נגיף הקורונה הזניק קדימה את תחום הרפואה מרחוק והביא להכרה כי נקודת הטיפול הרפואי נמצאת בכל מקום ובכל זמן בזכות שירותי און־ליין רבים ומגוונים. ישראל היא אחת מהמדינות פורצות הדרך בתחום זה, כאשר כללית מובילה מגמה זו בעשור האחרון.
6 צפייה בגלריה
אולטרסאונד ביתי
אולטרסאונד ביתי
אולטרסאונד ביתי
(צילום: דוברות כללית)
כללית מציעה מגוון שירותי ייעוץ רפואי און־ליין בתחומי רפואת משפחה, ילדים, עור, ייעוץ תזונה ושירותים נוספים. השנה רושמת כללית הישג משמעותי נוסף עם השקת שירות חדשני ופורץ דרך גם ברמה עולמית – שירות אולטרסאונד ביתי להיריון.
נוי סלע בת 32 מאשקלון, החובקת בימים אלה בת שלישית, הייתה בין הראשונות שהתנסו בשירות החדש במסגרת הפיילוט. נוי החלה להשתמש באולטרסאונד הביתי בשבוע ה־21 להריונה השלישי. תחילה הייתה ספקנית לגבי העובדה כי תקבל מענה רפואי יעיל ומהיר באמצעות המכשיר החדש, אך עד מהרה הרגישה בטוחה, כאשר חוויית ההיריון שלה השתנתה: "המכשיר עזר לי להיות רגועה יותר, דבר שלא היה בהריונות הקודמים. בעבר הייתי צריכה לרוץ למרפאה, להתארגן, לחפש חנייה, רק כדי לדעת שהעובר בסדר. בזכות המכשיר, אני, בן זוגי ושני ילדינו ביצענו את הסריקות מהסלון הביתי, שלחנו את הסרטונים למוקד בבילינסון ומהר מאוד קיבלנו תשובה מהרופא שהבייבי שלנו בסדר. זה המידע שזקוקים לו במהלך ההיריון ובמיוחד בתקופת הקורונה".
6 צפייה בגלריה
אולטרסאונד ביתי
אולטרסאונד ביתי
אולטרסאונד ביתי
(צילום: Shamsi Photography)
כשלושה חודשים להשקת שירות האולטרסאונד הביתי להיריון, וכבר הצטרפו אליו מאות נשים הרות, שרכשו את מכשיר האולטרסאונד הביתי. המכשיר מבוסס על טכנולוגיית אולטרסאונד ממוזערת שפיתחה חברת הסטארט־אפ הישראלית פלסאנמור (PulseNmore). מדובר במכשיר בגודל כף יד, המתממשק לסמארטפון ומאפשר לנשים הרות לבצע מכל מקום ובאופן עצמאי סריקת אולטרסאונד של העובר. כללית מציעה את המכשיר במחיר מסובסד ללקוחות המושלם, ובנתה שירות רפואי המאפשר לשלוח את סרטוני האולטרסאונד הביתיים לפיענוח. את המוקד הייעודי שהוקם בבית החולים לנשים בילינסון, הנחשב למוביל בישראל בתחום ההיריון והלידה, מאיישים רופאים בכירים וטכנאי אולטרסאונד, אשר צופים בסרטוני האולטרסאונד ומפענחים אותם במהירות.
לדברי פרופ' ארנון ויז׳ניצר , מנהל בית החולים לנשים בילינסון: "מדובר בפריצת דרך משמעותית בעולם הרפואה מרחוק בכלל וברפואת הנשים בפרט. השירות הזה שהוא סנונית ראשונה, עתיד לשנות את האופן שבו מנהלים את מעקב ההיריון והאופן שבו חווים היריון. האולטרסאונד הביתי מספק מידע חיוני לצוותים הרפואיים באשר לכמות מי השפיר, תנועות העובר והדופק שלו. לראשונה ניתן לעקוב אחר העובר באון־ליין. לשירות יש יתרון נוסף גדול, שכן הוא מספק מענה יוצא מן הכלל ומסייע לקבל תמונה מהירה ומדויקת על מצב העובר בכל רגע נתון, ובכך מקנה שקט נפשי במיוחד בתקופת הקורונה".
6 צפייה בגלריה
פרופ' ארנון ויזניצר
פרופ' ארנון ויזניצר
פרופ' ארנון ויזניצר
(צילום: דוברות בילינסון)
פרופ' ויז׳ניצר מוסיף: "אני מאמין שבטווח הרחוק האולטרסאונד הביתי יתפתח, ויהיה ניתן לראות באמצעותו פרמטרים נוספים של העובר ואף לעשות בו שימוש לתחומים נוספים, כמו טיפולי פריון ואבחונים גניקולוגיים נוספים. עמיתים מהעולם מביעים התפעלות, כשאני מציג בפניהם את השירות והטכנולוגיה הפועלים בישראל בהצלחה רבה".
אימוץ והטמעה של שירותים רפואיים מרחוק מחייבת עבודת תיקוף וביסוס רפואי על מנת להבטיח, כי הייעוץ נעשה בסטנדרט רפואי שאינו נופל ברמתו ובבטיחותו מזה הניתן בחדר הרופא. מי שאמון על כך הוא ליאור וולף, ראש אגף רפואה מקוונת בחטיבת מערכות־מידע ודיגיטל בכללית: "אנו מציעים מעטפת רחבה ומקיפה של שירותים דיגטליים ומאפשרים לרופאים וגם למטופלים לתקשר בנתיבי שירות מגוונים. אנו רואים שמכשירים וציוד רפואי שהיו נחלתם של הצוותים הרפואיים, הופכים לביתיים, והמטופלים יכולים להפעיל אותם בעצמם. האתגר שלנו הוא להטמיע את החידושים הללו ולספק למטופלים מעטפת של ליווי מקצועי ורפואי. ברגע שאנו מזהים טכנולוגיה רפואית שבשלה ומאושרת לשימוש ביתי על־ידי הרשויות הרלוונטיות, אנו בונים סביבה שירות מלא, הכולל ליווי וייעוץ רפואי מרחוק ותיעוד הייעוץ בתיק הרפואי האישי.
6 צפייה בגלריה
ליאור ווף
ליאור ווף
ליאור וולף
(צילום: דוברות כללית)
במודל ההפעלה שפיתחנו בכללית, שירותי הרפואה מרחוק מוטמעים ומצטרפים לכלל השירותים שאנו מציעים בקהילה. לפני כארבע שנים היינו הראשונים שהשקנו שירותי אבחון רפואי מרחוק באמצעות מכשיר ה־TYTO. מדובר במכשיר חדשני, קומפקטי ופשוט המאפשר לבצע בדיקות חום, לב, דופק, ריאות, גרון, אוזניים, בטן ועור, ושידור המדדים הרפואיים און־ליין לרופא המייעץ בשיחת וידאו־צ'ט. כל זה מתועד בתיק הרפואי האישי, ובמידת הצורך הרופא מנפיק מרשם דיגיטלי או מפנה למיון. השנה אנו מתקדמים צעד נוסף ומשיקים שירות חדש בתחום ההיריון".
להשקת שירות האולטרסאונד הביתי קדם מחקר, שנערך בבית החולים לנשים בבילינסון בהובלתו של פרופ' ערן הדר, מנהל היחידה לרפואת האם והעובר בבית החולים בילינסון ומנהל מוקד האולטרסאונד הביתי. במסגרת המחקר שקדם להשקת השירות, מאות סרטוני אולטרסאונד ביתיים נשלחו אל הצוות. כל הבדיקות העלו כי ניתן לצפות בפעילות ליבו של העובר, בתנועות העובר ובנוזל מי השפיר באיכות גבוהה, וכי מדובר בפתרון שימושי, בטוח ויעיל, המאפשר לנטר עוברים מרחוק.
6 צפייה בגלריה
פרופ' ערן הדר
פרופ' ערן הדר
פרופ' ערן הדר
(צילום: דוברות בילינסון)
פרופ' הדר מספר כי "מרגע שהשירות הושק, נשלחו למוקד היייעודי שהוקמנו בבילינסון כ־3,000 סרטונים על ידי נשים שרכשו את המכשיר. הרוב המוחלט (כ־98%) של הסרטונים שהתקבלו לפענוח היו תקינים, ואנו רואים את שלושת הפרמטרים שעליהם התחייבנו במסגרת השירות של המוקד לאולטרסאונד ביתי - דופק, תנועות עובר וכמות מי שפיר. היה מספר מועט של סרטונים, שבעקבותיהם ביקשנו לחזור על הבדיקה, או מספר מקרים שבהם היה צורך להפנות את המטופלות להמשך בירור. כל מטופלת המצטרפת לשירות יכולה לבצע באמצעות המכשיר 50 בדיקות לאורך ההיריון, מספר שהוא מעל ומעבר לנדרש. הנשים מדווחות לנו שהן נעזרות במכשיר, והוא מהווה פקטור מרגיע מאוד במהלך ההיריון. העובדה שניתן לראות את העובר בצורה פשוטה וזמינה בבית, היא לא פחות ממהפכה בתחום רפואת הנשים". פרופ' הדר מדגיש, כי "האולטרסאונד הביתי לא נועד להחליף את שגרת המעקבים וליווי ההיריון במרפאה, אלא הוא מימד נוסף שמקנה שקט ורוגע. אנו מדגישים בפני המשתמשות, כי אם יש תחושה, תלונה או סימפטומים, המלמדים על אפשרות לבעיה - חשוב לגשת ולהיבדק".

האולטרסאונד הביתי של פאלסאנמור

האולטרסאונד הביתי של פאלסאנמור (PulseNmore) מבוסס על מתמר נייד, המתחבר לטלפון החכם ומופעל על ידי האישה ההרה. המכשיר נשלט באמצעות טלפון חכם, כשברקע פועלות מערכת סריקה, ניווט ואפליקציה שמותקנת בו ומפעילה את המתמר. התמונות והסרטונים של העובר משודרים בצורה מוצפנת לשם פענוח וייעוץ מרחוק. בכל סריקה ניתן לשלוח עד חמישה סרטוני אולטרסאונד קצרים, שמשודרים למוקד ההיריון הייעודי בבית החולים לנשים בבילינסון. השליחה מבוצעת באפליקציה מיוחדת, המאפשרת לשלוח את הסריקה באופן מידי ומאובטח. תשובת הרופא, הכוללת ניתוח של המדדים שהתקבלו בבדיקה, נשלחת ישירות לתיק הרפואי של המטופלת כאשר כל המדדים בבדיקה נמצאו תקינים. המטופלת מקבלת הודעת SMS עם קישור לכללית און־ליין לצפייה בסיכום הביקור. אם נמצא מדד שאינו תקין, הרופא יוצר קשר טלפוני עם המטופלת ומנחה אותה כיצד עליה לפעול. רק לאחר השיחה יישלח סיכום הביקור לתיק הרפואי של המטופלת.
6 צפייה בגלריה
אולטרסאונד ביתי
אולטרסאונד ביתי
אולטרסאונד ביתי
(צילום: מירי כהן, Shamsi Photography)
בשלב זה האולטרסאונד הביתי מתממשק למכשירי אנדרואיד, ובחודשים הקרובים יחל שירות גם במכשירי אייפון. המכשיר קיבל אישור של משרד הבריאות ושל השוק האירופי (CE) ונמצא בהליכי אישור של ה־FDA.
לקוחות כללית מושלם זכאיות לרכוש את מכשיר האולטרסאונד הביתי להיריון, במחיר מסובסד באתר כללית, כולל משלוח עד הבית. השירות ניתן לשימוש כבר מאמצע החודש הרביעי להיריון, משבוע 14 ומעלה.
שעות פעילות המוקד בין 08:00 ל־22:00, 7 ימים בשבוע.