גרם לאלמוני נזק גופני והותיר בו נכות או נזק לרכוש. במקרה שכזה, יש לצרף לתביעה חוות דעת מקצועית המסכמת את מצבו הרפואי של הנפגע או הנזק שנגרם לרכוש ומכמתת את הנזק שנגרם לו לכדי סכום כספי.
1 צפייה בגלריה
(צילום: freepik)
מהי תביעה כספית מסחרית
בזיקה לנרשם לעיל, הרי שגם תביעה כספית מסחרית עניינה הגשת תביעה לבית המשפט בגין עוול אזרחי שנגרם לתובע. הייחודיות של תביעה כספית מסחרית היא בידע הנרחב שעל עורך הדין המטפל בתביעה להפגין בתחום דיני המסחר האזרחי בשילוב יתר החוקים הרלוונטיים.
תביעה כספית מסחרית תוגש כאשר נקלעו הצדדים לסכסוך עסקי ולא הצליחו ליישר את ההדורים בכוחות עצמם. טיפול בתביעה כזו יכול להיעשות בין היתר מחוץ לכותלי בית המשפט, בין אם באמצעות מו"מ בין עורכי הדין המייצגים את הצדדים ובין באמצעות בוררות.
לרוב, תביעה כספית מסחרית תוגש כאשר אחד מהצדדים הפר חוזה עסקי או לא עמד בהוראותיו. במצבים של גניבת סוד מסחרי למשל או התנהלות לא הוגנת בהליך מסחרי, תוגש גם תביעה כספית מסחרית.
תביעה כספית בגין חשבוניות שלא שולמו עבור אספקת טובין ללקוח
חשבוניות עסקה הן דבר נפוץ בשוק העסקי ומשמשות כאסמכתא לאישור העסקה בין הצדדים. המדובר בחשבונית אשר משמשת מעין חוזה התקשרות בין הצדדים כאשר על הצד שרוכש את הטובין לשלם לצד שכנגד את הסכום הכספי הנקוב בחשבונית.
במקרים מסוימים ומסיבות שונות, לא עומד הלקוח בהתחייבותו לפרוע את החוב חרף קיומן של חשבוניות אלו וההסכם שנערך עמו. במקרה שכזה, יש להגיש תביעה כספית בגין החשבוניות שלא שולמו ובכתב התביעה לכלל אף את הריבית שצבר החוב עד למועד הגשתה. כאשר מדובר בחוב כספי גדול, סך הריבית שתתווסף לכתב התביעה יכול להגיע לסכום לא קטן.
תפקידו של עורך דין גבייה וחשיבות הליווי שלו בעסק/חברה
ניהול עסק דורש מבעליו שליטה מלאה על כלל הפעולות המתבצעות בו ותמרון בין מצבי לחץ שונים. כל פעולות העסק בסופו של דבר מתנקזים לרגע אחד חשוב במיוחד והוא גביית הכספים. תזרים המזומנים של העסק/חברה הוא למעשה המזון שלהם, הדבר שמספק להם חמצן. ללא גבייה יעילה, עלול העסק להגיע למצב של חדלות פירעון וקריסה כלכלית.
במצבים בהם לקוחות העסק אינם טורחים לפרוע את חובותיהם, ישנו צורך הכרחי ודחוף לפעול נגדם ולוודא כי החוב יפרע מהר ככל שניתן. מעבר להתעסקות הרבה בגביית החובות הרי שגם גביית חובות מלקוחות כרוכה בביצוע פעולות משפטיות הדורשות ידע, ניסיון והכרת עולם המשפט.
תפקידו של עורך דין גביית חובות הוא לספק לעסק מעטפת משפטית רחבה לגביית חובות. גבייה משפטית כרוכה במשלוח מכתבי התראה ללקוח טרם נקיטת הליכים משפטיים, ניהול משא ומתן עם הלקוח או בא כוחו לפירעון החוב וכמובן גם הגשת תביעה כספית במידת הצורך.
מעבר לפעולות אלו, עורך דין גבייה יוכל אף להמליץ משפטית לבעל העסק בגין אלו פעולות עליו לנקוט בעת התקשרותו עם לקוח כזה או אחר ומאילה פעולת להימנע. ראיה משפטית נכונה ומדויקת המלווה את העסק, תתרום לשגשוגו ותצמצם את המקרים של יצירת חובות.
קשיים תזרימים של לקוח המצריכים את התערבותו של עורך דין גבייה לטובת העסק/החברה
קושי בתזרים כספים מצד לקוח עלול לגרור את העסק לקשיים כלכלים ולבסוף להביאו למצב של חדלות פירעון. הדבר רלוונטי יותר כאשר אנו מדברים על עסקים קטנים ובינוניים אשר עבורם כל סכום כספי הוא בבחינת אוויר לנשימה. לרוב, בעלי עסקים עובדים על שוטף פלוס 90 כאשר הסחורה נמסרת ללקוח אך את הכסף משלם הלקוח בשלב מאוחר יותר.
במקרה שהחוב לא נפרע, עלול בעל העסק להפסיד פעמיים: פעם אחת בגין המוצר שמסר ללקוח עליו לא קיבלת תמורה כספית ופעם שנייה בגין השכר שאינו קיבל עבור מכירת המוצר. לעיתים מספיק לקוח אחד או שניים על מנת למוטט כלכלית עסק, ועל כן כאשר נקלעים למצב כזה יש לפנות לעורך דין גביית חובות על מנת שיטפל בחוב.
תפקידו של עורך הדין כשלקוח אינו מספק את הכספים שהתחייב להם הוא לוודא כי ננקטים צעדים משפטיים כנגדו עד לפירעון החוב. צעדים אלו יכולים להיות במסגרת משא ומתן מחוץ לבית המשפט וכשיש צורך אף באמצעות הגשת תביעה כספית.
הטלת עיקולים זמניים על נכסי הנתבע להבטחת תשלום וגביית פסקי דין מהנתבע הלכה למעשה בראי תקנות סדר הדין האזרחי התשע"ט – 2018
כאשר מוגשת לבית המשפט תביעה בגין חוב כספי, ניתן במצבים מסוימים לבקש מבית המשפט להטיל עיקול זמני על נכסי הנתבע. עיקול זמני מטרתו להבטיח את ביצוע פסק הדין הסופי שייתנן במסגרת התביעה. לרוב, בקשה למתן עיקול זמני תוגש ותידון במעמד צד אחד ויוכרע בה לאחר שבית המשפט ישתכנע כי אכן קיים חשש ממשי שאי רישום העיקול יכביד על ביצוע פסק הדין הסופי.
בהתאם לתקנה 94 לתקנות סדר דין האזרחי, כאשר סבור בית המשפט כי יש בהטלת העיקול כדי להבטיח את קיומו התקין והיעיל של ההליך או כדי להבטיח את ביצועו של פסק הדין רשאי הוא להורות על הטלת עיקול זמני בתנאים שיקבע. הלכה למעשה, כאשר קיים חשש כי עד למתן פסק הדין הסופי יבריח הנתבע נכסים או כספים הנמצאים ברשותו ובכך ירוקן מתוכן את פסק הדין, ניתן לפנות לבית המשפט בבקשה להטלת עיקול זמני.
הטלת עיקול זמני על נכסי הנתבע הוא כלי אפקטיבי להבטיח את פירעון החוב בסיום ההליך המשפטי ואף יכול לשמש כאמצעי לחץ על הנתבע לדאוג לפרוע את חובו. עורך דין גביית חובות יעשה שימוש בכלי זה בתבונה ובחוכמה ויפעל ביעילות לסילוק החובות.
התנאים לנקיטת הליך חדל"פ לאחר קבלת פסק דין בתביעה כספית שלא משולם ע"י החייב – הלכה למעשה
עם קבלת פסק הדין לטובת בעל העסק, יש לאפשר לחייב לפרוע את חובו במסגרת הזמנים והתנאים שנקבעו בפסק הדין. היה והחייב לא יפרע את חובו ופסק הדין הפך לחלוט, ניתן לפתוח כנגדו בהליכי גבייה בהוצאה לפועל במסגרתם ייטלו עליו הגבלות שונות כגון עיכוב יציאה מהארץ והגבלה על רישיון הנהיגה.
ככל שהליכי הוצאה לפועל ימצו את עצמם הרי שבכך יבואו לקיצם הצעדים שננקטו כנגד החייב. היה והחייב לא יפרע את חובו במסגרת הליכי הוצל"פ, ניתן יהיה לפתוח נגדו בהליכי חדלות פירעון. יש לשים לב, כי בהתאם לתנאים שיפורטו להלן ניתן במקרים מסוימים לפתוח נגד החייב ישירות בהליכי חדל"פ מבלי לנקוט נגדו בהליכי הוצאה לפועל.
התנאים לפתיחת הליכי חדלות פירעון כנגד החייב משתנים בהתאם לגובה החוב כפי שיפורט להלן:
כאשר מדובר בחוב כספי של לפחות 75,000 ₪:
• התובע מסר לחייב הודעה כי עליו לפרוע את חובו. במסגרת ההודעה הודיע התובע לחייב כי אם לא יפרע את החוב עד המועד שיקבע יפתח נגדו בהליכי חדלות פירעון.
• החייב לא טרח לפרוע את חובו בתוך 45 ימים ממועד מסירת המכתב.
• התובע הגיש את הבקשה לחדלות פירעון לבית המשפט בתוך 3 חודשים ממועד מסירת המכתב לחייב.
כאשר מדובר בחוב כספי אחר ובהתקיים אחד מהתנאים הבאים:
• המדובר בחוב כספי שניתן כנגד החייב מכוח פסק דין והחייב לא טרח לשלמו בתוך 30 ימים ממועד פסק הדין.
• נגד החייב נפתח תיק הוצאה לפועל בגין החוב ונמסרה לו אזהרה אך הוא לא טרח לפרוע את החוב במסגרת הזמנים שניתנו לו.
מדוע ליווי משפטי בגביית חובות יכול לסייע לעסק שלך
כפי שפורט בהרחבה במאמר זה, גביית חובות היא עולם שלם הדורש בקיאות ברזי המשפט, ניסיון ואסרטיביות. חלק נכבד מהפעולות שיש לבצע במסגרת גביית החוב הן משפטיות וטעונות ליווי מקצועי של עורך דין.
ליווי משפטי של עורך דין גביית חובות יכול לסייע בצורה ניכרת לצמצום החובות ורשימת החייבים הקיימים לעסק. כמו כן, עורך הדין יוכל לספק מעטפת משפטית מלאה לפעולת הנחוצות לעסק בניהול השוטף שלו במסגרת התקשרותו עם הלקוחות השונים.