תל אביב של שנת 1956 התאפיינה בבתי עסק קטנים משפחתיים וזיכרון טרי של תקופת הצנע. מתוך האווירה הזו הגיע בן ציון בן חיים, יזם צעיר שאיש כמעט לא הכיר, עם חזון ורעיון מהפכני – לפחות בישראל של אותם ימים - סופרמרקט מודרני בדומה לחנויות שהיו אז רק בארצות הברית ובקנדה.
החזון התגשם וכך נחנך הסופרמרקט הראשון בישראל של שופרסל ברחוב בן יהודה בתל-אביב. מאז חלפו 65 שנים בהן מדינת ישראל שינתה פניה ללא היכר - וכמוה גם שופרסל: לסניף הראשון נוספו עוד 308 סניפי שופרסל ו-91 סניפי רשת הפארם Be מקריית שמונה ועד אילת. אנו פוגשים את הלקוחות שלנו בכל מקום, ליד הבית, במרכזי הערים, בקניונים, ובאונליין. להיצע המוצרים נוסף מגוון עצום, מתוצרת הארץ ומכל רחבי העולם, כולל המותג הפרטי. כל אלה משרתים מדי שבוע כשני מיליון משקי בית ומפרנסים מעל ל-16.5 אלף משפחות מכל המגזרים, הדתות והעדות בישראל.
3 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות שופרסל)
אבל גם ב-65 שנים, יש דברים שלא משתנים. אנחנו גאים להוביל את החדשנות בשוק הקמעונאות בישראל, אולם ערכי הליבה של הקבוצה - הוגנות, מקצוענות, איכות, מחויבות לעובדים וישראליות – נשארו מאז ומתמיד הבסיס לפעילויות שלנו. שופרסל מחויבת למען כל אזרחי המדינה ולמען שוויון הזדמנויות לכלל האוכלוסיות והמגזרים בישראל, וכבעלת אחריות תאגידית כזו, בשנת 2022 קבוצת שופרסל הצילה, יחד עם ארגון "לתת", מעל ל-3,700 טון מוצרי מזון בשווי של מעל 60 מיליון שקלים שהועברו לעשרות אלפי משפחות בישראל. כל אלו נועדו לממש את החזון שלנו: להיות הבחירה הראשונה של כל בית בישראל.
ואם נחזור רגע אחורה, שהרי מדובר פה בהיסטוריה ישראלית, אותו בן חיים, כמו כל יזם בן זמננו, חיפש אחר שותפים שיהפכו את הרעיון מחלום למציאות. מצויד ברשימה של נשיאים ובעלי מרכולים יהודים מצפון אמריקה שקיבל מארגון משווקי המזון בארצות הברית (FMI) התייצב בלשכת שר המסחר והתעשייה דאז, פנחס ספיר, וביקש מלגת לימודים בכדי ללמוד כיצד לנהל סופרמרקט מודרני. הוא הופנה לאחראי על המלגות – אברהם מארק פיינברג. בפגישה ביניהם התברר כי הם חולקים הרבה במשותף, וכבר באותו היום הצטרף אליהם יחיאל הורדוס, מהנדס תעשייה ממשרד הבריאות, שהיה שותפו של פיינברג לרעיון, והשלושה החליטו על הקמת חברה חדשה לרשת מזון בשירות עצמי בישראל.
3 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות הצלמניה)
החברה הוקמה ב-20 בדצמבר 1956, תחת השם "שופר-סל", שביטא את חזון השלושה – רשת מזון מודרנית המספקת איכות עילית של מוצרים. השם נגזר מהביטוי הארמי "שופרא דשופרא" כלומר - האיכותי ביותר.
השלושה יצאו לארה"ב במטרה לגייס משקיעים ובתום שלושה חודשים שבו לארץ עם סכום של 250 אלף דולר. השמועה על היוזמה החדשה הגיעה אל ראש הממשלה דאז דוד בן-גוריון, שהבין איזו השפעה תהיה לסופרמרקט מודרני על השוק הישראלי והחליט לסייע. הוא הפנה את היזמים ליושב ראש הבונדס בקנדה, יהודי בשם ברטרם, שהיה גם הוא שותף לחלום של קבוצת היזמים. כך נולדה הקבוצה הקנדית שהשקיעה גם היא בפרויקט.
הסכום שגויס הספיק להקמת הסניף הראשון שנפתח באוגוסט 1958 ברחוב בן יהודה 77-79 בתל אביב. סופרמרקט מודרני במרכז העיר היה חידוש שקהל הצרכנים אימץ בהתלהבות וכבר ביום הראשון הגיעו אליו מעל 2,500 קונים. דפוסי ההתנהגות הצרכנית השתנו עד מהרה, והקנייה הנוחה במרכול הפכה להרגל יומיומי.
3 צפייה בגלריה
(צילום: רודי ויסנשטין, ארכיון הצלמניה)
לאורך השנים השתנו האתגרים, אך השפעתה של הרשת על החברה הישראלית כתובה בדפי ההיסטוריה: שופרסל בישרה מהפכה בעולם הצרכנות הישראלית, ובכך קירבה את ישראל לשוק העולמי.