מוגש מטעם אוניברסיטת חיפה
בשנים האחרונות, על רקע משבר סביבתי ואי ודאות כלכלית, הולכת ומתבססת ההכרה כי פתרונות רבים לבעיות של האנושות נמצאים בים. בית הספר למדעי הים באוניברסיטת חיפה פורץ דרך בתחום, באמצעות מחקר, פיתוח טכנולוגי ויזמות בתחומי הים, מתוך מטרה לשמור על בריאות האוקיינוסים ולפתח את הפוטנציאל הכלכלי והחברתי הטמון בהם.
הפעילות הרב-תחומית של בית הספר למדעי הים יוצרת הזדמנויות תעסוקתיות מגוונות עבור בוגריו. בין המסלולים בבית הספר: טכנולוגיות ימיות, מדעים גיאו-ימיים, ביולוגיה ימית, אסטרטגיה ימית, ביוטכנולוגיות כחולות וחקלאות ימית מקיימת. בוגרי בית הספר משתלבים בחברות הנדסיות וטכנולוגיות, תעשיית הגז והנפט, מכוני מחקר ממשלתיים, ייעוץ סביבתי ועוד.
"הים התיכון הוא נכס אסטרטגי של ישראל. עלינו לפתח את משאבי הים, באופן מקיים"
פרופ' דן צ'רנוב, ראש בית הספר למדעי הים, אומר: "הים התיכון המזרחי הוא אחד הנכסים האסטרטגיים החשובים ביותר של ישראל. יותר מ-70% מצריכת המים של ישראל מגיעה מהים, ובעשורים הקרובים גם אספקת האנרגיה שלנו תגיע מהים. עתודות החלבון של העתיד נמצאות בים". לדבריו, פעילות בית הספר "נובעת מהצורך במוסד מחקר איכותי, שיכשיר את מי שישתלב במקצועות העתיד. מוסד שיכול לקדם את ה-BlueTech, הטכנולוגיות המתמקדות במשאבי הים, כדי שמדינת ישראל תהיה מובילה בתחום ותסתמך על הים בצורה משמעותית בעוד 20 שנה".
לדבריו, בית הספר מתמקד במדע יישומי יותר ממדע טהור, ומכין את הסטודנטים לעתיד הכלכלי שלהם ולתרומה ישירה לאופק הרחוק. "בבית הספר לומדים אלו שמובילים את התחום בישראל -- במדיניות, במחקר, ביישום, בטכנולוגיה".
בית הספר פותח מסלולים חדשים כמו ביוטכנולוגיות כחולות חקלאות ימית מקיימת ואסטרטגיה ימית. בנוסף, מוקם מרכז נקסוס לחקלאות ימית בהשקעה של כ-100 מיליון ₪, המתמקד בפיתוח טכנולוגיות כחולות והתמודדות עם שינוי האקלים.
לדברי פרופ' צרנוב, "הסטודנטים בבית הספר חווים למידה בסביבה בינלאומית, מקבלים הזדמנויות להפלגות ברחבי העולם, סיורים וקורסים מקצועיים כמו צלילה מדעית והטסת רחפנים, זוכים להכרות עם מקבלי החלטות מהממשל ומובילים של מאבקים סביבתיים, כנסים מקצועיים ומדעיים ועוד".
3 צפייה בגלריה
אוני חיפה 2
אוני חיפה 2
קורס צלילה מדעית
(חגי נתיב)
מדענית ה-R&D בחברת הביוטק: "אני מרגישה שאני ממשיכה מסורת של גילוי ופיתוח מהים לטובת האנושות"
סופיה סיזיקוב, בת 35, כיום R&D Scientist בחברת Peel Therapeutics, היא בוגרת תואר שני בביולוגיה ימית מבית הספר למדעי הים. "הלימודים פתחו בפניי עולם שלם של אפשרויות מחקר," מספרת סיזיקוב. "למדתי על המיקרוביום הימי ועל הפוטנציאל שלו כמקור לחומרים פעילים חדשים, שיכולים לשמש בתעשיית התרופות והקוסמטיקה."
בעבודתה הנוכחית, היא עוסקת במחקר ופיתוח של תרופות אנטי דלקתיות ואנטי סרטניות, המבוססות על חלבונים שמקורם באורגניזמים ימיים. "הידע והניסיון שרכשתי בבית הספר למדעי הים הם נכס משמעותי בעבודה היומ-יומית", מעידה סיזיקוב. "אני מרגישה שאני ממשיכה את המסורת של גילוי ופיתוח מהים לטובת האנושות," היא מסכמת.
3 צפייה בגלריה
אוני חיפה 2
אוני חיפה 2
סופיה סיזיקוב
(עינב קופולוביץ' )
הגיאולוג מחברת רציו: "בעקבות פרויקט שעשיתי בתחילת הדוקטורט, קיבלתי את ההצעה להצטרף לתפקיד הנוכחי שלי"
מתן אלעד, בן 40, הוא בוגר תואר שני בחוג למדעים גיאו-ימיים ולקראת סיום הדוקטורט בחוג לטכנולוגיות ימיות, אשר עובד בתור גיאולוג בחברת רציו פטרוליום. לקראת התואר השני, מספר אלעד, "חיפשתי לימודים עם עניין בתחום המחקר, יישומיות וגמישות המאפשרת עבודה במקביל. הרגשתי שמסלול המאסטר בחוג למדעים גיאו-ימיים עונה על כל אלה בצורה הכי טובה לי. זה לא מובן מאליו לפתח קריירה במשהו שאתה אוהב לעשות, ומבחינתי זה ממש חשוב".
אלעד מספר כי "המחקר איכותי מאוד בחוג וזה מספק השראה. יש גם פרויקטים בשילוב עם התעשייה, כך שמבחינת קשרים זה יכול לפתוח הרבה דלתות." הוא מדגיש כי "בעקבות פרויקט שעשיתי בתחילת הדוקטורט, קיבלתי את ההצעה להצטרף כגיאולוג לתפקיד הנוכחי שלי, כך שהיתה ללימודים השפעה משמעותית על הקריירה".
3 צפייה בגלריה
אוני חיפה 2
אוני חיפה 2
(רויטל בוקמן )
"לימודים מתקדמים בתחום הים הם השקעה לעתיד - זה תחום שמאפשר לשנות את העולם"
רבקה כיניטש, 26, היא מהנדסת תוכנה ובוגרת תואר שני בחוג לטכנולוגיות ימיות בביה"ס למדעי הים. לדבריה, הלימודים העניקו לה "הרבה מבחינת יכולות הבנת נושאים מורכבים ולנתח נתונים בצורה אופטימלית".
כיניטש מציינת את אחד הפרויקטים עליו עבדה ושהיה לו השפעה על הקריירה שלה "היה העבודה על הקשר הסטטיסטי בין ראייה ואקוסטיקה תת-ימית. הפרויקט לא רק הוביל לפרסום מאמר המדעי הראשון שלי, אלא לימד אותי הרבה על ביצוע מחקר באופן מסודר, ניהול זמן, ועוד הרבה כישורים אחרים שעוזרים בחיי המקצועיים הנוכחיים".
עבור הסטודנטים אשר שוקלים להירשם לתואר מתקדם בתחומי הים, כיניטש אומרת כי "מדובר בהשקעה לעתיד. מדובר בהשכלה באחד התחומים הכי מעניינים וחדשניים שיש, וגם תחום שעדיין לא מוכר ולא נחקר מספיק. יש עוד המון ללמוד, לחקור ולשנות את העולם דרכו".
"אנחנו מאמינים שהים הוא המפתח לעתיד בר-קיימא של האנושות", מסכם פרופ' צ'רנוב. "בבית הספר למדעי הים אנחנו מכשירים את המנהיגים והמדענים של המחר, אלה שיובילו את המאמצים לשמירה על הסביבה הימית ולניצול חכם ומקיים של משאביה. אנחנו גאים בבוגרים שלנו ובתרומה שלהם בתחום."
מוגש מטעם אוניברסיטת חיפה