בשנתיים האחרונות הותקן ופועל באסותא רמת החייל מכשיר הקרנות מהמתקדמים בעולם, המשלב סריקת MRI במהלך הקרינה. זהו המכשיר היחיד בישראל ובין הבודדים בעולם - MRI-LINAC.
חולים שעד היום לא ביצעו הקרנות בשל תופעות לוואי וחשש לפגיעה באיברים בריאים, מטופלים במכשיר החדש בקרינה ממוקדת בטכניקה מתקדמת ביותר. מכשיר הקרינה, המשלב הדמיה של MRI במהלך הטיפול, מתאים למטופלים עם סרטן ערמונית, ממאירות לבלב וריאה, גרורות בכבד, בלוטות ממאירות בחלל הבטן והאגן וסוגי סרטן נוספים.
1 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)

מה מיוחד במכשיר הקרינה משולב ב־MRI?
במכשירי הקרינה הרגילים הקרינה ניתנת ללא הדמיה במהלך הטיפול, ולכן נלקחים שולי ביטחון סביב המטרה (הגידול). לעיתים קרבת האיברים הבריאים למטרה, כמו מעיים, כליות, שלפוחית שתן ואחרים, אינה מאפשרת לתת מנה מלאה ומרפאת לגידול או מצריכה את ביטול הקרינה. היתרון במכשיר החדש הינו הסריקה על ידי MRI בכל שנייה במהלך הטיפול, כך שניתן לדעת בביטחון מלא את מיקום האיברים הבריאים בקרבת המטרה ולהגן עליהם. מכשיר ה־MRI סורק את הגוף ברציפות, וברגע שמזוהה תזוזה של המטרה מחוץ לאזור המוגדר - ההקרנה מופסקת ומתחדשת רק לאחר שבוצעה ההתאמה הנדרשת.
"הדיוק הרב במתן הקרינה מאפשר לנו לטפל ביותר גידולים וגורם לפחות תופעות לוואי לחולים", מסביר ד"ר רפאל פפר, מנהל המכון האונקולוגי באסותא. "בעזרת המכשיר אנחנו יכולים לראות את הגידול והאיברים בזמן אמת, וגם לתת מנה גבוהה מאוד של קרינה".
הטיפול בעזרת הדמיית MRI יודע לעקוב אחר מיקומו המדויק של הגידול, ולעצור את הקרינה בכל פעם שיש תזוזה שלו. המכשיר מסייע גם להפחית משמעותית את מספר ההקרנות שהחולה זקוק להן.
ג', בן 67, אובחן עם סרטן הערמונית וטופל בקרינה המיוחדת במאיץ הקרינה משולב MRI באסותא רמת החייל. "אובחנתי עם סרטן בערמונית וחיפשתי את הדרך המתאימה לי ביותר לטיפול. נפגשתי עם מספר רופאים ולאחר שהוצגה בפני האפשרות לקבל קרינה ממוקדת, ללא כאב ועם מעט תופעות לוואי, בחרתי באפשרות זו באסותא רמת החייל. סיימתי את ההקרנות וכבר הייתי בביקורת, אני מרגיש מצוין, אין לי כלל תופעות לוואי, והרופא האורולוג שלי מרוצה מאוד. אני בטוח שזה יסייע וירפא גם חולים אחרים".
"מצבה של מטופלת, שאובחנה עם סרטן הלבלב ולא הייתה מועמדת לניתוח, השתפר פלאים בזכות המכשיר. איכות חייה עלתה, והיא נזקקה לפחות משככי כאבים, שכן יכולנו להקרין את הגידול במנה גבוהה מבלי לפגוע באיברים בריאים", מוסיפה ד"ר דפנה לוין, הפיזיקאית הראשית של מכון הרדיותרפיה באסותא.
ד"ר בן דוד, מנהלת מכון הרדיותרפיה, מעדכנת כי הטיפול ניתן בשיתוף פעולה מלא עם הרופאים המפנים, ולאחר דיון צוות משותף ומעמיק ניתן הטיפול המיטבי לחולה.
הטיפול במכון האונקולוגי באסותא אפשרי באמצעות טופס התחייבות (טופס 17) מקופת החולים.