בשנים האחרונות ראש העין נמצאת בתנופת פיתוח אדירה והתחדשות חסרת תקדים בקנה מידה ארצי.
עד לפני 10 שנים מנתה העיר כ־38,000 תושבים. כיום גרים בה כ־76,000 תושבים מכל הגוונים והפנים היפות של החברה הישראלית, ומתקיימת בה מערכת יחסים מכילה ומכבדת בין האוכלוסיות השונות.
במשך פחות מעשור נבנו בעיר מעל 160 גני ילדים, 15 בתי ספר חדשים, יסודיים ועל־יסודיים, והשנה יתווספו שלושה בתי ספר חדשים, חטיבת ביניים צומחת, בתי ספר כוללני לתלמידים על הרצף האוטיסטי ובית ספר תיכון לבנות של החינוך העצמאי.
4 צפייה בגלריה
בית ספר שמעון פרס
בית ספר שמעון פרס
בית ספר שמעון פרס
(צילום: באדיבות דוברות עיריית ראש העין)
ראש העין הינה עיר צעירה, ושליש מאוכלוסייתה לומדת במוסדות החינוך בעיר. השנה ילמדו בבתי הספר בעיר 24,779 תלמידים ותלמידות ב־201 גני ילדים ו־36 בתי ספר.
מדובר בהיקפים גדולים במיוחד ובהתמודדות עם קליטת אוכלוסייה חדשה, שהגיעה לעיר בעשור האחרון.
בשנים האחרונות נוספו תוכניות חדשות בבתי הספר ובגני הילדים לצורך קידום המצוינות האישית – רובוטיקה, למידה דיגיטלית, יזמות, גני הייטק ועוד. בנוסף אנו ממשיכים לתת מענה נרחב לתלמידי החינוך המיוחד.
ראש העין כיום הינה בין הערים המובילות בארץ - עם זכייה בפרס חינוך מחוזי של משרד החינוך, הישגים מרשימים בתוצאות הבגרויות וזכאות להסמכה טכנולוגית.
בתי הספר היסודיים והתיכונים בראש העין זכו השנה במגוון פרסים חינוכיים ובתחרויות בתחומי הידע, בכתיבה יוצרת ובענפי הספורט, וכן שתי מנהלות בתי ספר בעיר זכו בפרס משרד החינוך כמנהלות פורצות דרך.
מערכת החינוך בראש העין ממשיכה להוביל בהישגים לימודיים וחברתיים ערכיים, ומקדמת תפיסה חינוכית המחברת בין אדם ומ.ד.ע. - מצוינות, דעת וערכים, הפועלת לקידום האדם השלם ומימוש יכולותיו וקידומו למצוינות ולערכים.
כוכב הצפון המשותף גובש בשיתוף כל שותפי החינוך - הרשות העירונית, הפיקוח במשרד החינוך והקהילה. באמצעותו במינהל החינוך העירוני מבקשים לעצב בוגר מערכת חינוך מחוזק במיומנויות בונות אדם – מיומנויות רגשיות וחברתיות יחד עם מיומנויות אקדמיות.
4 צפייה בגלריה
בית ספר ממ"ד רעות
בית ספר ממ"ד רעות
בית ספר ממ"ד רעות
(צילום: באדיבות דוברות עיריית ראש העין)
הערכים שעל בסיסם פועלת התפיסה החינוכית הינם כבוד האדם, מנהיגות ואחריות והם נוגעים בכל נים ונים של העשייה ודרכי הפעולה שהגדרו: בחירה, שְׁלוֹמוּת (Well being) וחינוך מוטה עתיד.
בחירה – על בסיס הקיים במערכת שלנו אנו מעמיקים את אפיקי הבחירה, באמצעות מסלולים נוספים לתלמידי חינוך מיוחד, מסלולי מצוינות בכל שכבות הגיל, הרחבת מרכז המצוינות שלנו, מגמות על־יישוביות בחטיבות ביניים ובתיכונים, הגדרת בתי ספר ייחודיים על־יישוביים, מענים לחיזוק המיצוי והמצוינות של תלמידים שלנו. זאת לצד יוזמות רשות, צוותי בתי הספר והגנים.
שְׁלוֹמוּת – תפיסת השְׁלוֹמוּת מבקשת לחזק את המיומנויות הרגשיות והחברתיות ולבנות אדם המאמין בעצמו, בעל תחושת מסוגלות, חוסן ויכולת התמודדות עם מגוון מצבי החיים.
4 צפייה בגלריה
בית ספר נווה דליה
בית ספר נווה דליה
בית ספר נווה דליה
(צילום: באדיבות דוברות עיריית ראש העין)
חינוך מוטה עתיד – מערכת החינוך בראש העין מובילה פדגוגיה דיגיטלית. כל חטיבות הביניים בעיר מתוקשבות ומפתחות תכנים דיגיטליים על גבי פלטפורמות חדשניות. זאת לצד חיזוק מיומנויות בוגר המאה ה־21 באופנים שונים: פריצת גבולות הכיתה, למידה בכל זמן ומקום, חיזוק יכולות עבודה בצוות, חשיבה ביקורתית, שימוש במידע ולמידה בכל זמן ומקום.

ראש העין ממשיכה להוביל פרויקט לחיזוק חוסן עירוני, באמצעות פסיכולוגיה חיובית

תוכנית "חוסן קהילתי" היא פרי שיתוף פעולה בין עמותת המרכז הישראלי להתמכרויות (ICA) - מרכז לאומי לצמצום תופעת ההתמכרויות, יחד עם שותפיו במכון מיטיב לחקר ויישום הפסיכולוגיה החיובית מאוניברסיטת רייכמן ומועצת ארגוני הילדים והנוער. התוכנית נועדה לקדם רווחה נפשית, באמצעות כלים משדה המחקר של הפסיכולוגיה החיובית, למנוע מגוון רחב של התנהגויות סיכון בקרב ילדים, בני נוער ומבוגרים במסגרת עירונית ולקדם רווחה נפשית (well-being) בקהילה. התוכנית, שהינה קהילתית, מסתמכת על מודלים בעולם, אשר הוכיחו יעילות בקידום רווחה נפשית ומניעת התמכרויות ברמה לאומית או קהילתית. היעד המרכזי של התוכנית הינו ביסוס מודל קהילתי חינוכי למניעה וטיפול, הניתן ליישום על ידי ערים ורשויות נוספות בכל רחבי הארץ.
המיזם מתקיים במימון המרכז הישראלי להתמכרויות ומפעל הפיס, וראש העין נבחרה לקחת חלק בתוכנית זו, בה פעלו התערבויות שונות כבר בשנת תשפ"ג של קידום חוסן ורווחה נפשית, לטובת צמצום נזקי התמכרויות ברמה מקומית ומערך הסברה, איתור והפנייה.
4 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות דוברות עיריית ראש העין)
בשנה זו גובש צוות היגוי עירוני רב־תחומי, והתבצעה הכשרה של גורמי מפתח בעיר בתוכם הורים, תלמידים, צוותי חינוך, רווחה, טיפול ובריאות.
צוותי בתי הספר וגני הילדים, קבוצות הורים, ארגוני הנוער ואנשי חינוך וטיפול מטעם הרשות קיבלו הכשרות מקיפות בנושא פסיכולוגיה חיובית ומניעת התמכרויות (מכל סוג).
הכנסת מודל הפסיכולוגיה החיובית לבתי הספר משנה את השיח החינוכי מרמת הצוותים עד התלמידים, משפרת את האקלים הבית ספרי ומעניקה לילדים כלים משמעותיים ומעשיים להתמודדות עם המציאות היומיומית.
כניסה של פיילוט זה למערכת החינוך בעיר תשפר את מדדי הרווחה הנפשית של הילדים, תאפשר התמודדות קהילתית וחינוכית מדויקת יותר עם מקרי התמכרות בקרב ילדים, החל מהתמכרות למסכים ועד להתנהגויות סיכוניות אחרות.