כולם מסכימים שמערכת חינוך טובה היא מהשיקולים החשובים ביותר בקבלת החלטה של משפחה על מקום מגורים. כחלק מכך נבחנים בין היתר נושאים הקשורים לתוכני הלימוד, לגישות הפדגוגיות הנהוגות וכמובן, לתשתיות פיזיות של מוסדות חינוך. העיר החדשה חריש, הממוקמת מדרום לנחל עירון ולמחלף עירון וממזרח לכביש 6, היא דוגמה מצוינת ליישוב, שבד בבד עם צמיחתו הטבעית, מקדם פדגוגיה חדשנית ופורצת דרך.
היישוב, המונה כיום 37,000 תושבים, מתאכלס בקצב מהיר, בעיקר על ידי משפחות צעירות עם ילדים בכל הגילים. מחצית מהתושבים הם מתחת לגיל 18, כך שיש מסה גדולה מאוד של ילדים הזכאים למסגרות חינוכיות איכותיות.
4 צפייה בגלריה
   תיכון אתגרי העתיד
   תיכון אתגרי העתיד
תיכון אתגרי העתיד
(צילום: מור שקיפי לאטי)
בהתאם לכך העירייה מעמידה את תחום החינוך בראש סדר העדיפויות, עם יישומה של גישה חינוכית חדשנית וייחודית: לא עוד בתי ספר במבני בטון אפורים, אלא מרחבי לימוד מזמינים, יצירתיים ומוארים, לצד, כמובן, תוכניות לימודים שונות בתכלית מהמוכר והמקובל. אלה מוצאים ביטוי בכל 23 בתי הספר ו־127 הגנים ביישוב.
בד בבד עם הפיכתה לעיר בחודש מאי 2022, יצאה חריש במיתוג חדש: "חממה עירונית", המבטא את יתרונותיה על פני ערים אחרות:
● אופי קהילתי עירוני מיוחד במינו.
● עיר שהיא מקום אידיאלי לגדל בו ילדים, עם מערכת חינוך שפורצת את גבולות הכיתה ואת הקונספט החינוכי המקובל.
● סביבה ירוקה של חורש טבעי.
● מקום שבו כולם, התושבים והעיר, צומחים ביחד!

תפיסת חינוך ממוקדת תלמיד

אין עוד עיר בישראל שזוכה לאפשרות להקים הכול מאפס, אבל חריש כן. וכשזה נוגע לחינוך, הרשות המקומית לקחה את ההזדמנות היקרה בשתי ידיים ומעצבת מערכת חינוך דינמית, המתאימה לעולם החדש.
העיר מנהיגה גישת חינוך ייחודית בשם "דרך חריש", שפותחה על ידי מחלקת מחקר ופיתוח שהקים אגף החינוך בעיריית חריש, ובשיתוף מנהלי בתי הספר, מובילי החינוך בעיר, אגף קהילה ורווחה, מורות, גננות והורים ובעצם כל מי שפוגש תלמידים. הגישה מיושמת בכל בתי הספר בעיר.
4 צפייה בגלריה
מתחמי חדשנות בבית ספר רונה רמון
מתחמי חדשנות בבית ספר רונה רמון
מתחמי חדשנות בבית ספר רונה רמון
(צילום: מור שקיפי לאטי)
אז מהי "דרך חריש"? מדובר בלמידה שפורצת את גבולות הכיתה. העולם משתנה וחריש משתנה יחד איתו, כשברשות מאמינים שהלמידה צריכה להתעצב מחדש. ידע אפשר לחפש ולמצוא בלחיצת כפתור, ולכן בחריש שמים דגש על הקניית ערכים ומיומנויות למידה לילדים. זאת כדי שהם יהיו פעילים בשיעור וילמדו לפתור בכוחות עצמם בעיות ואתגרים, כאשר המורה רק מלווה אותם. המורה לא צריך להיות העיקר, אלא התלמיד.
בעיר שואפים להתאים את הלמידה לכל תלמיד בפני עצמו. לא עוד נתונים יבשים, כדוגמת גיליון ציונים מיושן מלא במספרים, אלא מורה ותלמיד שמקיימים יחד שיח ומגדירים מהם מדדי ההצלחה האישיים ועל־פיהם התלמיד מוערך. כך התלמיד נבחן ביחס ליעדיו עצמו ולא רק ביחס לכל הכיתה.
כשמתחילים את החיים בעולם הגדול, שינון של חומר לא ממש עוזר. לרוב התלמיד שוכח את החומר שלמד למבחן מיד בסיומו. בחריש קיימת מגמה להעריך את הלמידה באופן שיטמיע את החומר כחוויה ויקנה לתלמידים כישורים מגוונים. למשל במקום מבחן בהיסטוריה, אפשר לבקש מהילדים לחקור את החומר הנלמד ולהכין הצגה. כך הם גם לומדים את החומר, גם מתנסים בעבודת צוות וגם מבטאים מגוון כישורים כבימוי, משחק, הפקה, לצד כישורים חברתיים, כמנהיגות, משמעת וכו'.

תכנון מוטה עתיד של קהילות למידה

אפילו מוסדות החינוך בחריש מתוכננים אחרת. הרשות מקדמת "קהילות למידה" ומאבזרת את בתי הספר באופן דינמי, המאפשר למידה מגוונת.
לצורך יישום החממה העירונית לגידול דור העתיד, שילבו ידיים אגף החינוך ואגף ההנדסה בעירייה בהקמת מוסדות חינוך, שיאפשרו את יישום תפיסת החדשנות החינוכית העירונית: מרחבי למידה בגדלים משתנים, קירות ניידים ואלמנטים המעודדים גישות לימוד מגוונות. הבינוי הייחודי משרת את החדשנות הפדגוגית. מדובר בבנייה מסיבית, שתאפשר לצוות החינוכי ללמד בשיטות מגוונות ומותאמות למאה ה־21, אשר יהפכו את התלמיד לפעיל יותר בשיעורים. בחלק מהמרחבים הלימודיים הוקמו חללים בגדלים משתנים, מחיצות שקופות ואלמנטים נוספים המעודדים גישות למידה מגוונות שיתמקדו בחקר, בחיזוק מעמד המורה כמנטור, וכתשובה לצורכי התלמיד במהלך הלימודים וגם מחוץ להם. בבתי הספר ישנם מרחבי למידה חדשניים, שיותאמו לגודלן של קבוצות תלמידים בכמות משתנה, וכך תתאפשר למידה מגוונת ושונה באותו מתחם.
4 צפייה בגלריה
מתחם גני הטבע
מתחם גני הטבע
מתחם גני הטבע
(צילום: מור שקיפי לאטי)
כך, לדוגמה, בית ספר "דרך הפרחים" תוכנן בהתאם לתפיסה המעודדת למידה בקבוצות בגדלים שונים ובצורות מגוונות. מדובר במבנה אדריכלי מרשים, שבתכנונו שולבו אלמנטים המאפשרים את ליבת התפיסה החדשנית של חריש, ובמרכזה מרחבי למידה משתנים ומגוונים. חלק מהקירות ניתנים להזזה, אחרים נבנו מזכוכית שקופה. במבנה ניתן לחבר מספר חללי כיתה ומסדרונות למרחב למידה אחד. יש בו מרחבים פתוחים לחלוטין, לצד כאלה הניתנים לסגירה באמצעות מחיצות, ואחרים הסגורים חלקית באמצעות מחיצות שקופות. האפשרות לשנות את גודל מרחב הלמידה מזמנת צורת למידה שונה ומשתנה, אם בדרך הלימוד המוכרת והקונבנציונלית, בישיבה שרועה או בלמידה בין־אישית בקבוצות. לרשות הלומדים עומדים גם חללים משותפים. כמו כן מגרש הספורט וחללי הכיתות בנויים סביב מרחבים גדולים יותר, המאפשרים שקיפות וגם פרטיות.
בגני הילדים בעיר עובדים על גיוון הלמידה ועידוד הסקרנות. העירייה מעודדת ומאפשרת יוזמות יוצאות דופן של סייעות וגננות. למשל, גן מצלם - באחד הגנים נרכשו מצלמות, והילדים עוברים הדרכת צילום. כך ניתן לראות איך הילד תופס את העולם. פעולת הצילום מעודדת סקרנות והיכרות עם הסביבה שלהם. יוזמה חינוכית אחרת היא גן פיסול סביבתי, שבו יוצרים הילדים סביבה אומנותית, המתקיימת במרחב העירוני הפתוח, בהשראת צורות ותהליכים מהטבע ומהסביבה. פיסול סביבתי מאפשר לפתוח את הראש לרעיונות חדשים וליצור פסלים סביבתיים, אשר משמשים גם למשחק וחוויה.
דוגמה יצירתית נוספת היא גני הטבע, זאת במסגרת פיילוט, שפועל בהתאם לעקרונות של חיבור לטבע ולערכים סביבתיים. בחצר האשכול פזורים אלמנטים טבעיים, כמו חול, אדמה וחלוקי נחל, והוצבו בה מתקנים שעשויים מחומרים טבעיים. הגן מעודד זיקה לטבע, חיבור לסביבה, קיימות ומיחזור, יצירתיות, דמיון וסקרנות.
"דרך חריש" שואפת להעניק לכל ילד וילדה תחושת שייכות. להרגיש שחריש היא בית, לא משנה מאיפה הגיעו. "אומרים שדרוש כפר שלם כדי לגדל ילד, ובמקרה שלנו, דרושה עיר. עיר שהיא חממה עירונית, כמו חריש. יש לנו כאן הזדמנות היסטורית להקים מערכת חינוך אחרת, ואנחנו משקיעים המון בפיתוח כלים פדגוגיים", מסכם ראש העיר יצחק קשת.
4 צפייה בגלריה
מתחמי חדשנות בבית ספר כנפי רוח בנים
מתחמי חדשנות בבית ספר כנפי רוח בנים
מתחמי חדשנות בבית ספר כנפי רוח בנים
(צילום: מור שקיפי לאטי)

תעודת זהות

שם העיר: חריש
ראש העירייה: יצחק קשת
מספר תושבים: 37,000
ההישג הגדול בשנתיים האחרונות: השקת תפיסת חינוך עירונית "דרך חריש" לכלל המגזרים, לאחר עבודת פיתוח של כלל גורמי החינוך בעיר במשך שנתיים.
תוכנית עבודה לשנים הקרובות: הטמעה של תפיסת החינוך לצד מודל עירוני ייחודי של הערכה ומדידת ערכים ומיומנויות. אנחנו רוצים לראות את המורים שלנו מלמדים אחרת ומעריכים אחרת, באופן רלוונטי לילדים ולעולם המשתנה.