לא פחות מ-15 פרויקטים בשלבים שונים מקודמים בימים אלו בתחום ההתחדשות העירונית באור יהודה. הקו המחבר בין כולם הוא הצבת התושבים במרכז הפרויקטים, המעורבות הרבה שלהם ובעיקר הליווי החברתי מטעם העירייה, שלו זוכים הדיירים כדי להיות שותפים מרכזיים.
כבר לפני כשבע שנים הקימה עיריית אור יהודה מינהלת התחדשות עירונית, שכל תכליתה הוא ליווי מקצועי להנהלת העיר בתחומי התכנון, השמאות והמשפט, לצורך גיבוש מדיניות להתחדשות עירונית, המגדירה מתחמים לפינוי־בינוי. אנשי המינהלת מלווים את הדיירים מהיום הראשון כדי להנגיש עבורם את המידע, שלא תמיד ברור לכולם וכולל מערכת מושגים ייחודית, וכך לכל תושב ותושבת, ואין זה משנה מה גילם או איזו שפה הם דוברים.
2 צפייה בגלריה
כ-15  תכניות להתחדשות עירונית ברחבי העיר
כ-15  תכניות להתחדשות עירונית ברחבי העיר
כ-15 תכניות להתחדשות עירונית ברחבי העיר
(צילום: דוברות עיריית אור יהודה)
"אנו במינהלת מעמידים ליווי חברתי מקצועי, אם על ידי צוות המינהלת או על ידי יועצים חברתיים חיצוניים, שמלווים את התושבים ומעניקים להם את המידע המפורט ביותר, כדי שהם יידעו לקראת מה הם הולכים", מסביר גיל ממון, מנכ"ל העירייה. "כל תוכנית התחדשות עירונית היא מורכבת, ולכן חשוב לנו לפשט את הדברים, לסייע בקידום השלבים השונים ולפתור חסמים גם בוועדות התכנון וכל זאת עם מעורבות ישירה של התושבים".
התושבים באור יהודה נמצאים בלב הדיונים כצעד שמגביר שקיפות ואיתו גם גובר האמון. לצד זאת חשוב לעירייה שקולם של התושבים יישמע בדיונים המרכזיים ביותר, מתוך תפיסה שהם האנשים שיתגוררו בסופו של דבר בפרויקט וחשוב שדעתם תישמע וככל שניתן תיושם בפרויקט עצמו. "התושבים שלנו הם ציר מרכזי והם יושבים בחדרים שבהם מתקבלות ההחלטות כשהמידע נמסר באופן שקוף", מוסיף ממון. "הם גם יודעים שהתהליך בכללותו הוא הגון ומספק להם את הביטחון ללכת איתנו יד ביד כדי לסייע לקדם אותו".
2 צפייה בגלריה
ריסת הבניינים הראשונים ברחוב הכלנית באור יהודה
ריסת הבניינים הראשונים ברחוב הכלנית באור יהודה
הריסת הבניינים הראשונים ברחוב הכלנית באור יהודה
(צילום: סטודיו ישראל)
רוצים דוגמה? בבקשה. לאחרונה אימצה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה אור יהודה מסמך מדיניות למרפסות סוכה בפרויקטים של התחדשות עירונית, מתוך התחשבות בציבור שומרי המסורת בעיר. על-פי מסמך המדיניות, בפרויקטים מסוג התחדשות עירונית ניתן לתכנן מרפסות סוכה בהיקף של עד 30% מהדירות. המרפסת הזו מאפשרת לקיים את מצוות הישיבה בסוכה במהלך חג הסוכות, מכיוון שאין מעליה גג שמסתיר את השמיים, ולכן אפשר לבנות בה סוכה כשרה. "זו בדיוק הסיבה שחשוב לשמוע את הדיירים, להבין את הצרכים ולהתאים את התכנון למה שנדרש", מוסיף ממון.

הדבר הבא: התחדשות דרום העיר

רק לפני כשנה וחצי (בחודש נובמבר 2021) נהרסו הבניינים הראשונים באור יהודה במסגרת פרויקט פינוי־בינוי של מתחם הכלנית הקרוב לצומת סביון. במסגרת אותו פרויקט, ייבנו 8 מגדלי מגורים בני 17 קומות ו־656 יחידות דיור בשטח שמשתרע על פני 15.5 דונם. בעוד מספר חודשים מתוכננים להיהרס בניינים נוספים במסגרת פרויקט מתחם הסביון, שנמצא בסמיכות אליו, וכך גם מתקדמים הפרויקטים הנוספים בעיר, בעיקר בקריית גיורא.
במקביל מקדמת העירייה יחד עם המדינה את פרויקט התחדשות השכונות הדרומיות. מדינת ישראל הגדירה לא מכבר את הפרויקט כאחד משלושת פרויקטי הדגל שלה, בעיקר לאור הצורך המיידי לקדם התחדשות עבור כ־2,200 משפחות המתגוררות בסמיכות לנתב"ג. התוכנית מקודמת בוותמ"ל וזוכה לדחיפה משמעותית, כשבשלב זה מתקיימות התארגנויות של הדיירים בתיאום עם העירייה לצורך הוצאתה לפועל של התוכנית. "אין ספק שזהו פרויקט התחדשות מרכזי של העיר, שישנה את פניה לעשרות השנים הבאות ויעשה צדק היסטורי עם התושבים", מוסיף ממון. 