הקנאביס הרפואי עוזר לחלק מהמטופלים במחלות כרוניות וסובלים מתסמינים שמקשים על חיי היומיום שלהם. תסמינים אלה כוללים כאב, בעיות שינה, בעיות תיאבון ועוד. כיום, יש בישראל קרוב ל-110 אלף בעלי רישיונות לקנאביס רפואי, יותר מ-80% מהם צורכים אותו באמצעות תפרחות בעישון או באידוי.
בשנים האחרונות חלים שינויים רבים בשימוש בקנאביס רפואי וחברות רבות עמלות על שיפור חייהם של הנזקקים לו. אחת מהן היא חברת המד-טק הישראלית Syqe (סאיקי), שהשקיעה בעשור האחרון בפיתוח טכנולוגיות שאיפה למתן מינון מדויק של מולקולות ישירות מצמחים.
3 צפייה בגלריה
(צילום: כפיר זיו)
סאיקי משווקת משאף רפואי לקנאביס בשם SyqeAir. המשאף חוסך למשתמשים בקנאביס הרפואי את הצורך לעשן את הקנאביס בסיגריה, לרוב בעירוב של טבק, שאינו בריא בפני עצמו לאף אחד. המשאף הרפואי של סאיקי, הוא תוצר של מחקרים קליניים, שנערכו במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה. הוא הראשון שמאפשר טיפול מדויק וניתן למדידה, של קנאביס רפואי. עובדה שמאפשרת דיוק אישי, לכל מטופל בשימוש ביתי.
המינון הנצרך באמצעות המשאף הוא עקבי, מדויק ומותאם באופן אישי לצרכים של כל מטופל ומטופלת, בהשוואה לטיפול בקנאביס רפואי באמצעות צריכה בדרכים אחרות. המשאף כולל אפשרות לשלוט במינון של החומר הפעיל ובכך להתאים את הטיפול באופן אישי ומדויק. כיום ישנם מינונים של 250, 500, 750 ו-1000 מיקרוגרם THC.
המשאף הזה ייחודי בכך, שהוא כולל מחסנית עם מנות מדודות של תפרחת קנאביס. סאיקי עושה שימוש אך ורק בתפרחות קנביס רפואי שגדל בתנאי ייצור נאותים על פי התקן האירופאי EU-GMP וללא שימוש כלל בחומרי הדברה. תפרחות הקנביס עוברות עיבוד בישראל תחת תנאי ייצור מפוקחים של יחידת הקנביס הישראלית של משרד הבריאות ובעלי הסמכה של IMC-GMP .
3 צפייה בגלריה
(צילום: כפיר זיו)
סאיקי היא חברה ישראלית, שמרכז הפיתוח שלה נמצא ביפו והייצור של המשאף והמחסניות נעשה בטבריה.
לאחרונה, השיקה סאיקי אפליקציה ייעודית תחת שם המשאף, עבור המטופלים המשתמשים במשאף הרפואי. האפליקציה חינמית וניתנת להורדה בחנויות גוגל ואפל. האפליקציה מתחברת למשאף האישי ומסייעת למטופלים לתכנן תוכנית טיפול מסודרת, לעקוב אחר הצריכה השבועית ופרוטוקול הטיפול, לתעד את השאיפות, לקבוע תזכורות ועוד.

"המשאף מאפשר לי תפקוד נורמלי וממוקד ברמה התפקודית"

רוני גולדנברג היא נפגעת עמוד שדרה, בגלל תהליך רפואי שלא צלח. היא משותקת ביד ימין (CRPS) ובצד שמאל של פלג הגוף התחתון, כשרגל שמאל והאגן שלה משותקים והיא יושבת בכיסא גלגלים באופן קבוע.
רוני משתמשת בקנאביס רפואי כ-5 שנים בקרוב. "לפני הקנאביס צרכתי אופיאטים ברמה הכי גבוהה שיש. הגיע שלב שהייתי חייבת לעצור ואחרי ניסיונות רבים נגמלתי מהם תוך 3 שבועות", אומרת רוני. "עם הקנאביס פחות כואב אמנם אבל רמת התפקוד ירודה בגלל כמויות הקנאביס, שפשוט ממסטלות. קשה מאד לעבוד כך ולתפקד ביומיום וקשה מאד להשתמש בכל מקום. זה מגביל מאד את היציאה מהבית ובלעדיו אלה כאבים עצומים. למרות הכל, ברמה הבריאותית, הקנאביס פחות מזיק מהאופיאטים.
3 צפייה בגלריה
רוני גולדנברג
רוני גולדנברג
רוני גולדנברג
(צילום: פרטי)
רוני עברה לאידוי. "התחלתי בשלב כלשהו עם מכשיר אידוי והיו לי הרבה בעיות נשימה ותפקודי הריאה שלי ירדו מאד", היא אומרת, "ואז, נודע לי מחבר טוב, שגם הוא אסתמטי, על סאיקי. קיבלתי את המכשיר עם ליווי צמוד. הוא יקר אבל שווה כל שקל, לדעתי. מאז שהתחלתי להשתמש בו, אני לא משתעלת כמעט בכלל ותפקודי הריאה שלי עלו ל-85%".
היום משתמשת רוני רק במשאף של סאיקי."למדתי למנן את החומר טוב יותר; אני יודעת באיזו רמת כאב להשתמש בו כדי שיהיה נכון לכאב וישפיע עליו. רמת הדיוק של המכשיר גורמת לי להשתמש בצורה מבוקרת בקנאביס ובכך בעצם, להפחית את ההשפעה הפסיכואקטיבית שיש למשל בעישון תפרחת. זה מאפשר לי תפקוד נורמלי יותר וממוקד ברמה היומיומית התפקודית", היא אומרת.
השאיפה, מעידה רוני, היא עדינה ביותר. "למי שאינו מעשן, כמוני, סאיקי מאפשר פעולה עדינה מאד והפעלה שלו אפשרית בכל מקום בו אני נמצאת. אפשר אפילו לצאת עם זה לחו"ל, למדינות שמאפשרות שימוש בקנאביס רפואי", אומרת רוני, שמחכה רק שהקורונה תיסוג ותאפשר לה לתכנן טיול.
רוני מציינת שהשימוש בסאיקי קל מאד בהשוואה לאפשרויות האחרות אותן ניסתה. היא אפילו מצליחה לעשות את זה ביד אחת מתפקדת.

איך משיגים את SyqeAir?

השימוש במשאף הרפואי של סאיקי כפוף להמלצת הרופאים המטפלים ונדרש עבורו רישיון מתאים. מטופלים שמוכרים כנכי צה"ל דרך משרד הביטחון, ונפגעי תאונות עבודה ופעולות איבה דרך הביטוח הלאומי, זכאים להחזר כספי וחלק מפוליסות הביטוח הפרטיות, מסבסדות את הטיפול מכיוון שהמשאף מוגדר כאביזר רפואי מאושר.
לטובת מטופלים חדשים, קיימת תוכנית Money Back Guarantee. מטופלים שנרשמו לתוכנית זו וממלאים אחר כל דרישות התוכנית רשאים, במידה ולא יהיו מרוצים מהטיפול, בטווח זמן של 45 עד 90 ימים מתחילת הטיפול, להחזיר את המשאף ולקבל החזר כספי בגובה 75% מעלות הרכישה.
המשאף זמין בבתי מרקחת מורשים וברשת בסופרפארם, שבה יש עליו הנחה של 300 ₪. עוד פרטים באתר www.syqe.co.il.

הכתבה מוגשת מטעם סאיקי. בהתאם להתוויות המאושרות ע״י משרד הבריאות. השימוש במשאף מותנה בהמלצת רופא וברישיון לשימוש לקנאביס רפואי של משרד הבריאות, בהתאם לדרישות הדין. נבדק מחקרית. אין באמור משום המלצה רפואית.