בימים אלה מנהלים משרד הבינוי והשיכון ומשרד האוצר תהליך אישור הקצאות תקציבים לפעילויות בתחומי ההכשרות המקצועיות ושיפור הבטיחות.
ענף הבניין נערך לקליטת אלפי עובדים במקצועות מגוונים וחשובים, וזאת כדי להתגבר על המחסור באלפי עובדים מקצועיים, בעיקר מנהלי עבודה, עוזרי בטיחות, חשמלאים ומתקיני מערכות מיזוג, אינסטלציה ועוד.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בענף הבניין והתשתיות יש דרישה עצומה מהשטח. אלפי אנשים ממתינים לאישורי תקציב להכשרות, וכך יוכלו להצטרף למסלולים שבנינו במכללות השונות ברחבי הארץ. המסלולים וההכשרות נבנו באמצעות האקדמיה למקצועות הבנייה, מיסודה של הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה, שבימים אלו מקיימות הכשרות למנהלי עבודה בהצלחה יתרה מהמגזר החרדי והבדואי.
מסלולי ההכשרות, שפועלים כבר כיום (אך לא בהיקפים הנדרשים), כוללים גם הכשרות מיוחדות לאוכלוסייה החרדית.
הממשלה חייבת להקצות כמה שיותר תקציבים להכשרות מקצועיות, כי ישנם אלפים שנרשמו אליהן ומוכנים להצטרף, בהתאם לדרישות הענף.
התשתיות קיימות וכל מה שנדרש הוא תקציבים, שיאפשרו לאלפי עובדים להצטרף למסלולי ההכשרה.
שר השיכון ערך סיור במכללות שלנו, שהן התשתית לאקדמיה למקצועות הבניין. הוא ראה מקרוב את הדרישה מצד העובדים ואת היכולות שלנו לבצע את המשימה ולהביא לכך שהיקף עצום של עובדים חדשים יוכל להצטרף למעגל העבודה בבניין.

אופק מקצועי, שכר גבוה

במטרה להתמודד עם המחסור הענק בעובדים בבניין יש להתחיל מיידית בפתיחת מסלולי הכשרות, וכמה שיותר. מדובר בתהליך שלוקח זמן, מאחר שעובד שמצטרף לענף הבניין, צריך לצבור שנות ניסיון על מנת להמשיך למסלולי הכשרה נוספים, שיקדמו אותו לתפקידים כמו מנהל עבודה ואחרים. לכן יש להתחיל מיידית בביצוע, וללא הקצאות התקציבים התהליך לא יתאפשר.
מגוון התפקידים מאפשר לעובדים צעירים להגיע לרמות שכר גבוהות בתוך שנים ספורות. במסגרת מסלולי ההכשרה יש גם התחייבות לעבודה בחברות הבנייה הגדולות והמובילות בישראל, וחלק ממסלולי ההכשרה אף ממומנים ומסובסדים במלגות למועמדים.
יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניין בישראליצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניין בישראלצילום: יח"צ
דווקא בתקופה כלכלית לא קלה אנחנו חייבים לספק לישראלים את האפשרות לפתח קריירה עם ביטחון תעסוקתי ושכר גבוה. דווקא בזמן שענפים רבים במשק חווים משבר וגלי פיטורים, אנחנו חייבים לתת מענה לאלפי עובדים שמחפשים מסלולי קידום ושכר ראוי.
הכול תלוי בסופו של דבר במשרד האוצר. ממשלות ישראל לאורך השנים קיבלו החלטות, אך מעט מהן יושמו.
אפשר לפתח את הענף ולספק עבודה לישראלים רבים מאוד. ענף הבניין הוא קטר צמיחה, ואסור לנו לסמוך על כך שהדברים יקרו מעצמם. הממשלה חייבת להוביל את התהליך ולאפשר לנו ליישם את החזון לבנייה ישראלית.
הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה הוכיחה, שברגע שיש תקציבים לעניין ההכשרות, היא מגיעה להישגים חסרי תקדים. לראיה, הקרן עזרה להכשיר אלפי עובדים, כגון מנהלי עבודה ועוזרי בטיחות. ברגע שהמדינה תקצה תקציבים, נוכל, באמצעות הקרן, להגיע לעוד אלפי עובדים ולהכשירם, לאור דרישה רחבת היקף מצד עובדים, שמעוניינים ואף פונים לקרן לעידוד

הכשרות לחרדים ולבני מיעוטים

בימים אלו הקרן לעידוד פתחה באמצעות האקדמיה מספר רב של כיתות לימוד גם לאוכלוסיית החרדים וגם לבני המיעוטים מהצפון ועד הדרום. אין לי ספק, שאם נקבל את תמיכת הממשלה, נצליח לגייס את העובדים שכל כך חסרים לענף. תנאי העבודה של אלו שאמורים להיקלט לענף, הם מהגבוהים היום בתעשייה במספר פרמטרים - השכר, הפנסיה, קרן ההשתלמות, ותק בענף ולא אצל המעסיק, אופק מקצועי ואופק עתידי לעובדים, שיבצעו הכשרות.
כל המכלול יכול להבטיח, במיוחד לצעירים, עתיד מקצועי טוב יותר, כשמצד אחד כל הקשור בנושא ההכשרות והלימודים המקצועיים נעשה בשיתוף פעולה עם משרדי הממשלה, ומצד שני מעסיקים מוכנים לשלם ולקלוט את בוגרי ההכשרות.
אין לי ספק, שאם המדינה תקצה את המשאבים, הענף יוכל לקלוט הרבה עובדים. אי תקציב להכשרות המקצועיות יוצר המון בעיות: עיכוב במסירת הדירות, מחסור בעובדים מקצועיים, ליקויי בנייה ועוד.
לקראת השנה החדשה שבאה עלינו לטובה, ממשלת ישראל חייבת להתייחס לנושא זה באופן רציני ולהקצות את המשאבים למטרה הנעלה.