כשבוחנים את סוד ההצלחה של חברות ההייטק המצליחות בעולם כמו גוגל, פייסבוק ו־HP שממוקמות בפאלו אלטו שבארצות הברית, נתקלים בתופעה מעניינת - בניגוד למרבית ערי ארצות הברית, שבהן עשירי המדינה נוטים לשלוח את ילדיהם לבתי ספר פרטיים, בעמק הסיליקון שבקליפורניה כמעט כולם, ללא קשר למצבם הכלכלי, שולחים את ילדיהם לאותם בתי ספר ציבוריים, הנחשבים לטובים במדינה. האזור המשגשג ביותר בעולם מבחינה טכנולוגית וכלכלית מקדש דווקא את החינוך הציבורי כערך עליון.
בראשון לציון החליטו לאמץ את המודל הזה ולסמן את המטרה – חינוך ציבורי בלבד, וכזה שהוא מצוין וחדשני ומוביל את ה־DNA של העיר. כל זאת, במטרה להכשיר את הילדים והילדות לעתיד הנכון להם כבר מגן חובה, למתוח את גבולות הסטנדרט ולטפס בהישגים ובהצלחות בתחומים רבים, כולל החברתיים.
4 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות עיריית ראשון לציון)
במינהל החינוך בעיר ביצעו מהפכה פורצת דרך והביאו את החינוך הפרטי אל החינוך הציבורי. כך מערכת החינוך העירונית מאופיינת בריבוי זרמים ושיטות פדגוגיות מגוונות המאפשרות מענה לכלל התלמידים בעיר, לרבות תלמידי החינוך המיוחד – והכול בסבסוד מלא של העירייה וללא תשלום נוסף של ההורים.
"מערכת חינוך טובה ואיכותית היא בעיני חלק מחוסנה של עיר", סיפר ראש העירייה רז קינסטליך. "אנו מאמינים שלכל ילד וילדה צריכה להיות הזדמנות שווה ואמיתית לקבל חינוך איכותי כחלק מהחינוך הציבורי. אנחנו שואפים בכל יום לשדרג את מערכת החינוך שלנו ולהתאים לכל תלמיד ותלמידה את שיטת הלימוד המתאימה ביותר באופן היצירתי והמתקדם ביותר. לכן, אנחנו מקדמים בעיר שיטות פדגוגיות הנהוגות במערכת החינוך הפרטית בתוך החינוך הציבורי ללא עלות נוספת להורים".
בראש החזון החינוכי בעיר עומדת המטרה להכשיר את הילדים לעולם המחר באמצעות מיומנויות מגוונות, תוך קידום החינוך הציבורי הרב־גוני שמזניק למצוינות. לצד זה, החזון החינוכי בעיר נע על שלושה צירים מרכזיים: ציר ההישגים הלימודיים, ציר הערכים שכולל דגש על התנדבות, וציר ההכלה שבמסגרתו כל תלמיד ותלמידה זוכה לתשומת לב אישית והקשבה לכל אחד ואחת.
כעיר שזכתה לאחרונה בפרס החינוך הארצי וככזו השואפת להוביל את החינוך הציבורי במדינה, הוטמעו במערכת החינוך הציבורית שיטות לימוד הנהוגות במערכת החינוך הפרטית - רג'יו אמיליה, מונטוסורי, אנטרופוסופי, מדעי, דו־לשוני, חברתי ועוד – והכול כאמור ללא כל עלות נוספת של ההורים. במצב הנהוג כיום, יכולים תושבי ראשון לציון לבחור את שיטת הלימוד המועדפת עבורם במחירי החינוך הציבורי, תוך הענקת יחס אישי לכל אחד ואחת.

שחמט וסייבר

לצד שיטות הלימוד הרבות, מקדמים בעיריית ראשון לציון תכניות חדשניות במערכת החינוך כבר מגילאי גן במטרה להכשיר את הילדים ולהקנות להם מיומנויות המתאימות למאה ה־21. כך, מגיל 4 לומדים ילדי העיר שחמט, אסטרטגיות ופסיכו־מתמטיקה. בבתי הספר ישנם "מייקרים" ומעבדות חדשניות, כיתות מציאות מדומה, קמפוס מדענים צעירים וכיתות מדעיות וטכנולוגיות, רובוטיקה, אווירונאוטיקה, תכנות, אלקטרוניקה, סייבר, דאטה ועוד. כ־100 גני ילדים בעיר אף צוידו בסביבות המזמנות עצמאות, פעלתנות ומיומנות מוטורית.
4 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות עיריית ראשון לציון)
כמו כן בבתי הספר בעיר לומדים על מיומנויות מחשוב, כאשר כלל התלמידים בעיר נגישים לכלים טכנולוגיים – כיתות מציאות מדומה, מחשבים ניידים, מדפסות תלת ממד, מקרנים ומחשבים. בשנת הלימודים תשפ"ג יוצאת עיריית ראשון לציון במהלך שמטרתו לבסס לימודי קוד בגילאי יסודי. כדי לקדם את מיומנויות החשיבה האלגוריתמית של התלמידים הצעירים, וכן את ההתמודדות עם אתגרים, הם יתנסו בתכנות רובוט בסביבה וירטואלית ופיזית.
מטרה נוספת שמערכת החינוך בראשון לציון הציבה לעצמה היא חיזוק השפה האנגלית. בעיר פועל בית ספר דו־לשוני, ובבתי הספר היסודיים קיימת תכנית לשיפור האנגלית המדוברת, כולל התנסות בהצגת פרזנטציה. כמו כן כלל חטיבות הביניים ובתי הספר היסודיים בעיר משתתפים בתכנית לקידום השפה האנגלית הכוללת כנסים, תחרויות ומפגשים עם יוטיוברים.
נוסף על כך קיימים בעיר מסלולי לימוד ייחודיים, החל מגני הילדים ועד לבתי הספר התיכוניים. בגנים יש תכני יזמות, שחמט ממוחשב, אלקטרוניקה ופסיכו־מתמטיקה. תלמידי בתי הספר היסודיים זוכים למסלולי חקר, טבע, יזמות ומדעים ברוח המונטסורי ועוד. בכלל בתי הספר המקיפים בעיר קיימות מגמות ייחודיות בתחומי מדע וטכנולוגיה דוגמת סייבר, חלל, פיתוח ועיצוב מוצר, דאטה, תכנות ואלקטרוניקה. כמו כן 50 אחוז מבתי הספר בעיר הם מוזיקליים והחל מכיתה א' זכאים הילדים לחוג העשרה בחינם.
4 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות עיריית ראשון לציון)
מבחן התוצאה מלמד כי ההשקעה מוכיחה את עצמה ומניבה תוצאות. לאחרונה כאמור זכתה עיריית ראשון לציון בפרס החינוך הארצי, לראשונה בתולדותיה. גם הנתונים תומכים בהצלחה העירונית בתחום החינוך. ראשון לציון מובילה באחוז הזכאים לבגרות מבין עשר הערים הגדולות, כשהמקיפים בעיר, שאינם ממיינים וכוללים גם חינוך מיוחד, חוצים את 95 אחוזי הזכאות. זכאות הבגרות לאנגלית בקרב לומדי 5-4 יחידות לימוד, ובמתמטיקה בקרב לומדי 5-4 יחידות לימוד - עולה באופן עקבי בעשור האחרון. בנוסף, הוכפל מספר התלמידים שלומדים 5 יחידות פיזיקה וגדל שיעור הבוגרים המצטיינים. כ־1,200 תלמידים שאותרו בעיר לומדים במרכז רון ורדי עם ציוד חדשני. בכל אחד מהמקיפים בעיר יש שתי כיתות טכנולוגיות או מדעיות, ובכל המקיפים יש נבחרות רובוטיקה ויזמות.
כ"עיר ידידותית לילדים ולנוער", שזכתה בהכרת האו"ם ובהוקרה לאומית על פעילות ענפה כ"קהילה מקדמת התנדבות נוער" ו"יחידת נוער מצטיינת ארצית", ראשון לציון לא מוותרת על ערכים חברתיים ו־50 אחוז מבוגרי שנת הלימודים תשפ"א הם בעלי זכאות לתעודת בגרות חברתית מצטיינת.
כל אלה מציבים את עיריית ראשון לציון בראש מערכת החינוך הארצית וכעיר המקדמת חינוך ציבורי השואף למצוינות ולפיתוח מחויבות חברתית ואקלים לימודי.
מחזיקת תיק החינוך מ"מ וסגנית ראש העירייה, עו"ד ליאל אבן־זהר: "עיריית ראשון לציון יצאה למהפכה בתחום החינוך שהוכיחה את עצמה. אין ספק שחדשנות ושינויים הם בתחילה נחלת קומץ משוגעים לדבר, אבל אנחנו מאמינים בחינוך ציבורי מצוין והכנסת רעיונות חדשים למערכת החינוך הציבורית מקבלת תמיכה ורוח גבית גם משותפינו במשרד החינוך. היום כבר יש נהירת משלחות מערים אחרות ללמוד מראשון לציון״.
4 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות עיריית ראשון לציון)

תעודת זהות

שם העיר: ראשון לציון
ראש העירייה: רז קינסטליך
מספר תושבים: כ־260,000
ההישג הגדול בשנתיים האחרונות: פרס חינוך ארצי שהוענק בחודש מאי 2022. זאת הפעם הראשונה שעיריית ראשון לציון זוכה בפרס החינוך הארצי, ובכך ממצבת את עצמה כעיר המובילה בחינוך בארץ המעניקה חינוך ציבורי מצוין.
חזון חינוכי: בעיריית ראשון לציון מעוניינים להכשיר את התלמידים של היום לעולם המחר, תוך קידום חינוך ציבורי רבגוני שמזניק מצוינות. מערכת החינוך בעיר היא חדשנית ופורצת דרך ומעניקה אפשרות לבחור בין שיטות פדגוגיות ממערכת החינוך הפרטית, כאשר בשנים הקרובות שמה לעצמה העירייה לצמצם פערים ולהכווין את התלמידים למצוינות, לפיתוח מנהיגות פדגוגית, המשך פיתוח מחויבות חברתית, וכן פיתוח ההון האנושי והמקצועי.