מאת: מערכת דמוקרטTV
נתחיל בכמה שאלות לחימום הקנה: בבחירות סבב ג', באיזו מפלגה הייתה שרת החינוך יפעת שאשא ביטון? בבחירות סבב ה'? מה שם המפלגה של מתן כהנא ומה שם המפלגה בה הוא רץ בסבב ד'? באיזו פלטפורמה אלקטורלית רץ ראש הממשלה לשעבר ח"כ נפתלי בנט בבחירות סבב א' ובאיזו כשח"כ איילת שקד עמדה בראשה? מישהו מוכן פה לעמוד מול כולם ולהגיד בלי לחפש באינטרנט מה עלה בגורלה המפלגתי של ח"כ אורלי לוי אבקסיס בין השנים 2019 עד 2022, שהן בסך הכל שלוש שנים, אפילו לא קדנציה מלאה של הכנסת?

שאלות שקצת עושות סחרחורת, לא?

נעימאוד להכיר: חברי מפלגת "זזים" שמתרוצצים כבר חמש מערכות בחירות ממפלגה למפלגה כמו במשחק מחשב משנות השמונים כשהמטרה היא להשיג מושב בכנסת הבאה וזאת בלי פריימריז אבל עם אהדת ציבור שאמורה לזוז איתם מפלטפורמה לפלטפורמה ומלוגו ללוגו. ואיכשהו האהדה לא מגיעה.
כדי לנסות ולהבין את אופי התופעה אפשר להיזכר במקרה המוזר של אורלי לוי-אבקסיס שחצתה את המרחב הפוליטי בין ימין לשמאל ובחזרה בשנתיים וחצי. ממש כמו שערן זהבי היה סמל אדום הייתה אורלי לוי-אבקסיס סמל ימני, אלא שאז הגיעה ההפרשה מליברמן ואיתה ההתמודדות לבד לכנסת בסבב א' בו היא לא נכנסה לכנסת ובסבב ג', ממש כמו שערן זהבי חצה את הקווים למכבי תל אביב, שמה אורלי את פעמיה למפלגת העבודה בראשות עמיר פרץ שהתאחד עם מרצ. עוד זה מדבר וזאת נבחרת ערקה אורלי לוי מהאיחוד עם המרצ וחזרה לליכוד ושם ניסתה להיבחר לא מזמן בפריימריז אך לשווא. לוי אבקסיס עברה שלוש מפלגות בשנה אחת והציבור המשיך הלאה, טל מוסרי למשל עבר פעם אחד מערוץ ילדים אחד לאחר ועד היום יש מי שטוען שעשה דבר לא מוסרי. איך זה שהציבור נותר אדיש כשמדובר בביטחון ובמשנה חברתית אבל אומר את דברו כשמדובר בגולים וששטוס?
כי זו לא הטריוויה, זו הטריוויאליות. קלות הדעת והזלזול הבלתי נסבל בציבור, שנבחרי ציבור עושים כשהם עוברים בהינף מסיבת עיתונאים או הודעה לתקשורת מפלטפורמה אחת לבאה, תוך הבטחה תמידית שבפלטפורמה הבאה יקימו מוסדות פוליטיים כדי שהם ירוצו בפריימריז בה לכנסת הבאה הבאה ואיכשהו: זה פשוט לא קורה.
ובעניין הזה אין ימין ואין שמאל, התופעה של מפלגת "זזים" מתקיימת מסתיו שפיר שהפכה בין לילה ליו"ר התנועה הירוקה בסבב ב' (יש לציין שהיא התפטרה מהכנסת) כדי לרוץ עם מרצ ומפלגתו של אהוד ברק ועד יועז הנדל וצבי האוזר שהחליפו שלוש פלטפורמות פוליטיות בתקופה של שנתיים וחצי! ועל מסע המפלגות של איילת שקד עוד לא דיברנו בכלל.
מפלגת "זזים", שסימנה הוא "סע", היא כמובן המצאת כותבי שורות אלה אבל היא בכלל לא דמיונית. זה נכון שבישראל יש מפלגות שאין בהן דמוקרטיה (חלקן אגב, תומכות בדמוקרטיה וזה שווה דיון אחר) ויש מפלגות שיש בהן תהליכים דמקרטיים פנימיים. שתי הצורות מתקבלות על הדעת אבל המחנה הנוסף שהוקם פה ביתר שאת בשנים האחרונות על ידי נבחרי ציבור של שיטת חנה וסע מכנסת לכנסת באמצעות מפלגות לרגע חייב לחלוף מן העולם.