העצים בשדרות, ברחובות וביערות ובגינות הבתים, חיוניים עבורנו כמו אוויר לנשימה. כמה חיוניים? הנה דוגמה: במהלך שנה אחת בלבד עצים מסוגלים לספוג כ-20 ק"ג של אבק ולטהר 100 אלף מטר מעוקב של אוויר. בנוסף, העצים חשובים ליצירת חמצן, תורמים להורדת הטמפרטורה ב-4 מעלות בעונת הקיץ, מעניקים לנו צל, וכמובן מטפחים את הסביבה ומוסיפים ירוק בעיניים ואווירה נעימה.
6 צפייה בגלריה
(צילום: אנשי האדמה גינון ופיתוח )
אבל לא הכול ירוק. לפעמים עצים עלולים להפוך לסכנה של ממש ומטרד עבור הסביבה. הפתרון הוא כמובן כריתת עצים - אבל לפני שמחליטים לכרות, כדאי לכם לדעת איך עושים זה באופן חוקי מול הרשויות.
6 צפייה בגלריה
(צילום: אנשי האדמה גינון ופיתוח )

חוק מנדטורי: אסור לכרות עצים בישראל

אם עצים היו מפריעים לכל אחד מכל סיבה, היינו חיים בעולם נטול צל וגדוש בזיהום אויר. בשונה מגיזום עצים - כריתת עץ או העתקתו ללא קבלת היתר כריתה היא עבירה פלילית שגוררת קנס של עד 15 אלף שקלים, או חצי שנת מאסר. האיסור חל על עצים המוגדרים בוגרים - כאלה שגובהם 2 מטרים לפחות וקוטר הגזע שלהם מגיע ל-10 ס"מ כשעובר את גובה 1.30 מטר. כמו כן, ישנה קבוצה של 70 עצים מוגנים אותם אסור לכרות בשום אופן גם אם אינם בוגרים וביניהם עצי זית, אשל, צאלון, אקליפטוס, אורן, תמר מצוי ואחרים.
6 צפייה בגלריה
(צילום: אנשי האדמה גינון ופיתוח )
לפי חוק פקודת היערות ששורשיו נטועים עוד בימי המנדט הבריטי, נקבע שעץ בוגר הוא עץ מוגן ולכן אם תרצו לכרות אותו, עליכם קודם לקבל אישור מפקיד היערות המקומי. לדוגמה, אדם שרוצה לבצע כריתת עצים בהוד השרון יצטרך לפנות אל פקיד היערנות בהוד השרון. בארץ פועלים מספר פקידי יערות וביניהם פקיד יערות ארצי, פקיד יערות בקרן הקיימת לישראל, פקידים אזוריים בירושלים, בתל אביב ובחיפה ועוד. את הבקשה לכריתת עץ תוכלו למלא בטופס דיגיטלי דרך אתר משרד החקלאות ופיתוח הכפר, ולשלוח לפקיד היערות הרלוונטי לאזור מגוריכם במייל או בצ'ט. רק לאחר הינתן האישור, ניתן יהיה לכרות את העץ.
6 צפייה בגלריה
(צילום: אנשי האדמה גינון ופיתוח )
אגב, תיקון לפקודת היערות משנת 2008 קבע שהחוק תקף לכלל העצים בארץ, ובשנת 2012 נעשה תיקון נוסף לחוק: אם גזמתם עץ בצורה מסיבית ופגעתם אנושות באפשרותו לצמוח מחדש, ביצעתם כריתת עץ שהיא כאמור עבירה פלילית. האישור מפקיד היערות נדרש גם במקרים של העתקת עץ בוגר או אילן מוגן - העתקה פירושה עקירה מבוקרת של העץ משורשיו ונטיעתו במקום חדש כך שצמיחתו תימשך לעוד שנים רבות.
רוצים לכרות עץ שנטוע אצלכם בגינה הפרטית? העץ מהווה סכנה, מטרד, מושך מזיקים או יוצר תקלות בתשתית הביוב? עדיין תצטרכו אישור רשמי לכריתה מטעם פקיד היערות השייך למקום מגוריכם. חשוב להבין שהחוק מפרש את המונח כריתה באופנים רבים. כך למשל, כל פעולה הגורמת למותו של העץ דוגמת ריסוס, הרעלה, הסרת הקליפה, שריפה, עקירה או חיתוך שורשים - נחשבת לעבירה פלילית.
6 צפייה בגלריה
(צילום: אנשי האדמה גינון ופיתוח )

מתי תוכלו לקבל אישור לכרות עץ?

אישור כריתה ניתן רק במקרים בהם ניתן להוכיח שהעץ מסוכן או מפריע. אם למשל העץ זקן או חולה והגזע עקום ועלול ליפול על הולכי רגל ומסכן את הציבור, או קיימת בעיה עם עץ ששורשיו פוגעים בתשתיות הביוב, או ענפים הנכנסים לחלונות הבית, לכלוך או הפצת מזיקים - ניתן יהיה לקבל אישור כריתה. כך גם כאשר העץ נוגע בעמודי חשמל או חוסם דרך חיונית.
6 צפייה בגלריה
(צילום: אנשי האדמה גינון ופיתוח )

כריתת עצים משאירים למקצוענים

קיבלתם אישור מפקיד היערות לכריתת עץ אצלכם בחצר? חכו רגע, זה לא אומר שאתם יכולים לכרות בעצמכם, גם אם יש לכם את כלי העבודה המתאימים. כריתת עצים היא מלאכה שצריך להשאיר לחברה מנוסה ומקצועית.
כריתת עץ המתבצעת בצורה מקצועית ובטוחה, מחייבת לעיתים שימוש במנוף או חסימה של קטע רחוב, כמו גם פינוי גזם, ענפים וחתיכות גזע הנותרות בתום העבודה. פעולת הכריתה עלולה לסכן עוברי אורח ומבנים, ולכן יש לבצע אותה בזהירות מרבית לאחר בדיקת השטח כאשר כל הסיכונים האפשריים נלקחו בחשבון. עבודה זו דורשת מומחיות מרבית, ניסיון עשיר, ציוד מקצועי, ביטוח בתוקף ועבודה מול הגורמים השונים. כדאי לזכור תמיד שכריתת עץ אינה עניין של מה בכך, וכל טעות בפעולת הכריתה עשויה ליצור נזקים בגוף וברכוש, ולכן מוטלת אחריות כבדה מאוד על החברה המבצעת.