אשדוד מתעוררת. עיר החוף עתיקת היומין, שנוסדה מחדש לאחר קום המדינה, חווה בשנים האחרונות רנסנס תיירותי, ועושה שימוש במשאב המרכזי שלה – הים.
מאז שנות ה־70 עיר הנמל קלטה מספר גלי עלייה, שהביאו להתרחבותהולצורך לייצר הכנסות לנוכח הגידול ולרווחת התושבים, שמספרם כיום עבר את ה- 260 אלף. כעיר השוכנת לחוף הים התיכון ונהנית מרצועת חוף מרהיבה ומטבע בתולי עם ערך אקולוגי נדיר - אך טבעי שחלק נכבד מהשקעותיה יופנו לתחום פיתוח התיירות.
השינוי החל בקטן, לפני כשני עשורים, בעיקר דרך הקולינריה המשובחת, שהציעה מטבח עדות עשיר לצד מטבח עילי, ובהדרגה התפרס לעוד ועוד מיזמים מרתקים – סיורי אוכל, סיורי עששיות בדיונות, סיורי גרפיטי, ספורט ימי ואתגרי, פסטיבלי מאכלי עדות, מוזיקה וריקודים ומיזמים רבים נוספים, המהווים גורם משיכה למבקרים ולתיירים מהארץ ומרחבי העולם.
2 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות עיריית אשדוד)
הגורם האחראי על פיתוח התיירות הוא החברה לתיירות אשדוד. יד ביד עם העירייה מקימה החברה, תחת ניהולו של האדריכל רם אהרוני, תשתיות תומכות תיירות, הן בהיבט הפיזי – פיתוח טיילות חוף, הקמת פארק מים אתגרי, מרכז מבקרים, גן חיות ועוד, והן בהיבטי התוכן – הפקת פסטיבלים, סיורי אוכל, חבילות תיור, מופעים ופעילויות, הנתמכות במערכות ניהול וכרטוס מתקדמות. הכול במטרה להפוך את העיר למוקד משיכה עדכני, יצירתי ותוסס.

120 אוניות תיירים השנה

להלן כמה מהמיזמים הבולטים בעיר:
עיר הגולשים: החברה לתיירות עוסקת בקידום ובמיצוב תרבות הגלישה והספורט הימי בשיתוף עם רשות הספורט, כדי להפוך את הספורט הימי בדגש על גלישת הגלים למגנט שימשוך תיירים רבים מהארץ ומהעולם. בעיר שבעה חופים מוכרזים עם תקן של דגל כחול, מתוכם שלושה מונגשים, וכן שלושה חופים נוספים המיועדים לפעילויות ספורט ימי . תנאי הגלישה הייחודיים מושכים את חובבי הז'אנר, החל בגלישת גלים וסאפ, דרך שיט מפרשיות ועד ספורט ימי מוטורי, המתקיימים הן באופן מאורגן במסגרות החינוכיות והן באופן פרטי.
מהקרוז לעיר: שני נמלים חדשניים הופכים את אשדוד ליעד משמעותי לשינוע סחורות אבל לא פחות מכך גם לנמל תיירות. רק השנה הנמל צפוי לקלוט לא פחות מ-120 אוניות קרוז, שיניבו לעיר אלפי תיירים, אשר צפויים לצאת ממנה לביקורים בירושלים, ים המלח ואתרי תיירות נוספים. לראשונה החברה לתיירות אשדוד מייצרת שיתופי פעולה עם סוכני אוניות הקרוז ועם עסקים מקומיים כדי להציע לתיירים שאינם מעוניינים לרדת מהאונייה ליותר משעות ספורות, סיור קצר וזול יותר באטרקציות המרכזיות בעיר - Ashdod: Half day Half Price". הסיורים כוללים אוטובוס צמוד עם הדרכה באנגלית, ביקור במרכז המבקרים החדשני ובמצודת הים, סיורים קולינאריים, ביקור במרכזי הקניות וכמובן ביקור בחופי הים. "שיתוף הפעולה יאפשר לעיר להיחשף לתיירות מהעולם ללא צורך במתן מענה למחסור בחדרי מלון הזמני", מסביר המנכ"ל אהרוני.
לא נפסיק לרקוד: כחלק ממיצובה כ"עיר רוקדת", אשדוד מארחת מדי שנה עשרות אלפי תיירים מהארץ ומהעולם בתחרויות ריקודים סלוניים, הרקדות המוניות ואירוע השיא "אשדודאנס", שמתקיים בכל שנה מדי חודש יוני. החברה לתיירות והעירייה משקיעות משאבים נרחבים בתחום זה לצד תחומי תרבות נוספים, מתוך התפיסה שתיירות היא נדבך הכרחי ורב משמעות בפיתוח העסקים וחיזוק חוסנה ומיתוגה של העיר.
2 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות עיריית אשדוד)
סיורי טבע וקולינריה: אשדוד נהנית מטבע בתולי ופראי, הכולל דיונות חוליות עם צמחייה ובעלי חיים ייחודיים. המבקרים מוזמנים ליהנות ממגוון סיורים, כגון סיור עששיות בדיונות, עקבות בעלי חיים ואסטרונומיה וגם קולינריה בדיונות – סיור המשלב היכרות עם החי והצומח עם בישול איטי על פויקה.
נוף לחוף: עיר תיירות חייבת לספק מקומות לינה למבקריה, וגם בתחום זה מתמקדת פעילות החברה לתיירות, שפועלת להאיץ את תהליכי התכנון והרישוי במסלול מועדף ולהניב לעיר מגוון אפשרויות אירוח ברמה גבוהה.

שלושה פסטיבלי אוכל

ואיפה מוצאים את כל הטוב הזה? החברה לתיירות מקימה בימים אלה מיזם דיגיטלי חדשני, שיחשוף בפני המבקרים את מגוון הפעילויות בעיר באופן פשוט וידידותי, החל מהזמנת לינה ואטרקציות ימיות, דרך מבצעים בבתי הקפה והמסעדות ועד רכישת מגוון חבילות תיור מההיצע העצום.
תוכנית העבודה החדשה של החברה לתיירות חותרת להציב את העיר על מפת התיירות העולמית, תוך חיזוק המערכת העסקית שכבר קיימת בה. לצורך כך החברה פועלת בשיתוף עם מגוון מועדוני לקוחות כדי להעשיר את המוצר התיירותי ולהציע אותו למבקרים במחירים אטרקטיביים. ללא ספק פוטנציאל התיירות ופיתוח חכם ורגיש של תשתית איתנה בתחום זה יעשיר את הכלכלה של אשדוד ויסייע בבניית חוסנה.
"עיקר הפנייה שלנו היא לתושבי חוץ. כל מי שצורך את המסחר התיירותי בעיר, בין שביקר בנחל לכיש, במיצג האורות במצודת אשדוד ים או בחר לאכול במסעדה, הוא תייר בהגדרה, ומבחינתנו, מרגע זה הוא הופך לקהל מחוזר. מהרגע הראשון היה ברור, גם לחברה וגם לעסקי התיירות בעיר, שקיימת מחויבות הדדית, והמטרה של החברה היא לתמוך בעסקים הללו", מסביר המנכ"ל אהרוני ומוסיף, כי שיתוף הפעולה מתבטא בין היתר בהשקעה האדירה של החברה בהפקת שלושה פסטיבלי אוכל, אשר הציגו את מיטב הקולינריה המקומית ושמשכו השנה כ־100 אלף מבקרים.