מאת יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל
ענף הבניין מורכב מהרבה מאוד תתי-תחומים, עשרות סוגי מקצועות, סיווגי מקצוע ותעודות מקצועיות, כשתחת כל תחום ישנם תחומי התמחות שונים נוספים. למרות זאת לכלל התחומים הללו יש דבר אחד משותף, והוא החובה להסדיר כל אחד ואחד מהם תחת מערכת החוק.
יותר מדי תחומים פועלים כיום במחשכים: תופעת החאפרים נמצאת בכל מקום, עבודות מתבצעות ללא תעודות מקצוע כנדרש בחוק, תשלומים נמסרים במזומן, אין ביקורת ופיקוח על שעות העבודה, מתקבלים עובדים שלא עברו הסמכות מקצועיות ועוד ועוד, שלא נדבר על הנזקים העצומים שחוסר המקצועיות מסב בכל התחומים.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בתקופה הקרובה אני מתכוון להתחיל טפל ולהסדיר את כל מה שקשור לתחום קבלני מתקיני מיזוג, קירור והסקה. קיים תת-סיווג לקבלנים אלו, וחלקם הגדול פועל ללא שום היתר או הכשרה מתאימה.
לאחר שהסדרנו את ענף השיפוצים, את העסקת המנופים באמצעות תאגידי כוח אדם, את הרישיונות ותעודות המקצוע של מפעילי המנופים, את הפיגומים עם תו תקן אירופי ואת תחום האינסטלציה וכיבוי אש שנמצא בתהליך של מו"מ, נתחיל עכשיו לטפל בכל הקשור לקבלני מתקיני מיזוג, קירור והסקה לענף הבנייה והתעשייה.
הגיע הזמן שבכל הענפים יפסיקו להעסיק חאפרים. כבר זה רב אני מנהל מלחמת חומרה ונאבק בקבלנים לא רשומים בכל התחומים בענף הבנייה, כשהדבר הראשון שנדרש לעשות הוא למנוע מחברות שלא עומדות בדרישות החוק לעבוד עם גופים ממשלתיים או רשויות מקומיות. לאחר מכן זה יתקבע גם במגזר הפרטי. יש בכוונתי לדרוש שאחד מתנאי המכרז יאסור על העסקת קבלני משנה, שעליהם אין פיקוח או שאינם רשומים במרשם הקבלנים.

בטיחות ומקצועיות בראש

בכוונתי לפנות לרשם הקבלנים, מינהל הבטיחות, משרד השיכוי והבינוי וכל גורם אחר, ולדרוש שכל הגופים ביחד יפעלו במתואם ובשיתוף. חברות התקנת מיזוג, קירור והסקה שעובדות כחוק, אינן צריכות לחשוש. אנחנו רוצים להלחם בחאפרים, במי שמעסיק עובדים ללא תעודות הסמכה מקצועיות ומי שאינו מקפיד על תקנות הבטיחות.
מערכות מיזוג, קירור והסקה זה תחום מורכב, הכולל עבודות חשמל, שימוש בגזים וחומרים מסוכנים, צנרות ועוד. כל מי שמכיר את הענף מקרוב, יודע עד כמה התחום הזה מקצועי ובעל חשיבות לענף כולו, לבית הפרטי וגם לעסק.
יצחק מויאליצחק מויאלצילום: CHARISMA PIXEL


על כולנו להקפיד קלה כחמורה בכל מה שמשפיע על חיי אדם. הבטיחות היא הדבר הראשון במעלה, אך גם המקצועיות. אסור להעסיק עובדים בחשמל מבלי שעברו את ההכשרה וקיבלו אישור ממשלתי לעסוק בתחום. בדיוק כמו שלא ניתן לרופא שיניים לטפל בנו אם אין לו תעודות והסמכה.
עובדי מיזוג, קירור והסקה ראויים ליחס מכבד ומקצועי. השינוי קרוב ואנחנו מתחילים לעסוק בזה בכל הכוח.
אני מתכוון להעלות הילוך, כי מדובר בכ-10,000 מתקיני מיזוג אוויר והסקה ואולי כ-300 קבלנים עם היתר לעיסוק בתחום. לא יעלה על הדעת שסוגיה זו פרוצה, ויש בכוונתי לפעול ולמגר את התופעה. רק מי שיהיה קבלן רשום יוכל לעסוק במקצוע. אני פונה לרשם הקבלנים ולחברות הבנייה לשתף איתי פעולה בעניין חשוב זה.