"משהו השתנה בהרגלי הצריכה בעולם התרבות", אומרת ד"ר טלי גביש, מנהלת אסכולות. "זה כבר לא אותו עולם של בני 50+ שמחפשים בילוי איכותי עם חברים בהצגה טובה, או סרט, או בהרצאה מרחיבת אופקים. האנשים האלה מחפשים התרגשות מצד אחד ונוחיות מצד שני, הם מבקשים בילוי איכותי מאוד במחירים סבירים, ומוכנים גם לבלות ערב בבית עם שף פרטי ועם הרצאת זום מעוררת השראה".
אז מה הולך עכשיו בקרב המבוגרים-צעירים? על כך בכתבה שלפניכם.

קצת רקע על עולם התרבות של בני 50+

מכירים את התחושה הזאת? הילדים כבר עסוקים בענייניהם, הקריירה התייצבה, אפילו המשכנתא כבר נפרעה. פתאום יש לכם פנאי, אתם מוצאים את עצמכם יושבים עם חברים במסעדה או בית קפה, ושום דבר לא בוער לחזור הביתה. עולם התרבות והבילויים של "המבוגרים הצעירים" היה מאז ומתמיד עשיר ויציב. מדובר בשלב בחיים בו לאנשים יש יותר זמן ויותר אפשרויות לבילוי. לצד הזמן שהתפנה והרווחה הכלכלית, נשאלות שאלות מהותיות לגבי המשך הדרך: לאן? מתי? למה? החיפוש אחר משמעות ומיצוי, וההבנה שהחיים קצרים, מניעים את בני הדור השלישי, בין אם הם בני 50, 60, או 80, לשקול את הבחירות התרבותיות שלהם, ולמצוא את מה שמתאים להם בדיוק.
מגיפת הקורונה טרפה מחדש את הקלפים. לאחר סגר ארוך וצריכת תרבות באמצעים דיגיטליים נפתחו מחדש אולמות התרבות, והקהל המבוגר נהר בחדווה לעברם. אולם עתה, לאחר שנחשפו לאפשרויות דיגיטליות ולנוחות, הקהל חושב פעמיים לפני שהוא מחליט על אופי הבילוי התרבותי שהוא צורך. תופעה זו מוּכרת בישראל ובעולם כולו.

אז מה השתנה?

"אנחנו מוצאים שאנשים צמאים לצאת שוב החוצה אחרי שנתיים של ישיבה בבית", ממשיכה ד"ר גביש. "הם צמאים לחידושים ולרעיונות, פתוחים ללמידה ולהעשרה, ובעיקר נהנים לצאת עם חברים ולהרגיש שהם חיים".
אסכולות, גוף התרבות הגדול בישראל, מנגיש חוויה תרבותית-אינטלקטואלית לבני ובנות 50+. באסכולות מתקיימות סדרות שנתיות שעוסקות במגוון תחומי הדעת, כגון היסטוריה, ספרות, קולנוע, מוסיקה, מדע, אקטואליה ועוד ועוד. התוכניות של אסכולות מבוססות על ההנחה שאנשים מחפשים משמעות, שואלים שאלות, מביעים ספקות, ונהנים לחשוב מחוץ לקופסה. הרצאה טובה או מפגש אמנותי מצליחים לתת להם הזדמנות לכל אלה, ולהפוך את הבילוי התרבותי לחוויה של השראה והנאה.
תמר לייבנד לשם, מנהלת השיווק של אסכולות, מסבירה את התנהגות הקהל: "אנחנו רואים שהקהל שלנו מחפש חוויה שיש בה למידה וערך מוסף. הם מגיבים בהתלהבות לכל סדרה חדשה שאנו פותחים או לכל תחום חדש. יחד עם זאת, אנשים רבים התרגלו לצרוך תרבות מהבית, והם ממש מתעקשים שנצלם עבורם את הסדרות שלנו כדי שיוכלו לצפות בהן בזמנם החופשי". ואכן, באסכולות השכילו לשלב פעילות דיגיטלית ופרונטלית גם יחד. סדרות חדשות משודרות גם בזום-לייב, וכך מתאפשר לאנשים לצפות בפעילות בנוחות שמעניק הבית.

מה הם הכיוונים החדשים שזיהו באסכולות?

גמישות בזמן ובמקום
מהפיכת הקורונה חוללה שינוי בתפיסת הזמן והמקום. עקב הסגרים והבידודים הכפויים השתנתה השגרה: בחודש מסוים אנשים הורשו לצאת מהבית ולהתרועע עם אחרים, ומיד אחר כך נאלצו לשוב ולהסתגר בבתים, וכך שוב ושוב. הפתרון של חיי התרבות בישראל ובעולם היה פשוט לכאורה, אך חדשני, והצריך שינוי הרגלים וגמישות במחשבה ובהרגלי התנועה. אירועי התרבות, בעיקר תחום ההרצאות, נעשו היברידיים.
על המעבר לפורמט דיגיטלי מספר אביב ריזנברג, מנהל התיפעול של אסכולות: "קיימנו את אירועי התרבות שלנו כרגיל באולמות, ויחד עם זאת צילמנו אותם באיכות גבוהה, והעברנו את השידור החי לכל מי שבחר להישאר בבית ולהשתתף בהרצאה. כך, למשל, כאשר מדובר במרצה מבוקש מאד כמו דב אלבוים, אנשים רוצים לבחור בעצמם האם לצפות בו באולם או מהבית". כיום, אחרי תקופת הקורונה, אנשים רבים הפנימו את אופן הבילוי הזה, ולכן ממשיכים באסכולות לספק את השירות ההיברידי. הפורמט החדש מאפשר גם למי שבעבר לא זכה להשתתף באירועי תרבות להיות חלק מהמגמות החדשות. כיום, אנשים עם מגבלות גופניות, תושבים המתגוררים בפריפריה שמחוץ לערים הגדולות, או אלו מאיתנו שהולכים לישון מוקדם – כולם יכולים לצפות באירועים מביתם בשידור חי או בהקלטה, וכך להתגבר על מגבלות הזמן והמקום.
4 צפייה בגלריה
סדרה היברידית עם דב אלבוים - "אנשים רוצים לבחור"
סדרה היברידית עם דב אלבוים - "אנשים רוצים לבחור"
סדרה היברידית עם דב אלבוים - "אנשים רוצים לבחור"
(צילום: דן פורגס)
בינתחומיות
מגמה חדשה בחיי התרבות כיום היא המפגשים בין יוצרים או מומחים אשר באים מעולם תוכן שונים. עולם הלמידה והתרבות תמיד מצא עניין בתכנים מעמיקים או חדשים בתחומי הידע השונים, כמו אמנות, ספרות, היסטוריה, מדע וכדומה. אולם אנשים אשר מחפשים עניין מעבר לכך, המטילים ספק במסגרות המסורתיות של הידע, מבקשים לדעת יותר על השפעות, אזכורים הדדיים ויחסי גומלין. באסכולות השכילו לנצל את הסקרנות הטבעית של הקהל, וכך ניתן למצוא בתוכנית השנתית סדרות אשר מפגישות יוצרים בינתחומיים, סדרות אשר מחברות בין עולם האמנויות והמוסיקה לבין אירועים היסטוריים, ועוד שילובים מתחומי האמנות, המדע, היהדות ועוד.
4 צפייה בגלריה
   שיחות בינתחומיות. רננה רז ודרור קרן באסכולות
   שיחות בינתחומיות. רננה רז ודרור קרן באסכולות
שיחות בינתחומיות. רננה רז ודרור קרן באסכולות
(צילום: באדיבות אסכולות)
מועדון בתוך מועדון
המועדונים האקסקלוסיביים הם תופעה מוּכרת בכל תחומי החיים. בתחום התרבות מדובר בתופעה חדשה, וכאן מושם דגש בקבוצות מובחנות אשר מוכנות להשקיע יותר ולקבל תכנים מיוחדים ומעמיקים. באסכולות נפתח עתה מועדון V.I.P אשר יעניק, בין שאר ההטבות המוּכרות, גם שירותי תוכן נוספים: אירועים, מגזין תוכן, המלצות לאירועי תרבות ועוד. "הצלחנו לאתר את הצרכים ואת הרצונות של הקהל שלנו", מספרת מירב אילוז, מנהלת מרכז מידע ומכירות של אסכולות. "מתוך אלפי השיחות שאנו מקיימים עם חברי אסכולות עולה צורך ברור להעמיק, לספק סקרנות טבעית, והכי מעניין - להיות חלק ממועדון של אנשים כמוהם".
4 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות אסכולות)
סיורים
בתקופה שלאחר המגיפה גברו הצורך והרצון לצאת לטבע, לראות נופים, ולחוות את הידע החדש גם דרך הרגליים. גם החשש מפני ישיבה בצוותא במקומות סגורים גרם לכך, שאנשים רבים המירו את ההאזנה להרצאות או למופעים בבילוי תרבותי וחברתי באוויר הפתוח. גיא אביבי, מנהל תחום הסיורים באסכולות, מספר: "אני משוחח עם המטיילים החדשים שהצטרפו אלינו השנה, והם מספרים לי שהקורונה שינתה את הרגלי הבילוי שלהם. במקום לשבת במסעדות או באולמות קונצרטים הם גילו את חוויית הצעידה המשותפת והלמידה של היסטוריה וחברה בישראל של פעם ושל היום".
ערכים
כיוון חדש ומעניין במיוחד הוא החיפוש אחרי ערכים משמעות. באסכולות שמו לב לכך שהקהל אמנם רוצה ללמוד על נושאים חדשים ועל תחומים שאינם מוּכרים לו, אך יותר מכך הוא אוהב לשמוע דעות ועמדות. עד השנים האחרונות היו הסדרות הפופולריות אלו שעסקו בפוליטיקה ובביטחון. אולמות ההרצאות היו גדושים קהל אשר בא לשמוע את דעתם ואת תפיסת עולמם של אנשי מפתח בתחומי הביטחון, התקשורת, הפוליטיקה והכלכלה. כיום, הולך העניין בתפיסות עולם ומתרחב. "שמנו לב שהקהל שלנו מחפש משמעות פילוסופית, רוחנית, ולעיתים אפילו פואטית", מסכמת ד"ר גביש. "לאנשים חשוב העתיד, חשובה החברה בה הם חיים, הם מגלים עניין בדילמות חברתיות ומוסריות, הם מרותקים לתיאוריות פילוסופיות אשר מעוגנות במציאות היומיומית שלהם, הם מחפשים אתגרים אינטלקטואליים אשר יעמתו אותם עם תפיסות העולם של עצמם". זהו כנראה ההסבר לכך שסדרות העוסקות בנושאים חברתיים הן מבוקשות מאוד, ומסמנות כנראה את פניו של הדור המתבגר: ערכי, מחפש משמעות, פתוח וסקרן.
4 צפייה בגלריה
עו"ד דב ויסגלס ואורן נהרי
עו"ד דב ויסגלס ואורן נהרי
עו"ד דב ויסגלס ואורן נהרי
(צילום: באדיבות אסכולות)