רבים מגיעים לאילת כדי לצלול במימי ים סוף, בין שוניות האלמוגים למגוון אינסופי של בעלי חיים ימיים. אבל מתי ערכתם היכרות מעמיקה יותר עם השער הדרומי של ישראל, המחבר בין שלוש מדינות וממוקם בין שלוש יבשות? הגיע הזמן "לצלול" לאילת 2022, ולהכיר את העיר היפה, החמה והחכמה בישראל.
אילת היא עיר מודרנית ומבטיחה הצועדת לקראת עידן חדש שיביא למהפך דרמטי בהיבט הכלכלי והתיירותי. בזכות התפתחות משמעותית והישגים בתחומים רבים, נהנים תושביה מאיכות חיים נדירה. גם 3 מיליון הנופשים הפוקדים אותה מדי שנה נהנים מחופשה בלתי נשכחת, הנזקפת למיקומה האסטרטגי, למזג האוויר השמשי ולמשאביה הטבעיים, לצד מקומות הבילוי והאטרקציות, בתי המלון ומרכזי הקניות הרבים. הפוטנציאל האדיר, ההטבות הנרחבות ועתודות הפיתוח מסמנים את אילת כיעד מעניין וייחודי להשקעה.
2 צפייה בגלריה
אילת
אילת
אילת
(צילום: איתמר גרינברג)

עיר בינלאומית מתפתחת

אילת נמצאת כיום בעיצומה של התפתחות אדירה עם בניית אלפי יחידות דיור ומלונאות, פיתוח רצועת החוף מטאבה לעקבה, קידום פיתוח שטח שדה התעופה שהתפנה, והקמת מגוון רחב של אטרקציות. עובדה זו מעודדת יזמים רבים להשקיע בתחומי התיירות, המגורים, המסחר והפנאי.
במסגרת תוכנית המיתאר החדשה – שצופה גידול אוכלוסייה ל־100,000 תושבים עד 2030 - מתוכננת בנייה של כ־14,500 יחידות דיור, לצד מאות אלפי מ"ר שטחי תעסוקה ומשרדים, מסחר ותיירות. פינוי שדה התעופה הישן מייצר אף הוא הזדמנות יוצאת דופן להנגיש ולפתח את מרכז העיר ולחבר בין חלקיה השונים. שטח השדה המשתרע על פני כ־800 דונם יחולק לשלושה חלקים: מלונות, מגורים ושטחי ציבור, כשבימים אלה מקודם פיתוח פארק הטרמינל - מתחם בילוי אטרקטיבי בחלקו הדרומי של השטח.
לצד התחדשות עירונית בשכונות ובמרכז העיר, מקדמת העירייה התחדשות גם בלב העיר ובאזור התעשייה הישן, שיהפוך לרובע עירוני שוקק הכולל מסחר, תעסוקה, מגורים, מלונאות ושטחי ציבור. גם נמל התעופה הבינלאומי החדש ע"ש "רמון" הממוקם בצפון העיר, מייצר הזדמנויות רבות לפיתוח אזורי, ועתיד להשפיע משמעותית על העיר בהיבטים של כלכלה, תיירות ותעסוקה.
ואיך מושכים תושבים חדשים לעיר? כחלק מפעולות לגיוון מקורות התעסוקה ועל רקע משבר הקורונה, מתכוונת העירייה להפוך את אילת ליעד מועדף לרילוקיישן בעבור עובדים צעירים איכותיים מכל הארץ, בעיקר צעירים בני 40-20, העובדים בחברות גלובליות המאפשרות עבודה היברידית, לצד חברות המחפשות עובדים למשרות בסיסיות או ראשוניות. התושבים העתידים יהנו מדמי שכירות נמוכים, הטבות מס 10%, פטור ממע"מ, עמדות עבודה בחינם וקהילה עסקית תומכת בבית לעסקים, במרכז צעירים ובהאב אילת ליזמות.

אי ירוק בים האדום

אילת היא גם עיר ירוקה ומקיימת, עם משאבי טבע יוצאי דופן, שלצד היותם מתקני ספורט טבעיים לתחרויות בינלאומיות בשחייה, טריאתלון ועוד, הם משמשים כר פורה למחקר ופיתוח בתחומי הביולוגיה, הביוטכנולוגיה הימית ואנרגיה בת קיימא. בעיר פועלים מכוני מחקר מהמובילים בעולם: המכון לחקר ימים ואגמים לישראל, המכון הבין־אוניברסיטאי למדעי הים וקמפוס אילת של אוניברסיטת בן גוריון. אלה לצד ים, קרקעות ושמש, הם כל מה שנדרש כדי להפוך את העיר למרכז בינלאומי לחקלאות וביוטכנולוגיה ימית.
בזכות הפוטנציאל האדיר של אנרגיית השמש, מייצרת כיום העיר כ־90% מצריכת החשמל היומית שלה, באמצעות שדות וגגות סולאריים על כל מבני הציבור וגם על גגות פרטיים. בזכות כך שואפים אילת והאזור להגיע לעצמאות אנרגטית. בד בבד יזמה העירייה חוק האוסר על שימוש בפלסטיק בים האדום, כחלק משמירה על מפרץ אילת, שהוכתר מבין היפים בעולם. כמו כן כדי לשמור על אוצרות הטבע הייחודיים של העיר, נרתמים התושבים למבצעי ניקיון הים, החופים ושמורות הטבע.

ניחוח של חו"ל

כל מי שמתקרב אל שערה הצפוני של אילת, מכיר את ההתרגשות לנוכח המראה עוצר הנשימה של מי המפרץ התכול על רקע המדבר החום־אדמדם. כעיר תיירות שוקקת, המתאפיינת בטמפרטורה ממוצעת של 21 מעלות צלזיוס בחורף, אילת היא באופן טבעי יעד מועדף לחופשה עבור תיירים מכל העולם. ואכן כ־3 מיליון הנופשים, הפוקדים אותה מדי שנה, נהנים ממעל 12,000 חדרי מלון, חוף מושלם וים נקי, חיי לילה תוססים, מסעדות ובתי קפה, מרכזי קניות ללא מע"מ ומגוון אטרקציות ייחודיות בים, באוויר וביבשה.
שוניות האלמוגים המרהיבות מהוות מוקד משיכה לחובבי הצלילה, והמדבר רחב הידיים הוא כר פורה לפעילות מגוונת, דוגמת מסלולי הליכה, טיולי ג'יפים וטרקטורונים ומרכז צפרות למיליוני ציפורים נודדות בין אפריקה, אירופה ואסיה. עוד מוזמנים המבקרים ליהנות ממזרקה מוזיקלית מרהיבה, סקייטפארק, מצפה תת־ימי, ריף דולפינים, ספורט ימי, פארק אתגרים, פארק חבלים, חוות הגמלים, מרכז החלקה על קרח, פארקי שעשועים וגן בוטני, כל אלה לצד חופים קסומים ומדבר עצום שמזמנים שפע חוויות והנאות.
כחלק מפיתוח העיר וקידומה כעיר תיירות וספורט בינלאומית, נבנים בימים אלה קריית ספורט בינלאומית ופארק מים גדול בחוף הדרומי, וכן מתוכננים בניית מרכז קונגרסים ומרכז גולף, פיתוח רצועת החוף, הקמת מתחם גלמפינג לתיירות מדברית, פארק קרוואנים ועוד.
אילת - אין עוד מקום כזה!
2 צפייה בגלריה
כיכר אהבה
כיכר אהבה
כיכר אהבה
(צילום: יח"צ)

מחובר לתושבים

ראש העירייה אלי לנקרי מכיר היטב את התושבים וצורכיהם/ בריאיון מיוחד הוא מסמן את המטרות שימקמו את אילת בחוד החנית של הערים החדשניות בעולם
"כמי שגדל והתחנך באילת, אני מחובר מאוד לעיר ולתושבים, ומכיר היטב את הצרכים", כך אומר בריאיון אלי לנקרי, ששימש במשך 18 שנים כסגן וממלא מקום ראש העירייה ונבחר לאחרונה כראש העירייה. ואכן, כל חייו שזורים בעיר – מילדותו כבן לזוג עולים ממרוקו שהיו ממקימי העיר, דרך המשפחה שהקים ועד התפקידים הציבוריים שמילא. "אני אוהב את העיר, את התושבים המדהימים ואת הנוער הנפלא שלנו. זו עיר מיוחדת, שבולטות בה הערבות ההדדית, הסולידריות, רוח ההתנדבות, שיתופי הפעולה והגאווה המקומית", הוא מסביר.
לצד תוכניות לפיתוח בכל התחומים ושיפור השירותים לתושבים, פועל לנקרי מול הממשלה כדי לגבש, כדבריו, עוגנים משמעותיים לעיר בתחומי תעסוקה, תחבורה ובריאות, בהם פעולות לגיוון והרחבת מקורות התעסוקה, המשך הרחבת כביש 90 לכל אורכו וקידום הרכבת לאילת, שיפור השירותים הרפואיים שיחסכו מהתושבים טיסות לבתי חולים אחרים, טיפול מיוחד באזרחים הוותיקים, בילדים עם צרכים מיוחדים ובאוכלוסיות המוחלשות וכמובן, שיפור בכל השירותים לתושב. אלה כמובן לצד שיפור מתמיד של המוצר התיירותי ברמת התוכן והחוויה.
כיצד אתה דואג לטיפוח הנוער והצעירים, מתוך שאיפה שיישארו בעיר בעתיד?
"כדי להישאר בעיר, הצעירים צריכים תעסוקה, לימודים אקדמיים, תרבות ועוד. אילת מספקת איכות חיים ברמה גבוהה. הצעירים אוהבים את אילת ורוצים להישאר בה. במבט קדימה, אנחנו מייצרים לצעירים אופק אקדמי ותעסוקתי. יש להם הזדמנות ללמוד קרוב לבית, אם זה בקמפוס בן גוריון, מכללת לוינסקי, המכללה למינהל ועוד. אנחנו מקדמים גם שיתופי פעולה עם מוסדות אקדמיים מובילים למקצועות פרא־רפואיים ומקצועות ההנדסה ומדעי המחשב".
עם צפי לגידול משמעותי בתושבים, אילו מקורות תעסוקה צפויים להתפתח עבורם?
"מספר המועסקים באילת עומד על כ־35,000, מרביתם בתחום התיירות. בשנים האחרונות אנחנו משקיעים מאמץ רב בגיוון והרחבת מקורות התעסוקה. הקורונה חידדה את זה מאוד.
אנחנו מתקדמים במספר אפיקים, שלאילת יש בהם יתרון יחסי מובהק: האחד הוא תחום החקלאות והביוטכנולוגיה הימית, במטרה להפוך למרכז בינלאומי בתחום. לעיר יתרון יחסי מובהק בזכות מרכזי מחקר מובילים בעולם וכמובן, משאבי הטבע – הים, הקרקעות, השמש וכל מה שנדרש להפוך למובילים. אנחנו עומדים לפני מכרז לפארק תעשיות למוצרי מזון מהים, ומאמינים שבחמש השנים הקרובות התחום יניב אלפי מקומות עבודה.
"העיר מובילה גם באנרגיה מתחדשת. בתוך שנים בודדות נהיה העיר הראשונה בעולם שכל צורכי האנרגיה שלה בכל שעות היממה יופקו מהשמש. "הקורונה חידדה גם את האפשרות לעבוד מרחוק. המודל ההיברידי מתקיים כאן הלכה למעשה, בינתיים במספרים קטנים, אבל אנחנו מאמינים בפוטנציאל, ובעיקר בונים על תעסוקה במודל זה. כמו כן המיקום האסטרטגי שלנו, בין אסיה, אפריקה ואירופה, והנמל הימי והאווירי, הביאו להצגת תוכנית חדשה שתהפוך את אילת למרכז סחר בינלאומי לוגיסטי מלא, שדרכו יעבור הסחר המתפתח עם מדינות המפרץ. זה יוצר הזדמנויות בלתי רגילות".
ואם כבר יופי, איך היה לארח את תחרות מיס יוניברס?
"זו הייתה הזדמנות נדירה וכלי שיווקי אדיר להציג את יופייה הנדיר של העיר בפני 600 מיליון צופים. שמנו את אילת על מפת התיירות הבינלאומית. 81 מלכות יופי מכל העולם הפכו לשגרירות העיר וסיפרו עליה למאות אלפי עוקביהן ברשתות החברתיות ומשם לכל העולם. זה בסוף השכר לעמלנו – תושבים שאוהבים את העיר ושמחים לגור בה, נופשים שנהנים באילת וחוזרים אליה ומשקיעים שבוחרים לבנות ולפתח בה. באמת אין עוד מקום כמו אילת". 

ת.ז.
שם העיר: אילת
ראש העירייה: אלי לנקרי
מספר תושבים: 67,000
שטח מוניציפלי: 100,000 דונם