בשיתוף עמותת פעמונים

משפחות רבות בישראל מתקשות לשלוט בהוצאות, לנהל מעקב קבוע אחר חשבון הבנק שלהם, לא מכירות מספיק את הזכויות שלהן מול הבנקים והתוצאה: מינוסים, עמלות גבוהות והתנהלות כלכלית לא מיטבית. אז כדי ללמוד איך לשפר את ההתנהלות הכלכלית של כולנו יצאנו עם שרון לוין, מנהלת ההסברה ויועצת בעמותת פעמונים, לפגוש את משפחת לוגסי בבת ים ואת האתגרים שכולנו פוגשים ביומיום: איך לצמצם את הקניות, לארח מבלי לחרוג בהוצאות, כיצד בכלל לקרוא את חשבון הבנק, מה הדרך הכי טובה להוריד את העמלות, מה הזכויות של כל משפחה בישראל וגם איך מתמודדים עם אתגר הקניות בסופר כשהכל כל כך מפתה. צפו בסרטון ותראו מה קרה למשפחת לוגסי.

(צילום: ירון שרון)
"הבית שלנו הוא בית מארח ויש לנו הרבה קניות. הבעיה היא שאנחנו לא עוקבים אחרי הקניות וההוצאות שלנו", מציגה האם הדס לוגסי את הקושי המרכזי של המשפחה. "מאז שאני מכירה את עצמי אני הולכת ומבזבזת ולא עוקבת אחרי ההוצאות שלי". הדס מספרת שהיא אמנם נכנסת לאפליקציה של הבנק אבל לא מסתכלת על כל שורת חיוב.
שרון מעמותת פעמונים מייעצת לה להדק את המעקב ולהיכנס לפחות פעם בשבוע אל חשבון הבנק, כשהערוץ המועדף למעקב וביצוע פעולות הוא אפליקציה, שהוא ערוץ זול יותר מאשר העמלה שתשלמו על מפגש בערוץ ישיר עם פקיד בבנק. "כשנכנסים לחשבון חשוב לבדוק גם את העמלות ולראות באיזה מסלול כדאי לכם להיות - רגיל או מורחב? וגם להיכנס לתעודת הזהות הבנקאית ולראות את כל התמונה כולה על המצב".
3 צפייה בגלריה
שרון לוין יועצת מפעמונים עם הדס לוגסי
שרון לוין יועצת מפעמונים עם הדס לוגסי
יועצת פעמונים עם הדס לוגסי. "תבדקו באיזה מסלול עמלות אתם"
(ירון שרון)

אלו המשימות שקיבלה משפחת לוגסי, האם גם אתם תוכלו לעמוד בהן?

משימת מיקוח על העמלות: המשימה הראשונה שהדס מקבלת משרון אחרי התדרוך: מיקוח על העמלות מול הבנק. "כשאת מדברת עם הפקיד ממש תתמקחי ואם הוא לא מסכים, תבקשי לדבר עם המנהל, אם המנהל לא מסכים תבדקי בבנק אחר ואפשר להעביר את החשבון יחסית בקלות", מנחה אותה היועצת מפעמונים.
משימת ניהול משק הבית: למשימה הבאה שמוטלת על משפחת לוגסי מצטרף בעלה של הדס, יניב. שרון ממליצה ככלל לשניים לנהל תקשורת כלכלית זוגית ולהגיע להסכמות ביחד. ולכן, למרות שלרוב מי שאמונה בבית על המלאי והקניות היא הדס, שרון מאתגרת את יניב ללמוד גם את התחום הזה כדי שתהיה הבנה הדדית של האתגרים הכלכליים והם יוצאים לבדוק את המלאי במגירות. "יש לנו מגירת חטיפים שבכל יום מתמלאת ומתרוקנת", מספר לה יניב. כדי לשלוט יותר בהוצאות, יועצת פעמונים יושבת ביחד עם יניב והדס להכין תפריט לאירוח, את הרשימה הם ייקחו לסופר וייצמדו אליה כדי לא לחרוג מהתקציב.
טיפ נוסף שמשפחת לוגסי מקבלת - שרון מבקשת מהם לקחת רק כסף מזומן איתם לקניות בסכום שבו הם מעריכים שיצטרכו כדי לקנות את הרשימה. יותר קשה לנו להיפרד מכסף בארנק מאשר מכסף באשראי, ולכן ההמלצה היא בהוצאות קבועות להקצות מזומן בסכום שחושב מראש ולשלם הכל בתשלום אחד.

3 צפייה בגלריה
יניב והדס לוגסי עם היועצת של פעמונים שרון לוין
יניב והדס לוגסי עם היועצת של פעמונים שרון לוין
יניב והדס לוגסי עם היועצת של פעמונים שרון לוין. "תקשורת כלכלית זוגית חשובה"
(ירון שרון)

יוצאים לסופר: עם הרשימה והמזומן וביחד עם יועצת פעמונים הדס לוגסי יוצאת לקניות בסופרמרקט השכונתי. "הפעם הגעתי עם אתגר: רשימה ותקציב של 400 שקל", מציינת הדס ומקפידה לעמוד בכללים. רגע לפני השאלה הגורלית בקופה: 'אם יש לך כרטיס מועדון?' הדס מספרת לשרון כי בעבר החזיקה באחד אבל כיוון שמדובר היה בכרטיס מועדון שתפקד גם ככרטיס אשראי ההוצאות תפחו עד ל-20 אלף שקלים בחודש והיא גזרה אותו.
"מה שקורה הוא שמתחייבים לסכום מסויים כדי לשלם פעם בחודש וכל סכום שמחוייב בכרטיס המועדון מעל לאותו סכום יעד - מגלגלים אותו לחודש הבא. על זה יש מלא ריבית וזה יוצא כמו הלוואה יקרה מאוד", מסבירה היועצת של עמותת פעמונים את הקאץ' בכרטיסי מועדון שהם גם כרטיסי אשראי וממליצה לכולם לבדוק היטב לפני שעושים כרטיס כזה.
בקופה מקפידה הדס, כעצתה של שרון, לקחת הכול בתשלום אחד מה שמאפשר לה לשלוט בהוצאות לטווח הארוך ולא לגרור אותן על פני חודשים, מבלי לזכור כבר על מה שילמנו אז.
חיסכון לחופש הגדול: בתם של הדס ויניב, ליאן בת ה-15 עובדת בחופש הגדול ומרוויחה סכום כסף. שרון מפעמונים מייעצת לה ולהורים בכלל לפתוח לבני הנוער חיסכון לחופש הגדול. "חשוב לתת לילדים להתנסות בכסף, לתת להם סכום של דמי כיס שהם יוכלו להרגיש שזה שלהם ושזה התקציב שלהם", מוסיפה שרון.
גם אתם רוצים לעשות תהליך כמו של משפחת לוגסי? היעזרו בטיפים המצורפים למטה וניתן גם לפנות לליווי בפעמונים:

3 צפייה בגלריה
טיפים להתנהלות כלכלית טובה יותר - סרטון פעמונים
טיפים להתנהלות כלכלית טובה יותר - סרטון פעמונים
טיפים להתנהלות כלכלית טובה יותר
(ירון שרון)
בשיתוף עמותת פעמונים המלווה משפחות לרווחה כלכלית ובמימון קרן תובענות ציבוריות