כבר היום, סוכרת היא אחת המחלות הנפוצות בעולם המערבי, ומספר חולי הסוכרת צפוי להמשיך ולעלות בשנים הקרובות - על פי הערכות של ארגון הבריאות העולמי, עד 2030 יגיע מספר המבוגרים החולים בסוכרת ליותר מ-550 מיליון ברחבי העולם. בישראל ישנם כיום כ-600 אלף חולי סוכרת.
השנים האחרונות הביאו איתן שינוי משמעותי בטיפול התרופתי בחולי סוכרת. הסוכרת הינה מחלה רב מערכתית, המשפיעה על אברים חיוניים בגוף. אחת המערכות הפגיעות ביותר במחלת הסוכרת היא הלב וכלי הדם - הסיכוי של חולה סוכרת לסבול ממחלות לב עומד על פי 4-2 יותר מאשר אדם שאינו חולה בסוכרת. חשוב לדעת כי כ-70% מהתמותה מסוכרת נגרמת על ידי מחלות לב וכלי דם.
1 צפייה בגלריה
(צילום: סטודיו 21)
כיצד מתבטא השינוי בתפיסת הטיפול בחולי סוכרת? ומתי כדאי להיבדק על ידי רופא כדי להפחית את הסיכוי למחלות לב על רקע סוכרת?

לאחרונה אנו מבינים כי ללא קשר ישיר לרמת הסוכר בדם - הסוכרת פוגעת במספר רב של מערכות בגוף

פרופ' שאול עטר, מומחה בקרדיולוגיה, מנהל המערך הקרדיולוגי במרכז הרפואי לגליל, אומר כי "סוכרת מתאפיינת ברמה גבוהה של גלוקוז בדם לאורך תקופה ארוכה ומעלה באופן משמעותי את הסיכון לתחלואה ותמותה. רמת סוכר גבוהה פוגעת במספר רב של מערכות בגוף – כגון מערכת הכליות ומערכת הראיה, אבל בעיקר פוגעת בצורה משמעותית בלב ובכלי הדם בכל הגוף. כתוצאה מהפגיעה במערכות הלב, כלי הדם והכליה, מתפתח יתר לחץ דם, אותו מוצאים בקרב יותר מ-70% מחולי הסוכרת. כמו כן, יש עלייה בשומני הדם, הגורמת ומאיצה התפתחות של טרשת עורקים, שהיא מחלה של כלי הדם, הגורמת לחסימות והיצרויות של כלי הדם בגוף".

הסכנות הגדולות של חולי הסוכרת - פגיעה בכלי הדם ובשריר הלב

"הלב של חולי סוכרת מושפע מהסוכרת בשני אופנים", מסביר פרופ' עטר. "הראשון והעיקרי הוא פגיעה בכלי הדם והתפתחות טרשת עורקים. לחולי סוכרת יש סיכוי גבוה פי שניים לפתח טרשת עורקים לעומת אדם לא-סוכרתי. טרשת העורקים עלולה להוביל להתפתחות תעוקת חזה במאמץ או במנוחה ולהתקפי לב, ואף לשבץ מוחי קשה.
סוכרת מעלה את הסיכון לתמותה פי 2.5 לעומת לא סוכרתיים, ובממוצע מובילה לקיצור תוחלת חיים ממוצע של כ-12 שנים אצל אדם בן 60 הלוקה בסוכרת ולקה גם באוטם שריר הלב".
סוג נוסף של פגיעה בלב אצל חולי סוכרת הוא התפתחות קרדיומיופטיה, פגיעה בשריר הלב האופיינית וייחודית לחולי סוכרת ומובילה להתפתחות אי ספיקת לב.
"זוהי מחלה של שריר הלב, שלא בהכרח מתלווה לטרשת העורקים, ויכולה להתבטא בירידה קשה בתפקוד המכאני של הלב, לעיתים ב-50% ואף יותר מכך", אומר פרופ' עטר. הפגיעה בשריר הלב מתבטאת בירידה ביכולת ההתכווצות וההרפיה (האלסטיות) של שריר הלב. מצב זה מוביל להתפתחות אי ספיקת לב גם כשיכולת ההתכווצות המכאנית של הלב תקינה, והוא שכיח כמעט פי שניים בחולי סוכרת לעומת מי שאינו סוכרתי. "חשוב לציין שאי ספיקת לב היא מחלה המתקדמת במהירות, ומחקרים רבים הראו שלא די באיזון קפדני של רמות הסוכר בדם כדי להוריד תמותה. צריך טיפול המתאים המכוון לשמירה על הלב", אומר פרופ' עטר.
מתי כדאי להיבדק על ידי רופא כדי להפחית את הסיכוי למחלות לב על רקע סוכרת?
"חשוב לציין כי לחולי סוכרת ששומרים על אורח חיים בריא - פעילות גופנית, תזונה נכונה, הימנעות מעישון, נטילת תרופות סדירה, מעקב רפואי - הסיכון הרבה יותר נמוך ללקות באירוע לב, שבץ מוחי או אי ספיקת לב", אומר פרופ' עטר.
"אבל בשורה התחתונה, חולי הסוכרת צריכים להיות במעקב סדיר וקבוע של הרופא המטפל", "ההמלצה שלי היא לעבור סקירה אחת לחמש שנים לפחות אצל רופא לב (קרדיולוג), כשאנשים עם סוכרת הנמצאים בקבוצות סיכון גבוה (מעשנים, השמנת יתר, יתר שומנים בדם ויתר לחץ דם) צריכים להגיע בתדירות גבוהה אף יותר. הסקירה הטובה ביותר לגילוי מחלות לב היא לבצע בדיקות דם בתדירות גבוהה (לפחות פעם בחצי שנה), בדיקת אקו לב לפחות פעם בחמש שנים, ובמצבים מסוימים לבצע גם בדיקות לזיהוי חסימות של כלי דם דרך אולטרסאונד או צינתור וירטואלי".
בשנים האחרונות פורסמו מספר מחקרים גדולים אשר בדקו עשרות אלפי חולי סוכרת, אשר הראו באופן חד משמעי כי קיימים טיפולים תרופתיים זמינים המורידים באופן מובהק וחד-משמעי את הסיכוי של חולה הסוכרת ללקות במחלות לב ואף מוות בעקבות מחלת לב או כלי דם.
לדברי פרופ' עטר, "חולי הסוכרת צריכים להפנות שאלה ישירה לרופא המטפל כבר בביקור הבא - איך אוכל להוריד את הסיכון שלי לפגיעה בלב? האם אני מקבל את הטיפול הנכון שיכול לשמור לי על הלב?"
המידע נכון לינואר 2022. למידע נוסף, יש לפנות לרופא המטפל. מוגש כשירות לציבור בחסות חברת בורינגר אינגלהיים ישראל בע"מ.



facebook