בחברה הישראלית נשים הן "שרות הבריאות" של הבית. בסקר ארצי מייצג שנערך בחודש יוני על ידי מכון שילוב בקרב 630 נשים מכל המגזרים, עלה כי הנשים הן אלה שבעיקר בוחרות את קופת החולים עבור ילדיהן (כ־73%), ו־93% מהנשים ציינו שהן אלה שקובעות בדיקות, תורים ואבחונים עבור הילדים. גם ההתנהלות השוטפת עם קופת החולים מבוצעת ברובה על ידי נשים. מניתוח נתוני המשתמשים בלאומית שירותי בריאות עולה כי 59% מההתכתבויות עם הרופא האישי מבוצעות על ידי נשים, 55% מהבקשות להתחייבויות הדיגיטליות מוגשות על ידי נשים ו־66% מהביקורים ברפואה יועצת הן של נשים.
4 צפייה בגלריה
(איור: דוברות לאומית)
המעורבות בניהול "תיק הבריאות" המשפחתי לא גורמת לנשים לשמור על בריאותן. 71% מהן מעידות שהן דואגות לבריאות בני המשפחה האחרים יותר משהן דואגות לבריאותן. 61% מציינות כי העומס, ריבוי המשימות והעיסוקים גורמים להן לעיתים להזניח את בריאותן, ו־31% מצהירות שלא ביקרו שנה או יותר אצל רופא נשים.
נתוני משרד הבריאות תומכים בנתוני הסקר. על־פי הנתונים העדכניים שפרסם המשרד מדו"ח קידום בריאות ב־2021 עולה, כי כ־30% מהנשים בגילאי 50-74 לא ביצעו בדיקת ממוגרפיה. כ־44% מהנשים בגילאי 30-54
לא ביצעו בדיקת סיקור לסרטן צוואר הרחם (פאפ) בשלוש השנים האחרונות. נתונים אלה וההבנה שדאגה לבריאות האישה מסייעת בפועל לשמירה על בריאות המשפחה כולה, הובילו את לאומית למיקוד אסטרטגי בבריאות האישה, תוך שימת דגש על תקופת ההיריון והלידה. מטרת העל היא לספק לנשים בכלל ולהריוניות בפרט חוויית שירות אישית וייחודית, באמצעות מתן שירות רפואי איכותי, תוך יצירת ביטחון ותחושה בקרב המטופלות שלאומית היא הקופה האידיאלית עבור נשים והריוניות.

מעטפת שירות ייחודית

בהתאם לכך נבנתה בלאומית מעטפת שירות ייחודית לנשים, לצד קפיצת מדרגה בשירותים קיימים: כמות רופאי הנשים הוגדלה משמעותית. בשנתיים האחרונות גדל מספר רופאי ורופאות הנשים בלאומית ב־24%, וב־90% מסניפי הקופה ניתן שירות של רופא/ת נשים בסניף.
בנוסף בשנים האחרונות הוקמו בלאומית 15 מרכזי בריאות האישה בפריסה ארצית, שבהם ניתנת מעטפת שירות מלאה לנשים: רופאי נשים במגוון התמחויות מקצועיות, אחיות בריאות האישה, טכנאיות אולטרסאונד ונציגות קשרי לקוחות. באותם מרכזים מבצעים מגוון של בדיקות וסקירות עם הציוד המתקדם והחדיש ביותר. מרכזי בריאות האישה כוללים גם מיון נשים, שחוסך למטופלות את הצורך להגיע למיון בבית חולים במקרים דחופים.
כמו כן פותח בלאומית שירות חדש – התכתבות עם רופא נשים, שמאפשר לפנות לרופא/ת בקלות ובמהירות. ממוצע זמן התשובה עומד על יומיים-שלושה בלבד.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
שירות נוסף, המסייע בחיזוק המענה הרפואי הייחודי לנשים, הוא מוקד אחיות ייעודי לנשים, שפועל מדי יום בין 8:00-20:00
ונותן מענה רפואי לנשים בכל גיל על ידי אחיות מוסמכות ומיילדות, שעברו הכשרה מקיפה בעולם בריאות האישה.
כחלק ממעטפת השירותים השיקה הקופה בדיקות סקר לנשים בהתאמה אישית. השירות ניתן כחלק מהביטוח המשלים ומאפשר לתאם בדיקות סקר באחד משלושה בתי חולים המתמחים בנושא (רמב"ם, הדסה ואיכילוב). בדיקות הסקר מאפשרות לרכז ביום אחד מגוון רחב של בדיקות, דוגמת ממוגרפיה, פאפ, צפיפות עצם, רופא עור, רופא ריאות, בדיקות עיניים ובדיקות כלליות מקיפות, והכול בעלות בעלות חד־פעמית נמוכה.
תקופת ההיריון מגבירה את הצורך בליווי רפואי, ושירותי מעטפת השירות בלאומית לנשים בהיריון כוללים שלושה מעגלים משלימים: מעטפת רפואית – מעקב על ידי אחות ליווי הריון במרכזי בריאות האישה, ביקורים אצל רופא הנשים המטפל וליווי היריון על ידי אחות. מעגלים נוספים הם מעטפת שירותית – מוקד שירות ייעודי לנשים הרות, המכונה מוקד לאומית MOM, ומעטפת דיגיטלית – אפליקציית היריון ולידה ומסרונים פרואקטיביים לקידום הבריאות במהלך ההיריון. מוקד לאומית MOM מעניק לנשים בהיריון ועד 6 שבועות אחרי לידה חוויית שירות אישית וייחודית, באמצעות ליווי אישי לאורך כל שלבי ההיריון: ליווי רפואי על ידי אחיות מוסמכות ומיילדות וליווי שירותי אדמינסטרטיבי על ידי מתאמות שירות, שהוכשרו באופן מקצועי ומעמיק ומסייעות בקביעת תורים, קבלת הפניות, התחייבויות ומעקב אחר ביצוע הבדיקות הנדרשות במהלך ההריון. המוקד זמין בטלפון, במייל וגם בוואטצאפ.
4 צפייה בגלריה
טל מנדל, ראש חטיבת לקוחות
טל מנדל, ראש חטיבת לקוחות
טל מנדל, ראש חטיבת לקוחות
(צילום: חגית גורן)
גם שירות ייעוץ הנקה הולך וצובר פופולריות. כל יולדת זכאית לשתי פגישות ייעוץ בכל היריון ללא עלות. השירות ניתן על ידי יועצות הנקה מוסמכות, וניתן לקבלו פרונטלית בסניף, בייעוץ בווידאו או כשירות טלפוני.
"ברור לנו שיש מקומות ורגעים בחיים שאת לא מצליחה, רוצה או יכולה לשים את עצמך במקום הראשון", אומרת טל מנדל, ראש חטיבת הלקוחות בלאומית, "אבל כשזה מגיע לבריאות שלך, אין מקום לפשרות".
4 צפייה בגלריה
ד"ר מלכיאל, מנהל תחום  בריאות האישה
ד"ר מלכיאל, מנהל תחום  בריאות האישה
ד"ר מלכיאל, מנהל תחום בריאות האישה
(צילום: דוברות לאומית)
"לאומית שמה את רפואת הנשים בליבת העשייה ורואה בכך משימה חשובה ומרכזית", מסכם ד"ר אבישי מלכיאל, מנהל תחום בריאות האישה בלאומית. "נבנה מכלול מערכות בתחומים שונים, שמציבות את האישה ובריאותה במרכז, ומציבות את לאומית כקופה מובילה בתחום רפואת הנשים ורווחתן".